• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdyni: pomysły są, decyzji nie ma

Mariusz Kurzyk
7 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:54 (7 marca 2008)
Lotnisko w Gdyni: mnóstwo możliwości i brak decyzji ze strony rządu i parlamentu. Lotnisko w Gdyni: mnóstwo możliwości i brak decyzji ze strony rządu i parlamentu.

Mogłoby tutaj powstać pierwsze w Polsce lotnisko wodno-lądowe - stwierdził podczas piątkowej wizyty w Gdyni wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Wciąż jednak nie wiadomo, kto będzie zarządzać wojskowym terenem.



Prezydent Wojciech Szczurek, gdyński poseł PO Tadeusz Aziewicz i wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz na spotkaniu w sprawie lotniska w Gdyni. Prezydent Wojciech Szczurek, gdyński poseł PO Tadeusz Aziewicz i wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz na spotkaniu w sprawie lotniska w Gdyni.
- Minister nie jest od budowania lotnisk - przekonywał podczas piątkowej wizyty w Gdyni. - On ma umożliwić jego funkcjonowanie i wejście inwestorów. Obecnie rząd przygotowuje dwie ustawy. I od nich zależeć będzie, czy takie lotnisko powstanie.

Chodzi przede wszystkim o ustawę o gruntach będących w posiadaniu Agencji Mienia Wojskowego. Drugim niezbędnym aktem prawnym jest prawo lotnicze, które uporządkuje to, co dzieje się na polskim rynku lotniczym. Właśnie Gdyni obie ustawy w zasadniczy sposób będą dotyczyły.

- Gdynia, która ma lotnisko w całości należące do Agencji Mienia Wojskowego, musi czekać na decyzję parlamentu - tłumaczył Tadeusz Jarmuziewicz. - Jeśli mamy nadzieję, że lotnisko mogłoby wesprzeć Euro 2012, to ustawa powinna wejść w życie w drugiej połowie, a najpóźniej do końca tego roku

Co ciekawe, podczas swojej wizyty wiceminister infrastruktury wyraźnie podkreślił, że Gdynia ma szansę na lotnisko wodno-lądowe (takie, gdzie samoloty mogłyby startować i lądować] zarówno z ziemi, jak i z wody). Nie wiadomo jednak, na ile jest to pomysł realny. Po pierwsze wciąż są wątpliwości, czy lotnisko cywilne w ogóle tutaj powstanie. Po drugie - w Polsce nie ma maszyn mogących startować z wody, a na dodatek o takich modelach w ogóle nie wspomina się w naszym prawie. Podobnie zresztą, jak o lądowiskach wodnych.

Piątkowa wizyta była interesująca, ale nie wyjaśniła sytuacji powstania lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie. Wciąż nie wiadomo, co z rządowymi planami przekazywania terenów wojskowych samorządom wojewódzkim. Wiele wskazuje na to, że rząd odda je samorządom wojewódzkim, tymczasem mówi się, że pomorski urząd marszałkowski nie bardzo sprzyja powstaniu lotniska w Gdyni.

- Marszałek województwa jest odpowiedzialny za rozwój całego regionu - stwierdza prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Jestem głęboko przekonany, że jest gorącym zwolennikiem budowy nowego, pięknego lotniska w Gdyni. Będzie troszczył się o to, aby oba lotniska rozwijały się zwiększając potencjał naszego regionu.

Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego na razie nie chce niczego komentować. Przyznaje, że czeka na "Strategię rozwoju lotnictwa na Pomorzu". Dokument za kilkaset tysięcy złotych przygotowuje specjalistyczna firma.

- Dopiero w oparciu o takie opracowanie będziemy mogli poważnie dyskutować i podejmować właściwe decyzje - tłumaczy Jan Kozłowski. - Lotnisko w Gdyni na pewno powstanie, ale jakie funkcje będzie spełniało... Czekamy na opinię fachowców, a taką otrzymamy w kwietniu.

Opinie (165) 2 zablokowane

  • patrzac na gdanskie lotnisko- jako gosc. ZENADA, ZENADA ZENADA. kto tym zarzadza i kto to buduje kolejni beznadziejni karirowicze, nie potrafiacy nic zorganizowac oprocz szumu. smiech na sali!

    • 0 0

  • tylko trzeba tych Indian co mieszkają przy zielonej zlikwidować, bo jak będą napadali na pasażerów lotniska tak jak na autobus 109, to kij z tym i plan nie wypali :(

    • 0 0

  • Dla tych co czytają tylko coś i od razu wyciągają wnioski. (7)

    Widzę wiele stwierdzeń za tym żeby rozbudować lotnisku w Gdańsku, kieruje to tych co to pytanie napisali "gdzie chcecie je rozbudować??" Maksymalne miejsce jakie mogło zająć lotnisko już zostało wykorzystane i jest to tylko 70 hektarów. Gdynia dysponuje praktycznie trzy razy większym terenem bo 200 hektarami. Lotnictwo wodne to przede wszystkim rozwój małego lotnictwo co sprzyjałoby przylotom bogatych biznesmenów do Gdynia i tym samym do trójmiasta. Jak to powiedział nasz Prezydent Szczurek lotnisko w Gdyni nie ma być konkurencją dla Gdańska lecz wsparciem. Ci, którzy mówią że będzie to konkurencja, na pewno są z Gdańska i sami mogli bo zauważyć że koszt rozbudowy Rębiechowa będzie o wiele większy niż koszt budowy nowego lotniska z pełną obsługą skmki i autobusów miejskich...

    • 0 0

    • i nawet ja to rozumiem - mieszkam w Gdańsku, widzę nagłe ruchu Rebiechowa i śmiać mi się chce

      tyle lat wszystko było jak było i nagle się rzucili do pracy. Polecam wszystkim Gdańszczanom zerknąć na Google Maps - zrobiłem to przed chwilą ...

      lotnisko w Gdyni to znakomity pomysł a Szczurek po tym wszystkim jeszcze mimo tego mówi o współpracy - ma facet merwy!

      • 0 0

    • Gdynia OK - ale pomysł na wodny pas startowy to mydlenie oczu (5)

      normalne lotnisko cywilne - to przyszłość - przypominam na ISTNIEJĄCYM lotnisku

      dobrze ktoś napisał, że takich lotnisk dla hydroplanów, to mamy tysiące, wystarczy popatrzeć na mapę, a facet z rządu, co to proponuje to jakiś niezły ciul

      • 0 0

      • gdy (4)

        Dlaczego obrażasz min. za ew.decyzje odnośnie lądowo-morskiego lotniska.
        Ja mogę go tylko obrazic za brak przywiezienia decyzji na rozbudowe.
        Natomiast odnosnie spr. techn. zwiazanych z lotnictwem lądowo-morskim, jesli nic nie wiesz to sie nie wypowiadaj, OK.
        Jak sądzisz, po co zadałem wcześniej pytanie o "pelikana"?? I co robi obecnie Boeing Aerospace???
        A no dlatego, że Gdynia to też port NATO i z tym związanie obostrzenia.
        Wiesz co to są lotniska specjalne??
        A no np.takie wykorzystujące efekt poduszki powietrznej, przez samoloty podczas ślizgania się nad powierzchnią wody.
        Takie samoloty mogą startować i lądować z pasa bezpośrednio na brzegu morza czy oceanu(naprzemiennie). Wiąze sie to z ogromnymi wydatkami, tak się składa, że BD to idealne miejsce wystarczające do unowocześnienia i zaadaptowania wcześniejszych obiektów. Nie tylko wojskowi są zainteresowani, ale i cywile bo taki transportowiec może unieść jednorazowo 1000 samochodów osobowych.
        Widze tu już wpisy niedowiarków, ale takie są fakty i co najmniej jedno takie międzynarodowe lotnisko powinniśmy mieć bezwarunkowo.

        • 0 0

        • waszka - kazdy kto twierdzi, że przyszłość (i teraźniejszość) lotnictwa (3)

          cywilnego to wodnosamoloty to kompletny debil - czy to minister, czy ty - sorry, nikt ci debilem w tej sprawie nie każe byc

          widziałem na własne oczy więcej hydroplanów niż ty z pewnością, bo akurat przez jakiś czas mieszkałem w miejscu, gdzie takowych (małych) się używa

          to że ludzie radzieccy, czy jacyś inni wymyślili sobie samoloty wojskowe, do tego koncepcyjne, które mogą lądować czy nawet lecieć po wodzie, o niczym nie swiadczy

          GDZIE, pytam GDZIE te eskadry hydroplanów?????

          czy to taki problem myśleć logicznie???

          gdzie lądujemy na zatoce przy fali, która praktycznie jest zawsze???

          po co zajmowac się takimi BZDURAMI???

          a minister mydli oczy, bo chcą uwalić lotnisko CYWILNE i tyle

          • 0 0

          • widziałeś małe, a ja o dużych ekranoplanach (2)

            wiec sie nie denerwuj.
            Napisałem Ci wcześniej, że to jest pewien wybieg od decyzji, ale można go wykorzystać jak najbardziej.
            Bo w tym kierunku sa dopiero podwaliny robione. Za jakiś czas gigantyczne wodo-samoloty (mogą stać się powszechnym środkiem transportu(bardzo oszczędnym zużywającym mniej paliwo) a zabierającym ponad 5000 pasażerów, by w końcu zastąpić wysłużone i tworzące dziurę ozonową odrzutowce.

            • 0 0

            • a ja ci powtarzam chyba setny raz - gdzie te eskadry hydroplanów? (1)

              faktycznie USA wyposażyła wszystkie F-16 w pływaki, British Airways wywala Boeingi i Airbusy, bo nie może lądować na wodzie...

              a LOT - przecież wiadomo - lata tylko hydroplanami między wszystkimi polskimi miastami

              człowieku - o czym ty bełkoczesz?

              • 0 0

              • Boeing Aerospace nie bełkocze dlatego utajnił proj.

                a Ty możesz nawet latać na wrotach od stodoły:))

                Oczywiście lotnisko lądowe juz jest, kwestie dostosowawcze to mały problem, choc dla ministerstwa infrastrukturu to wielki - dlatego robi utrudnienia i kluczy, ale wiadomo o co chodzi.

                Tak czy inaczej za jakiś czas takie giganty będą przemierzały morza i oceany, dziś nas nie stać na takie wynalazki, a maluczkich nawet na bilet lotniczy i oni nigdy nie polecą dalej niz mała wyobraźnia, a ta na pare metrow w lewitacji... Już dziś sa obiekty wieksze od airbusa a380 i o tym nie wolno nam zapominać.

                A tu maż link http://www.darkroastedblend.com/2007/05/ekranoplans-showcase.html

                • 0 0

  • a gdze te drogi kołowania w Rębiechowie? od zachodniej czy wschodniej strony lotniska?

    od rębiechowskiego pasa do południowej strony jest jakieś 150 metrów odległości. Na prawo od budynków terminala jest 'parking' na małe samoloty a potem wydeptane łachy piasku aż do ulicy Szybowcowej. Potem jest las

    • 0 0

  • O CO TO LARUM (3)

    czyztam wypowiedzi na tym forum i dziwię się forumowiczom którzy tak nbardzo są przeciwni budowie lotniska, bo tego lotniska nie trzeba budować,gdyż ono już jest zbudowane, ONO po prostu już jest.a zbudowanie terminala i dostosowanie do potrzeb cywilnych to nie budowa lotniska tylko jego modernizacja.O co całe to ajwaj o jeden niewielki terminal tj.budynek-Po prostu to lotnisko już jest i można je stosunkowo niewielkim kosztem zmodernizować i na pewno nie odbierze ono chleba Gdańskowi

    • 0 0

    • Genek,

      tu nie o chleb ale o dume wolnego miasta Gdanska chodzi.

      • 0 0

    • przeciez 90% baranów krzyczących przeciw nie ma pojęcia

      o co chodzi

      • 0 0

    • nie dziw sie, gdańszczenie mają straszne kompleksy wobec gdynian i to jest powód...

      • 0 0

  • MAMY WOLNY RYNEK I KAZDEMU WOLNO ROBIC CO SIE PODOBA,WIEM ZE BOLI TO GDANSZCZAN ALE TAKIE ZYCIE:(LOTNISKO BEDZIEMY MIEC,KAZDE WIEKSZE MIASTO NA ZACHODZIE MA SWOJ PORT LOTNICZY,LEPIEJ ZAJMIJCIE SIE POPRAWA INNYCH WEZłOW KOMUNIKACYJNYCH NIZLI ZAZDROSCIC GDYNI PRZEDSIEBIORCZOSCI,POZDRAWIAM ZAWISTNIKOW:)

    • 0 0

  • Na zamieszczonym zdjeciu (1)

    gdyński poseł PO Tadeusz Aziewicz wyglada jakby rozplakal sie i serdecznie zalowal za POpelnione grzechy natomiast wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz w glebokim skupieniu odmawial pokute.

    • 0 0

    • Masz racje

      jedynie prezydent dr Szczurek patrzy perspektywicznie i z wizją na ogromne Najnowocześniejsze Międzynarodowe Lotnisko(komplementarne z gdańskim)

      • 0 0

  • Lotnisko (1)

    Prosze panstwa Gdynia umiera smiercia naturalna!!
    Cos sie wypalilo w tym miescie i nikt nic nie poradzi. A to tak zwane lotnisko to pomylka. No chyba ze tylko krajowe, bo miedzynarodowe to strata pieniedzy. W naszym polozeniu i ilosci mieszkancow, oraz turystow to jedno miedzynarodowe wystarczy. Nie podniecajmy sie emigracja rodakow do pracy na wyspach. To sie powoli konczy. A za takie pieniadze mozna wybudowac cos znacznie lepszego niz lotnisko dla 2-3 samolotow dziennie.

    • 0 0

    • Gdynia się wypaliła? kończy się? o Dżizas, 'ktosiu', kompletne pudło ! :)

      pudło okrutne

      • 0 0

  • lotnisko

    Ktos gdzies wspomnial o wiekszych miastach. Gdynia czy Gdansk czy Sopot to nie sa potezne miasta zeby budowac lotniska dla kazdego z nich.
    Jestesmy niczym w porownaniu z Nowym Jorkiem czy Hong Kongiem czy Berlinem. Ludzie albo wy nigdy nie podrozowaliscie po swiecie albo nie wiecie do czego sluza lotniska miedzynarodowe. Mamy juz jedno po co nam drugie? My Polacy chyba lubimy wydawac nie swoje pieniadze na bezsensowne inwestycje co?

    • 0 0

  • lotnisko (1)

    obecnie to w trojmiescie nia ma prawdziwego lotniska sportowego ! to jest problem. Kosztowalo by to mniej wiecej tyle co te bezsensowne szacunki o lotnisku w Babich Dolach a zarabialo by od razu !

    • 0 0

    • nie jestem pewien FXC - większość moich kolegów woli zamiast kupować prywatną awionetkę, zakupić pełnomoski jacht lub nawet

      pełnomorską motorówkę dobrze, że się marinę przebudowuje, dobrze by było jeszcze jedną mieć gdzieś w Pucku lub jeszcze lepiej w Redzie. Koledzy trzymają jachty za 10/20 mln gdzieś w Niemczech albo na śródziemnym, a woleli by tu

      gdyby tak postawić kilka tych jednostek w Gdyni - jedna ju stoi przy basenie na Skwerze - to by dopiero wyglądało 'bogato'

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane