• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • To oni worowadzają falę która podobno kosztowała 4 pociągi

    • 8 1

  • ja nie kupuje. ja jestem okradany za pomoca podatkow ktore wymyslaja zlodzieje i bandyci (1)

    • 4 4

    • Pewnie podpisałes sie za finansowaniem invitro

      • 2 0

  • (1)

    Czy to oznacza, że PKM w końcu będzie jeździć z Karwin co 15 min? Czy znów pudrujemy trupa?

    • 5 4

    • Pkm nie będzie jeździć co 15 min do Karwin...

      bo się Słońce Skweru o poszerzenie wiaduktu pokłócił z PKP.
      Te tory to linia towarowa - pkm o tyle o ile uda się wcisnąć między pociągi do portu.

      • 5 0

  • Kupujemy

    pociągi. No to kupujcie. Oby tylko miały w miarę wygodne ustępy.

    • 4 4

  • No i bardzo dobrze (1)

    Nowe pociągi to dobra wiadomość, zwłaszcza że może ich być 31, a nie tylko 2. Oby się udało.

    • 49 6

    • dlaczego akurat 31 a nie 10

      Złodziej na złodzieju w magistracie i Urzedzie Marszałkowskim.

      • 0 0

  • mnie to interesuje czy wy potraficie jezdzic rozkladowo

    • 1 3

  • POwcy blokowali te zakupy tak długo jak sie da tak jak Z KPO (1)

    • 7 7

    • I znowa TV....

      Wyjdz na spacer. Przecież to pinokio nie składa wniosku o kasę.

      • 2 2

  • Znowu do góry

    I znowu będzie okazja podnieść podatki do góry a później odtrąbią wielki sukces jacy to oni są operatywni. A swoją drogą przy tak wielkich pieniądzach patrzyć im na łapki.

    • 2 4

  • Do tak zwanych (pseudo) "sympatyków" obu przewoźników - skończcie się ośmieszać swoją głupią wojenką między ...

    SKM a PolRegio.

    Oferta PolRegio po torach dalekobieżnych jest uzupełnieniem oferty SKM - skraca czas przejazdu między tylko wspólnymi stacjami, zatem jeśli ktoś korzystający przynajmniej z tego, że któryś z punktów jego podróży A (start) czy B (cel podróży) jest tylko przystankiem SKM, do którego PolRegio nie ma dostępu to z jego usług nie skorzysta.

    Natomiast jeśli punktami podróży A i B są wspólne stacje i jak ktoś ma czas, to czemu ma jechać SKM dłużej z powodu zatrzymań pociągów SKM na jej wyłącznych przystankach a nie PolRegio po torach dalekobieżnych ?

    Po co między np. między Gdynią Gł. a Gdańskiem Gł. jechać SKM ok. 35 minut zamiast 20 minut pociągiem PolRegio ?

    Tym bardziej jak jeszcze trzeba do obu stacji dojść niemały kawałek drogi (przy jeździe powrotnej).

    W stosunku do samochodu jaka jest lepsza alternatywa ? 35 minut SKM, czy 20 minut PolRegio na w/w trasie ?

    SKM nie musi się martwić - przy jej przystankach są duże dzielnice mieszkalne, a PolRegio z racji dzielenia torów dalekobieżnych z innymi nie puści nawet w szczycie swoich pociągów co 7/8 minut.
    W końcu SKM miała kiedyś swoje pociągi po torach dalekobieżnych zwane "Sprinterami".

    Zatem jedynie się uzupełniają a nie konkurują.

    • 3 2

  • Pkm-Ztm- brak spójności. (3)

    A ja czekam na lepsze połączenia PKM .
    Szału idzie dostać jadąc np z Matarnia w stronę Wrzeszcza. Brak dogodnych połączeń popołudniowych. Szczególnie na trasie Jasień lub Bretowo.
    Jak dojechać normalnie z Matarni do Petli Łostowice Świętokrzyska skoro mamy Pkm. Autobus odjeżdża a podjeżdża pkm
    Specjalnie??

    • 46 4

    • Linią 120 (1)

      Z Matarni do pętli Łostowice Świętokrzyska dojedziesz bezpośrednią linią autobusową 120.
      Gdybyś naprawdę był z Matarni to byś wiedział Ptysiu.

      • 3 1

      • 120

        Znam znam, ale on jeździ przez wszystkie możliwe dzielnice. Jeździłem nim codziennie. Korki już na samym starcie. Budowlanych, Nowatorów, Kartuska, ,szkoda gadać. A teraz z rana ten śmieszny wjazd na obwodnicę.
        Kto nim jeździł to wie o czym mówię...

        • 2 3

    • No to jak idzie dostać to go bierz. Narzekać to my jednak potrafimy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane