- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (172 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (358 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (428 opinii)
Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść
Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.
Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.
- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku
Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.
- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.
Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane
By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.
Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."
- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.
- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.
Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł
- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.
W Gdyni problem rozwiązano inaczej
Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.
- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
Rozkłady komunikacji w Gdyni
Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.
- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.
(25 opinii)
Witam,
Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.
Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik. Zobacz więcej
Witam,
Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.
Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik. Zobacz więcej
Opinie (343) ponad 20 zablokowanych
-
2020-06-02 07:40
beton gdański! jest mocny!
- 8 3
-
2020-06-02 07:42
Skończcie już z tą koronahisterią. (1)
Ile można, cały świat ześwirował bo zaczęli robić testy które według producenta w 80 % nie są wiarygodne na virusa korony który został wykryty w latach 60 tych ubiegłego wieku. Każdego roku ten wirus krąży wokół nas tak samo jak tysiące innych.
- 17 11
-
2020-06-02 07:46
Są różne koronawirusy
Ten obecny jest inny niż wcześniejsze.
- 7 0
-
2020-06-02 07:45
"przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.
- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem?" No blagam, juz nie ma dawno czegos takiego jak dystans spoleczny w autobusach, sklepach etc ...Obudzcie sie, nie ma wirusa- 17 5
-
2020-06-02 07:45
Polska to kraj absurdów
Nic się nie zmieniło...
- 12 0
-
2020-06-02 07:45
ZTM i Urząd Miejski to państwo w państwie !!!!!!
- 10 4
-
2020-06-02 07:47
ZTM to stan umysłu.
- 19 2
-
2020-06-02 07:49
Kierowca jest od kierowania
A nie od handlowania biletami
- 27 5
-
2020-06-02 07:56
Opinia wyróżniona
(29)
Wystarczy kupić bilet w aplikacji mobilnej banku. Jest tyle innych rozwiązań na zakup biletu że to że je kierowcy jeszcze sprzedają to jest jakiś absurd.
- 214 69
-
2020-06-02 10:31
Tak jest (11)
Widocznie ludzie oprócz obsługi FB, Instagrama czy TikToka nie są w stanie zrobić nic więcej w sieci :/
- 20 17
-
2020-06-02 12:13
rozumiem, że jak mi na smarkfonie moją kasę zakosi hacker - to mi osobiście wszystko w 100% zwrócisz (10)
- 14 13
-
2020-06-02 12:21
Na co masz większą szansę? (4)
Że ktoś ci się włamie na konto, zdejmie hajs z podłączonej karty, potem bank oleje chargeback, a sam sprawca kupi sobie za to 50 miesięcznych...
Czy może, że ktoś Ci zarąbie portfel z gotówką z kieszeni?- 14 2
-
2020-06-02 12:24
dużo łatwiej shackować komórkę! (3)
do buchnięcia portfela trzeba mieć talent i zręczne paluszki - do włamu na komórkę nie trzeba nawet informatycznej wiedzy.
- 9 7
-
2020-06-02 12:34
Skoro to takie łatwe, (2)
Napisz proszę, czego potrzeba, żeby obejść głupie zabezpieczenie ekranu na komórce.
Bo z portfelem łatwizna - wyciągasz go, żeby zapłacić, ja go łapię, wysiadam i w długą.
Zero wymaganych umiejętności.- 7 3
-
2020-06-02 12:49
wygogluj sobie - poradników z gotowymi oppkami full (1)
a jak już nic nie jesteś w stanie obczaić - to w darknecie możesz sobie zamówić płatną "usługę"
- 3 3
-
2020-06-02 14:33
Czyli nie wiesz :D
Tak właśnie myślałem.
- 6 3
-
2020-06-02 12:31
Dla takich jak Ty.. (3)
..pozostaje kiosk.
Mam nadzieje, ze Twoj problem rozwiazalem i dzis nie bedziesz korzystac z drzwi kierowcy.- 5 2
-
2020-06-02 12:38
nie ma już Kiosków (2)
matołuszek swoją ustawą - wszystkie po kolei wykończył,
- 6 6
-
2020-06-02 15:09
zatem...
zapraszam do miasta, bedziesz w szoku.
- 3 3
-
2020-06-03 16:14
A relay czy inna sieciowka ?
Inna nazwa nie zmienia faktu, ze sprzedaja prase, bilety i drobne art spozywcze.
- 0 0
-
2020-06-03 00:05
Jak ukradną CI portfel w drodze do kiosku to oczekujesz że sprzedawczyni zwróci Ci pieniądze?
Po 2 jeśli do kradzieży pieniędzy z konta nie potrzeba wiedzy informatycznej, to bez problemu je odzyskasz...- 0 1
-
2020-06-02 10:40
(3)
Niektórzy starsi ludzie nie są biegli w obsłudze telefonu. Może czas na biletomaty, ale takie z możliwością płacenia kartą. Trzeba to dodać bo przecież w Trójmieście to wszystkiego można się spodziewać.
- 19 6
-
2020-06-02 10:48
postawili takie i NiE Działają !!!
operator kasę trzepie ... ale nie dba o funkcjonowanie
- 13 0
-
2020-06-02 10:55
Starsi ludzie mogą kupić w kiosku. (1)
Czasu mają dosyć.
- 7 13
-
2020-06-02 11:09
Kiosków już nie ma - wykończyła je ustawa matołuszkowa
- 12 5
-
2020-06-02 12:15
Ja mam nokie 5110 , powiedz w jaki sposób moge kupic z niej w aplikacji bilet??? (10)
Tak , ma 20 lat i jest sprawna .... a automaty bardzo czesto sa nieczynne albo tak ustawione ze słonce nie pozwala na zakup bo oslepia... a kioski w wiekszosci juz nie prowadza sprzedazy biletów bo im sie to nie opłaca.
- 18 7
-
2020-06-02 12:24
Ja mam konia, powiedz mi, gdzie znajdę miejsce parkingowe z wodą i obrokiem? (5)
jest sprawny, więc po co mam kupować samochód?
To inni mają się dostosować do mnie.- 12 13
-
2020-06-02 13:01
sorry vinetou ... ale doputy matołuszek nie będzie dodawał smarkfona do każdego 500+ i emeryturki13tej+ (2)
to ja nie mam obowiązku takowego posiadać!
- 12 4
-
2020-06-02 14:36
Ależ oczywiście. (1)
Tylko nie oczekuj, że reszta społeczeństwa będzie cierpieć dla Twojego widzimisię.
- 5 6
-
2020-06-02 15:35
twoje Cierpienie jest większe od Cierpienia twojego prezesa?
fiu fiu
- 5 0
-
2020-06-02 15:13
(1)
czy oprócz konia masz jeszcze osła
- 1 0
-
2020-06-03 06:32
On jest tym osłem,mamy komplet i z tego związku wyjdzie muł.
- 0 0
-
2020-06-02 12:26
też bym chciał aby bilet można było zakupić na płatnego SMSa (1)
w czym TU problem mają w ZKM - nie wiem?
- 4 0
-
2020-06-02 12:36
Kiedyś można było w mobilet
Tylko nikt tego nie używał i wywalili.
- 0 0
-
2020-06-02 22:17
Tak ustawone, że słońce...
I deszcz, gradobicie i wicher co porwie drukniety bilet w siną dal...xD
- 0 0
-
2020-06-03 00:07
A ja przyniosłem muszelki i nie chcieli ich wymienić na bilet. Dlaczego przez widzimisię jakiegoś króla mamy durną walutę zamiast muszelek?
- 1 0
-
2020-06-02 15:44
(1)
Taaa... Jasne... W teorii.
W praktyce te aplikacje co chwilę zawodzą i albo nie można kupić biletu albo dostaje się go po paru godzinach.- 3 1
-
2020-06-03 16:17
Jakdojade
Na kupionych ponad kilkaset jednorazowych biletow z wykorzystaniem platnosci blik mialem problem tylko 3 razy. A problemy wynikaly z niskiej jakosci polaczenia internetowego. Jak sie nie umie korzystac to qtedy jest problem
- 0 0
-
2020-06-02 08:10
Piardu piardu! Kto zamawia takie artykuły? Wczoraj miałem 10 godzin pracy i ani jeden pasażer nie wyraził chęci zakupu biletu, nikt nie miał problemu, nie było tłoku ani nikt się nie skarżył na nic. Miasto niech szuka gdzie indziej oszczędności a nie zarobku w komunikacji. Ja się pytam, gdzie są biletomaty w komunikacji??? No i zacznijcie wreszcie sprzątać tei dezynfekować pojazdy bo tego nie robicie. Jedynie co jest robione to mopowanie całego autobusu od podłogi po sufit jednym mopem!!!
- 24 1
-
2020-06-02 08:11
Wyłuskiwanie detali
Zasady i tak zostały już złamane więc ten aspekt nie ma znaczenia.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.