• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • "Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha " to daje duże możliwości rozwoju, rozbudowy na przyszłość

    • 0 0

  • Pruszcz chce lotniska

    należy w kontekście całej metropolii rozważyć obiektywnie gdzie jest korzystniejsza lokalizacja dla drugiego lotniska.
    za Pruszczem przemawia:
    1) znacznie lepsza komunikacja
    2) lepszy dojazd z Elbląga, Grudziądza czy nawet Bydgoszczy
    3) w okół tereny o większym potencjale rozwojowym niż Gdynia Babie Doły
    4) Pruszcz staje się centrum logistycznym i bramą dla Trójmiasta
    obiektywnie to znaczy bez emocji i sublokalnych patriotyzmów

    • 0 0

  • do W; )

    to Ty jesteś chyba tym wynajemtym piarowcem Szczurka do monitorowania i moderowania forów internetowych
    dowód wypowiedź W;) :
    "Radziłbym ci zajrzec do opracowanych wczesniej strategii, a jesli nie to zobacz na jakim etapie zaawansowania wykonawczego sa poszczegone inwestycje, o których wspominasz.
    Proponuje Gdynie, jako głownego koordynatora metropolitalnego.

    Autor: W;) "

    - to teksty typowe dla piarowców - chyba że robisz to z miłości do W.Sz. jak Gosiewski dla kaczek

    -pojawia się post negatywny dla gdyni i szczurka - od razu odpowiedź czujnego pracownika i socjotechniczna kontr propozycja - Gdynia koordynatorem :)))))

    to dopiero mnie rozśmieszyło, wtedy byśmy już w ogóle mgli się pożegnać z metropolią
    poza tym to cel Franki śp. - czyż nie??

    • 0 0

  • Karolek

    W Pruszczu lotnisko jest za male i jest w sasiedztwie domkow jednorodzinnych.

    • 0 0

  • te lotniska polskie to badziwie

    jakimi milami morskimi chyba milami ladowymi. cos sie zmiji popieprzylooo

    • 0 0

  • ale o co chodzi z tym sterowcem???

    ???

    • 0 0

  • i o to chodzi, oby tak dalej...

    ja sie ostatnio zastanawialem jak mozna podlaczyc lotnisko do infrastruktory kolejowej tak aby mozna bylo podjechac z lotniska BabieDoly na dworzec Gdynia Glowna Osobowa i pamietam ze kiedys istnialo polaczenie skm w okolice obluza, moze warto byloby to odswiezyc i uruchomic autobus szynowy tak jak ma to miejsce na innych lotniskach najlepszym przykladem tutaj jest chyba madryt gdzie wsiada sie do metra a centrum a wysiana na lotnisku barajas, nie mam tu na mysli kopania metra, ale stworzenie polaczenia w takim ksztalcie ktory generuje plynny przeplyw ludzi i ich bagazu.
    Inna sprawa to jak polaczyc Dworzec Morski w Gdyni do Dworca PKP wspomnianego wyzej. W tym wypadku tez przychodzi mi na mysl tylko szynobus wykorzystujacy instniejace polaczenia z portem .
    Ktos moze mowic o tym ze mozna to rozwiazac za pomoca komunikacji miejskiej, ale to nie zdaje egzaminu w sytuacji natezenia ruchu jakie jest na ulicach janka wisniewskiego i estakadzie, a ktore bedzie roslo. Szynobus to ustrojstwo niezalezne od transportu miejskiego , a tym samym dajace pewnosc punktualnosci przybycia i na dworzec pkp i na lotnisko czy dworzec morski. To samo tyczy sie polaczenia lotniska w Rebiechowie z miastem.
    Idealnym rozwiazaniem komunikacyjnym od strony PKP byloby polaczenie na jednym peronie szynobusu i PKP IC tak aby przechodzenie pasazerow zmierzajacych w strone lotniska czy promu odbywalo sie tylko na peronie.
    Jednak taki uklad jest trudny do rozwiazania ze wzgledu na linie skm. Byc moze dobrym pomyslem byloby rozbudowanie/przedluzenie peronu SKM w strone Gdyni Stoczni z osobnym wejsciem np. na wysokosci obecnych schodow na peron SKM ale w druga strone. Cokolwiek bedzie oby bylo.

    • 0 0

  • do Galuxa

    zapomniałeś o chinach koło Kaszuby! ;-D)

    • 0 0

  • gdynia jak zwykle dużo gada i nic nie zrobi

    i nie pomogą jej wynajęci do netowej propagandy jak ten waszka

    • 0 0

  • No jo ,a gdzie wybudujemy Dysneyland i tor F-1?.A ja chcialbym jeszcze kosmodrom i przy Darze Pomorza dwa lotniskowce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane