• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (393) 1 zablokowana

  • do wizualizacji dodać opisy!

    Nie wiadomo gdzie dokładnie linia przebiega, należy dodawać nazwy ulic chociaż!

    • 6 0

  • Głośniej nie znaczy słuszniej. (3)

    Ci "mieszkańcy ul. Bohaterów Getta" to prostu kilku zdeterminowanych i krzykliwych emerytów, którzy dla własnego interesu są głusi na liczby i techniczne argumenty. To typ człowieka, którego nic nie przekona i prędzej uwierzy w sztuczną mgłę, pancerną brzozę, bombę elektromagnetyczną itp. niż w proste realia. Więc niech rozsądne redakcje (!) nie dają nagłośnienia takim jednostkom lub grupom, a przedstawiają jedynie rzetelne dane. Po co przywoływać argumenty niezgodne z rzeczywistością?
    Za długo uważało się, że decyzje w mieście powinny być podejmowane pod dyktando najaktywniejszych, czy nawet większości, w sytuacji gdy obiektywne, mierzalne kryteria są w stanie wskazać wybór najlepszy. Bo często cel ogólnomiejski jest kontestowany przez lokalną, zintegrowaną grupę, która stwarza wrażenie większości.

    • 16 19

    • byłeś na tej ulicy i ją widziałeś? nie? to podejdz i zobacz i wtedy pisz opinie.

      • 15 3

    • (1)

      Bardzo dobrze, ze krzycza! Domagaja sie, zeby nie niszczono ich ulicy.
      Maja siedziec cicho jak ktos chce im napluc w twarz?

      Poza tym tez kiedys bedzie emerytem i tez bedziesz chcial mieszkac w spokoju.

      • 13 6

      • to się przeniosę na gdańsk południe

        centrum miasta to nie jest cisza i spokój

        • 3 9

  • Tramwja to przeżytek, archaizm (1)

    autobusy na CNG, elektryczne, to jest nowowczesny transport

    • 6 13

    • który spobie spokojnie utknie w korku

      i co się wtedy zrobi?

      protokół zniszczenia :)

      • 5 1

  • W/g mnie to najlepsze wyjscie to z tzw Moreny ulicami Jaśkową Doliną potem Wileńską (1)

    i zamiast Sobieskiego dalej rezerwą terenową pod tramwaj zostawioną przez Niemców , (która ma swoją nazwę mało kto wie, ul Powstańców Warszawskich). i dalej ulica Do Studzienki , w planach Gdańska jest zapisane że ta zabudowa jest tymczasowa

    Niestety, każdy atykuł red Koprowskiego , zwolennika FRAGU , neguje prowadzenie tramwaju przez tą ulicę , ciekawi mnie dlaczego?

    Mam też propozycje do Redaktora , może odważy się napisać artykuł o zakorkowanym w godzinach szczytu Podwalu Przedmiejskim , gdzie stoi sie w korku czasami nawet przy Akademi muzycznej a którą jego organizacja chce zokorkować jeszcze bardziej wprowadzając 3-4 skrzyzowania ze światłami na odcinku 500 metrów od Chmielnej do Okopowej i likwidując jeden pas ruchu

    • 17 9

    • Przebudowa Podwala to skandal.

      Zostaną dwa pasy, z czego jeden to buspas.

      • 4 0

  • Tunelem go!

    TBS rdzewieje, a mógłby wyryć tunel Nowa Politechniczna - PKP Wrzeszcz. tak, by tramwaj wpadał później na Nową Kościuszki, która na mapie trójmiasto.pl widnieje jako "planowana :)

    Galeria Bałtycka zwiększyłaby obroty o +50%*, a SKM o +15%*, więc mogłyby się dorzucić do budowy.

    * dane wyssane z palca

    • 7 3

  • Przepiękne betonowe Centralparki

    spięte urokliwymi torowiskami

    • 13 1

  • Co za dziwaczny argument

    Morena jest znacznie gęściej zaludniona niż jasień. Więc ten argument jest nielogiczny. Ten tramwaj powinien jechać z centrum Moreny czyli przez przystanek o nazwie Warneńska.

    • 13 4

  • Tylko pościć pasem koło działek i wpiąć się w w do studzienki.

    • 9 1

  • Budować przez BGW ! (2)

    Jak to jest możliwe, że garstka ludzi zrobiła raban ? Przecież ta linia będzie obsługiwała mnóstwo osób, nie tylko ludzi z BGW. Poza tym mieszkańcy BGW chcą ratować swoje kamienice, ale inne można już wyburzać, a co tam. "Przecież ja tam nie mieszkam". Mamy szanse na fajną przestrzeń, miejską ulice z tramwajem. Co więcej, mieszkańcy zyskają estetyczną ulicę i komunikacje obok. Co do Moreny, widzę ową trasę przez Bulońską i dalej Rakoczego i Jaśkową Dolinę. Ponieważ taka linia obsłuży większą ilość mieszkańców oraz łatwiej będzie się przesiadać. Wierze, że tak też będzie.

    • 14 14

    • (1)

      "Budować przez BGW !" "Przecież ja tam nie mieszkam".

      • 11 3

      • Najlepiej puszczać tramwaje tam, gdzie nikt nie mieszka

        ...

        • 7 0

  • opcja z Boh.Getta Warszawskiego (5)

    nie do przyjęcia ze względu na kolejne skrzyżowanie z Grunwaldzką porażka niedługo patrząc na poczynani jakie są wdrażane na Grunwaldzkiej światła co 100m i zamkniecie przejść podziemnych na PODWALU to ruch kołowy zostanie w ogóle zablokowany w mieście co za idiocie tam siedzą :/

    • 13 7

    • wjazd w grunwaldzą przez BGW jako jedyny nie powoduje dodatkowego korka (4)

      bo tramwaj wjeżdża, jak jest zielone z do studzienki w grunwaldzką

      • 5 5

      • (2)

        Najpierw to trzeba znaleźć miejsce na 3 tor i przystanek tramwajowy na Grunwaldzkiej.

        Później zastanowić się, jak zrobić bezpieczny wjazd tramwajem w ulicę pod prąd. A później opowiadać, iż dodatkowe światła nie utrudnia ruchu na Grunwaldzkiej.

        • 8 1

        • nie będzie tych aut zaparkowanych po obu stronach (1)

          więc będzie szerzej i miejsce na wjazd się znajdzie

          • 3 3

          • Jak samochód wyjeżdzający z BGW będzie stał na torach?

            • 3 1

      • Ciekawe zjawisko umysłowe!, bo przecież spory jak nie większy strumień jest samochodów skręcających w lewo z Miszewskiego o którym to ani słowa.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane