• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Michał Brancewicz
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
  • Tak będzie wyglądał pirs, który zostanie dobudowany do terminalu T2.
  • Pirs będzie miał 180 m długości i 46 m szerokości.

Jesienią 2021 r. otwarta zostanie nowa część terminalu pasażerskiego na lotnisku w Gdańsku. Będzie to pirs o długości 180 m i szerokości 46 m, który zostanie dobudowany do istniejącego terminala T2. Pozwoli to zwiększyć przepustowość portu lotniczego z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.



Jak często latasz samolotami?

Co prawda rok 2018 lotnisko zamknęło liczbą 4,98 mln obsłużonych podróżnych, ale szykuje się do inwestycji, która zwiększy niemal dwukrotnie możliwości przepustowe portu. Zgodnie z prognozami, ruch pasażerski ma się bowiem rozwijać następująco:


  • 2019 - 5,2 mln
  • 2025 - 6,6 mln
  • 2035 - 9,5 mln


Do 2035 roku ma się niemal podwoić liczba operacji lotniczych:

  • 2019 - 48,5 tys.
  • 2025 - 62 tys.
  • 2035 - 89 tys.


- W poprzednich latach przeprowadzaliśmy inwestycje, żeby dogonić zwiększający się ruch na lotnisku. Teraz go wyprzedzamy i po to budujemy nowy pirs - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Co dzięki niemu uzyskamy? Powiększymy centralny punkt kontroli bezpieczeństwa, rozbudujemy halę odbioru bagażu, przebudujemy i powiększymy strefę "non-Schengen" oraz strefę kontroli paszportowej, stworzymy więcej bramek do odlotów - wylicza.
Pirs będzie miał powierzchnię 16 tys. m kw., co sprawi, że terminal T2 powiększy się do 53 tys. m kw.

Tak ma to wyglądać w liczbach:

  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - powiększony z 11 do 18 linii
  • punkty odprawy paszportowej (odloty) - powiększony z 6 do 10 przejść
  • punkty odprawy paszportowej (przyloty) - z 8 do 12 przejść
  • bramki odlotowe (tzw. gate'y) - z 20 do 30 wyjść
  • odbiór bagażu - z 5 do 9 pasów


Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2. Wnętrze pirsu będzie nawiązywało do wyglądu terminalu T2.
W piątek ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę rozbudowy lotniska. Wyłonienie firmy planowane jest w lipcu, tak by prace mogły się rozpocząć jesienią. Realizacja potrwa ok. dwóch lat. Pozwolenie na użytkowanie obiekt powinien uzyskać jesienią 2021 roku.

- Szacujemy, że budowa pochłonie sto kilkadziesiąt milionów złotych - zapowiada Kloskowski. - Inwestycję będziemy realizowali ze środków własnych oraz pozyskanych z emisji obligacji.
Szacowany wzrost ruchu sprawi, że samoloty będą ustawiane w drugiej linii na płycie postojowej, więc pasażerowie będą dowożeni do nich autobusami. Dlatego pirs posiadał będzie specjalne bramki dla autobusów.

Na razie nie ma planów wyburzania najstarszego terminalu T1. Nadal będzie on funkcjonował jako strefa odlotów do krajów "non-Schengen", ale tylko w razie dużej potrzeby, jak chociażby podczas finału Ligi Europy, który zostanie rozegrany w 2020 roku w Gdańsku.

- Jeśli w przyszłości wzrastać będzie ruch "non-Schengen" to dalej będziemy przedłużać pirs. Jeśli natomiast będzie rósł ruch w ramach Schengen, to rozbudujemy terminal 2 w kierunku T1 i wówczas zostanie on zburzony - wyjaśnia prezes lotniska.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • Tą przybudówka wygląda jak

    Dział ogrodniczy w OBI na Matarni.

    • 6 1

  • jak na wsi (1)

    rękawy są i owszem a dziatwa szwenda się po płycie lotniska - dlaczego ?

    • 5 1

    • Pytaj biedaprzewoźników, którzy nie chcą zapłacić za podłączenie rękawa.

      • 1 0

  • A tymczasem w Gdyni... (2)

    • 6 3

    • malujo pasy

      • 1 0

    • Tymczasem w Gdyni wciąż urzędowy szlaban. Najwyraźniej "propisowski" Szczurek ma w rządzie mniejsze przebicie niż Gdańsk.

      Dla wyjaśnienia: obecny rząd "obiecał" wstawienie się za Gdynią ws. Kosakowa, ale jakoś kasa wciąż płynie tylko do Gdańska, finansując z budżetu centralnego inwestycje konkurencyjne do gdyńskich finansowanych jedynie z budżetu miejskiego. Niech mi ktoś powie, że rząd PiS nie kocha Gdańska.

      • 1 1

  • a dlatego ze ta bryla jest tansza

    • 1 1

  • gdynia ma lepsze, tylko bez dojazdu. (1)

    i bez kolei. ale można z buta dojść z dworca szybciej niż autobusem

    • 3 1

    • Torowisko jest (ale nic nim nie jeździ), a dojazd drogowy lepszy niż do Rębiechowa (też mało co nim jeździ).

      Nie wiesz, to nie gadaj bzdur.

      • 1 1

  • (1)

    no to trzeba się nastawić na jeszcze fajniejsze ceny np. 0,5l wody 15 zł. bo czemu nie?

    • 1 1

    • To idź sie napij za darmo z kranu

      • 0 0

  • Gdynia (1)

    Kiedy w końcu zaorają lotnisko w Gdyni.Bo chyba niema szans na uruchomienie a dla samego Openera nie warto utrzymywać.Tylko prezes lotniska ma dobrą fuchę zarządza lotniskiem którego niema!?

    • 1 1

    • "Niema" to jest rozpacz Twojej polonistki.

      • 0 0

  • Ta dobudowana szklarenka to wstyd dla miasta.

    • 2 0

  • (2)

    6,6 mln pasażerów dopiero w 2025? To chyba jakieś żarty.

    Skąd tak mało ambitne plany?

    Kraków, który mieliśmy gonić miał w 2018 6,7 mln pasażerów.

    Blisko nas jest Kalinigrad, Olsztyn, Toruń, Bydgoszcz, Słupsk, Koszalin wiec potencjał ludnościowy jest.

    Na wiosnę/lato wiecej kierunków na południe Europy, do Stanówi i Kanady.

    W zimie Azja i Ameryka Południowa.

    Poza tym bezpośrednie połączenie do Heathrow oraz Paryża aby można było się przesiadać na dalsze loty.

    • 1 1

    • tylko że kraków to taki NYC Polski - wcale nie najlepsze miejsce do odwiedzenia, ale ma sławę

      plany to sobie można mieć - niestety trzeba rozmawiać z liniami lotniczymi - bo to one decydują, gdzie będą latać

      oczywiście to jakie są połączenia wcale nie oddaje zapotrzebowania

      centusiowo kiedyś robiło reklamy w UK i przyciągnęło, sporo turystów, Trójmiasto snobowało i g... z tego miało

      taka jest prawda

      • 0 0

    • W sprawie bezpośredniego połączenia z Heathrow to rozmawiaj z Heathrow, które nie ma wolnych slotów na operacje, a te, które ma sprzedaje w cenach bajońskich.

      • 0 0

  • Dlaczego to musi być takie brzydkie?

    Jak to jest, że kiedyś jak budowali gmach to był gmach, który i po 100 latach ma klasę, a teraz akwarium, szklarnia albo betonowy słupek. Ile to by więcej kosztowało, gdyby lepiej wyglądało? 5%?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane