• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Szymon Zięba
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.
15:35 5 CZERWCA 20

(25 opinii)

Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej
Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    niech oni bzdur nie opowiadają że nic się nie da zrobić to ściema.W sklepie kasjerki są za pleksami jak samo jak kierowcy za szybami czy w sklepie trzeba iść naokoło żeby się dostać do kasy?Nie więc niech nie chrzanią bzdur niech odblokują przejście od kabiny do przestrzeni pasażerskiej tak jak to jest w Gdyni gdzie co i tak jest durne nie wpuszczają przednimi drzwiami ale jak już wejdziesz innymi to możesz podejść i kupić ten karnet i wrócić na miejsce korytarzem między siedzeniami a nie wychodzić z pojazdu myśleć bezmózgi ztmowe

    • 8 4

    • Tylko Ztm

      Jak widać nie ma kontroli nad przewoźnikiem Gait. Rozwiązać umowę!

      • 0 0

  • Jak zwykle w ankiecie zapomniano

    O osobach po 70 rż, dzieciach, młodzieży i honorowych dawcach krwi którzy jeżdżą bez opłat

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Już dawno sprzedaż biletów przez prowadzącego pojazd powinna być wycofana na stałe. Wrócić powinny dla kierowców pełne wydzielone kabiny jak to było kiedyś.

    • 189 32

    • totalna bzdura (8)

      cały Świat stosuje sprzedaż przez kierowców
      w UE to standard obsługi
      ... a ty wymyślasz głupotę na swoje "widzi mi się"?

      • 11 24

      • Bo wie, że musiałby KUPIĆ bilet albo pokazać miesięczny/app wchodząc 1 drzwiami...

        • 7 0

      • Bo mu się pracować (2)

        nie chce.

        • 3 6

        • Praca kierowcy polega na bezpiecznym przewiezieniu pasażerów z punktu A do B. (1)

          Od sprzedaży biletów jest pani w kiosku.

          • 14 5

          • nie ma kiosków.

            • 2 0

      • (3)

        A korzystałeś z komunikacji miejskiej gdzie indziej niż w Gdańsku czy tam Gdyni ? W Krakowie chociaż by w każdym pojeździe i na każdym przystanku jest możliwość kupienia biletu. Z tym że w pojeździe jest zamontowany biletomat. Kierowca jest od kierowania a nie od sprzedaży. Odrazu może zrobić tak jak na poczcie polskiej .niech kierowca zajmie sie sprzedaża znaczków rajstop i dewocjonaliów.

        • 24 1

        • a byłeś w Goteborgu czy Zurichu... (1)

          - więc nie chrzań głupot na swoje "widzi mi się"

          • 4 5

          • Wprowadź się do Zurychu

            Będzie super, kupisz bilet w autobusie

            • 7 6

        • we Wrocku tez biletomaty w tramwaju i na przystanku. W Gdyni jeszcze o takim wynalazku nie słyszeli.

          • 4 0

    • Tak? To zapraszam do Wrocławia. Jak ktoś był to wie. (2)

      Żadnych biletów.

      • 11 3

      • To porównaj dostępność biletomatów we (1)

        Wrocławiu i w Gdańsku. No ale u nas nie da się montować ich w pojazdach, bo nie.

        • 13 0

        • OK dla tubylców we wrocławiu jeszcze ujdzie

          ale dla przyjezdnych to horror

          • 2 3

    • chciałbyś żeby było tak jak było ?

      • 1 0

  • Pierwsze drzwi

    czy przednie?

    • 4 0

  • w pojazdach bilety powinny być

    droższe niż w kioskach. Tak jest np. w Olsztynie.

    • 8 0

  • czy kierowcy mają bilety dopłaty (1)

    10 i 20 gr?

    • 1 7

    • Tak również kawe i herbatę

      • 1 0

  • gdańszczanka

    czytam i nie wierze?kto jest taki mądry w ZTM?juz lepiej wcale by nie wdrażali ponownego kupna u kierowcy

    • 9 0

  • biletomaty - nie placcie gotowka! (1)

    2 raz w ciagu okolo tygodnia, biletomat przy Gospody ,,zjadl'' mi kasę -5 zł. Taka to gdańska nowoczesność..

    • 6 1

    • Ja przez ostatni rok trzy reklamację

      składałem.

      • 0 0

  • Ja to nie rozumie dlaczego nie można u kierowcy kupić kawy i znaczków na list polecony.

    • 9 2

  • Uważam, że kierowca jest od prowadzenia pojazdu,a nie sprzedaży czegokolwiek,ale z drugiej strony pracownicy w handlu pracują,żyją,mają kontakt z klientami i w okopach nie siedzą.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane