• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia tramwajowa na Morenę gotowa w 33 proc. Trwa układanie torowiska

Maciej Naskręt
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace na budowie linii tramwajowej między pętlą na Siedlcach a przystankiem PKM.

Na Siedlcach i Morenie trwa budowa 3,5-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy górny taras z centrum Gdańska i dodatkowo umożliwi dotarcie do przystanku PKM. Sprawdziliśmy postęp prac. Inwestycja tramwajowa gotowa jest w 33 proc.



Czy nowa linia tramwajowa odkorkuje ulice górnego tarasu?

W ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańskaczęści ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - fragment od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do budowanego przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska - trwa budowa linii, która umożliwi zjazd tramwajem z górnego tarasu do centrum Gdańska, unikając przy tym korków. Przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, pochłonie 116 mln zł. Wykonawcą jest firma MTM z Gdyni.

Prace przy budowie linii tramwajowej toczą się zgodnie z harmonogramem. - Ogółem zaawansowanie rzeczowe prac wynosi blisko 34 proc. Z kolei upływ czasu od rozpoczęcia prac to 7,5 miesiąca, czyli 34 proc. czasu umownego - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Co dotychczas wykonano?

Najbardziej zaawansowane spośród wszystkich prac na budowie linii są prace przy przebudowie sieci uzbrojenia podziemnego, w tym te z usunięciem kolizji tych sieci na całej długości inwestycji. Niemal gotowe są już sieci gazowe. Do ich zakończenia potrzeba ok. 10 proc. prac. Znacznie mniej wykonano, jeśli chodzi o sieci wodociągowe - 55 proc. W około 60-70 proc. zrealizowane są zadania związane z kanalizacją deszczową i sanitarną, a także sieci ciepłownicze.

Powyższe roboty wykonuje się w szczególności w pobliżu przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska, ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Belgradzkiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Piekarniczej zobacz na mapie Gdańska i na odcinku od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska.


Nieco więcej do wykonania zostało specjalistom od sieci elektroenergetycznych. W 25 proc. gotowe są roboty trakcyjne - posadowiono słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe na pętli Siedlce oraz w ul. Nowolipie i ul. Rakoczego na odcinku od ul. Schuberta do ul. Kolumba. Na podobnym poziomie - 23 proc. - wykonano oświetlenie uliczne.

Niemal gotowe są kable trakcyjne zasilające infrastrukturę tramwajową, do zakończenia ich układania pozostało 10 proc. robót. W 45 proc. zrealizowano oświetlenie uliczne. Natomiast do zakończenia prac przy sieciach energetycznych pozostało już tylko 20 proc. robót.



Budowlańcy także mają jeszcze przed sobą wiele pracy. W 20 proc. gotowa jest nowa estakada przy przystanku PKM Brętowo. Wykonano tam fundamenty podpór, a obecnie trwa formowanie podpór. Oprócz tego trwa też szalowanie i zbrojenie płyty estakady.

Zaawansowanie robót przy przebudowie istniejącej estakady w ul. Rakoczego przekroczyło ok.70 proc. Wykonano tam m.in. izolację płyty wraz z ułożeniem wibroizolacji pod konstrukcją torów.

W ramach inwestycji na Morenie powstaje stacja prostownikowa, która zasili w prąd nową linię. Zaawansowanie prac wynosi ok. 28 proc. - wykonano m.in. wykop, płytę betonową, ściany zewnętrzne i wewnętrzne, a także dach obiektu. Przedsięwzięcie zakłada także budowę budynku socjalnego na pętli Siedlce, której zaawansowanie wynosi ok. 18 proc.



Warto też zwrócić uwagę na szeroki zakres robót drogowych, których zaawansowanie wynosi ok. 40 proc. Wykonano nową konstrukcję jezdni do warstwy wiążącej z betonu asfaltowego na ul. Rakoczego (strona zachodnia), na odcinku od ul. Wyrobka do ronda Bulońska oraz (strona wschodnia) na odcinku od istniejącej estakady do ul. Jaśkowa Dolina i od ul. Jaśkowa Dolina do ul. Kolumba. Przebudowano skrzyżowanie ul. Rakoczego z ul. Schuberta i wykonano podbudowę z kruszywa pod pas autobusowo-tramwajowy na odcinku rondo Bulońska do ul. Jaśkowa Dolina,

Pojawiła się też jezdnia tymczasowa w pasie rozdziału ul. Bulońskiej na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Marusarzówny oraz w ul. Rakoczego na odcinku od ul. Jaśkowa dolina do ul. Bulońskiej.

Trwają również prace torowe - wykonano je na razie w 15 proc. Wykonawcy udało się zrealizować podbudowę konstrukcji torowiska wraz z odwodnieniem w ciągu ul. Rakoczego na odcinkach: od ul. Bulońskiej do ul. Belgradzkiej i od ul. Piekarniczej do ul. Schuberta oraz wzdłuż ul. Struga na Siedlcach. Ułożono podkłady i szyny na odcinku od ul. Piekarniczej do ul. Schuberta oraz wzdłuż ul. Struga.

Co ciekawe, prace przy układaniu szyn muszą odbywać się w ściśle określonych temperaturach, tak by montowana szyna nie miała temperatury niższej niż 15 lub wyższej niż 30 stopni Celsjusza. Montowanie szyn mimo tych zasad może skutkować uszkodzeniem torowiska - wygięciem szyn.

Zmiany w ruchu z powodu budowy linii

Od soboty ruch na ul. Rakoczego - odcinek od ul. Jaśkowa Dolina do ul. Kolumba (w kierunku Słowackiego) - wrócił z tymczasowej jezdni na przebudowaną. Drogowcom do wykonania pozostały jeszcze warstwy ścieralne, ale te kładzione będą na końcu prac. Skorygowany został także ruch na tymczasowym rondzie, kierowcy wyjeżdżający z ulicy Bulońskiej mają znów do dyspozycji dwa pasy ruchu do włączania się w rondo. Wyjeżdżający z ronda w ul. Bulońską, ze względów bezpieczeństwa, wyjeżdżają jednym pasem, ale będzie się on rozgałęział na dwa pasy ruchu.

Natomiast od najbliższej środy, od godz. 5, zamknięta dla ruchu zostanie jezdnia zachodnia ul. Rakoczego (w kierunku ulicy Kartuskiej) na odcinku od ul. Bulońskiej do ul. Jaśkowa Dolina. Ruch w kierunku centrum poprowadzony będzie po jezdni tymczasowej w pasie rozdziału. Zmianie ulegną przystanki autobusowe: z ul. Kolumba w kierunku centrum zostanie przesunięty w stronę ul. Żylewicza, a przystanek przy Piecewskiej (kierunek Słowackiego) przeniesiony na jezdnię wschodnią przed skrzyżowanie. Zmiany potrwają do połowy września.

Plan budowy

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (117) 4 zablokowane

  • a jak z łącznikami z drogą czy będzie jak 3 Maja i Armii Krajowej

    Ciekaw jestem czy będzie tez taka sama sytuacje ze będzie znak 30 km uwaga bo urwiesz zawieszenie. To jest dziwna sprawa ze nie można zrobić równego przejazdu, tylko musi być skocznia, kiedy to zostanie naprawione i czy taka sama sytuacja będzie na skrzyżowaniach na tak zwanej Morenie

    • 3 4

  • likwidacja linii 210 to będzie bardzo duży błąd

    • 4 5

  • kierunek fashion house (2)

    czy osiedla przy ul.Jabłoniowej i okolic są brane pod uwagę w rozbudowie linii tramwajowych? Obecnie bardzo trudno się wydostać z tych okolic i powrócić po pracy trwającej np.do godz 21.

    • 3 4

    • musisz beatko poczekać. Dopiero niedawno w tym miejscu zbudowano cokolwiek, są dzielnice czekające od bardzo dłuższego czasu

      zresztą jesteś małym kłamczuszkiem bo autobusy 156 i 174 kursują również po 21. Zatem lepiej pracuj, a nie piszesz po internatach

      • 4 2

    • Linia taka ma powstac w ramach tzw. Odcinka PD Nowej Bulonskiej

      Docelowo od pętli Świętokrzyska przez Łostowice ma iść droga 2x2 z linią tramwajową do wys. ulicy Guderskiego i dalej w kierunku Jabłoniowej. Niestety,nie wiadomo,kiedy sie to stanie (zapewne po 2020 roku...). Poszukaj "Strategiczny Program Transportowy Dzielnicy Południe".

      • 1 1

  • fajnie, że się buduje, ale czemu zaraz likwidują alternatywy komunikacyjne? (1)

    i robi się po drodze 5 przesiadek, 5! biletów( kupuję zwykłe). i godzina dłużej. takie coś tylko w Polsce. nie, dziękuję.

    • 5 7

    • Mój Boże,aż 5! biletów? Toż to 120 biletów...

      • 6 0

  • (1)

    Jak to tramwaje wyeliminuja autobusy?!?!?! Pogrzalo kogos?!

    • 7 2

    • taka linie ma nasza "waadza" ;)

      • 0 2

  • Zastanawia mnie tylko

    dlaczego wykonawca kruszy starą nawierzchnię jezdniową i tą kruszonke kładzie pod tory. Moim zdaniem stary asfalt nie za bardzo nadaje się na podkład torowy. Przecież w specyfikacji budowlanej jest profesjonalne kruszywo zadeklarowane. Pewnie są to wielkie oszczędności.

    • 5 3

  • a kiedy mieszkańcy Myśliwskiej od Piekarniczej doczekają się oświetlenia, zmiany nawierzchni i chodnika?!

    • 1 1

  • Mesję Naskręt (1)

    Weź Pan wejdź na mapy w gdansk.pl lub odpal wikipedię.
    Nie ma i nie będzie dzielnicy morena.
    A jeśli się nadal Pan upierasz - wyjdź z zieleniaka, pójdź na przystanki na dworcu głównym i wsiądź w autobus z wyświetlaną destynacją: morena.
    Życzę powodzenia i trochę więcej , co najmniej kilkusetletniej, podstawowej wiedzy o mieście w którym Pan żyje.

    • 7 2

    • ...taki sam błąd jest na Pomorskiej w Oliwie. Przystanek Osiedle Wejhera. Nie ma i nie było nigdy takiego Osiedla. Jest Osiedle Młodych imienia Wejhera a to jest duża różnica. To tak jak byśmy pisali np. Uniwersytet Kopernika zamiast Jagielloński. Drugi błąd to piszą , dzielnice Żabianka - Jelitkowo - Wejhera - Tysiąclecia (to jest dopiero stwór).

      • 2 0

  • Autobusy?

    A czy nie taniej byłoby zainwestowac w rozbudowe infrastruktury dla autobusów. Bus pasy w miejsce torowisk, zakup (badz co badz tanszych) autobusów (np. elektrycznych) tanszych w eksploatacji. Autobus jest pojazdem bardziej ealastycznym pojedzie wszedzie, tramwaj nie. Bus pasy moglyby byc odseparowane od jezdni (zeby kierowcy nie korzystali z buspasów) . Tramwaj jak sie zepsuje to kazdy za nim tez stoi. Nie bylo by taniej? Lepiej?

    • 1 5

  • :)

    Od razu na pierwszym kadrze widać jak prosto układają te tory :)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane