- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (231 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (133 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (65 opinii)
Jak połączyć obie obwodnice? Słowackiego nie będzie już "ślepa"
Przedłużenie Trasy Słowackiego poza granice Gdańska będzie dużym impulsem dla rozwoju przedmieść. Choć proces ten jest szkodliwy pod względem urbanistycznym, urzędnicy tłumaczą, że prognozowany wzrost liczby mieszkańców wymaga poprawy dojazdu własnym autem do centrum metropolii. Z tego powodu rozpoczęto analizy przebiegu drogi łączącej dwie obwodnice - Metropolitalną i Trójmiasta - przez Matarnię i rejon portu lotniczego.
Pod tym hasłem kryje się budowa drogi, która będzie łączyć węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta przez rejon Banina i Rębiechowa do istniejącego "ślepego" zakończenia Trasy Słowackiego w Gdańsku przy porcie lotniczym i dalej istniejącym układem drogowym do węzła Lotnisko
Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego wraz z wykonawcą dokumentacji - spółką Databout - zdecydowały się przedstawić mieszkańcom tzw. studium korytarzowe w dwóch miejscach:
- o godz. 14:00 w Szkole Podstawowej nr 82 w gdańskim Klukowie (ul. Radarowa 26
),
- o godz. 18:00 w Szkole Podstawowej w Baninie (ul. Tuchomska 15
)
Spotkanie dla mieszkańców Gdańska w godzinach pracy
Spotkanie z myślą o mieszkańcach okolic Portu Lotniczego w Gdańsku cieszyło się niewielkim zainteresowaniem. Natomiast w Baninie przyszło bardzo wielu mieszkańców.
Urzędnicy zapewniali, że zaproponowana godzina 14 w dzień powszedni wynikała wyłącznie z potrzeby dostosowania jej do pracy urzędników. Mieszkańcy z kolei zwracali uwagę, że takie działanie zmusiło ich do zwalniania się z kilku ostatnich godzin pracy, czego nie musieli robić już mieszkańcy Banina i sąsiednich miejscowości.
Podczas gdańskiego spotkania mieszkańcy dopytywali się m.in.:
- jaka będzie korzyść dla mieszkańców Gdańska z budowy tej drogi,
- jakie inne rozwiązania transportowe były brane pod uwagę,
- czy możliwe jest "wpięcie" nowej drogi w ul. Nowatorów
zamiast Trasę Słowackiego.
Droga bez żadnych korzyści dla mieszkańców Gdańska?
- Rozumiemy, że ta droga usprawni dojazd do Gdańska i lotniska od strony zachodniej, ale jakie Gdańsk będzie miał korzyści? To dodatkowe generowanie ruchu, a dla nas - mieszkańców Gdańska - spore utrudnienie w codziennym życiu. Znajdziemy się w "trójkącie" pomiędzy nową (przedłużoną) drogą, Obwodnicą Metropolitalną, linią kolejową i jeszcze tzw. ul. Nową Spadochroniarzy [planowana droga z lotniska do Osowej - dop. red.] - zwracała uwagę na spotkaniu mieszkanka Matarni.
- Dotychczas strefa przy porcie lotniczym była "ślepa", jeździli tędy wyłącznie mieszkańcy, pracownicy i osoby udające się na lotnisko. Teraz otwieramy ten odcinek ul. Słowackiego jako kolejną nitkę wjazdową do miasta (obok ul. Nowatorów), a to powoduje wzrost natężenia ruchu i utrudnienia dla nas, także z wyjazdem z tej części Gdańska - wtórował inny mieszkaniec dzielnicy.
![Obwodnica Metropolitalna: postępy na budowie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3351/150x100/3351568__kr.webp)
Przedmieścia muszą mieć dobry dojazd do Gdańska
Na pierwsze pytanie urzędnicy i wykonawca dokumentacji odpowiadali, że droga jest niezbędna dla rozładowania ruchu na węźle Miszewo oraz dla rozwijającego się Banina, którego liczba mieszkańców ma wzrosnąć w najbliższych latach z ok. 9 tys. do 20 tys. mieszkańców.
Na korzyść budowy nowej drogi przemawiać ma także skrócenie trasy dojazdu do lotniska od strony Kaszub i z Obwodnicy Metropolitalnej. Obecnie dojazd od zachodniej strony wymaga niejako "okrążenia" terenu portu lotniczego ulicami Nowatorów i Budowlanych.
W zakresie alternatywnych rozwiązań, np. budowy wyłącznie pasów autobusowych przez podgdańskie miejscowości, nie padła żadna odpowiedź. Wynika to jednak z odgórnie podjętej już wcześniej decyzji o budowie drogi, a nie nowej trasy transportu zbiorowego, jako rozwiązania problemu narastających korków na wjeździe do Gdańska.
Dodatkowe analizy, choć decyzja została już podjęta
Ewentualne włączenie nowej drogi w ul. Nowatorów jest natomiast teoretycznie możliwe. Urzędnicy zapewnili, że taki wariant będą analizować.
Trudno jednak ufać tym słowom, skoro Biuro Rozwoju Gdańska przeprowadza właśnie drugie wyłożenie planu zagospodarowania dla budowy Trasy Słowackiego do granicy administracyjnej Gdańska z myślą o przedłużeniu trasy dalej aż do Obwodnicy Metropolitalnej. Uwagi do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko można zgłaszać do 1 lutego br.
Ponadto na obecnym etapie tzw. studium korytarzowego, a więc wskazania najlepszej przestrzeni, w której powinna znaleźć się nowa droga (jeszcze bez projektowania szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych), wszystkie warianty kończą się właśnie na Trasie Słowackiego przy porcie lotniczym w granicach administracyjnych Gdańska.
![Nowy plan zagospodarowania dla przedłużenia Trasy Słowackiego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3293/150x100/3293111__c_370_300_493_357__kr.webp)
Jaką klasą drogi i jak poprowadzić drogę przez Banino?
W granicach sąsiednich gmin brane są natomiast pod uwagę warianty:
- pokrywający się w znacznej mierze z przebiegiem ulic Lotniczej w Baninie,
- omijające "centrum" Banina od południowej i zachodniej strony w kilku przebiegach.
W zakresie klasy drogi brane są pod uwagę:
- droga klasy głównej, która wymusza m.in. łagodne łuki, oddalenie chodników i dróg rowerowych czy ograniczoną liczbę zjazdów,
- droga klasy zbiorczej o mniejszych restrykcjach, gdzie możliwe jest m.in. sytuowanie chodników bezpośrednio przy jezdni oraz bezpośrednich zjazdów do posesji.
Klasa drogi ma również przełożenie na maksymalne prędkości:
- droga główna: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 100 km/h, w miejskim - 60 km/h,
- droga zbiorcza: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 80 km/h, w miejskim - 50 km/h.
Należy przy tym pamiętać, że ostateczna maksymalna prędkość będzie wynikać z uwarunkowań terenowych i bezpośredniego sąsiedztwa, a to oznacza, że w wielu miejscach może być niższa niż powyższe parametry techniczne.
Dwa pasy ruchu, w przyszłości niewykluczone cztery
Na obecnym etapie nie została podjęta decyzja odnośnie do przekroju samej drogi. Gdańsk, w granicach miasta, zarezerwował przestrzeń pod przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, choć w pierwszym etapie realizacji brany pod uwagę jest przekrój jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.
Kolejne spotkania planowane są na przełomie kwietnia i maja. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zadeklarowało, że tym razem spotkanie w Gdańsku odbędzie się również późnym popołudniem.
Do 19 stycznia można natomiast zgłaszać dodatkowe uwagi do studium korytarzowego drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres sk-miszewo@databout.pl
Opinie (255) 2 zablokowane
-
2023-01-16 13:41
Kiedy oni w końcu zrozumieją, że rozlewanie miasta to generowanie milionów dodatkowych kosztów dla gminy?
- 12 5
-
2023-01-16 13:48
Droga wjazdowa jest koniecznie potrzebna ,a w niedalekiej perspektywie jeszcze co najmniej dwie kolejne !!!!!! (1)
- 5 7
-
2023-01-16 16:21
I każda po 10 pasów!
- 3 1
-
2023-01-16 13:54
Czyli totalne i bezmyślne rozwalanie
urbanistyczne Gdańska.Gdynia ma to samo.Niemompetentni urzędnicy biorą się za sprzedawanie gruntów deweloperom a potem się dziwią że osiedle jest otoczone autostradami i nie ma jak odpocząć po pracy.Tak było z Sokółką i Wiczlinem.UM pozwolił na chaos urbanistyczny i nagle okazało się ze na te olbrzymie osiedla są tylko dwie drogi a jedna przebiega przez środek osiedla Witomino a tam armagedon od rana do wieczora.Ludzie maja już dosyć hałasu i korków a UM od lat nie potrafi znaleźć pieniędzy na obwodnice tego osiedla.Katastrofa.
- 9 3
-
2023-01-16 13:54
Po co Wam drogi (1)
W inwestycjach jest kompletny rozjazd między polityką EU a PL .
Teraz trzeba inwestować w komunikację zbiorową.
Przykładowo z Banina wogóle nie ma jak się dostać do GD bez samochodu.
PKM tez jeździ raz na "ruski rok" , obudźcie się.
Niedługo EU dwali nam podatki do aut takie że i tak samochody znikną z ulic.- 4 7
-
2023-01-16 20:01
Trzeba było nie sprzedawać traktorów.
- 1 1
-
2023-01-16 13:57
Przed rozpoczęciem budowy nowej drogi najpierw trzeba było rozważyć projekt kompleksowo
A nie po kawałeczku. Teraz ten odcinek, potem pomyślimy o innym. A potem jeszcze o innym. Paranoja. Projekt powinien uwzględniać cały rejon, budowa może odbywać się etapami. W ten spisób unika się wielu błędów i nadmiernych kosztów.
- 5 0
-
2023-01-16 14:12
Naprawdę nie rozumiem argumentów mieszkańców że nie wiedzieli o planowanych konsultacjach społecznych...
Przecież informacja o dacie i miejscu konsultacji była dostępna w gablocie na 3 piętrze Urzędu Miejskiego już dwa dni przed planowanymi konsultacjami....
- 17 3
-
2023-01-16 14:12
przedłużenie Kartuskiej (2)
Czy Ktoś z Państwa wie, co z przedłużeniem Kartuskiej? Wiem, ze prace projektowe ostatniego odcinkamają skończyć się niebawem, lecz projekt tylko do granic gminy Gdańska (czyli do Leźna). Czy GDKiKA planuje po 2 pasy w każdym kierunku od granic Leźna do nowego węzła Żukowo przy OMT? Bez tego łącznika to też trochę kicha, jezeli nie będzie można poruszać sie w poprzek dwóch obwodnic. Pozdrawiam!
- 42 6
-
2023-01-16 15:20
Przecież OMT jest równoległa do trasy obecnej
Przez to przejmie większość ruchu i Kartuska będzie luźniejsza, ostatnie miejsce jakie bym o większe korki podejrzewał to odcinek Leźno Żukowo.
- 7 2
-
2023-01-16 18:45
Zapytaj tych z PIS-u. Już z 5 lat temu podjęli decyzje, że rząd kasy na tą drogę nie da. Miasto buduje z własnych środków.
- 1 6
-
2023-01-16 14:23
Czyli znowu -- komu zburzyć domy. O rany. Czy w tym kraju nie mogłoby być normalnie?
Najpierw planowanie a później budowy. Ale nie, zrzeszenie byłych rolników naciska na kolegów ze zrzeszenia aby to ich pola podziałkować, bo oni nic już innego w życiu nie chcą robić i tylko chcą kasy. Co za wiocha, aż si ę płakać chce nad ich głupotą.
A później tysiące cierpią i całość inwestycji to miliardy bo połowa to odszkodowania za wyburzenia. Czemu ludzie wybierają do władz takich głupków?- 3 4
-
2023-01-16 14:23
Jak zwykle wszystko po cichu
Czy ktoś informował mieszkańców Klukowa o spotkaniu w szkole??? NIKT !!!!!! Jeden czy dwóch urzędników mogło przyjsc na spotkanie popołudniowe w porównaniu do kilkudziesięciu mieszkanców , którzy musieli się zwalniać z pracy, oczywiscie gdyby wiedzieli ze bedzie takie spotkanie!!!!. żenada !!! Wszytsko po cichu robią a potem powiedzą , przeciez były spotkania!!!
- 8 1
-
2023-01-16 14:28
Gadajcie sobie.....
Takie piprzenie.Ktoś z Gdańska chciałby coś stworzyć.Róbcie ludzie coś,co ma znaczenie dla regionu,czy;o Drogę Czerwoną.Spychanie Gdyni na dno ważnych w województwie i Polsce ,to g*wniane myślenie władz pomorskich.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.