- 1 Trwa remont przejazdów przy G. Bałtyckiej (117 opinii)
- 2 Miał wziąć ślub, skończył w areszcie (128 opinii)
- 3 Leciwy kasztanowiec runął w parku Oliwskim (85 opinii)
- 4 Buspas na Grunwaldzkiej już działa (223 opinie)
- 5 Dachował na Drodze Gdyńskiej po alkoholu (86 opinii)
- 6 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (137 opinii)
Linia 100 wraca na trasę. Czy w takim kształcie jest potrzebna?
Od poniedziałku, 5 września, po dwóch latach przerwy, na ulice Głównego i Starego Miasta ponownie wyjadą minibusy linii 100 - ogłosili miejscy urzędnicy. Pojawia się jednak pytanie, czy przywracanie linii w organizacji bliźniaczo podobnej do tej, która nie sprawdziła się najlepiej, ma sens.
Pojazdy, które kursowały na zawiłej trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, nie cieszyły się jednak wielką popularnością.
Z "setki" najczęściej korzystali seniorzy. Rozmieszczenie przystanków umożliwiało im w sprawny sposób np. załatwienie spraw urzędowych czy dostanie się do przychodni (m.in. stąd dopasowane, niższe podłogi pojazdów). To była jedna z największych zalet śródmiejskiej linii.
W minibusach można było także spotkać pojedyncze osoby, które w ten sposób chciały zwiedzić miasto.
W tym miejscu należy podkreślić, że komunikacja miejska ma służyć mieszkańcom miasta, nawet jeżeli "na siebie" nie zarabia.
porównać
Brak synchronizacji i mała częstotliwość odjazdów
Jedną z bolączek starej "setki" był jej rozkład jazdy. Minibusy kursowały rzadko - co 20-30 minut - a ostatni wracał do bazy przed godziną 23.
Mówiło się wówczas, że na popularność śródmiejskiej linii mogłoby wpłynąć większa częstotliwość i wprowadzenie nocnych kursów oraz zsynchronizowane rozkładu z odjazdami pociągów SKM. Wskazywano również na potrzebę promocji "setki".
Pomysły zniknęły jednak wraz z minibusami, których kursowanie zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa.
Miejscy urzędnicy planują jednak linię 100 ożywić i "wypuścić" małe autobusy do centrum Gdańska już 5 września.
Obsługiwać ją będą nowe pojazdy zasilane energią elektryczną.
Składy będą kursować na nieco zmodyfikowanej, choć bardzo podobnej trasie: Dworzec Główny - Podwale Grodzkie - Hucisko - Targ Drzewny - Świętego Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie - Dworzec Główny.
Wraz z przywróconą linią, wróci także jej największa wada - "czasowy" rozkład jazdy minibusów:
- Z informacji przekazanych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że linia będzie funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach od około 7 do 20, w weekendy pierwsze busy wyjadą o godzinie 10.
- Podobnie jak w przeszłości, minibusy w szczycie będą odjeżdżać z przystanków co 20 minut, poza szczytem co pół godziny, według obowiązującej taryfy.
Jakie do tej pory było "obłożenie" linii 100? Organizator przewozów podał nam przykładowy dzień z 2016 roku. Wówczas przez cały dzień:
- na trasie Dworzec Główny - Targ Rybny przewieziono 228 pasażerów.
- Na trasie Targ Rybny - Dworzec Główny - 408.
Biorąc pod uwagę obecnie planowany rozkład, oznacza to, że w pierwszym kierunku - średnio - pojechałoby sześciu pasażerów. W drugim, zdecydowanie popularniejszym - jedenastu.
Pojemność busa to 25 osób.
Czy linia 100 jest nam w ogóle potrzebna?
Pojawia się więc pytanie o zasadność uruchamiania linii 100 w kształcie, który nie do końca sprawdził się w przeszłości. Zwłaszcza w kontekście planowanych przez miasto oszczędności czy problemów ze skomunikowaniem niektórych części Gdańska.
Przykładem jest tu np. problem z linią 227. Mieszkańcy zwrócili się bowiem do miejskich radnych z prośbą o wydłużenie trasy linii 227 w stronę Jelitkowa o jeden przystanek Rozstaje 05.
Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy
Jest to jednak niemożliwe. Dlaczego?
- Proponowana zmiana trasy linii 227 spowodowałaby wydłużenie czasu jazdy o tyle, że w obecnym, i tak już napiętym, rozkładzie jazdy, trzeba byłoby zaangażować do ruchu dodatkowy autobus wraz z kierowcą, by utrzymać obecną częstotliwość kursów, co zwiększyłoby koszt obsługi tej linii. W dobie szalejącej inflacji nie ma środków finansowych na pokrycie tych dodatkowych kosztów. Alternatywnie, aby zbilansować ten wydatek i umożliwić kursowanie na wydłużonej trasie bez zaangażowania dodatkowego autobusu wraz z kierowcą, należałoby ograniczyć częstotliwość kursów linii 227, co z pewnością nie leży w interesie pasażerów tej linii. Ponadto, wydłużyłby się dla nich czas przejazdu. Przystanek na proponowanej wydłużonej trasie jest już obsługiwany przez linię 127 - wyjaśniła nam Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Urzędnicy: będziemy obserwować linię 100
Zapytaliśmy w ZTM, czy planowane jest uatrakcyjnienie linii 100: na przykład poprzez wydłużenie godzin, w których będzie kursować, czy zwiększenie częstotliwości odjazdów z przystanków. Wówczas byłaby bardziej przydatna dla mieszkańców.
Dagmara Szajda poinformowała nas, że funkcjonowanie linii będzie obserwowane i nie są wykluczone zmiany nie tylko godziny, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.
Miejsca
Opinie (149) 6 zablokowanych
-
2022-09-02 16:57
przydałoby się chyba, żeby linia 100 zajeżdżała w okolice ZUSu
czyli gdzieś do Zielonej Bramy lub Ogarnej
- 10 1
-
2022-09-02 17:00
Przydałby się artykuł z cyklu: "Synekury gdańskie", cz.21 pt. " Co robi dzisiaj Miejski konserwator w Gdąńsku"?
albo czego już nie robi po zerwaniu porozmumienia
i jaki to ma wpływ na mieszkańców
oraz czy pensja tym samym Jego wzrosła, czy też zmalała :)
Ilu ma asystentów itd.- 5 3
-
2022-09-02 17:18
100
Bardzo proszę,aby przed uruchomieniem linii 100 przywołać do porządku kierowców .Niech nie popełniają więcej błędów w obsłudze autobusów .
- 1 15
-
2022-09-02 17:19
(1)
Potrzebny jest powrót lini 110 czy 101 ? z Gdańska do Gdyni , bo na kierunku od wrzeszcza do Sopotu nie ma ciągłości autobusów, raz wróciła w dniu pogrzeby pana Prezydenta a potrzebna jest codziennie
- 7 9
-
2022-09-02 23:05
żeby emeryt jeździł za darmo, bo mu żal złociszy na SKM
Do niczego innego takie cudo potrzebne nie jest
- 3 0
-
2022-09-02 17:23
A mi się super jeździ autobusem po uliczkach Starego Miasta.
- 6 8
-
2022-09-02 17:24
(2)
Zomkowski i jego pomysly. Tak samo znowu wydluzyl trase 106 i 111 aby zniechecic do korzystania
- 13 3
-
2022-09-02 17:35
111 to autobus- autokar wycieczkowy po dolnym miescie... (1)
Zdarzyło mi się zapomnieć o tej nowej funkcji linii 111, koszmar, wytrzęsie po kamieniech i dziurach...podziw tylko dla kierowców , którzy wywijają w wąskich uliczkach.
- 7 2
-
2022-09-02 19:10
I na Gorki domezdza ciagle opozniony bo przejazd przez Lakowa to 10min minimum
- 5 1
-
2022-09-02 17:37
Korzystałem i skorzystam. Dla osób takich jak ja - ograniczonych ruchowo - to bardzo ważna linia.
- 10 8
-
2022-09-02 17:45
Za to was kochamy drodzy gdańszczanie. Bez szemrania finansujecie wszystkie nasze zachcianki
- 9 4
-
2022-09-02 17:46
164 (2)
Potrzeba jest bardziej ponownie urochomienie lini 164 z Petli Swietokrzyskiej na PKM .!!!!!
Tylko w miare szybko i bezposrednio a nie zwiedzanie dzialek i dzielnic.- 8 3
-
2022-09-02 17:48
(1)
i 142 xd
- 3 1
-
2022-09-02 23:06
A po to 142?
Jest 10. Jest 227.
- 0 1
-
2022-09-02 17:51
Inne pytanie (1)
Dlaczego nie przywrócono kursowanie 262 w cały dzień jak było od poniedziałku do piątku? Linia ta powstała żeby odciążyć 162 już naprawdę dobrych parę lat temu. Była pandemia uczniowie w domu,praca zdalna rozumiem. Przywrócono go chyba z łaski żeby jeździł tylko w szczycie. Tak samo linia 11 tramwaj. Halo uczniowie w szkołach,ludzie do pracy więc wracamy do częstotliwości sprzed covid. Nie sądzę żeby ludzi ubywało.
- 13 1
-
2022-09-02 19:11
Brak kierowcow. Zrozum, ze nie ma ludzi i nie bedzie przy stawce 21,20brutto
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.