• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Ewa

    Widze, że juz dla mnie pracowały jako selekcjonerki Ty dziś, wczoraj była Ola.
    Przyznasz jednak, że PL BD to strzał w dziesiatke!!

    • 0 0

  • MICHAŁ (1)

    Piszesz jak przeciętny Polak . Kim jesteś ? .

    • 0 0

    • anonim ws Gdyni i Sopotem

      O nie. Nie życzyłbym sobie hali na granicy Gdyni i Sopotu. Gdzie? Nad Jarem Swelinii koło Lasku Pedalskiego? Koło Motocrossu? W lesie? To byłaby zbrodnia na przyrodzie w biały dzień. Dobrze, że coś takiego nie powstaje.

      • 0 0

  • Rozwój cywilnego/prywatnego lotnictwa

    może kogoś to bawić, ale są ludzi którzy mają wlasne samoloty i parkują je w Grudziądzu, Starogardzie, generalnie daleko.

    Sam kiedyś chciałbym mieć helikopter i gdzieś parkować go zamierzam.

    Przeciwnicy tego projektu niech zerkną sobie na mapy satelitarne Rębiechowa i powiedzą gdzie to lotnisko ma tworzyc kolejne pasy? Nie macie pojęcia o przestrzeni ochronnej i realiach ruchu lotniczego!

    • 0 0

  • Kto latał z Gdańska niedawno wie ,że to prowincjonalne lotnisko

    A jeszcze niedawno kropiono święconą wodą i ustawiano na środku fortepian, przecinano wstęgi itp. itd
    Fortepian stoi teraz pod barem zamknięty na łańcuch, a po przylocie zwarty tłumek stoi pół godziny w zimnej hali z paszportem w zębach.
    Oczywiście w Gdyni można zafundować lotnisko i pewnie będzie bardziej "kochane".

    • 0 0

  • Niech sobie budują

    Padną na 500 mln + 40 mln rocznie na utrzymanie,nikt im nie da kasy,ani Unia ani rząd,za kilka lat będą bankrutami.

    • 0 0

  • Manny

    Tak. Za to USA kolos oparty na kredytach hipotecznych i zadłużeniu zagranicznym się utrzyma.

    • 0 0

  • A co na to NATO?

    Jestem ciekaw co na to NATO?Podobno Gdynia to morska baza NATO,czy będzie im pasować latanie jakichś cywili nad głowami?

    • 0 0

  • real, masz racje, ale mamy XXI wiek wiec Gdynia musi mieć lotnisko pasażerskie (1)

    Choćby dla tego, że urząd lotnictwa wpuszcza zagraniczną konkurencję. A jak wiemy biura podróży zacierają ręce zwłaszcza tych wycieczkowców latem w Gdyni jest full.
    Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC)podaje, że dynamika (54 proc.) jest ponaddwukrotnie wyższa niż w przewozach regularnych (około 22 proc.). To wszystko pokazuje, że ten segment rynku lotniczego staje się łakomym kąskiem dla przewoźników o czym doskonale wie prezydent Szczurek. A tam, gdzie liczy się pieniądz, pojawiają się emocje. Więc Machczyński broni się jak może, ale już niedługo.

    • 0 0

    • W;)

      Jesteśmy metropolią, więc czemu nie dwa lotniska?

      • 0 0

  • glos z Babich Dołów .

    • 0 0

  • Rębiechowo - udowijcie w końcu, że coś się zmieni z tym lotniskiem bo jakoś nie wierzę w to, że coś się zmieni (1)

    jedna toaleta na piętrze, z jednym kibelkiem, ciasna, brudna i zmęczona - gorzej niż w Multikinie. ...
    jesteście tacy szybcy w czepianiu się i mówieniu, że inni są 'głupi' a tu potrzeba więcej mądrości w dyskusji a nie retoryka w stylu 'nie rozmawiam z Panem bo Pan śmierdzi'

    Lotnisko w Turku, Finlandia jest nieco większe niż Gdańsk Airport, a miasto znacznie mniejsze niż nasz Gdansk

    • 0 0

    • w Multikinie we Wrzeszczu jest duża i czysta toaleta

      (zawsze można podpytac w Multikinie, jak to sie robi)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane