• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.



Czy podoba ci się propozycja tramwaju dwusystemowego?

Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji komunikacyjnej na dolnym tarasie według Lepszego Gdańska byłoby wznowienie kursów pociągów SKM z Gdańska Głównego do Nowego Portu.

- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.

Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.

Dwusystemowy tramwaj



Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.

Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
  • na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
  • odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
  • tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
  • wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.


- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Klinicznazobacz na mapie Gdańska zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. zobacz na mapie Gdańska Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.

Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy. Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy.

Dwusystemowy tramwaj na linii PKM



Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo zobacz na mapie GdańskaStrzyża zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.

Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.

Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku. Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku.

Wyliczeń kosztów nie ma



Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.

Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Opinie (230) 8 zablokowanych

  • Rowery na tory

    Lepiej robygowi.

    • 1 1

  • Budować. Górny Taras czeka.

    Podróż zwykłym tramwajem z górnego tarasu do centrum trwałaby zbyt długo, więc 2 systemowy tramwaj po górnym tarasie i częściowo torach PKM skomunikowałby górny taras sam ze sobą i do centrum raz na zawsze.

    • 2 1

  • Jestem za

    Fajnie by było gdyby tramwaje by były połączenie z pociągami, tramwaje i pociągi to moje hobby i fajnie by było gdyby te dwa moje ulubione środki transportu były by połączone

    • 5 4

  • Przestańcie kombinować

    tylko albo wymieńcie te szroty które się codziennie psują albo naprawcie trakcje. Za to się weźcie i będzie ok. Wstyd, po prostu wstyd żeby takie coś jeździło po mieście.

    • 7 2

  • Gdańsk (2)

    To było by fajne miasto, gdyby tramwaje w rzeczywistości by miały priorytet w przejazdach przez światła i skrzyżowania kosztem samochodów i były punktualne co do sekundy nawet jak są potężne korki oraz by mniej się psuły i były mniej przepełnione, była by linia szybkiego tramwaju, jeździły by również toronach kolejowy, były by traktowane jak kolej, pociągi nie jak autobusy oraz wszystko było by to prawdą, a nie propagandą. Fajnie było by Gdyby dużo się zmieniło w funkcjonowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdyby jeździła bezpośrednio do Gdańska Głównego linia S10 z częstotliwością co 10 minut, do stacji by PKM-ek by częściej kursowały autobusy, rozkład jazdy autobusów byłby lepiej zsynchronizowany z rozkładem jazdy PKM-ki, autobusy i tramwaje dojeżdżające do PKM-ki były by punktualniejsze oraz byłoby więcej bezpośrednich połączeń autobusowych do stacji pkm. najważniejszą rzeczą ekonomiczną w PKM-ce jest tani łączony bilet na autobusy i tramwaje. Jestem miłośnikiem transportu szynowego, lubię tramwaje i pociągi i wolę aby tramwaje był traktowane jako kolej, a nie transport drogowy, więc chcę tramwaju dwusystemowego w Gdańsku, oraz konwersji tramwajów na kolej lekką jak w Niemczech i łączenia ze sobą w jedno wszystkich rodzajów transportu szynowego w jedno. W związku, że jestem miłośnikiem szyny to wolę autobusy jeżdżące wzdłuż linii tramwajowych i PKM-ki zlikwidować lub skrócić np. 210, 161, 167 z Dworca Głównego do pętli tramwajowej Siedlce, a w zamian za to linię 161 wydłużyć do Jasień PKM i wydłużyć w zamian za 210 linie 169 i 179 do Lotniska ze zwiększoną częstotliwością i uruchomić bezpośrednie nowe linie autobusowe do stacji PKM np. z Chwaszczyna, Otomina i z Kowal. Póki co narazie to Pomorska Kolej Metropolitalna i tramwaje to utopia, tramwaje się wiecznie psują i spóźniają nawet jak, nie ma korków, teoretycznie nie ma korków tramwajowych, ale niestety z powodu braku priorytetu dla tramwajów na Hucisku stoją tramwaje w kolejce do świateł i tworzą się korki tramwajowe. a pkm-ka zbyt rzadko kursuje, większość składów jeździ tylko do Wrzeszcza a nie do Gdańska Głównego, stacje PKM-ki są zbyt daleko od miejsc zamieszkania, autobusy na stacje zbyt rzadko kursują, ich rozkład nie jest zsynchronizowany z rozkładem jazdy PKM i się wiecznie spóźniają, nawet jak nie ma korków i najważniejsze to za mała liczba bezpośrednich połączeń autobusowych do stacji PKM-ek i brak wspólnego taniego biletu na autobusy i tramwaje.

    • 8 4

    • Opary absurdu

      Bzdurne wizje,w których koszty przewyższają zyski.

      • 3 0

    • Popieram.

      • 0 2

  • Właśnie się samozaorali

    Szczerze mówiąc miałem nadzieję, że będą mieli racjonalne podejście do kampanii i obietnic. Woleli jednak popłynąć w kierunku fantazji i tak stali się dla mnie niewiarygodni.

    • 9 4

  • Póki w polskim prawie nie będzie przepisów technicznych w tym zakresie, możemy pomysł LG ocenić jako mrzonki.

    • 2 4

  • tramwaj dwusystemowy (2)

    Czy ktoś jeszcze pamięta ale takie rozwiązanie było już w mieście.Chodzi o odcinek przy nie istniejącym dziś biurowcu przy ul.Jana z Kolna.To pociąg przed przystankiem Gdańsk-Stocznia wjeżdżał na tory tramwajowe a potem po przejechaniu kilku set metrów wjeżdżał do Stoczni Gdańskiej.Było tam na pewno rozwiązanie rozjazdów.Jeździły wtedy jednak już dzisiaj stare zabytkowe tramwaje.

    • 4 0

    • Wózki o tamtędy węgiel do gazowni. Gazownie zlikwidowano i uzależniono nas od ruskich.....

      • 1 1

    • Wozili......

      • 1 0

  • taki system działa w Karlsruhe

    Tam korzystają z takich tramwajo-pociągów, przy czym nie na jednej linii, ale wszystkich.

    Czy nie łatwiej / lepiej, byłoby wyminić tory SKM i poprowadzić zwykły tramwaj w tym miejscu?

    • 7 2

  • Brak chłodzenia u panów poraża.

    Tramwaje na torach-koszty ogromne!L.G.serwuje utopię i zataja informacje np.Ptaszyński przedstawia się jako radny dzielnicy przymorze-wstydzi się podawać źe jest szeregowym strażnikiem miejskim?A gdzie duma ze służby dla mieszkańcówBrzeźna,Przymorza?Radny ma tajną profesję?Studiuje też z L.G.tendencje do rozbiegania się silników szeregowych,szer-bocznikowych stos.w tramwajach?

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane