• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.



Czy podoba ci się propozycja tramwaju dwusystemowego?

Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji komunikacyjnej na dolnym tarasie według Lepszego Gdańska byłoby wznowienie kursów pociągów SKM z Gdańska Głównego do Nowego Portu.

- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.

Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.

Dwusystemowy tramwaj



Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.

Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
  • na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
  • odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
  • tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
  • wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.


- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Klinicznazobacz na mapie Gdańska zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. zobacz na mapie Gdańska Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.

Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy. Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy.

Dwusystemowy tramwaj na linii PKM



Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo zobacz na mapie GdańskaStrzyża zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.

Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.

Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku. Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku.

Wyliczeń kosztów nie ma



Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.

Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Opinie (230) 8 zablokowanych

  • dobry pomysł

    tramwaj dwusystemowy, może szynobusy, to jest rozwiązanie w dobrym kierunku.
    Linie tramwajowe na długich trasach są niewydolne.
    Poza tym potrzebne są nowe rozwiązania by łączyć coraz bardziej odległe osiedla Gdańsk-Południe z centrum i osiedlami północnymi. Komunikacja gdańska nie ma połączenia równoległego do obwodnicy.

    SKM ratuje Gdańsk , przywrócenie połączenia do Nowego Portu bardzo potrzebne. Ale równie ważne jest rozwijanie przemyślanej i skonsultowanej z mieszkańcami komunikacji miejskiej.
    Bo obecnie jest dramat.
    d

    • 1 0

  • Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych
    Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
    Już liczą kasę.

    • 1 2

  • Tramwaj po trasie skm

    Do realizacji pomysłu tramwaju dwustrefowego nie dojdzie, ale pomysl aby wykorzystać istniejący ciąg komunikacyjny SKM z N. Portu na nową linię tramwajową to bylo by coś. Zamiast niszczyć zabudowywać istniejący trakt lepiej modernizować i wykorzystać.

    • 1 0

  • Tramwaj to bzdura

    Zamienić tory na buspasy i puścić autobusy (zwykłe, elektryczne, na gaz). Jak się jeden zepsuje, to nie blokuje całego miasta jak tramwaj, inne go ominą. Można też zrobić linie pospieszne omijające niektóre przystanki, tak żeby np. podróż z Oruni Górnej do Oliwy nie trwała 50min. Tramwaj to jakiś fetysz.

    • 1 1

  • tylko kolej

    Tylko kolej z Gdańska do Nowego Portu.Tramwaj już jest na Hallera i Marynarki Polskiej więc po co 3 trasa tramwajowa wzdłuż tych 2 ?

    • 1 0

  • To wszystko są pomysły doraźne...

    i tymczasowe. Jedynym prawdziwym rozwiązaniem transportu miejskiego jest zamiana przystanków tramwajowych i autobusowych w stacje teleportacji. Nad tym należy pracować!

    • 0 0

  • Pomysły dla lepszego

    Pomysł dobry, ja bym w tym systemowym tramwaju jeszcze skrzydła dobawił, co by mógł on o Rębiechowo zahaczyć i odlecieć w Nirwanę. Bez powrotu.
    Potrzebna dla Gdańska jest kolejka miejska z kierunku Pszczółki, aby rozładowac ten codzienny korek od Św. Wojciecha do Oruni. Budować parkingi przy stacjach kolejowych na tej trasie. Wprowadzić takt co. 20 minut.

    • 0 0

  • fachowcy

    Zasilanie różnymi napięciami wykonuje się inaczej niz 2 silniki - patrz lokomotywy ośpieszne.
    Jak tacy fachowcy mają wymyślać to już się boję

    • 0 0

  • Kolejni...

    janusze do koryta +

    • 0 1

  • Miasto demonów

    gdańsk to straszne miejsce gdzie nic nie można, zdanie prawa jazdy jest niemożliwością.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane