- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?
Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.
By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.
- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.
Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.
Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.
Planowane odcinki PKM Południe:
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.
Obiekty na trasie PKM Południe:
- trzy tunele,
- trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
- most,
- nasypy,
- wykopy. Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.
Wydarzenia
Opinie wybrane
-
2022-04-04 15:06
Oczywiście, że linia kolejowa w rozwijającym się mieście jest potrzebna. (20)
Wszystkie poważne miasta na naszej planecie takie linie kolejowe posiadają. Oczywiście by była w pełni funkcjonalna trzeba spełnić jeden warunek. Otóż taka linia powinna być przynajmniej w 90-ciu procentach schowana pod ziemią. Ogólnie przyjęta nazwa dla takiej linii kolejowej to metro. i tu zaczyna się w Polsce problem bo na słowo METRO lokalni
Wszystkie poważne miasta na naszej planecie takie linie kolejowe posiadają. Oczywiście by była w pełni funkcjonalna trzeba spełnić jeden warunek. Otóż taka linia powinna być przynajmniej w 90-ciu procentach schowana pod ziemią. Ogólnie przyjęta nazwa dla takiej linii kolejowej to metro. i tu zaczyna się w Polsce problem bo na słowo METRO lokalni decydenci zaczynają słaniać się z wrażenia na nogach a niektórzy nawet omdlewają. Zaczynają się wrzaski o kosztach ale nikt nie zauważa zysków wynikających z nietkniętego terenu na powierzchni.
- 322 41
-
2022-04-05 15:38
za duże ryzyko i koszt
Sypki, miałki grunt będzie się osuwać od drgań, więc ściany trzeba całkowicie wybetonować, jakby biegły pod wodą. Można by puścić pociąg w półotwartym wykopie, ale problem stanowiłby zbierający się deszcz i śnieg. Można by zatem zadaszyć wykop, a na jego dachu zrobić drogę, bo nikt nie chciałby mieszkać w domu, w którego piwnicy jeżdżą pociągi. Droga na dachu będzie pewnie bardziej hałaśliwa niż pociąg pod nią, więc po co zakopywać pociąg?
- 2 0
-
2022-04-05 05:58
Metro
Słowo - klucz to metro.
Czy wiesz, jaka jest jedna jedyna największa inwestycja budowlana w całej Polsce w całej historii naszego kraju? To... Metro warszawskie.
Metro to nie tylko słowo, ale niezwykłe kosztowna inwestycja.- 2 1
-
2022-04-05 01:48
generalizujesz i nie masz geologicznej wiedzy
jest wiele miast w wysoko rozwiniętych krajach jak USA czy Japonia gdzie kolei idzie po powierzchni a nie pod ziemią. Nie zawsze się da
- 6 1
-
2022-04-04 23:34
widzę że nowy mieszkaniec trójmiasta, który nie wie że trójmiasto leży nad morzem
- 4 2
-
2022-04-04 20:46
Chcą przy SP 56 zburzyć boisko,szkole czy jak? (2)
- 2 3
-
2022-04-05 07:43
Plan zakłada tam tunel i odbudowę boiska po zakończeniu prac
- 1 0
-
2022-04-04 23:36
Boisko od poczatku bylo na terenie przeznaczonym
Pod rezerwę pod drogę i istnieje tylko tymczasowo. Ten teren nawet nie należy do szkoły
- 13 2
-
2022-04-04 19:13
Oczywiście u nas będzie mnóstwo przeszkód aby zrobić najmniej inwazyjnie (1)
Pendeltåg w Sztokholmie i tyle w temacie. Robi się raz a dobrze , niestety u nas królują niedoróbki i poprawki.
- 10 4
-
2022-04-05 07:33
Poza centrum
też jeździ po powierzchni
- 5 0
-
2022-04-04 16:07
metro w trójmieście to co najwyzej w sladzie skm (1)
- 5 1
-
2022-04-04 18:04
SKM bardzo potrzebna do Brzeźna z Gdańska GŁownego przez Nową Letnicę.
- 18 11
-
2022-04-04 15:55
A bierzesz pod uwagę uwarunkowania (8)
gruntów w Trójmieście? Może nie wszędzie da się zrobić bezpieczne tunele, ewentualnie koszt inwestycji byłby wielokrotnie wyzszy
- 31 13
-
2022-04-05 10:35
Nie wszędzie da się zbudować metro (1)
Np. taki Manhattan - bagnisty grunt między dwoma rzekami - musieli zbudować subway, bo metra się nie dało. Może w Gdańsku też subway zamiast metra i PKM?
- 1 5
-
2022-04-05 21:15
Tak samo S - bahn w Berlinie
Jest tam U- bahn czyli ichnie metro, ale jest też S - bahn, taka naziemna kolejka, której stare pociągi zresztą jeżdżą od powojnia w Gdańsku jako SKM
- 1 1
-
2022-04-04 23:49
Jakiś czas temu a nawet dawno temu (1)
tunele przestano kopać łopatami i stemplować deskami. Tak więc nie pleć o uwarunkowaniach tak jak przed tobą setki innych gdy zaczynano projekt tunelu pod Wisłą, którym spokojnie jeżdżę dwa razy dziennie bo na każde uwarunkowanie są sposoby.
- 11 6
-
2022-04-05 08:20
"sa sposoby"
Nalezy dodac, kosztowne sposoby.
Jak w przypadku tunelu pod Wisla, gdzie wykonawca byl zmuszony zamrazac grunt, aby przeprowadzic maszyny przez warstwy wodonosne. Przez co koszty wzrosly niebotycznie i gdyby nie pomoc "kolegow" , to los przedsiewziecia mialby duzy znak zapytania.- 5 3
-
2022-04-04 17:30
xD (3)
dziesiątki miast położonych nad morzami i oceanami ma mnóstwo linii metra, czasem wręcz wzdłuż samej plaży, a Ty takie pierdoły opowiadasz
- 28 17
-
2022-04-04 22:11
Wskaż takie miasto z polodowcowymi wzgórzami ;] (2)
Kto w ogóle głosuje w tych ankietach? :D
teraz 75% głosujących chce kolej
w innym temacie przeszkadzają im światła bo korki :D
na palcach jednej ręki mogę policzyć znajomych, którzy równocześnie korzystają z komunikacji miejskiej i prywatnego auta ;]
to co to za ludzie głosuja? :D- 9 13
-
2022-04-05 22:57
Ehem Ehem
Oslo, Sztokholm. Tu i tu tunele kute praktycznie w skale.
- 1 1
-
2022-04-04 22:28
Normalni :)
Do pracy komunikacja, do babci autem :)
- 17 2
-
2022-04-04 13:36
Tramwaj poprowadzony w takiej formie (w oddzielnym, bezkolizyjnym pasie niż ruch drogowy) byłby tańszy i bardziej realny do (30)
Czas jazdy byłby taki sam, dodatkowo możliwa wyższa częstotliwość i mnogość powstani linii o różnych relacjach, brak ograniczeń w taborze - w porównaniu ile jest droższych zespołów trakcyjnych a ile tańszych tramwajów w całym Gdańsku.
A no i gdzie się podział przystanek przy Wielkopolskiej? xD
Nadal uważacie, że to nie jest wał?- 83 155
-
2022-04-05 22:07
Są przymiarki, aby wzorem inny h wprowadzać tramwaj dwusystemowy dlatego lepiej robić torowisko pod kej z późniejszym dostosowaniem pod tramwaj
- 0 0
-
2022-04-05 07:45
(2)
A jeździsz tramwajem przez centrum w godzinach szczytu? Wąskie gardło centrum nie przyjmie kolejnych pojazdów, już są korki tramwajowe, dlatego należy rozwijać także inne komunikacje, zwłaszcza ze i ościenne gminy skorzystają. Będzie mi podziać pod nosem przejeżdżał :/ takie koszty życia w centrum.
- 10 1
-
2022-04-05 10:56
(1)
a wiesz ile linii przebiega przez centrum? i dlaczego linia tramwajowa na 3 Maja nie jest praktycznie użytkowana? Skoro jest taka polityka by posłać niemal wszystkie tramwaje pod dworzec to masz korki
- 5 1
-
2022-04-06 16:16
Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie powinny być pod ziemię wrzucone w tunel
o takie były plany lata wstecz
- 0 0
-
2022-04-04 17:21
Czas jazdy tramwaju taki sam jak pkm? (8)
Jedyna zaleta tramwaju to brak stania w korku oraz w miare rozsadna czestotliwosc kursowania. Na tym zalety sie konczą. Nawet w sporym ruchu ale jeszcze nie paralizu, autobus wygrywa z tramwajem. Co do pkm to nie ma co sie podniecac. Czas przejazdu jest atrakcyjny ale nie jest to powazny transport skoro czestotliwosc kursowania w szczycie to 30min,
Jedyna zaleta tramwaju to brak stania w korku oraz w miare rozsadna czestotliwosc kursowania. Na tym zalety sie konczą. Nawet w sporym ruchu ale jeszcze nie paralizu, autobus wygrywa z tramwajem. Co do pkm to nie ma co sie podniecac. Czas przejazdu jest atrakcyjny ale nie jest to powazny transport skoro czestotliwosc kursowania w szczycie to 30min, po za szczytem raz na 1h. Gdzie ostatni kurs jest okolo 21:00 :) Zart nie alternatywa dla auta. Dla kogo to? Jak nie zdazysz na 7:30, czekasz 30min lub po prostu korzystasz z auta. Aby to mialo sens, czestotliwosc kursowania powinna byc minimum co 15min w szczycie i do 23:00.
- 27 5
-
2022-04-04 19:44
Jak napisałem wyżej, gdyby linia tramwajowa została poprowadzona trasą planowanej PKM (mosty,wykopy, bezkolizyjność, przystanki (1)
- 1 4
-
2022-04-04 20:56
...to by woziła powietrze :)
- 3 3
-
2022-04-04 17:38
Żartem jest Twoja wypowiedź (5)
pokazująca, że o PKM Południe nie masz zielonego pojęcia.
PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie SKMki od Śródmieścia. Z zachowaniem częstotliwości SKMki.- 7 9
-
2022-04-06 16:14
jechałeś kiedyś na te śródmieście tą PKM ?
tak miało być według założeń, ale zrobili ostatni przystanek we Wrzeszczu i jak chcesz jechać dalej to kupuj drugi bilet i się przesiadaj
- 1 0
-
2022-04-05 23:01
Istniejąca PKM też miała często jeździć
A jeździ jak osobowy do Zamościa
- 1 0
-
2022-04-04 20:24
Tia :)
- 1 0
-
2022-04-04 17:49
Chyba sobie jaja robisz,że pkm będzie jeździła co 5minut (1)
Nie życzę sobie tego. Tramwaj tak, pociąg nie.
- 5 23
-
2022-04-04 17:51
Nooo, jak Ty sobie nie życzysz, to na pewno nie będzie jeździć :D
- 25 1
-
2022-04-04 15:56
Jak beznadziejne sa tramwaje w miescie widzimy co dziennie (1)
Tramwaj kosztuje 5 razy więcej niż bus pas
- 17 7
-
2022-04-04 16:02
Ale w przeciwieństwie do buspasa, nie zamienia się w parking dla hołoty, która myśli że ktoś łyka ich "tylko na chwilę"
- 8 8
-
2022-04-04 14:16
Odp. (14)
Nie rozumiesz jednego, w Gdańsku wymyślono centrum biznesowe na przymorzu, ludzie walą w tysiącach każdego poranka, tramwaje nie zdołają przewiać takiej ilości osób w tak krótkim czasie, wiec mało kto będzie tym zainteresowany. PKM to jedyne wyjście dostać się w akceptowalnym czasie na drugi koniec Gdańska. Zagadka rozwiązana.
- 58 4
-
2022-04-04 17:57
Już to widze, ze PKM z Kowal będzie jeździła aż do Oliwy (3)
Tak jak PKM zamiast do Wrzeszcza jeździ do Głównego :))))
- 13 6
-
2022-04-04 20:33
na pewno latwiej jest zrobic na linii PKM lacznice w kierunku Gdyni
Niz zwiekszyc mozliwosci i przepustowosc magistrali kolejowej na odcinku Wrzeszcz - Glowny.
Jednak latwiej to zapewnic przez synchronizacje z komunikacja miejska i sprawne przesiadki na dedykowane OBC autobusowe (elektryczne?) wahadlo.- 3 0
-
2022-04-04 19:06
(1)
Na takiej samej zasadzie możesz zapytać czemu PKM nie kursuje do Chyloni?
- 4 3
-
2022-04-04 20:34
z polaczeniem do Chyloni nie ma problemu
Nie ma jednak takiej potrzeby...
- 3 1
-
2022-04-04 16:26
(5)
w Bydgoszczy tysiące ludzi każdego poranka jeździ tramwajami z Fordonu do Centrum - czyli jednak można! Po za tym Gdańsk to nie tylko Centrum Biznesowe na Przymorzu - wyobraź sobie że więcej ludzi wysiada w Centrum
- 12 22
-
2022-04-04 18:34
ale Gdańsk to również Trójmiasto. (4)
Czy bydgoszczanie do Torunia też jeżdżą tramwajem? A Teri typu przejazdy to w Trójmieście codzienność
- 22 2
-
2022-04-04 19:11
(1)
A ty chcesz budować PKM dla mieszkańców Gdańska i okolic czy dla mieszkańców Gdyni? To może też dla Skarszew odbudujesz linie kolejową?
- 7 4
-
2022-04-04 20:28
na pewno ma kolej wiekszy sens dla Skarszew
Niz dla samego Gdanska.
Caly sukces PKM polega na komunikacji z sasiednimi miejscowosciami. Jak to jest wazne i potrzebne mozna zobaczyc w piatek i niedziele na linii z Tczewa do Szczecinka, ktora komunikuje polodnie wojewodztwa.
W Gdansku, Trojmiescie te linie moga/powinny sie koncentrowac.- 7 2
-
2022-04-04 19:05
(1)
Są plany zrobienia linii tramwajowej z Torunia do Bydgoszczy to jedno a drugie nie do każdej dzielnicy w Gdańsku i Gdyni masz pociąg.
- 2 10
-
2022-04-05 22:59
Tramwaj z Torunia do Bydgoszczy?
Trzy godziny podróży jak obszył.
- 0 0
-
2022-04-04 16:26
super co taniej postawić ? (3)
kilka biurowców przy obwodnicy / przy obecnej PKM + parkingi czy wybudować 40-50 km linii kolejowej (cena od 25 do 70 mln za kilometr w zależności od ukształtowania terenu i infrastruktury dodatkowej)
- 8 25
-
2022-04-04 20:20
zle postawione pytanie. nie "co taniej" a "komu sie to oplaca".
Postawiono OBC, bo ktos mial "sile perswazji" aby szybko uruchomic strumien zwrotu kapitalu. A ze ludzie maja z tego powodu problem, to nikogo nie obchodzi.
Teoretycznie mozliwe jest budowanie takich miejsc w okolicach PKM i obwodnicy, ale nikt nie dopusci do powstania konkurencji. Szczegolnie, ze czasy ida dla biur trudne...
No i niktPostawiono OBC, bo ktos mial "sile perswazji" aby szybko uruchomic strumien zwrotu kapitalu. A ze ludzie maja z tego powodu problem, to nikogo nie obchodzi.
Teoretycznie mozliwe jest budowanie takich miejsc w okolicach PKM i obwodnicy, ale nikt nie dopusci do powstania konkurencji. Szczegolnie, ze czasy ida dla biur trudne...
No i nikt z zarabiajacych na biurowym wynajmie nie ma zamiaru partycypowac w kosztach infrastruktury oraz sprowadzenia "robola". On ma byc i od tego jest partnerstwo publiczno-prywatne... Czyli kapitalizacja zyskow a socjalizacja kosztow...- 16 2
-
2022-04-04 18:02
Najtaniej to będzie wozić ludzi furmankami.
- 14 1
-
2022-04-04 16:50
A jak postawisz biurowce przy obwodnicy, ludzie z Południa się do nich teleportują?
- 31 1
-
2022-04-04 22:46
Jest za pkm i tramwajami czy metrem wszystkim co rozładowało by korki. (7)
Ale jak oni za 30 lat to zrobia to mnie bedzie juz to rybka bo ja juz wyjade raczej nogami o przodu daj boze ze nie wczesniej.
Za 30 lat biorac pod uwage wzrost populacji ujemny i starzejace sie spol. nie wiem ktp bedxie jezdzil ta pkm.Troche wczesniej powinny byc takie rzeczy robione juz po upadku prl.- 44 6
-
2022-06-20 20:23
Nie martw się o populację.
Za 30 lat będzie nas ze 70 milionów a z tego 45 czarnych Afrykańczyków, których tu przygna klimat. Będzie miał kto jeździć.
- 0 0
-
2022-04-05 13:23
Prawda
Infrastruktura teraz rusza, jak już wszyscy, co tam zamieszkali dając się nabrać na mieszkania 10 minut od centrum. Deweloperzy zarobieni, przyjezdni złapani na kredyty w miejscach, gdzie nikt normalny nie chciałby mieszkać. Więcej normalności poza miastem albo w płycie bliżej cywilizacji, już nawet w Baninie chyba lepiej gdzie woda bieżąca bywa problemem
- 1 0
-
2022-04-04 23:35
(4)
akurat te władze miasta nie zrobią ani dróg ani kolejki. Czas na zmiany w magistracie
- 4 8
-
2022-06-20 20:25
Wystaw łeb z meliny
Z pewnością nie poznasz Gdańska ciemna maso.
- 0 0
-
2022-04-05 10:11
Trollownia cięgle w pracy?
Zmień sobie swój rozumek na rozum i przestań przynudzać.
- 3 1
-
2022-04-05 01:35
(1)
O przepraszam, tu się nie zgodzę - kolejki w urzędach są codziennie
- 6 0
-
2022-06-20 20:28
Masz na myśli urząd bezpieczeństwa gdzie biegasz nie wiem po co?
Bo w UM wszystko idzie w miarę sprawnie a nawet można się telefonicznie umówić co do minuty więc nie jęcz.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.