• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Michał Brancewicz
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
  • Tak będzie wyglądał pirs, który zostanie dobudowany do terminalu T2.
  • Pirs będzie miał 180 m długości i 46 m szerokości.

Jesienią 2021 r. otwarta zostanie nowa część terminalu pasażerskiego na lotnisku w Gdańsku. Będzie to pirs o długości 180 m i szerokości 46 m, który zostanie dobudowany do istniejącego terminala T2. Pozwoli to zwiększyć przepustowość portu lotniczego z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.



Jak często latasz samolotami?

Co prawda rok 2018 lotnisko zamknęło liczbą 4,98 mln obsłużonych podróżnych, ale szykuje się do inwestycji, która zwiększy niemal dwukrotnie możliwości przepustowe portu. Zgodnie z prognozami, ruch pasażerski ma się bowiem rozwijać następująco:


  • 2019 - 5,2 mln
  • 2025 - 6,6 mln
  • 2035 - 9,5 mln


Do 2035 roku ma się niemal podwoić liczba operacji lotniczych:

  • 2019 - 48,5 tys.
  • 2025 - 62 tys.
  • 2035 - 89 tys.


- W poprzednich latach przeprowadzaliśmy inwestycje, żeby dogonić zwiększający się ruch na lotnisku. Teraz go wyprzedzamy i po to budujemy nowy pirs - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Co dzięki niemu uzyskamy? Powiększymy centralny punkt kontroli bezpieczeństwa, rozbudujemy halę odbioru bagażu, przebudujemy i powiększymy strefę "non-Schengen" oraz strefę kontroli paszportowej, stworzymy więcej bramek do odlotów - wylicza.
Pirs będzie miał powierzchnię 16 tys. m kw., co sprawi, że terminal T2 powiększy się do 53 tys. m kw.

Tak ma to wyglądać w liczbach:

  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - powiększony z 11 do 18 linii
  • punkty odprawy paszportowej (odloty) - powiększony z 6 do 10 przejść
  • punkty odprawy paszportowej (przyloty) - z 8 do 12 przejść
  • bramki odlotowe (tzw. gate'y) - z 20 do 30 wyjść
  • odbiór bagażu - z 5 do 9 pasów


Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2. Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2.
W piątek ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę rozbudowy lotniska. Wyłonienie firmy planowane jest w lipcu, tak by prace mogły się rozpocząć jesienią. Realizacja potrwa ok. dwóch lat. Pozwolenie na użytkowanie obiekt powinien uzyskać jesienią 2021 roku.

- Szacujemy, że budowa pochłonie sto kilkadziesiąt milionów złotych - zapowiada Kloskowski. - Inwestycję będziemy realizowali ze środków własnych oraz pozyskanych z emisji obligacji.
Szacowany wzrost ruchu sprawi, że samoloty będą ustawiane w drugiej linii na płycie postojowej, więc pasażerowie będą dowożeni do nich autobusami. Dlatego pirs posiadał będzie specjalne bramki dla autobusów.

Na razie nie ma planów wyburzania najstarszego terminalu T1. Nadal będzie on funkcjonował jako strefa odlotów do krajów "non-Schengen", ale tylko w razie dużej potrzeby, jak chociażby podczas finału Ligi Europy, który zostanie rozegrany w 2020 roku w Gdańsku.

- Jeśli w przyszłości wzrastać będzie ruch "non-Schengen" to dalej będziemy przedłużać pirs. Jeśli natomiast będzie rósł ruch w ramach Schengen, to rozbudujemy terminal 2 w kierunku T1 i wówczas zostanie on zburzony - wyjaśnia prezes lotniska.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedys na wsiach do domu dobudowywali stodołę. Tak to wyglada teraz. (3)

    Wieśniacy rządzą architekturą gdanska.
    Przedłużajcie budynek tak samo na tej samej wysokości, bez zmiany konstrukcji dzbany !!

    (Tym bardziej, ze to jest b.małe lotnisko).

    • 31 6

    • (2)

      Skocz architekturę i wtedy się wypowiadaj, po poziomie twojej opinii i wypowiedzi śmiało można stwierdzić że ogólniak zaliczyłes na 3, matura jeśli wogole to na 30 procent.

      • 5 4

      • 30% czyli gimbaza to pisała

        • 4 3

      • Ma rację !

        gniot nie architektura

        • 1 1

  • O jakiej rozbudowie mowa (3)

    Jeśli osły nie zarezerwowały miejsca na drugi pas startowy (równoległy lub na 90 deg) w przyszłości i drugą halę, tylko wszystko sprzedają pod biura, lub właścicielem terenu jest jakiś cwaniak, który dorobiły sie gigantycznego majątku w latach 90 przejmując ziemię po PGR - oczywiście mając do tego pierwszeństwo...

    • 15 7

    • Drugi pas jest zbędny, teraz nawet pierwszy nie jest wykorzystany w 50 procentach.

      • 5 2

    • Mówisz o Polikarpie?

      • 0 1

    • jak kontrola lotów ogarnia, to z pasa można naprawdę sporo ruchu obsłużyć

      Gatwick ma fizycznie dwie drogi startowe, jednak są tak blisko siebie, że ta krótsza służy za drogę kołowania. "Wykręca" 38 milionów pasażerów rocznie. Port lotniczy Stambuł-Sabiha Gökçen obsługuje rocznie 28 milionów pasażerów, również z jednego pasa. Także jedynym ograniczeniem jest terminal.

      • 2 0

  • Super

    Współczucia dla pobliskich miejscowości. Ale widziały galy co brały.

    • 15 2

  • (2)

    a co z lotniskiem w gdyni :>

    • 7 2

    • Też rozbudować!

      • 2 0

    • To samo co z radomskim,

      tak samo niepotrzebnym - padnie.

      • 0 0

  • A po co to komu? Na co?

    • 4 10

  • Dobrze ze sie rozwijają. będą argumenty dla-pasazerow jeśli nie daj Boże otworzy się Chytra Baba w Radomiu i Cepelin w Baranim Rowie. Projekt miły dla oka, niemegqlomania ale i nie kurnik, jak na nasze potrzeby wystarczy. I tak jak przypomnę sobie czasy 20 lat temu i ten pawilon urzędniczy to skok jest ogromny. Z pasem nie zaszaleją, nie ma warunków ale terminal będzie przyzwoity. Ze obsługa nie miła? SOL to nie misie pysie i mają tacy być, to nie biedronka, przyzwyczailo sie Państwo że trzeba się kłaniać na każdym kroku. Jeśli Gdańsk będzie prężnym bałtyckim portem lotniczym to wystarczy.

    • 11 1

  • Koniecznie zmienic tylko nazwe (3)

    jak najszybciej

    • 18 37

    • ty wnuczek znanej babci (1)

      trzymaj kierownicę bo spowodujesz wypadek

      • 8 2

      • ty wnuczek tego od nazwy

        dostałeś już wyrok za napady i handel narkotykami?

        • 4 2

    • imienia Balbiny - i będzie tym nowozmianowym pasowało

      • 3 1

  • Super!!!

    • 8 3

  • Linie do odprawy bezpieczenstwa

    Dobrze, ze lotnisko chce się rozbudować. Ale w środku ścisku nie ma póki co. Są bardzo duże kolejki do kontroli bezpieczeństwa. Co z tego, ze lotnisko się rozbuduje jak nie zatrudnią więcej osób do obsługi? Kolejki w sklepie wolnocłowym są też niespotykane w porównaniu z innymi lotniskami. Ale jak pisałem - wąskie gardło tego lotniska to kontrola bezpieczeństwa, zwłaszcza jak 10 dużych Wizz'erow wylatuje o 6 rano.

    • 17 2

  • Zmiana nazwy lotniska (5)

    Trzeba zrobić akcję obywatelska jak z pomnikiem Jankowskiego, przyjść na lotnisko i zdjąć napis Lech Wałęsa
    Nie chcą dobrowolnie tego zrobić to niestety trzeba będzie użyć siły!
    Kiedy zmiana nazwy na lotnisko im solidarności?

    • 27 49

    • (2)

      ty, ormowiec, twoje czasy się skończyły, zbierz zabawki i do domu na wiadomości tvpis.

      • 13 10

      • jedź koleś do brunatnego Brauna, Gdańsk nie dla was

        • 14 5

      • to nie ormowiec

        tylko któryś ze świty Karola G

        • 5 0

    • nie stawiaj w jednym rzędzie pedofila

      z prawdziwym bohaterem trudnych czasów

      • 10 7

    • Lotnisko imienia "Solidarności" jest już w Szczecinie.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane