- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (480 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (313 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (193 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (30 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (68 opinii)
Jak połączyć obie obwodnice? Słowackiego nie będzie już "ślepa"
Przedłużenie Trasy Słowackiego poza granice Gdańska będzie dużym impulsem dla rozwoju przedmieść. Choć proces ten jest szkodliwy pod względem urbanistycznym, urzędnicy tłumaczą, że prognozowany wzrost liczby mieszkańców wymaga poprawy dojazdu własnym autem do centrum metropolii. Z tego powodu rozpoczęto analizy przebiegu drogi łączącej dwie obwodnice - Metropolitalną i Trójmiasta - przez Matarnię i rejon portu lotniczego.
Pod tym hasłem kryje się budowa drogi, która będzie łączyć węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta przez rejon Banina i Rębiechowa do istniejącego "ślepego" zakończenia Trasy Słowackiego w Gdańsku przy porcie lotniczym i dalej istniejącym układem drogowym do węzła Lotnisko
Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego wraz z wykonawcą dokumentacji - spółką Databout - zdecydowały się przedstawić mieszkańcom tzw. studium korytarzowe w dwóch miejscach:
- o godz. 14:00 w Szkole Podstawowej nr 82 w gdańskim Klukowie (ul. Radarowa 26
),
- o godz. 18:00 w Szkole Podstawowej w Baninie (ul. Tuchomska 15
)
Spotkanie dla mieszkańców Gdańska w godzinach pracy
Spotkanie z myślą o mieszkańcach okolic Portu Lotniczego w Gdańsku cieszyło się niewielkim zainteresowaniem. Natomiast w Baninie przyszło bardzo wielu mieszkańców.
Urzędnicy zapewniali, że zaproponowana godzina 14 w dzień powszedni wynikała wyłącznie z potrzeby dostosowania jej do pracy urzędników. Mieszkańcy z kolei zwracali uwagę, że takie działanie zmusiło ich do zwalniania się z kilku ostatnich godzin pracy, czego nie musieli robić już mieszkańcy Banina i sąsiednich miejscowości.
Podczas gdańskiego spotkania mieszkańcy dopytywali się m.in.:
- jaka będzie korzyść dla mieszkańców Gdańska z budowy tej drogi,
- jakie inne rozwiązania transportowe były brane pod uwagę,
- czy możliwe jest "wpięcie" nowej drogi w ul. Nowatorów
zamiast Trasę Słowackiego.
Droga bez żadnych korzyści dla mieszkańców Gdańska?
- Rozumiemy, że ta droga usprawni dojazd do Gdańska i lotniska od strony zachodniej, ale jakie Gdańsk będzie miał korzyści? To dodatkowe generowanie ruchu, a dla nas - mieszkańców Gdańska - spore utrudnienie w codziennym życiu. Znajdziemy się w "trójkącie" pomiędzy nową (przedłużoną) drogą, Obwodnicą Metropolitalną, linią kolejową i jeszcze tzw. ul. Nową Spadochroniarzy [planowana droga z lotniska do Osowej - dop. red.] - zwracała uwagę na spotkaniu mieszkanka Matarni.
- Dotychczas strefa przy porcie lotniczym była "ślepa", jeździli tędy wyłącznie mieszkańcy, pracownicy i osoby udające się na lotnisko. Teraz otwieramy ten odcinek ul. Słowackiego jako kolejną nitkę wjazdową do miasta (obok ul. Nowatorów), a to powoduje wzrost natężenia ruchu i utrudnienia dla nas, także z wyjazdem z tej części Gdańska - wtórował inny mieszkaniec dzielnicy.
![Obwodnica Metropolitalna: postępy na budowie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3351/150x100/3351568__kr.webp)
Przedmieścia muszą mieć dobry dojazd do Gdańska
Na pierwsze pytanie urzędnicy i wykonawca dokumentacji odpowiadali, że droga jest niezbędna dla rozładowania ruchu na węźle Miszewo oraz dla rozwijającego się Banina, którego liczba mieszkańców ma wzrosnąć w najbliższych latach z ok. 9 tys. do 20 tys. mieszkańców.
Na korzyść budowy nowej drogi przemawiać ma także skrócenie trasy dojazdu do lotniska od strony Kaszub i z Obwodnicy Metropolitalnej. Obecnie dojazd od zachodniej strony wymaga niejako "okrążenia" terenu portu lotniczego ulicami Nowatorów i Budowlanych.
W zakresie alternatywnych rozwiązań, np. budowy wyłącznie pasów autobusowych przez podgdańskie miejscowości, nie padła żadna odpowiedź. Wynika to jednak z odgórnie podjętej już wcześniej decyzji o budowie drogi, a nie nowej trasy transportu zbiorowego, jako rozwiązania problemu narastających korków na wjeździe do Gdańska.
Dodatkowe analizy, choć decyzja została już podjęta
Ewentualne włączenie nowej drogi w ul. Nowatorów jest natomiast teoretycznie możliwe. Urzędnicy zapewnili, że taki wariant będą analizować.
Trudno jednak ufać tym słowom, skoro Biuro Rozwoju Gdańska przeprowadza właśnie drugie wyłożenie planu zagospodarowania dla budowy Trasy Słowackiego do granicy administracyjnej Gdańska z myślą o przedłużeniu trasy dalej aż do Obwodnicy Metropolitalnej. Uwagi do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko można zgłaszać do 1 lutego br.
Ponadto na obecnym etapie tzw. studium korytarzowego, a więc wskazania najlepszej przestrzeni, w której powinna znaleźć się nowa droga (jeszcze bez projektowania szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych), wszystkie warianty kończą się właśnie na Trasie Słowackiego przy porcie lotniczym w granicach administracyjnych Gdańska.
![Nowy plan zagospodarowania dla przedłużenia Trasy Słowackiego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3293/150x100/3293111__c_370_300_493_357__kr.webp)
Jaką klasą drogi i jak poprowadzić drogę przez Banino?
W granicach sąsiednich gmin brane są natomiast pod uwagę warianty:
- pokrywający się w znacznej mierze z przebiegiem ulic Lotniczej w Baninie,
- omijające "centrum" Banina od południowej i zachodniej strony w kilku przebiegach.
W zakresie klasy drogi brane są pod uwagę:
- droga klasy głównej, która wymusza m.in. łagodne łuki, oddalenie chodników i dróg rowerowych czy ograniczoną liczbę zjazdów,
- droga klasy zbiorczej o mniejszych restrykcjach, gdzie możliwe jest m.in. sytuowanie chodników bezpośrednio przy jezdni oraz bezpośrednich zjazdów do posesji.
Klasa drogi ma również przełożenie na maksymalne prędkości:
- droga główna: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 100 km/h, w miejskim - 60 km/h,
- droga zbiorcza: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 80 km/h, w miejskim - 50 km/h.
Należy przy tym pamiętać, że ostateczna maksymalna prędkość będzie wynikać z uwarunkowań terenowych i bezpośredniego sąsiedztwa, a to oznacza, że w wielu miejscach może być niższa niż powyższe parametry techniczne.
Dwa pasy ruchu, w przyszłości niewykluczone cztery
Na obecnym etapie nie została podjęta decyzja odnośnie do przekroju samej drogi. Gdańsk, w granicach miasta, zarezerwował przestrzeń pod przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, choć w pierwszym etapie realizacji brany pod uwagę jest przekrój jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.
Kolejne spotkania planowane są na przełomie kwietnia i maja. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zadeklarowało, że tym razem spotkanie w Gdańsku odbędzie się również późnym popołudniem.
Do 19 stycznia można natomiast zgłaszać dodatkowe uwagi do studium korytarzowego drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres sk-miszewo@databout.pl
Opinie (255) 2 zablokowane
-
2023-01-16 21:53
(1)
Godzina 14, czyli normalny obywatel musi urwać się z pracy bo szanowni urzędnicy nie mogą zostać po godzinach... bez komentarza
- 8 0
-
2023-01-16 22:25
Pytanie, jak będzie wyglądać to spotkanie w kwietniu
czy ludzie przyjdą i dowiedzą się, że już te korytarze ustalone, czy jednak będą mieć możliwość podyskutowania?
- 1 1
-
2023-01-16 22:25
budować, budować i jeszcze raz budować, to się opłaci nam wszystkim
- 5 1
-
2023-01-16 23:45
Logika poziom ekspert
Tylko w tym kraju można radośnie szerzyć tezy że zagęszczanie sieci dróg powoduje zatory. Stuknijcie się ludzie w głowy wraz z autorem tego artykułu z tezą. Droga prowadzi w dwie strony i jest korzyścią dla wszystkich czy to mieszkańców Gdańska czy gmin sąsiadujących, a blokowanie rozbudowy dróg dojazdowych do aglomeracji jest krótkowzroczne i zwyczajnie i**otyczne. Ciekawe co by na taki brak korzyści powiedzieli mieszkańcy Kokoszek, Klukowa czy Osowej czyli także Gdanska. Stamtąd tez ograniczyć rozbudowy dróg bo będą zatory?
- 7 4
-
2023-01-17 07:17
ul. Bez Sensu
ul. Nowa Spacerowa z Osowej do lotniska??? Połączenie Osowy z lotniskiem jest wyśmienite, jest obweodnica , można przez Barniewicką i od zachodniej strony. Teraz powstaje jeszcze Obwodnica Metropolitalna. Osowa nie potrzebuje jeździć na lotnisko, tylko do oliwy . czy tzw władze miasta Gdańska z panią prezydentką myślą, że z Osowy to wszyscy na lotnisku pracują??? buspas do Oliwy i ścieżka rowerowa są potrzebna a ich nie ma ; Jak rowerem dojechać do Centrum handlowego Oliwa z Osowy???
- 1 2
-
2023-01-17 08:30
Droga powstać musi, jednak uzasadnienie jest bzdurne
Musi, bo tak dyktuje logika istniejacej sieci dróg - Słowackiego jest obecnie z dwóch stron ślepa.
Natomiast mówienie, że to ma zapewnić dojazd z przedmieść nie świadczy dobrze o kompetencjach mówiącego. Dojazd z przedmieść "robi się" w pierwszym rzędzi sprawnym, punktualnym i częstym kursowaniem wygodnej komunikacji zbiorowej.
Wjazd do miasta robi się dla ruchu spoza regionu. Centrum nie ma parkingów, które mogłyby przyjąć transport indywidualny z przedmieść.- 3 1
-
2023-01-17 09:34
Zły pomysł
Mieszkańcy Gdańska w żaden sposób na tym nie skorzystają. Matarnia/Klukowo zostanie zamknięte w trójkącie dróg. Pogorszy się dojazd/wyjazd z lotniska. Nie widzę żadnych plusów tego pomysłu.
Już lepiej organizować dojazd dla Banina i reszty przez Nowatorów.- 2 6
-
2023-01-17 12:20
Tylko się pospieszcie,bo węgla zagranicznego z portu gdańskiego nie ma którędy wywozić.Wszystkie drogi zapchane i zabrudzone przy porcie,a jeszcze tyle statków czeka na redzie na rozładunek.A zawsze się mówi--mierz siły na zamiary.
- 2 0
-
2023-01-17 12:33
Czy to były sławetne gdańskie "konsultacje społeczne"?
Z których nigdy nic nie wynika, urzędnicy są bucowaci i butni, a mieszkańcy im tylko przeszkadzają realizować "wizję" podetkniętą przez patodeweloperkę? I ludzie się zwalniają z pracy "bo panu urzędnikowi inna godzina nie pasuje". Oby do wyborów.
- 3 0
-
2023-01-17 13:56
Obwód na Ica Banina
Może jednak wykorzystać istniejącą Nowatorow-Budowlanych dodając odpowiednio pasy czy jezdnię oraz wpiąć do niej od zachodu trasę granatową idącą od węzła Miszewo. Przedłużanie Słowackiego wydaje mi się sztucznym sięganiem "do lewego ucha" i ingerowaniem w transportową strukturę lotniska
- 1 4
-
2023-01-17 14:43
weekend na Kszubach
co będą mieli mieszkańcy Gdańska...
a na weekend na Kaszuby to tylko Gdynianie jeżdżą?
czy Gdańszczanie też?
kto mieszka w Gdańsku i ma domek na Kaszubach ręka do góry!- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.