• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,4 mln pasażerów na lotnisku. Na koniec roku mają być 2 mln

Maciej Korolczuk
15 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego. Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego.

Przez trzy kwartały 2021 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 1,37 mln pasażerów. Władze portu lotniczego szacują, że do końca roku ma być ich ok. 2 mln. To lepszy wynik niż w 2020 r., ale - choć pasażerowie wracają do latania - lotnisko notuje straty finansowe.



Ile razy w tym roku leciałe(a)ś samolotem?

Od początku stycznia do końca września 2021 r. gdańskie lotnisko obsłużyło 1 378 110 pasażerów. Biorąc pod uwagę czasy pandemiczne, to niezły wynik, ale od optymalnych wyników z rekordowego 2019 r. wciąż dzieli gdańskie lotnisko spory dystans.

W ostatnim "normalnym" roku przed wybuchem pandemii licznik wskazywał już ponad 4 mln pasażerów i celem na koniec roku było przekroczenie bariery 5 mln osób. Dziś cel jest o ponad połowę skromniejszy i zakłada obsłużenie 2 mln pasażerów.

- Cieszymy się, że od 300 do 400 tysięcy pasażerów podróżuje w każdym miesiącu. Jednak dla lotniska w czasach obecnego kryzysu to nie zwiększająca się liczba gości jest najważniejsza, a sytuacja finansowa - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób. Dla porównania, to prawie tylu pasażerów, ilu skorzystało z gdańskiego lotniska w najlepszym miesiącu tego roku (w sierpniu obsłużono 362 tys. osób).

Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów. Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów.

"Najgorsze mamy za sobą"



W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. port zanotował ogólną stratę w wysokości 6,8 mln zł. Natomiast strata ze sprzedaży usług wyniosła 18,2 mln zł.

- Z jednej strony jest to zły wynik, ale z drugiej cieszy mnie, że ta strata jest mniejsza, niż mieliśmy po sześciu miesiącach tego roku. Było wówczas 21 mln zł na minusie. Rok 2021 jest dla nas gorszy niż rok pandemiczny 2020 pod względem ekonomicznym. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 20 mln zł pomocy z tytułu rożnych tarcz. W tym roku nie mamy takiej pomocy - dodaje Kloskowski. - Przed nami niepewna pandemiczna jesień. Ale jeśli rządy Polski, państw Unii Europejskiej i pozaeuropejskich nie będą wykonywały żadnych nerwowych ruchów w związku z pandemią, to najgorsze mamy za sobą. Nauczymy się żyć i latać w warunkach covidowych. Pasażerowie muszą jednak wiedzieć, co będzie za kilka miesięcy, bo często planują swoje podróże na wiele miesięcy wcześniej.

Do Londynu najchętniej, wysoko Warszawa i Kraków



W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska był Londyn (89 tys. pasażerów), Amsterdam (88 tys.) i Oslo (86 tys.).

W pierwszej dziesiątce są też dwie krajowe destynacje: na piątym miejscu Warszawa (66 tys.) oraz na siódmym Kraków (38 tys.).

Najpopularniejsze połączenia z Gdańska:

  1. Londyn 89 488,
  2. Amsterdam 88 599,
  3. Oslo 86 818,
  4. Sztokholm 77 625,
  5. Warszawa 66 237,
  6. Kijów 39 812,
  7. Kraków 38 424,
  8. Dublin 33 453,
  9. Frankfurt 27 735,
  10. Bergen 26 444.

Duży wzrost lotnisko zanotowało w połączeniach nieregularnych, w tym głównie czarterowych. W tym roku było ich 190 tys., aż o 195,3 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.

W ruchu czarterowym najlepsze wyniki odnotowano na połączeniach do Turcji (73 tys. pasażerów), Grecji (46 tys.) i Egiptu (19 tys.).

W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu. W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu.

Ruch napędzają nowe połączenia



Wzrostom sprzyjało wiele nowych, atrakcyjnych kierunków, m.in. samoloty Wizz Air latały na Santorini i Kretę w Grecji, do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu i hiszpańskiej Malagi.

Ryanair wystartował z połączeniami do Zadaru w Chorwacji, na greckie wyspy: Santorini, Korfu i Kretę oraz do duńskiego Billund.

Natomiast Polskie Linie Lotnicze uruchomiły nowe loty do Lublina i na grecką wyspę Kos.

Ale to nie koniec. W osiągnięciu zakładanych 2 mln pasażerów mają pomóc jesienne połączenia m.in. do hiszpańskiej Walencji (Ryanair) i Narwiku na dalekiej północy Norwegii (Wizz Air), powrócą też loty do Wiednia i Cork (Ryanair), do Helsinek (Finnair) oraz do Bodo (Wizz Air) i Vaxjo (Ryanair).

- Już dziś mamy zapowiedzi nowych, atrakcyjnych połączeń w roku 2022. Ryanair ogłosił start lotów do pięknej Wenecji. Pod koniec marca 2022 r. powróci połączenie do hiszpańskiej Malagi (Wizz Air). Latem mają też wrócić oferty lotów na greckie wyspy - zapowiada Kloskowski.
Pozytywnie wyglądają wyniki gdańskiego lotniska w przewozach cargo. W ciągu trzech kwartałów tego roku przewieźliśmy 6643 tys. ton towarów i poczty. To wzrost o 36,6 proc. w stosunku do tego samego czasu w 2020 r.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • CPK ich zmiecie z rynku. To lotnisko od lat ma nieudolny Zarząd. (4)

    Ponadto turyści zaczęli omijać Trójmiasto Dulkiewicz doprowadziła w Gdańsku do upadku turystyki, Gdańsk się nie rozwija nie ma tu żadnych spektakularnych, twardych inwestycji jak za Adamowicza, zaś Szurek zadłużył Gdynię po uszy na 1 miliard złotych i o rozwoju Gdyni przez najbliższe dziesięcioletnia nie ma co marzyć. Smutne, ale prawdziwe.

    • 14 13

    • (1)

      Opisialy troll. Cpk nie ma sensu i jest kolejnym wymysłem partyjnych towarzyszy. Jeden glupol wymyślił i 30 z partii ma posady do koszenia kasy za nic.

      • 4 0

      • Pomyliłeś się o rząd wielkości :-)

        Z rocznych sprawozdań w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że:
        (1) na koniec 2019 roku zarząd liczył pięć osób, a zatrudnionych było 95,
        (2) na koniec 2020 roku zarząd liczył cztery osoby, spółka zatrudniała 254 osoby,
        (3) obecnie zarząd liczy trzy osoby, a spółka zatrudnia "mniej więcej" 300 osób według wiceministra Marcina Horały.

        • 1 2

    • CPK nigdy nie powstanie

      od końca maja Gdańsk pękał w szwach od turystów, tylko zmieniła się ich struktura, mniej było gości zagranicznych z powodu zarazy, za to opór 500 plusów z Polski, w 2022 roku wszystko wróci do normy

      • 2 0

    • Kiedy Glinski polozy pierwsza cegle pod 30 zamkow piastowskich a Morawiecki pod fabryke elektrykow?

      Stepka pod statek pisowska wladza gdzies wstydliwie ukryla...

      • 0 1

  • Dokładnie w Gdańsku nawet spadła liczba mieszkańców. To efekt rządów Dulkiewicz. (24)

    Tu już ludzie nie przeprowadzają się by mieszkać, a turyści nie przylatują by zwiedzać ten region. Niestety prognozy pokazują że to lotnisko będzie marginalizowane.

    • 66 118

    • (6)

      dla porównania - lotnisko którego nie ma : "przygotowania do realizacji Programu CPK, zatrudnienie w 2020 r. zwiększyło się o 159 osób, obejmując wysokiej klasy specjalistów, zarówno do realizacji projektów strategicznych, jak i bieżących zadań operacyjnych. Proces ten będzie kontynuowany w 2021 roku Spółka planuje zatrudnienie kolejnych specjalistów o dużym doświadczeniu zawodowym przede wszystkim w komponentach merytorycznie odpowiedzialnych za realizację celów Programu CPK". Ze sprawozdań finansowych wynika, że w 2020 roku w porównaniu do 2019 ponad dwukrotnie wzrosły koszty działalności samej spółki: z 24 824 448,92 zł do 51 744 850,45 zł. "Zmiana wysokości poniesionych kosztów wynika przede wszystkim z prowadzenia intensywnej działalności w roku 2020, zarówno pod względem operacyjnym, jak i organizacyjnym, co wiązało się m.in. z wysokim przyrostem zatrudnienia" piszą władze spółki w sprawozdaniu, nie wyjaśniając, na czym intensywna działalność polegała.

      • 34 4

      • Była spółka wirtualna która generowała (2)

        znacznie większe koszty i zarobki zarządu. Elektrownie Atomowa budowała. Miała nawet klub Atom Trefl w Sopocie bodajże.

        • 8 6

        • tak było.

          • 5 5

        • Ale ta spółka dalej istnieje twoje kochany PiS jej nie zlikwidował

          • 9 1

      • Najlepiej zarabia się na wielkich, słomianych inwestycjach.

        Jeden marzy, dwustu przytula kasę.

        • 15 0

      • To chyba dobrze że zatrudniają specjalistów, myślałeś że jedno z największych lotnisk w Europie zbuduje Janusz ze swoją ekipą (1)

        budowlaną, a projekt lotniska zrobi się po drodze, w trakcie budowy?

        • 5 10

        • Specjalstów czy kolesi z partii i ich rodziny?

          • 3 0

    • to lotnisko to raczej ruch wychodzący

      dojazd do pracy w EU.

      • 7 4

    • Fakt, Gdańsk przestał być atrakcyjny dla turystów. Tutaj nic się nie dzieje. (4)

      Duże firmy uciekają z Gdańska.

      • 11 25

      • koncerny tylko wyciskaja tania sile robocza - znikaja szkoly techniczne. (2)

        i to jest zdrowe?

        • 8 3

        • Szkoły techniczne a zwłaszcza zawodówki znikają dlatego że młodym wmówiono że jak zrobi obojętnie jakie studia to będzie pracował pod krawatem i przynajmniej pół bańki przytulał rocznie :)

          • 9 0

        • A co ma do tego miasto, że znikają szkoły techniczne? jak ktos chce sie uczyć to zawsze znajdzie cos dla siebie, najgorzej jak ktoś nie chce sie uczyć i zwala winę na wszystkich tylko nie na siebie

          • 1 0

      • To, że nie strzelaja i nie mordują nie znaczy, że nic sie nie dzieje, a turyści nie uciekaja tylko po prostu był zakaz i tyle w temacie ubogomózgowcu

        • 0 0

    • Nie sposób sie nie zgodzić

      Tylko, że to rozkrecił poprzednik

      • 4 5

    • Gdyby rządził Płażyński, to by przylatywali? (5)

      Cały świat by się, zapewne zlatywal na festiwal pieśni wyklętej i jasełka smoleńskie.

      • 19 3

      • Tego się nie dowiesz (1)

        Musimy trwać w bankrutującym miescie

        • 3 8

        • Masz alternatywę, przenieś sie do Bunga Bunga tam zostaniesz królem

          • 4 0

      • Gdyby rządził Płażyński to nie mielibyśmy co tydzień nowych szaleństw i nie musielibyśmy się wstydzić za Gdańsk, jak teraz (2)

        to już coś

        • 6 7

        • Jak na razie to za Polske trzeba sie wstydzic... zkolanwstanieta

          • 6 2

        • Przecież on nawet mówic nie potrafi nie mówiąc juz o rzadzeniu! jeszcze nigdy nie usłyszałam go mówiącego w sejmie, co zrobił dla województwa czy dla Gdańska w sejmie? nic! siedzi tam tylko po to, żeby pisowcy mieli większość podczas głosowań nad swoimi durnymi ustawami

          • 3 0

    • (1)

      Pani Dulkiewicz ma rodzic dzieci? porąbało cię nieźle, spadek liczby mieszkańców to m.in. efekt nadprogramowych zgonów na koronawirusa, gdy trzeba było sie leczyć telefonicznie lub telepatycznie. Przestań sie ośmieszać trollu

      • 7 1

      • tak ma! tylko nie z tamtym

        • 0 2

    • Wsędzie gdzie PO tam ... d... i kamieni kupa

      • 5 4

    • W Gdyni jest znacznie gorzej

      Szczur dobił miasto i zrobił z niego wrak. Wszystko dzięki głosom dziadków i nauczycieli w tym durnym brudnym mieście

      • 4 0

  • a kiedy (2)

    do Turynu bedzie mozna poleciec z tego bolkowa ?

    • 15 5

    • Masz Mediolan i wypożyczalnie aut. Może książę zechce do Chojnic?

      • 3 2

    • pytaj się Ryan albo Wizz

      • 2 0

  • Dokładnie w Gdańsku nawet spadła liczba mieszkańców. To efekt rządów Dulkiewicz.

    Tu już ludzie nie przeprowadzają się by mieszkać, a turyści nie przylatują by zwiedzać ten region. Niestety prognozy pokazują że to lotnisko będzie marginalizowane.

    • 8 8

  • Kiedyś nad Gdańskiem w centrum można było zobaczyć hen wysoko samolot.

    I to wlasnie dla kasy, kosztem zdrowia mieszkańców, ale tego to juz redaktor nie napisze.

    Od 2 czy 3 lat samoloty latają o wiele niżej i czasami jest tak głośno, że ludzie na Długiej patrzą w niebo i robią zdjęcia

    • 8 5

  • Samolot zużywa tyle paliwa co 1000 samochodów. Zużywa paliwa kopalne, truje i produkuje gazy cieplarniane. (4)

    Ale to z samochodami walczy się w Gdansku a samoloty promuje. Ot, hipokryzja!

    • 12 13

    • to co proponujesz zamiast

      samolotów ? hulajnogi powietrzne ?

      • 8 0

    • Znafca

      Kolego mijasz sie z prawda. Samoloty współczesne pala okolo 4 litrów na 100km na pasażera. Wiec to całkiem dobry wynik.
      Emisja Co2 jest wiec jest porównywalna do samochodu

      • 6 1

    • Ty też emitujesz gazy cieplarniane

      • 1 2

    • Dzban jak zawsze musi sie głupotą pochwali podatnicy traciili kase na twoje studia dzbanku

      Samolotem dzbanie przewozone sa przesyłki to komunikacja zbiorowa takze bo sasmolot zabiera 100 pasazerów i wiecej.
      I niema alternatywy bo nic nie jest obecnie tak szybko sie przemieszczac na swiecie ty pustaku zamiast godziny loty musiał bys spalic wiecej paliwa swoim blachosmrodem jechac w te same miejsce i jechał bys 3-4 dni!!

      • 0 0

  • czy tutaj nie ma admina? (1)

    ciekawy artykuł a większość komentarzy to trolling PIS-owców, poczekajcie jeszcze trochę, wróci normalność, znowu będzie 5 mln przylatujących do Gdańska i sianokosy na turystach z zagranicy, 500 plusy tylko narzekają, żywią się hot-dogami z Żabki i chleją tanie piwsko z Biedry, myślą, że za 100 pln dziennie będą mieli all inclusive

    • 15 17

    • Trol prezydentówny sie odezwał niezadowolony ze piszą prawde !

      • 0 0

  • Kiedyś lotnisko w Gdańsku było zaraz za Okęciem. Za chwilę przegoni nas Rzeszów. (6)

    Kiepskie zarządzanie, "tuskowy" marketing, zablokowane możliwości rozbudowy i bezsensowne sabotowanie Gdyni.

    • 40 98

    • Za to zawsze byłeś na szazrym końcu, więc sie nie popisuj

      • 6 5

    • To jest lotnisko emigracji zarobkowej na zmywak do Królowej

      • 13 1

    • Na szczęście

      Jarosław Polskę zbawia.

      • 4 1

    • Gdańsk nigdy nie był za Okęciem...

      Zawsze był 3 lub 4. Walka z Katowicami i goniący nas Modlin to standard ostatnich lat.

      • 6 0

    • Wychodzi jasno, że w regionie jest bieda

      Warszawa wiadomo tam się zarabia więcej, Kraków ma zabytki i inne atrakcje w pobliżu a także nie jest to biedny region, Katowice to górnicy a ci nieźle zarabiają a w Trójmieście i okolicach co mamy? Wystarczy sprawdzić w biurach podróży skąd latają do np. Azji, na Dominikanę czy Maroka itp. Nie mówię o popularnych kierunkach turystycznych. Nikt w Gdańsku nie wyląduje aby wziąść 1 czy 2 pasażerów

      • 2 3

    • a na czym polega "tuskowy" marketing. To też z kategorii wina Tuska (pije ich sporo !)

      jak ktoś publikuje takie kretyńskie wpisy - to sam się przyznaje publicznie, że jest nie tylko i**otą ale także chamem. Gratuluję szczerości. Brawo. Zwykłe inwektywy. A autor wpisu czym się zajmuje, że jest tak oblatany w rodzajach marketingu ? może coś o sobie.

      • 0 0

  • Cyrk

    Pasażerowie chcąc latać ale przez nie mające żadnego sensu obostrzenia, qrcody, testy itp - nie latamy. Niech rządy zniosą ograniczenia udające wydumaną pandemię.

    • 9 6

  • fajnie

    i jeszcze odszkodowania za strefę trzeba bedzue zapłacić prawda?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane