- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (232 opinie)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (769 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (126 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Linia 100 wraca na trasę. Czy w takim kształcie jest potrzebna?
Od poniedziałku, 5 września, po dwóch latach przerwy, na ulice Głównego i Starego Miasta ponownie wyjadą minibusy linii 100 - ogłosili miejscy urzędnicy. Pojawia się jednak pytanie, czy przywracanie linii w organizacji bliźniaczo podobnej do tej, która nie sprawdziła się najlepiej, ma sens.
Pojazdy, które kursowały na zawiłej trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, nie cieszyły się jednak wielką popularnością.
Z "setki" najczęściej korzystali seniorzy. Rozmieszczenie przystanków umożliwiało im w sprawny sposób np. załatwienie spraw urzędowych czy dostanie się do przychodni (m.in. stąd dopasowane, niższe podłogi pojazdów). To była jedna z największych zalet śródmiejskiej linii.
W minibusach można było także spotkać pojedyncze osoby, które w ten sposób chciały zwiedzić miasto.
W tym miejscu należy podkreślić, że komunikacja miejska ma służyć mieszkańcom miasta, nawet jeżeli "na siebie" nie zarabia.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3258/750x0/3258695.webp)
porównać
Brak synchronizacji i mała częstotliwość odjazdów
Jedną z bolączek starej "setki" był jej rozkład jazdy. Minibusy kursowały rzadko - co 20-30 minut - a ostatni wracał do bazy przed godziną 23.
Mówiło się wówczas, że na popularność śródmiejskiej linii mogłoby wpłynąć większa częstotliwość i wprowadzenie nocnych kursów oraz zsynchronizowane rozkładu z odjazdami pociągów SKM. Wskazywano również na potrzebę promocji "setki".
Pomysły zniknęły jednak wraz z minibusami, których kursowanie zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa.
Miejscy urzędnicy planują jednak linię 100 ożywić i "wypuścić" małe autobusy do centrum Gdańska już 5 września.
Obsługiwać ją będą nowe pojazdy zasilane energią elektryczną.
Składy będą kursować na nieco zmodyfikowanej, choć bardzo podobnej trasie: Dworzec Główny - Podwale Grodzkie - Hucisko - Targ Drzewny - Świętego Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie - Dworzec Główny.
Wraz z przywróconą linią, wróci także jej największa wada - "czasowy" rozkład jazdy minibusów:
- Z informacji przekazanych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że linia będzie funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach od około 7 do 20, w weekendy pierwsze busy wyjadą o godzinie 10.
- Podobnie jak w przeszłości, minibusy w szczycie będą odjeżdżać z przystanków co 20 minut, poza szczytem co pół godziny, według obowiązującej taryfy.
Jakie do tej pory było "obłożenie" linii 100? Organizator przewozów podał nam przykładowy dzień z 2016 roku. Wówczas przez cały dzień:
- na trasie Dworzec Główny - Targ Rybny przewieziono 228 pasażerów.
- Na trasie Targ Rybny - Dworzec Główny - 408.
Biorąc pod uwagę obecnie planowany rozkład, oznacza to, że w pierwszym kierunku - średnio - pojechałoby sześciu pasażerów. W drugim, zdecydowanie popularniejszym - jedenastu.
Pojemność busa to 25 osób.
Czy linia 100 jest nam w ogóle potrzebna?
Pojawia się więc pytanie o zasadność uruchamiania linii 100 w kształcie, który nie do końca sprawdził się w przeszłości. Zwłaszcza w kontekście planowanych przez miasto oszczędności czy problemów ze skomunikowaniem niektórych części Gdańska.
Przykładem jest tu np. problem z linią 227. Mieszkańcy zwrócili się bowiem do miejskich radnych z prośbą o wydłużenie trasy linii 227 w stronę Jelitkowa o jeden przystanek Rozstaje 05.
![Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3256/150x100/3256534__c_83_219_1357_981__kr.webp)
Jest to jednak niemożliwe. Dlaczego?
- Proponowana zmiana trasy linii 227 spowodowałaby wydłużenie czasu jazdy o tyle, że w obecnym, i tak już napiętym, rozkładzie jazdy, trzeba byłoby zaangażować do ruchu dodatkowy autobus wraz z kierowcą, by utrzymać obecną częstotliwość kursów, co zwiększyłoby koszt obsługi tej linii. W dobie szalejącej inflacji nie ma środków finansowych na pokrycie tych dodatkowych kosztów. Alternatywnie, aby zbilansować ten wydatek i umożliwić kursowanie na wydłużonej trasie bez zaangażowania dodatkowego autobusu wraz z kierowcą, należałoby ograniczyć częstotliwość kursów linii 227, co z pewnością nie leży w interesie pasażerów tej linii. Ponadto, wydłużyłby się dla nich czas przejazdu. Przystanek na proponowanej wydłużonej trasie jest już obsługiwany przez linię 127 - wyjaśniła nam Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Urzędnicy: będziemy obserwować linię 100
Zapytaliśmy w ZTM, czy planowane jest uatrakcyjnienie linii 100: na przykład poprzez wydłużenie godzin, w których będzie kursować, czy zwiększenie częstotliwości odjazdów z przystanków. Wówczas byłaby bardziej przydatna dla mieszkańców.
Dagmara Szajda poinformowała nas, że funkcjonowanie linii będzie obserwowane i nie są wykluczone zmiany nie tylko godziny, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.
Miejsca
Opinie (149) 6 zablokowanych
-
2022-09-02 18:25
Skoro na 100 nie oszczędzacie to dlaczego 154 jeździ tak rzadko (1)
Linia 154 w 2012 roku wchłonęła kursy linii 254 co dawało kursowanie 8 razy na godzinę, autobus zawsze jest pełny, dlaczego teraz kursuje tylko 5 razy na godzinę? Ilość mieszkańców się zmniejszyła na Oruni Górnej czy dodano jakąś niewidzialną linię która odciąża 154? 162 to też jakiś żart, wiecznie przepełniona...
- 7 3
-
2022-09-03 00:41
Do czerwca linia 162 kursowała co 10 minut. Rozkład szkolny nie wrócił - nada jeździ co 20 minut... zenada
- 2 0
-
2022-09-02 18:40
Powinna obsługiwać też rejon Stoczni i ECS. Dużo większy popyt by był (4)
Druga kwestia - linia będzie utykać w korku na Podwalu w godzinach szczytu - linie powinna jeździć w przeciwnym kierunku
- 5 4
-
2022-09-02 19:13
(3)
Jakim podwalu? Widziales trase?
- 1 3
-
2022-09-02 19:16
Staromiejskim (1)
Widziałeś trasę?
- 0 3
-
2022-09-02 21:19
Jedzie tam raptem ze 100m od Targu Rybnego do Pellowskiego
- 0 1
-
2022-09-03 00:42
A przy jakiej ul jest Dworzec?
podwale grodzkie ;)
- 0 0
-
2022-09-02 18:46
Setka. (1)
Potrzebna. Do przychodni na Wałową daleko, a z przychodni seniorzy też jechali dalej. Identyczne rozwiązanie i podobny autobus jeździ w Wilnie. Też od dworca przez Główne Miasto. Też miejscowi i turyści korzystają. Jeszcze jedno. Na przystanku przy Św. Ducha przeczytałem dzisiaj, że trasa autobusu wiedzie na Targ Rybny. I koniec. W poprzednim wydaniu setki dzwoniłem do zarządzajacych. Autobus jedzie w pętli. Dworzec - dworzec przez Targ Rybny. Jak wytłumaczyć obcokrajowcowi, że autobus nie kończy na Targu Rybnym, ale jedzie dalej. Dopiero od Targu Rybnego pojawia się hasło dworzec.
- 8 4
-
2022-09-03 11:00
Stawiamy na samodzielność i zaradność naszych kochanych seniorów. Dowozimy tylko w dniu wyborów.
- 0 0
-
2022-09-02 18:46
To zabawne, że puszczają linię dla turystów po sezonie
- 6 3
-
2022-09-02 18:47
(1)
227 powinna być wydłużona do Łostowic, żeby było połączenie z Bretowo PKM
- 0 6
-
2022-09-02 22:44
Jeszcze tego tasiemca wydłużać ? W dodatku lostowice to korki gwarantowane
- 1 0
-
2022-09-02 19:07
(3)
Moze redakcja sie dowie gdzie kierowcy na tej linii maja toalete oraz pomieszczenie socjalne. Otoz brak. Przerwy spedza na wdychaniu spalin przy dworcu.
- 7 3
-
2022-09-02 19:21
(2)
Fake news. Są specjalnie zrobione dojazdy na pętlę Jana z Kolna dla kierowców.
- 2 0
-
2022-09-02 21:20
Ta. Zanim sie przebije do nawrotki przez 3 pasy to bedzie po przerwie
- 3 0
-
2022-09-02 22:31
Jeszcze nie wiadomo
Przed pandemią chodziliśmy przez tunel do toalety publicznej na dole (jak się wychodzi z tunelu w stronę krewetki), po prawej od byłego Empiku. Korzystaliśmy wówczas za darmo za okazaniem legitymacji, nie wiem czy ta umowa wciąż obowiązuje. Trzeba było planować - toaleta lub kanapka, bo przerwy na jedno wystarczało xD.
- 0 0
-
2022-09-02 19:34
Nie jest potrzeba
Ta i jeszcze ten pusty co jeździ na wzgórze Mickiewicza
- 5 3
-
2022-09-02 20:17
Przecież wcześniej były krzyki że 227 jeździ przez rozstaje. Każdemu nie dogodzisz
- 5 0
-
2022-09-02 20:21
Proponuję
Pracownikom ztm i urzędnikom przejechać się rano i popołudniu liniami np 12,162,227 i zobaczyć jak się wygodnie jedzie scisnietym jak sardynka. Ta 100 to jeden wielki niewypał.
- 9 3
-
2022-09-02 20:24
i znowu kierowcy wina bedzie bo sie rozladuje
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.