• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.



Czy podoba ci się propozycja tramwaju dwusystemowego?

Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji komunikacyjnej na dolnym tarasie według Lepszego Gdańska byłoby wznowienie kursów pociągów SKM z Gdańska Głównego do Nowego Portu.

- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.

Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.

Dwusystemowy tramwaj



Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.

Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
  • na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
  • odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
  • tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
  • wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.


- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Klinicznazobacz na mapie Gdańska zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. zobacz na mapie Gdańska Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.

Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy. Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy.

Dwusystemowy tramwaj na linii PKM



Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo zobacz na mapie GdańskaStrzyża zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.

Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.

Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku. Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku.

Wyliczeń kosztów nie ma



Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.

Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Opinie (230) 8 zablokowanych

  • to nie hejt

    Bajkopisarze,pieniądze wydrukują i wszystko się uda.

    • 5 4

  • Starczyło by za to na kilkanaście smigłowców wielomiejscowych i lądowiska.

    A Gdynia Obłuże - Rębiechowo/Zaspa małe samoloty.Transport lotniczy to kierunek przyszłości. Konto na nagrodę nobla podam mailem.
    Gdynia port- sopot Impreza Miasto fazy , n.porty i stocznia - wodoloty poduszkowe (czy lato czy zima dadza radę).

    • 7 3

  • Palcem na wodzie pisane

    • 5 2

  • Ale z waszych durnych wypocin widzę że czas umierać (1)

    W d...Pie byliście g...no widzieliście smarki

    • 3 3

    • Masz rację.

      • 0 0

  • Lepszy Gdańsk przekonał mnie - nie zagłosuję na nich !

    Jakim niekompetentnym trzeba być teoretykiem, by dawać propozycję skrajnie drogą pod względem inwestycji w nietypowy tabor i nie typowe rozwiązania torowo-infrastrukturalne, i to na jednym z słabiej obciążonym w Gdańsku kierunku transportowym .
    Czy inni kandydaci Lepszego Gdańska są równie kompetentni?

    • 7 4

  • Równoległe do kolejki linie tramwajowe.

    Pomysł jest typu zróbmy coś aby coś zrobić w oderwaniu od całości. Istnieją linie równoległe na ul Marynarki Polskiej i Hallera i mowa o braku połączenia z miastem jest śmieszna w porównaniu z połączeniem na Morenę gdzie jeździ się prawie na około Gdańska ( rozwiązaniem ma być nowe połączenie tzw politechniczne).

    • 3 2

  • kiełbasa wyborcza

    te wizualizacje, ambitne plany bez przygotowania ekonomicznego - wygląda mi to na kiełbasę wyborczą. A stowarzyszenie - nie znam jego osiągnięć, mam wrażenie że główny powód jego powstania to dopchanie się do koryta.

    • 3 3

  • tramwaj pełen kiełbasy wyborczej...

    • 4 2

  • Bzdura jeśli chodzi o rzekome wymagania że profile kół są niewystarczające w tramwaju i twardość w czasie kolizji.Nie trzeba podwójnych silników,wystarczą tylko przekształtniki napięcia.Taki pojazd bez problemu mogą wykonać polskie firmy

    • 1 1

  • Precz z tramwajem w Newcastle Port
    Na pieszo chodzić leniwe ludzia

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane