• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • Newag (5)

    Ciekawe, czy tymi impulsami będziemy jeździć również ponad 50 lat - kolejne 50 lat :)

    • 78 6

    • rozpadną się wcześniej (2)

      żaden z tych pojazdów nie wytrzyma tyle lat co EN57

      • 29 6

      • to zgodnie z logiką powinniśmy kupić więcej EN57

        • 9 9

      • tam jest nawet laweczka w tej kolejce gdy to niejaki alesa jezdzil do jedynej uczciwej robotyjaka mial w zyciu do stoczni

        • 0 2

    • Oby się nie psuły zbytnio i dadzą radę 50 lat (1)

      EN57 po 50 latach wciąż jest zdatny do jazdy to czemu Impulsy mają nie być? Na te stare EN57 nikt by teraz nie narzekał gdyby w 60 i 70 tych latach nie były już przestarzałe zjeżdżając z fabryki. 50cio letnie pociągi z zachodu są obecnie wciąż komfortowe o ile są zadbane a u nas w PRL robiono badziewie które nowe było kiepskie.

      • 12 3

      • Dowod np polonez

        • 1 1

  • A warto dodac, ze na problemy energetyczne na Ukrainie do laski wracaja prowozy i naped spalinowy.

    • 4 14

  • Zakompleksiony kult nowości (7)

    Straszna jest tendencja narzekania na ten tabor SKM i ciągłego wypatrywania dostawy nowych pachnących składów, które mają być jedynym znakiem tego, że Polska się rozwija, że mamy XXI w i wreszcie te "zachodnie standardy". Jednak jakie realnie zarzuty przeciętny pasażer może czynić starym ale gruntownie zmodernizowanym składom SKM? Serio liczy się tak data produkcji na tabliczce fabrycznej? Bo moim zdaniem to co świadczy o jakości komunikacji to dobre połączenia, duża częstotliwość, niezawodność (bezawaryjność) i niskie ceny. A data produkcji, jeżeli skład jest wygodny i schludny, jest drugorzędna. Tymczasem będziemy mieli sukces, same nowe składy! I do tego...stare dobre zarządzanie w stylu SKM, czyli zgniły cukierek w pięknym nowym papierku. Powodzenia :)

    • 35 14

    • Drogi panie

      Liczy się nowoczesny tabor, szybki, niezawodny, komfortowy. Trgo ludzie oczekują. Proszę zobaczyć tabor w SKM warszawa.... Nie znam się na kolei ale rozwiązania np stosowane w silnikach i układzie napędowym raczej są lepsze niż 50lat temu jak weszły kible. Odzysk energi z hamowania to chyba też ważne rzecz. Klimatyzacja? Można otworzyć okno albo popatrzeć na kratkę WC zamontowana na suficie.

      • 2 13

    • (1)

      Główne zarzuty wobec SKM-ek, w tym tych zmodernizowanych, to:
      - brak klimatyzacji, co w okresie letnim coraz bardziej daje się we znaki
      - dzielone drzwiami przejścia między wagonami, co znacznie utrudnia poruszanie się po pociągu
      - mało drzwi, co spowalnia wymianę pasażerów
      - luka między peronem i składem, w którą spokojnie można wpaść przy braku uwagi
      - głośność (stare składy są zwyczajnie głośne wewnątrz, w Impulsie komfort akustyczny jest zdecydowanie lepszy)
      - brak przystosowania do ruchu aglomeracyjnego - ruch wewnątrz miast, gdzie liczy się szybka wymiana pasażerów i duże przyspieszenie nawet kosztem prędkości maksymalnej, wymaga innego taboru niż typowo regionalne EN57 i EN71

      • 17 4

      • Brak WC

        • 0 1

    • (1)

      W Impulsach dużo mniej trzęsie. Jak się jedzie godzinę z Wejherowa, to robi wielką różnicę.

      • 3 3

      • jak się mieszka w Wejherowie...

        ...to powinno się zostać w Wejherowie!

        • 10 3

    • Ważne, aby tabor się nie rozkraczał

      Modernizowane dziesięć razy EN-57 nie zapewniają standardu obsługi pasażera

      • 0 3

    • zmodernizowany jest OK

      pisze o tych z dobrym przyspieszeniem, jednak pozostałe nie mialy wymienionych napedów

      • 1 0

  • Wspaniale

    Transport publiczny, a zwłaszcza szynowy, to podstawa funkcjonowania sprawnej aglomeracji.
    Wreszcie dobrze postawione priorytety.
    I piszę to jako kierowca.

    • 19 1

  • SKM do Letnicy!

    • 22 8

  • Zawsze patrzę na skm warszawa i ZTM warszawa (9)

    Niesamowite, że w stolicy pociągi lokalne są w o wiele lepszym stanie, tabor nowoczesny a cała komunikacja tańsza. Gdzieś coś zawiodło....

    • 33 5

    • Gratuluję sposobu myślenia i porównania stolicy z Trójmiastem (2)

      • 5 9

      • Czemu? (1)

        Zobacz na ich układ taryfowy, cennik i rozwiązania systemowe. Wszystko jasne, przejzyste, dostępne, nowoczesne. A tu trójmiejskie dziadostwo - zawsze coś.... Zamiast stosować sprawdzone rozwiązania brniemy nie wiadomo gdzie. Tristar-klapa, Mevo-klapa, fala-klapa?

        • 18 3

        • Mevo klapa

          Te "przedsięwzięcia" były ideologiczne a nie logiczne i potrzebne.
          Wolę aby pieniądze szły do firm i osób kompetentnych a nie pijarowych.
          Przede wszystkim ZTM i SKM powinni zarządzać ludzie wykształceni w tym kierunku, inżynierowie i oni powinni decydować a nie jacyś dyrektorzy partyjne pociotki lub ideolodzy FIT for fifty - fifty :)

          • 3 0

    • (2)

      Warszawa tak na serio to żyje kosztem całego kraju, bo to tam spływają podatki i władza tam wydaje pieniądze.

      • 12 3

      • Ooo właśnie :-)

        Podatki. Mieszkańcy płacący podatki w Trójmieście dają kasę do miasta. Jak ktoś tylko mieszka i żyje a pit rozlicza np w warmińsko mazurskim to kasa wpada tam.

        A Trójmiasto nie jest z gumy. Duża ilosc=zużywające się drogi, instalacje miejskie, różnorakie systemy potrzebne do życia.

        • 10 2

      • Płacimy janosikowe do stolicy!!!!!

        • 0 0

    • Przyjrzyj się strukturze właścicielskiej

      • 1 0

    • Nota bene (1)

      Porównaj nakłady Warszawy i Trójmiasta
      Powierzchnia i dystansy zbliżone. Ale Warszawa ma dwa miliardy na komunikację. Trójmiasto ma podobną kwotę całego budżetu

      • 3 0

      • No i

        Wawa jest płaska, A Trójmiasto to góry i wądoły, trzeba budować wiele drogich obiektów inżynierskich..

        • 2 0

  • Aby mieć skalę (2)

    To warto pamiatać, że ta zapewne największa w historii inwestycja w pomorski tabor kolejowy to raptem połowa kosztu przekopu dla kajaków albo64 miesiące działania rządowego centrum propagandy.
    Albo niecałe tyle, co kosztowało wyburzenie bezsensownie zbudowanej elektrowni w Ostrołęce.
    Tak więc fajnie, że będą nowe pociągi, ale moglibyśmy mieć ich pewnie 3x tyle jakby nie głupota obecnej władzy.

    • 36 12

    • * 4 miesiące

      • 2 1

    • A ile to jest w pustych stadionach do których wybudowano linie, które zarastają trawą?

      Obie rzeczy oczywiście nieustannie generują koszty:) Tylko zysków nawet teoretycznych brak. A kasa miejska pustkami świeci

      • 5 3

  • Wiele miast wprowadza zasadę 15minut (1)

    W Trójmieście też to zastosują. Po dotarciu na przystanek/peron będziesz czekać na pociag/autobus/tramwaj... Opóźniony o 15min :-)

    • 12 5

    • W tym przoduje akurat skm

      • 2 1

  • to chyba pociagi wyborcze?

    • 14 2

  • Żeby tylko

    nie było mniej miejsc siedzących niż w obecnych skmkach.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane