- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (272 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (155 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.
Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.
Dwusystemowy tramwaj
Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.
Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
- na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
- odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
- tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
- wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.
- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Kliniczna
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.
Dwusystemowy tramwaj na linii PKM
Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.
Wyliczeń kosztów nie ma
Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.
Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.
Opinie (230) 8 zablokowanych
-
2018-08-04 17:49
Gdańsk ma szansę tylko jako miasto SKM
tramwajami nie da się jeździć
- 7 2
-
2018-08-04 17:52
Ruch społeczny===== (1)
Kiedyś był taki ruch społeczny który nazywał się ORMO polecam poczytać na ten temat.Dlamnie sama nazwa już wystarczy żeby tym panom podziękować.
- 9 3
-
2018-08-05 08:53
Do ORMO należał twój dziadek i ojciec. Dlatego tyle wiesz.
- 0 1
-
2018-08-04 18:20
tramwaj...
.... na torach kolejowych w Gdańsku. Przecież to ni nowego wiele lat temu pociagi i tramwaje jeździły po ulicy Jana z Kolna ...
- 7 1
-
2018-08-04 18:21
Grzesiu
Nie błysnełes :))) Zapytaj Dariusza . L o koszty to moze cos pomoze :D
- 1 1
-
2018-08-04 18:39
Do tego w krótkich spodenkach:
a co sądzisz o tanim miejskim transporcie przesyłowym? Czy mieszkańcy będą zadowoleni?
- 3 2
-
2018-08-04 18:40
A czy szanowni panowie społecznicy mają świadomość (1)
Że obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na wjazd tramwaju na tory kolejowe?
- 7 2
-
2018-08-05 08:58
Owszem, nowe tramwaje będą miały walory autobusu szynowego a nie zwykłego tramwaju. Myślenie masz mierne!!!
- 1 0
-
2018-08-04 18:53
Realia
Dziś nie ma wspólnego biletu. A bajki o tramwaju dwusystemowym to można...
- 9 1
-
2018-08-04 19:22
do Nowego Portu , a ileż ludzi tam mieszka , zbudujcie na osiedla południowe gdzie jest dramat komunikacyjny mądrale
- 12 3
-
2018-08-04 19:28
(1)
Chyba konsultowali to z inżynierami od obróbki termicznej drobiu...
- 11 1
-
2018-08-05 09:00
Z tobą nie chcieli bo jesteś idiotą jak i twoi protoplaści jacy ty zostali przywiezieni przez stalinowców.
- 1 1
-
2018-08-04 19:29
(2)
Połączmy Lotnisko z Pruszczem, tak zeby zahaczyć ważne dzielnice i miejscowości: Karczemki, Kiełpinek, Jasień, Szadółki, Kowale, Maćkowy, Straszyn, Rotmanka
- 8 0
-
2018-08-04 19:33
:)
I koniecznie kosmodrom i pole golfowe naj;epiej na Letnicy :D
- 3 1
-
2018-08-05 08:22
A po ci mi Pruszcz
Szkoda kasy
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.