Letni dzień w Trójmieście: klimatyczne zakamarki Oliwy i pierogi

Arnold Szymczewski
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
  • Letni dzień w Trójmieście spędziliśmy na zwiedzaniu urokliwych uliczek starej Oliwy.
  • Niektóre kamienice są dość zaniedbane, ale mają swój urok.

Cudowne i klimatyczne ulice starej Oliwy, relaks przy stawie MłyńskimMapka, wspinaczka na PachołekMapka i pierogowa uczta - tak spędziliśmy letni dzień w jednej z najpiękniejszych gdańskich dzielnic.

Do końca wakacji będziemy opisywać, jak można spędzić letni dzień w Trójmieście. Postaramy się unikać miejsc i atrakcji oczywistych, za to przedstawić te, które dla części z was mogą być zaskoczeniem. Czy nam się to uda? Sami ocenicie. Zapraszamy do śledzenia cyklu: Letni dzień w Trójmieście. W czwartek opisywaliśmy możliwości rekreacji w okolicy Jasienia, a w niedzielę, w ostatnim odcinku cyklu, opiszemy, jak połączyć wycieczkę rowerową z wizytą w galerii sztuki.

Gdzie chciał(a)byś mieszkać?

Oliwa nie bez powodu znajduje się na czele moich ulubionych gdańskich dzielnic. Wszak to tutaj spędziłem większą część życia i - mimo że w Oliwie nie mieszkałem - to tu chodziłem do szkoły, uprawiałem regularnie sport i to z Oliwy pochodzi większość moich znajomych.

Podhalańska, Leśna, Słoneczna i Liczmańskiego - najbardziej urokliwe ulice w Oliwie

W Oliwie jest wiele wspaniałych miejsc, do których możemy zaliczyć m.in. najpopularniejszy park w Gdańsku, czyli (park OliwskiMapka), a także Dolinę RadościMapka, lasy Trójmiejskiego Parku KrajobrazowegoMapka czy Wzgórze nad Doliną ElfówMapka. Jednak tym razem nasz spacer po Oliwie ograniczył się do zwiedzania najbardziej urokliwych uliczek w tej dzielnicy, a mowa o ul. PodhalańskiejMapka, LeśnejMapka, SłonecznejMapkaLiczmańskiegoMapka. To właśnie na tych ulicach znajdują się - moim zdaniem - najładniejsze kamienice w całym Trójmieście. To prawdziwa gratka dla fanów tego typu zabudowań.

Naszą podróż zaczęliśmy pieszo na ul. Leśnej (wjazd od ul. Stary Rynek Oliwski). Szliśmy do samego końca w kierunku Podhalańskiej, gdzie odbiliśmy w prawo, by po krótkim spacerze znaleźć się na ul. Słonecznej i następnie Liczmańskiego. 45-minutowy spacer uzmysłowił mi tylko - i to już po raz kolejny - jak bardzo chciałbym mieszkać w takim miejscu - blisko lasu i w zabytkowej kamienicy.

• Niektóre kamienice są dość zaniedbane, ale mają swój urok.
  • Oliwa jest prawdziwą gratką dla fanów architektury.
  • Oliwa to wyjątkowe miejsce.
  • Stara Oliwa - kamienice i domy.

Relaks nad stawem Młyńskim

Tuż obok wspomnianych przeze mnie ulic znajduje się staw Młyński - doskonale widoczny z ul. Stary Rynek Oliwski i dalej Spacerowej - z fontanną na środku. Z ul. Słonecznej można przejść małym przesmykiem i zaraz znaleźć się tuż nad samą wodą. To ciekawe miejsce do krótkiego relaksu, nie brakuje tu ławeczek i szlaku spacerowego wokół stawu.

• Na środku stawu jest fontanna.
  • Staw Młyński mieści się przy ul. Spacerowej.
  • ... oraz ławki.

Wzgórze Pachołek

Zaraz po krótkim odpoczynku wybraliśmy się na Pachołek, by podziwiać naszą ulubioną dzielnicę z góry. Wzgórze Pachołek to punkt widokowy w Oliwie. Miejsce jest bardzo dobrze znane mieszkańcom Gdańska. Zanim miasto zaczęło inwestować w punkty widokowe, z "Pachołka" od 1975 r. panoramę miasta podziwiało już wiele osób.

Mimo że widok z góry nieco się zawęził, to Pachołek i tak warto odwiedzić. Dla mnie osobiście jest to miejsce - z uwagi na sporą część życia spędzoną w Oliwie - co najmniej sentymentalne.

• Na Wzgórze Pachołek prowadzą schody.
  • Ze szczytu wieży widokowej widać m.in. całą Oliwę.

Pierogowa uczta

Z Pachołka wybraliśmy się na pierogi do naszej ulubionej pierogarni w Oliwie. Sam spacer po dzielnicy wraz ze wspinaniem się na Pachołek trwał ok. dwóch godzin, dlatego naszą podróż zakończyliśmy w restauracji. Z Pachołka do Mandu spokojnie można dotrzeć na piechotę i tak też zrobiliśmy, podróż trwała ok. 15 minut.

• Pierogi to nasze ulubione jedzenie.
  • Mandu w Oliwie znają wszyscy.
Nad samą pierogarnią nie będę się rozpisywał, bo raczej większość mieszkańców Oliwy zna ten lokal. Ja mogę powiedzieć jedno - zawsze wychodzę z tej restauracji zadowolony i przede wszystkim najedzony.

• Jest takie magiczne miejsce w Oliwie...

W każdą niedzielę na ryneczku można spotkać sympatyczną społeczność handlujących Oliwian.

Kocham Trójmiasto między innymi za tą różnorodność . Tutaj jest po prostu wszystko. Oczywiście zawistni i zazdrośni zaraz się znajdą, ale to tym bardziej świadczy jakie mamy szczęście mieszkać w Trójmieście!

• Jedz na srebrzysko na turnus w pasach

• Oliwa mocno by zyskała, gdyby nawierzchnia lokalnych ulic była przyjazna dla rowerzystów (3)

rewitalizacja ulic przez przywracanie "historycznej" nawierzchni to porażka. Niestety grozi nam powtórka tego i**otyzmu na ulicy Ogarnej w historycznym śródmieściu Gdańska.

• Człowieku na Grottgera pod asfaltem był bruk sprzed wieku.

Teraz po remoncie mamy kruszec którego nie da się nawet ułożyć.Podobno bruku zabrakło i musieli kruszec dołożyć ale ja naszego bruku jakoś nie widzę.Każdy wyjazd i przyjazd to Horror i rozwalanie samochodów i strach chodnikiem chodzić bo rowerzyści się z ulicy na chodniki przenieśli a ile zwichnięć nóg.Wózek z wnukiem muszę ciągnąć bo pchać się nie da.

• Droga dla rowerów jest, a rowerzyści i tak jeżdżą często po drugiej stronie ulicy prawie rozjeżdżając pieszych albo ulica Obrońców Westerplatte.. Oliwa podoba mi się taka jaka jest, z kocimi łbami, drzewami, starymi domami

• To nie bruk. To kocie łby przeniesione żywcem z wiejskich dróg. Nie da się po tym jeździć ani rowerem, ani samochodem. Kiedyś jak był asfalt, to mieliśmy ciszę w domach. Teraz jest hałas nie do zniesienia. Kiedyś dzieci mogły się uczyć jazdy na rowerze na gładkich ulicach, a teraz dorośli rowerzyści są zmuszeni do jazdy po chodnikach. Rozbawiają mnie znaki przy brukowanych ulicach jednokierunkowych "nie dotyczy rowerów". Nigdy nie widziałem tam rowerzysty na jezdni. Kolejną wadą bruku jest poważne utrudnienie dla starszych osób. Mam matkę 90+ która nie jest w stanie samodzielnie przejść bez utraty równowagi z jednej strony jezdni na drugą po tych kocich łbach. Kochani rządzący naszym miastem - nie uszczęśliwiajcie nas na siłę!

• Na liczmanskiego 2 dekady temu byla fajna agentorka-gejsza bodajze?sloje nie pamietaja (3)

• Teraz tam jest serwis BMWe

I chyba dom prywatny ;)

• Panienki biegłe z francuskiego, były takie oj były.

• La Paz, byłem tam ochroniarzem

• Zupełnie nie rozumiem zachwytów nad pierogarnia w temacie Oliwa (9)

Są w Trójmieście miejsca z lepszymi pierogami i bez karykaturalnych kolejek. Zupełnie nie rozumiem ludzi którzy są tak zdeterminowani żeby tam czekać. Bardziej kultowy jest bar na przeciwko, przy pętli tramwajowej.

• Tego baru już dawno nie ma (2)

• Nie chodzi o bar mleczny (1)

Tylko o bar piwny z szaszłykami...

• Już go nie ma !

• Bar naprzeciwko jest super

I można się najeść przepysznym szaszłykiem do tego napij i człowiek wychodzi szczęśliwy

• Też mnie to zastanawia. (2)

Ścierwodajnia . To, co tam dają przy pierogach nawet "nie stało".

• Przy pierogach może i nie stalo, kto wie każdy ma swoj gust

Ale jest częścią oliwskiego folkloru od dziesiątek lat

• budka z burakami.

Taki tam Pajac ziejący nienawiścią do chrześcijanskiej Starej Oliwy.

• Artykuł nie jest o Pierogarni

• Zgadzam się

Nie rozumiem kompletnie zachwytów nad tą pierogarnią. W Gdańsku Głównym dane mi było skosztować 2 pozycji z menu(ze szpinakiem i miesem i totalna porażka niestety. Przede wszystkim ciasto było za grube, a ciasto to absolutnie podstawa w tym daniu. Dalej farsz ze szpinakiem moim zdaniem był zrobiony z mrożonki rozdrobnionej a to jest spora rożnica w smaku na minus. Mięso w mięsnych najlepiej pominąć dyplomatycznie ocenę. Generalnie kupione w sklepie mogą być lepsze niż te z tej restauracji, ale o gustach się nie dyskutuje. Mi nie smakowały może jakiś gorszy dzień wtedy mieli któż wie

• klimatyczne kamieniczki

A czy w Gdańsku łatwo dostać zgodę od konserwatora gdańskiego zabytków na: wymianę, dachu, docieplenie, remont??? może stąd w Gdańsku tyle "odrapanych klimatycznych kamieniczek", a czy w mieście jak budynek nie ma dachu- bo np. nastąpił "nocny samozapłon nie do ugaszenia"- to właściciel nie płaci podatku jak budynek jest bez dachu a cena gruntu w dobrym punkcie rośnie?

• Na Grottgera w bloku na górze mieszka patola

• Pierogarnia w tej części Oliwy ,to najgorsza buda z jadłem ! Obrzydliwe twarde i niesmaczne nadzienie ! Nie polecam !!

• zaniedbane miasto i dzielnice przez władze miasta moze są klimatyczne ale dla turystów

• Oliwa (2)

Oliwa wracam o każdej porze roku i zawsze jest pięknie że wspomnieniami z dzieciństwa. Polecam kawiarnie Delfin ma historie swoja kiedyś było tam kino.

Drewniane krzesła, toczącą się butelka z góry na dół i przejeżdżający tramwaj. W niedziele o 11 bajki.

• Albo ktoś siusiał po rynnie.