• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • Tomek

    "chyba że robisz to z miłości do W.Sz. jak Gosiewski dla kaczek"

    Powiem Ci tak, robie to dla właściwie pojmowanej gospodarności, samorządności, przemian w regionie, wsparcia demokratycznego i wolnorynkowych przemian.
    Bardzo wysoko cenie lokalne inicjatywy Gdyni nie tylko samorządowców, ale i na łonie organizacji pozarządowych. Sam Michał Guć(choc miejscowa prasa jak i Ty próbuje jego dorobek zdyskontować), niemniej ma najlepsze doświadczenie, mało, chcą podzielić się swoimi doświadczeniami m.in. w zakresie pobudzania przedsiębiorczości i rozwoju samorządności.
    Jako Polak, człowiek postępowy (zniechęcony do polityki),i myśle każdy z nas – mieszkańców Pomorza – chciałby lepszej przyszłości dla siebie, swoich dzieci i wnuków. I to najlepiej tu, w miejscu, gdzie się urodziliśmy, gdzie mieszkamy, w kręgu swych krewnych i przyjaciół, a nie w Warszawie czy poza granicami.
    Chciałbym być także dumny z regionu, w którym żyjemy, z tego, że jest on znany i wzbudza podziw w innych stronach Polski i Europy a może i Świata, że ma swój charakter, siłę przyciągania, że jest dynamiczny i konkurencyjny. Właśnie taka filozofia była podstawą budowania Gdyni , COP, i innych - jeśli tego nie wiesz cofni sie do podstawówki.
    Jeśli prezyd. Gdyni mówi jak to osiągnąć? ma wizje i strategie - mało, ciągle z sukcesem je realizuje, co mi pozostaje?
    Gdzie tkwi tajemnica tego, że jedne miasta/regiony są aktywne i mają swą ogromną dynamike rozwoju i nie zapominaja o „duszy”, a inne są bezbarwne, pasywne.

    Daj mi konkretne argumenty, abym zmienił zdanie, ale nie takie ple, ple typu "Gosio" lub godne kibica.

    Przytocze ci, bo byc może jeszcze nie wiesz zdefiniowaną misję dziennikarstwa: "Informować ludzi o sprawach, które ich dotyczą; tworzyć społeczeństwo wyposażone w wiedzę, której potrzebuje, aby częściej niż błędne podejmowało prawidłowe obywatelskie decyzje. W ten sposób pomagać w przetrwaniu samorządności i demokracji".

    • 0 0

  • Rozbudować Rębiechowo

    Wiem,że były plany budowy drugiego pasa w kierunku północ-południe.Może by to wystarczyło do obsługi zwiększonej ilości pasażerów.Babie Doły mogły by być lotniskiem zapasowym dla Rębiechowa i lotniskiem dla samolotów lekkich turystycznych-nie trzeba by budować takiej dużej infrastruktury. Jest bardzo dobry dojazd do Rębiechowa obwodnicą a odbudowa linii kolejowej z Wrzeszcza przez lotnisko do Gdyni uczyni dojazd bez problemu.

    • 0 0

  • TAK TEŻ WIDZIAŁEM TAM UFO

    Byłem w tej okolicy kilka razy i aż dwa razy udało mi się tam zaobserwować UFO.
    Pierwszy raz widziałem metaliczny dysk wiszący nad polem przy pasie startowy. Nagle to coś wystrzeliło i ogromną prędkością pod kątek około 45 st. do góry i znikło na granicy widoczności już po niespełna 2 sekundach.
    Drugim razem widziałem światła jakby reflektorów do oświetlania boiska, tyle, że nie miały żadnego podparcia, wisiały w powietrzu i wolno przemieszczały się w kierunku Gdyni. Co jakiś czas jakieś ze światełek oddaliło się szybko i znikło na horyzoncie, inne zaś wracały, tak że w sumie liczba świateł nie pozostawała stała. Kolor zaśświateł był taki różowo - pomarańczowy.

    • 0 0

  • Drugie lotnisko: Gdynia czy Malbork?

    Po tej wypowiedzi marszałkuncia, to ten cały urząd marszałkowski jest kompletnie nikomu niepotrzebny,
    poza towarzaystwem wzajemnej adoracji na ciepłych posadkach, to jeszcze na ich czele stoi osoba niekompetentna.
    Racjonalne argumenty do niego nie trafiaja typu bliskość aglomeracji trójmiejskiej, dobrej dostępności komunikacyjnej czy na ogół dobrej pogodzie, lepszej niż na lotnisku w Rębiechowie.
    Kozłowski, widać wchodzi w tyłek Cymanskiemu, który tak jak Gosiu we włoszczowej peron i lotnisko chce budować, ten nie chce byc gorszy.

    • 0 0

  • "stacjonują tam śmigłowce ratownicze, więc wchodzi w grę również kwestia ratowania marynarzy i żeglarzy"
    To śmigłowce nie mogą korzystać z tych samych pasów, co samoloty? Przysiągłbym, że w Aberdeen startowałem z takiego właśnie pasa :)

    • 0 0

  • misja dziennikarstwa

    wypełniać szpalty bzdetami, pod dyktando naczelnego, byle z roboty nie posuneli.

    • 0 0

  • piękna sprawa

    to lotnisko powinno powstac ale bez udzialu gdańska powinno stac sie nowym i lepszym lotniskiem niż gówniane rębiechowo.mieszkam na stale w irlandi i z takiego wieśniackiego lotniska jak rębiechowo jeszcze nie latałem.spójrzcie na ceny obowiazujące w śmiesznym sklepie np. piwo tatra 8 zł. śmiech na sali.idioci próbuja zarobic na frajerach.sorry ale takie ceny ceny nie obowiazuja nawet w irlandii czterokrotna wartosc towaru paranoja,BRAWO WOJCIECH SZCZUREK ty jako jedyny robisz cos dla kochanej GDYNI tylko prosze zrob to bez gdańskiego portu lotniczego.

    p.s loty z irlandii do gdyni jak najbardziej widziane.bede korzystal obiecuje

    • 0 0

  • Pas startowy jest za krótki

    Już Rębiechowo jest w takim stanie, że żal d*** ściska. Boeingi 737/Airbusy 321 Wizzair-u ledwo się tam mieszczą, w Babich Dołach, pas jest jeszcze krótszy, chyba na awionetki. Dojazd do obu lotnisk żaden, terminal do niczego. Na Euro przyleci masa ludzi. Trzeba wydłużyć oba pasy startowe, poprawić ich jakość. Na Lech Walesa Int przydałby się jeszcze jeden pas. Terminale, dojazd, słynna już kolejka z Rębiechowa, sprzęt kontroli lotów na Babie Doły to masa pieniędzy. A jeszcze chęci potrzeba, z nimi będzie ciężko

    • 0 0

  • adi

    Pięknie i życiowo to podsumowałeś

    Co do pomysłu marszałaka - to szkoda mi słów i pisania. Tylko radni z PO w Gdyni powinni odpowiednio zareagować. Bo mi osobiście wstyd za takiego " niby lidera" i "tworce metropoli". Pytanie, czy jeszcze przewoźnicy w ogóle będą zainteresowani lataniem do "metropoli Malbork?"
    Jeśli pomysł jest irracjonalny, wypada zapytać: Panie marszałku Kozłowski kto z pana rodziny i znajomych
    ma tam działkę, bo gallux to uczciwie sie przyznał, że w pobliżu lotniska w Malborku ma. Jeżeli nie pazerność,
    to pewnie głupota.

    Gdańsk ma niesprawnu system komunikacyjny, którego remont ciagnie sie w nieskonczoność, o komunikacji publicznej szkoda pisać, nietrafione inwestycje np. dwudziesto kilkoletni złom tramwajowy.
    Oby pomysł Baltic Arena, ECS nie dołączył do podobnych projektów jak Aqapark w Brzeźnie, TiVoli, terminal promowy Westerplatte czy terminal zbożowy w Porcie Północnym.

    • 0 0

  • Jednym z problemów Rębiechowa jest pogoda i niefortunne ustawienie pasa.
    Zwiększenie przepustowości musiałoby pociągnąć za sobą niewspółmierne wydatki na
    nawigację w bardzo złych warunkach pogodowych. Malbork leży w rejonie ciągłych
    mgieł, a więc nie jest prawdą, że wymaga mniejszych nakładów. Pod względem
    niezależności od pogody Babie Doły mają lepszą lokalizację i tę będą wybierać
    przewoźnicy, bo ona daje większą punktualność i przewidywalność. Zaklęcia nic tu
    nie pomogą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane