• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • en 57 jeszcze zatanczy na grobie tych wynalazkow

    • 8 5

  • Jakie zabytkowe składy, nawet okna mają z EN z przed 50-ciu lat.

    • 1 7

  • Ludzie to nie jest jakiś nowoczesny pociąg, to stare g... A technologia jeszcze starsza.

    • 6 12

  • A od kiedy bedzie mozna nimi jezdzic?

    • 4 1

  • Ale to musi boleć Totalnych donosicieli

    • 4 10

  • Składy 76 - 86m dla SKM? (2)

    Czy w ogóle ktoś wyciągnął wnioski po "glonojadach"? Składy 4 członowe nie mogły jeździć osobno, bo ludzie poprostu zapychali składy w godzinach szczytu. I wszyscy o tym wiedzą czemu jeździ to podwójnie... No ale widzę dalej beton nie ma zamiaru wyciągać wniosków. Przecież Newag oferuje nawet w specyfikacji 7czlony, gdzie taki jeden rozwiązywałby sprawę. Nawet starczyłby ten 6czlon ale już by zarabiał na siebie. Wywalony hajs w bloto

    • 12 8

    • Tak, wyciągnął

      Marszałek nie kupi badziewia, które nie nadaje się na linię aglomeracyjną - jak to zrobiło SKM.

      • 5 2

    • Przecież te pociagi zapewne też będą podwójne.

      Te dwa Impulsy SKM tez jeżdżą połączone. Nie widzę problemu. Nawet lepiej jak jest mniej krótszych pojazdów, bo np. na nocne kursy można puszczać tylko jeden.

      • 0 0

  • zaraz, zaraz czy aby w ubiegłym roku nie doszło do małego skandalu z pociągami dla skm, przetargiem i utratą dofinansowania?

    zamiast kar i pierdla dla winnych, jakiś inny wał na środkach unijnych? Mało autobusików "do nauki Fali"? Teraz wał na pociągach?

    • 14 4

  • Częstotliwość kursowania (1)

    To jest podstawowy problem. A nie data produkcji pociągu.

    • 12 1

    • Data nie, ale typ tak - lepsze przyspieszenie, krótsza droga hamowania

      (i oczywiście więcej składów) pozwoli zwiększyć częstotliwość.
      EN 57 rozpędzające się w tempie ślimaka i hamujące jak załadowany tankowiec niestety nie pozwolą na dużo więcej niż co 6 minut.

      • 6 0

  • Który to już raz czytam o nowych pociągach w SKM?

    25, 50?

    • 11 2

  • jak kazdym normalnym kraju chociaz niech bary beda narodoe Bialo Czerone zeby

    bylo iadomo z czyjej krwawicy to zostalo kupione a nie obsr*ne niebiesko zolte.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane