• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • ja i tak mam chawire z 500 metrów od korytarza:-)...

    kurde, Gallux, to jak ty z bloku wychodzisz?
    to w końcu budowałeś płot czy mur berliński bo nic z tego nie kumam...

    • 0 0

  • Gallux, gwarantuję Ci, że znacznie większe zagrożenie dla ciebie

    stanowi twój sąsiad codziennie szarżujący starym golfiaczem czy beemwicą po osiedlowych uliczkach, niż nawet kilkadziesiąt samolotów przelatujących ci codziennie nad głową.
    Masz fobię, boisz się latać, rozumiem. Fobie jednak się leczy i nikt nie będzie przebudowywał lotniska bo dziadki trzęsą tyłkami. To naprawdę nie jest niebezpieczne.

    • 0 0

  • PS. Sprawdź no człowieku, co to jest korytarz, bo żałość ściska jak się widzi to co wypisujesz.

    • 0 0

  • czeżetka
    nie dorabiaj dupie uszu
    pisałem, że czasem koloryzuję, nie?
    fobi może jeszcze nie mam, ale pewien taki dyskomfort i owszem:-)
    od dyskomfortu do fobii droga daleka:-)

    • 0 0

  • pewnie skończy się na odlotowym płocie

    a reszta jak trasa kwiatkowskiego za 30 lat, eeeeeeeeechhh..:)

    • 0 0

  • nie bede sprawdzał, bo nie jesteśmy w szkole "orląt" w deblinie i nikt nie wymaga tutaj zbytniej wiedzy fachowej
    pisze "korytarz" i ludzie to jak widze rozumieją
    oprócz ciebie:-)
    to ty masz problemy, nie ja:-)

    • 0 0

  • korytarz

    długa, wąska sień, z której można przejść do innych pomieszczeń (mieszkań, pokojów)

    • 0 0

  • Korytarz powietrzny to droga lotnicza, wydzielona z przestrzeni powietrznej jako obszar przeznaczony do lotu statków powietrznych, w którym obowiązują specjalne warunki lotu. Łączący dwa punkty. Szerokość korytarza powietrznego krajowego wynosi 10 NM, międzynarodowego 20 NM, podstawa dolna minimum 900 m, górna do 12 km.

    • 0 0

  • jeszcze są korytarze europejskie

    I Europejski Korytarz Transportowy zwany potocznie Via Balticą, to trasa szybkiego ruchu łącząca kraje Europy Zachodniej przez Warszawę z Krajami Bałtyckimi

    • 0 0

  • a ile to jest na nasze 10 NM albo 20 NM?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane