• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Michał Brancewicz
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
  • Tak będzie wyglądał pirs, który zostanie dobudowany do terminalu T2.
  • Pirs będzie miał 180 m długości i 46 m szerokości.

Jesienią 2021 r. otwarta zostanie nowa część terminalu pasażerskiego na lotnisku w Gdańsku. Będzie to pirs o długości 180 m i szerokości 46 m, który zostanie dobudowany do istniejącego terminala T2. Pozwoli to zwiększyć przepustowość portu lotniczego z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.



Jak często latasz samolotami?

Co prawda rok 2018 lotnisko zamknęło liczbą 4,98 mln obsłużonych podróżnych, ale szykuje się do inwestycji, która zwiększy niemal dwukrotnie możliwości przepustowe portu. Zgodnie z prognozami, ruch pasażerski ma się bowiem rozwijać następująco:


  • 2019 - 5,2 mln
  • 2025 - 6,6 mln
  • 2035 - 9,5 mln


Do 2035 roku ma się niemal podwoić liczba operacji lotniczych:

  • 2019 - 48,5 tys.
  • 2025 - 62 tys.
  • 2035 - 89 tys.


- W poprzednich latach przeprowadzaliśmy inwestycje, żeby dogonić zwiększający się ruch na lotnisku. Teraz go wyprzedzamy i po to budujemy nowy pirs - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Co dzięki niemu uzyskamy? Powiększymy centralny punkt kontroli bezpieczeństwa, rozbudujemy halę odbioru bagażu, przebudujemy i powiększymy strefę "non-Schengen" oraz strefę kontroli paszportowej, stworzymy więcej bramek do odlotów - wylicza.
Pirs będzie miał powierzchnię 16 tys. m kw., co sprawi, że terminal T2 powiększy się do 53 tys. m kw.

Tak ma to wyglądać w liczbach:

  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - powiększony z 11 do 18 linii
  • punkty odprawy paszportowej (odloty) - powiększony z 6 do 10 przejść
  • punkty odprawy paszportowej (przyloty) - z 8 do 12 przejść
  • bramki odlotowe (tzw. gate'y) - z 20 do 30 wyjść
  • odbiór bagażu - z 5 do 9 pasów


Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2. Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2.
W piątek ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę rozbudowy lotniska. Wyłonienie firmy planowane jest w lipcu, tak by prace mogły się rozpocząć jesienią. Realizacja potrwa ok. dwóch lat. Pozwolenie na użytkowanie obiekt powinien uzyskać jesienią 2021 roku.

- Szacujemy, że budowa pochłonie sto kilkadziesiąt milionów złotych - zapowiada Kloskowski. - Inwestycję będziemy realizowali ze środków własnych oraz pozyskanych z emisji obligacji.
Szacowany wzrost ruchu sprawi, że samoloty będą ustawiane w drugiej linii na płycie postojowej, więc pasażerowie będą dowożeni do nich autobusami. Dlatego pirs posiadał będzie specjalne bramki dla autobusów.

Na razie nie ma planów wyburzania najstarszego terminalu T1. Nadal będzie on funkcjonował jako strefa odlotów do krajów "non-Schengen", ale tylko w razie dużej potrzeby, jak chociażby podczas finału Ligi Europy, który zostanie rozegrany w 2020 roku w Gdańsku.

- Jeśli w przyszłości wzrastać będzie ruch "non-Schengen" to dalej będziemy przedłużać pirs. Jeśli natomiast będzie rósł ruch w ramach Schengen, to rozbudujemy terminal 2 w kierunku T1 i wówczas zostanie on zburzony - wyjaśnia prezes lotniska.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • Urzedasy tylko o drogach nie zapomnijta do lotniska? (1)

    • 10 5

    • Do lotniska nie ma drogi? No, no, kto by pomyślał, fatamorgana jakaś

      • 1 1

  • Ooo kolejny architekt musi zarobić... dramat z tymi dobudówkami... jak gołębniki :-) (5)

    Kolejne gołębniki dobudowane i doklejone... to powinna być ciągłość !!!!
    Dalej w tym samym stylu.... a nie taki mix... jak to będzie wyglądać !!! przecież to się obserwuje z góry z poziomu samolotu, ktoś o tym pomyśli w tym Gdańsku ?

    • 29 3

    • (4)

      to nie komunaze wszystko ma być takie samo.

      • 1 7

      • Dlatego musi być paskudne? (3)

        • 5 1

        • (2)

          Dla Ciebie może paskudne, może nie masz gustu, proste.

          • 2 2

          • (1)

            Widzę, że masz zwyczaj odpowiadać niemerytorycznie. Może wysilisz swoje dwie szare komóreczki i napiszesz coś, co pokaże twoją wyższość nade mną! Bo na razie zachowujesz się jak typowy janusz.

            • 2 1

            • Nie wysilam sie dla tych których komentarz nie wskazuje na jakikolwiek wysilek umysłowy.

              • 1 1

  • A może by tak przestać latać nad miastem? (3)

    Albo w ogóle - przenieść się trochę? Czy w tym Gdańsku nikt nie myśli strategicznie? Za 20 lat tam dookoła będą osiedla!

    • 6 26

    • (1)

      chyba widzą gdzie kupują mieszkania, skoro wiedzą i kupują znaczy im nie przeszkadza co ty się martwisz.

      • 10 1

      • Kupują tam gdzie budują. Nie ma zbytniego wyboru

        Raczej ograniczony.

        • 1 3

    • Spoko, już kaczorek przenosi wszystko pod Sochaczew, będzie pan zadowolony, pisklaczku!

      • 0 0

  • CPK (6)

    Zastanawiajace. Przecież ma być budowany Centralny Port Komunikacyjny (CPK), który ma przejąć ruch lotniczy w PL a rola lotnisk regionalnych ma być marginalna. A tu takie prognozy wzrostu przez Port Gdańsk są pokazywane.

    Ciekawe kto ma rację. Czy powstanie CPK i inwestycja Gdańska będzie przestrzelona, czy też traktujemy z przymrużeniem oka zapowiedzi rządowe.

    • 12 6

    • jeśli to wogole powstanie to za 10 lat lub 15, o ile nie oglosimy bankructwa kraju lub nie pokloca się o łapówki przy budowie. nie marudź.

      • 6 2

    • A co ma piernik do wiatraka?

      Sprawdź, jaką funkcję będzie mieć CPK, a potem pisz.

      • 3 3

    • (3)

      Będzie też Centralny Przekop Kraju, żeby kaczki mogły sobie pływać z Warszawy do Elbląga.

      • 6 6

      • Amebo (2)

        Ten przekop powinien być wykonany 70 lat temu - ba nawet cię zadziwię, bo w tym miejscu był kiedyś kanał łączący Zalew Wislany z Morzem Bałtyckim. Wpisz sobie w przeglądarce "historia delty Wisły" - tam jest skan mapy niemieckiej z 1922. Wyobraż sobie, że disiejszy przekop ma być w zblizonym miejscu...

        A na zakonczenie dla ciebie i tobie podobnych wielbicieli rudzielca vel Oskar dziennikarze „Tygodnika Solidarność” dotarli do interesującej publikacji propagującej przekop Mierzei Wiślanej zredagowanej w 2006 r. przez Jerzego Wcisłę, dziś senatora RP z ramienia Platformy Obywatelskiej.........

        • 5 4

        • Amebo

          W 1922 Elbląg był portem. Lotnisko też chcesz przenieść na Zaspę?

          • 5 0

        • Niemcy przekopywali się przez niemiecką mierzeję, żeby ominąć niemiecką Cieśninę Piławską, a potem kanał w tajemniczych okolicznościach zniknął, zapadł się pod ziemię? Kolego, chyba się na tą Twoją pradziadową mapę wylał w "strategicznym miejscu" niebieski atrament, albo verlag wydał mapę z "fantomowym przekopem", żeby pilnować praw autorskich (jedna z metod chwytania plagiatów), albo zmień towar. Jeśli mi pokażesz mapę Frische Nehrung z przekopem, to normalnie zjem bez popitki figurę dorsza sprzed smażalni w Krynicy Morskiej ;)

          • 0 1

  • spier....y

    projekt dobudowy. co to za gó….o ooo!

    • 18 5

  • Ale brzydka ta przybudówka

    • 23 3

  • Zmiana patrona lotniska, bo Walesa airport przynosi wstyd na całą Polskę (2)

    • 20 46

    • (1)

      Niecałą, jeno na tę Polskę "lepszego sortu".

      • 3 2

      • a co ci d*pku przeszkadza walesa

        zmienić tylko na Wałęsa czyli tak jak się nazywa a walesy to ne ma

        • 1 0

  • Lotnisko w Gdyni tylko dla Openera

    Co z wydanymi milionami?

    • 4 3

  • W 2035 będą bezpośrednie połączenia z Manilą, Mumbaiem, New Dheli, Trivandrum, Colombo, Sri Jayawardenepura Kotte, Hanoi z których będą korzystać dziesiątki tysięcy nowych pracowników przylatujących do Polski.

    • 15 0

  • Wielki plus za realizm wizualizacji

    Mgła musi być

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane