- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (509 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (132 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (110 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (56 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Prawie 1,4 mln pasażerów na lotnisku. Na koniec roku mają być 2 mln
Przez trzy kwartały 2021 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 1,37 mln pasażerów. Władze portu lotniczego szacują, że do końca roku ma być ich ok. 2 mln. To lepszy wynik niż w 2020 r., ale - choć pasażerowie wracają do latania - lotnisko notuje straty finansowe.
W ostatnim "normalnym" roku przed wybuchem pandemii licznik wskazywał już ponad 4 mln pasażerów i celem na koniec roku było przekroczenie bariery 5 mln osób. Dziś cel jest o ponad połowę skromniejszy i zakłada obsłużenie 2 mln pasażerów.
- Cieszymy się, że od 300 do 400 tysięcy pasażerów podróżuje w każdym miesiącu. Jednak dla lotniska w czasach obecnego kryzysu to nie zwiększająca się liczba gości jest najważniejsza, a sytuacja finansowa - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób. Dla porównania, to prawie tylu pasażerów, ilu skorzystało z gdańskiego lotniska w najlepszym miesiącu tego roku (w sierpniu obsłużono 362 tys. osób).
"Najgorsze mamy za sobą"
W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. port zanotował ogólną stratę w wysokości 6,8 mln zł. Natomiast strata ze sprzedaży usług wyniosła 18,2 mln zł.
- Z jednej strony jest to zły wynik, ale z drugiej cieszy mnie, że ta strata jest mniejsza, niż mieliśmy po sześciu miesiącach tego roku. Było wówczas 21 mln zł na minusie. Rok 2021 jest dla nas gorszy niż rok pandemiczny 2020 pod względem ekonomicznym. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 20 mln zł pomocy z tytułu rożnych tarcz. W tym roku nie mamy takiej pomocy - dodaje Kloskowski. - Przed nami niepewna pandemiczna jesień. Ale jeśli rządy Polski, państw Unii Europejskiej i pozaeuropejskich nie będą wykonywały żadnych nerwowych ruchów w związku z pandemią, to najgorsze mamy za sobą. Nauczymy się żyć i latać w warunkach covidowych. Pasażerowie muszą jednak wiedzieć, co będzie za kilka miesięcy, bo często planują swoje podróże na wiele miesięcy wcześniej.
Do Londynu najchętniej, wysoko Warszawa i Kraków
W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska był Londyn (89 tys. pasażerów), Amsterdam (88 tys.) i Oslo (86 tys.).
W pierwszej dziesiątce są też dwie krajowe destynacje: na piątym miejscu Warszawa (66 tys.) oraz na siódmym Kraków (38 tys.).
Najpopularniejsze połączenia z Gdańska:
- Londyn 89 488,
- Amsterdam 88 599,
- Oslo 86 818,
- Sztokholm 77 625,
- Warszawa 66 237,
- Kijów 39 812,
- Kraków 38 424,
- Dublin 33 453,
- Frankfurt 27 735,
- Bergen 26 444.
Duży wzrost lotnisko zanotowało w połączeniach nieregularnych, w tym głównie czarterowych. W tym roku było ich 190 tys., aż o 195,3 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.
W ruchu czarterowym najlepsze wyniki odnotowano na połączeniach do Turcji (73 tys. pasażerów), Grecji (46 tys.) i Egiptu (19 tys.).
Ruch napędzają nowe połączenia
Wzrostom sprzyjało wiele nowych, atrakcyjnych kierunków, m.in. samoloty Wizz Air latały na Santorini i Kretę w Grecji, do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu i hiszpańskiej Malagi.
Ryanair wystartował z połączeniami do Zadaru w Chorwacji, na greckie wyspy: Santorini, Korfu i Kretę oraz do duńskiego Billund.
Natomiast Polskie Linie Lotnicze uruchomiły nowe loty do Lublina i na grecką wyspę Kos.
Ale to nie koniec. W osiągnięciu zakładanych 2 mln pasażerów mają pomóc jesienne połączenia m.in. do hiszpańskiej Walencji (Ryanair) i Narwiku na dalekiej północy Norwegii (Wizz Air), powrócą też loty do Wiednia i Cork (Ryanair), do Helsinek (Finnair) oraz do Bodo (Wizz Air) i Vaxjo (Ryanair).
- Już dziś mamy zapowiedzi nowych, atrakcyjnych połączeń w roku 2022. Ryanair ogłosił start lotów do pięknej Wenecji. Pod koniec marca 2022 r. powróci połączenie do hiszpańskiej Malagi (Wizz Air). Latem mają też wrócić oferty lotów na greckie wyspy - zapowiada Kloskowski.
Pozytywnie wyglądają wyniki gdańskiego lotniska w przewozach cargo. W ciągu trzech kwartałów tego roku przewieźliśmy 6643 tys. ton towarów i poczty. To wzrost o 36,6 proc. w stosunku do tego samego czasu w 2020 r.
Miejsca
Opinie (193) 6 zablokowanych
-
2021-10-16 07:58
Mistrz od CPK Marcin VAT H. ostatnio jest ekspertem od budowy płotu białoruskiego (1)
Co jednak nie przeszkadza mu brać 60 tysięcy zeta miesięcznie za pilnowanie Centralnej Łąki im. Solidarności Baranów
Może z sołtysem z Kosakowa lądowisko w Babich Dołach uruchomią?- 7 5
-
2021-10-16 20:29
Chory z nienawiści ?
- 0 0
-
2021-10-16 08:45
Kiedy w końcu zmiana nazwy? Wstyd straszny
- 8 7
-
2021-10-16 11:02
Apeluje o ciszę nocną
Dlaczego w Gdańsku samoloty latają już w trakcie trwania ciszy nocnej? To jest jakiś nonsens. Ludzie chcą spać. To lotnisko i jego połowiczne założenia (hub przesiadkowy) przyczyniają się do przerwanego snu mieszkańców. Apeluje o nie wykonywanie operacji w godzinach cieszy nocnej lub z małym akceptowalnym marginesem ale nie dalszym niż do północy. Dziękuję za wysłuchanie o ile coś się zmieni.
- 5 6
-
2021-10-16 12:51
Przeloty pracownicze
Gdyby ludzie nie latali do pracy to puste by stało
- 7 2
-
2021-10-16 13:35
Ludzie
Zmieńcie nazwę tego lotniska dużo latam i wszędzie się śmieją z lotnisko Wałęsa to opcjach dla polaków
- 6 6
-
2021-10-16 13:39
Amsterdam
Amsterdam dzięki KLM to teraz węzeł przesiadkowy na cały świat. Większość marynarzy teraz lata przez Amsterdam
- 8 0
-
2021-10-16 16:34
Tylko robocze kierunki
Polacy do UK, Szwecji, Norwegii, a Ukraińcy do Polski.
Żadnych kierunków turystycznych nie ma w czołówce, straszna bieda w tym Gdańsku.
Jak z tego ma lotnisko przeżyć.- 12 1
-
2021-10-16 18:26
Niewykorzystany potencjał
Obserwuję gdańskie lotnisko od dłuższego czasu i ciężko nie odnieść wrażenia, że jest tutaj mnóstwo niewykorzystanego potencjału. Trójmiasto ma predyspozycje do bycia centralnym, najważniejszym ośrodkiem dla całej północnej Polski. Wokół praktycznie żadnej konkurencji, bo najbliższe duże i liczące się aglomeracje to Warszawa i Poznań, czyli niespełna 350 km. Tymczasem patrząc na statystyki, główne kierunki to emigracja zarobkowa. Gdańsk nie ma tak olbrzymiej konkurencji wokół jak Katowice, gdzie po jednej stronie mają Kraków, a po drugiej Wrocław. Ba, tu nie ma żadnej konkurencji, a mimo to atrakcyjnych kierunków z Gdańska jest bardzo mało. Lotów czarterowych podobnie - większość ciekawych miejsc to konieczność jazdy do Warszawy albo Katowic.
- 11 0
-
2021-10-16 19:14
Tylko chamy teraz latają
Egoisci z grzebienie w kieszeni
- 1 1
-
2021-10-16 19:43
Lotnisko , frekwencja
Już prawie wszyscy wszędzie byli i stwierdzili, że wszędzie tak samo. Aby się napić i wykąpać nie trzeba latać 3000 km, Wystarczy wino za 20zł, kilka świec i wanna z wodą,
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.