- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.
Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.
Dwusystemowy tramwaj
Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.
Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
- na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
- odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
- tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
- wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.
- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Kliniczna
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.
Dwusystemowy tramwaj na linii PKM
Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.
Wyliczeń kosztów nie ma
Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.
Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie (230) 8 zablokowanych
-
2018-08-04 16:40
Oni są poważni? (1)
Może niech się podzielą kosztami tych "pomysłów" między siebie, lewacy jedni, oni w ogóle chociaż jeden dzień przepracowali? Niech po linii SKM jeżdżą pociągi SKM (oczywiście z rozbudową torów docelowo od Tczewa do Wejherowa), po linii PKM pociągi PKM z wpięciem w linie SKM na Zaspie, a jeżeli nie to niech chociaż PKM-ki mają swój osobny tor i peron we Wrzeszczu z torami odstawczymi, by nawet co parę minut mogły jechać w jedną i drugą stronę, a tramwaje docelowo rozwijać dalej przydałoby się np na Orunię (ideał węzeł kolejowo-tramwajowy Orunia), czy przez brak przystanków w Kokoszkach warto się zastanowić czy od nowej pętli Ujeścisko nie warto pociągnąć torów przez Szadólki, Kiełpino Górne do Karczemek i dalej (jeśli samorząd nie kwapi się do budowy nowych przystanków PKM Karczemki i PKM Kokoszki).
- 16 1
-
2018-08-04 23:37
PKM kokoszki chyba naturalna konsekwencja tego planowanego objazdu na Kartuzy
- 1 0
-
2018-08-04 16:49
To jest temat dla Srebrzyska
Tam są specjaliści i pomogą wam rozwiązać ten problem
- 18 1
-
2018-08-04 16:49
Co wy palicie?
- 13 1
-
2018-08-04 16:49
Na takich jak ONI
mówi się fachury. Znają się na wszystkim, od piłki nożnej po tramwaje wodne.
- 11 0
-
2018-08-04 16:51
A kiedy wirtualny transport esemesem
Albo transformacja
- 10 0
-
2018-08-04 16:53
Maslo maślane
A lokomotowy wielosystowe to mają po silniku na każdy system ?:D
Panowie bladego pojęcia nie mają o czym mówią.- 10 0
-
2018-08-04 16:59
500+
Nie wymyślacie to bzdury
- 6 0
-
2018-08-04 16:59
Najpierw niech powiedzą
co z wymyślonymi przez nich łąkami w mieście? Kiedy będą? ;)
- 11 2
-
2018-08-04 17:00
(1)
Jednak upał szkodzi.
- 15 1
-
2018-08-04 17:02
bardzo
- 7 0
-
2018-08-04 17:01
uuu t o p i a
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.