• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Kosakowie ma poważne problemy. Lotnisko w Rębiechowie rozpoczyna rozbudowę

Patryk Szczerba, Maciej Naskręt
5 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Terminal pasażerski na lotnisku w Gdyni-Kosakowie. Opóźnia się jego oddanie do użytku, ale niepewna jest także cała przyszłość cywilnego portu lotniczego w Gdyni. Terminal pasażerski na lotnisku w Gdyni-Kosakowie. Opóźnia się jego oddanie do użytku, ale niepewna jest także cała przyszłość cywilnego portu lotniczego w Gdyni.

Czarne chmury zbierają się nad powstającym lotniskiem w Gdyni-Kosakowie. Wykonawca terminalu został wyproszony z placu budowy, a Komisja Europejska ma wątpliwości co do zasadności inwestycji. Ratunkiem dla projektu budowy niewielkiego portu lotniczego w Gdyni może być oddanie go w zarząd portowi lotniczemu w Rębiechowie.



Pierwsze oznaki, że na gdyńskim lotnisku źle się dzieje, pojawiły się na początku czerwca. Wtedy okazało się, że firma Sport Halls nie wybuduje do końca terminala w ramach podpisanej pod koniec 2011 roku umowy. Umowa została bowiem zerwana, obydwie strony przerzucają na siebie winę za zastopowanie prac, sprawa prawdopodobnie skończy się w sądzie. Ponieważ jednak przetarg na nowego wykonawcę prac nie został jeszcze ogłoszony, trudno wierzyć w zapewnienia, że lotnisko zacznie działać pod koniec tego roku.

Komisja Europejska grozi koniecznością zwrotu pomocy

To jednak nic w porównaniu do ostatnich wieści, które nadeszły z Brukseli. Komisja Europejska interesująca się tą inwestycją od dawna, sprawdzi czy przekształcenie lotniska wojskowego w Gdyni-Kosakowie w cywilny port lotniczy jest zgodne z unijnymi przepisami.

Wątpliwości dotyczą sposobu finansowania inwestycji, która powstaje z publicznych pieniędzy, a także szacunków inwestora co do jej rentowności. Urzędnicy europejscy mają wątpliwości, czy wkład kapitałowy samorządów w wysokości 52 mln euro, który został im przedstawiony w dostarczonych we wrześniu 2012 roku dokumentach, pokryje koszty inwestycji oraz koszty operacyjne lotniska w początkowym okresie jego funkcjonowania.

Jeśli urzędnicy KE ostatecznie uznają, że jest to niemożliwe, to taka forma pomocy może okazać się nielegalna. To natomiast oznaczałoby upadłość spółki zarządzającej lotniskiem na granicy Gdyni i Kosakowa, która musiałyby te pieniądze zwrócić.

Czy dwa lotniska w Trójmieście mogą współpracować?

Po oświadczeniu KE gdyński magistrat wydał lakoniczny komunikat. Można przeczytać w nim m.in., że "finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi". Dodatkowo padły zapewnienia, że wszystkie dowodzące tego dokumenty trafią do Komisji Europejskiej.

Gdynia prosi o pomoc

Tyle, jeśli chodzi o oficjalne wypowiedzi. Okazuje się jednak, że Gdynia nie bagatelizuje problemów, jakie może mieć ze strony KE. Jeszcze pod koniec czerwca na biurka prezydentów Gdańska, Sopotu oraz prezesa Polskich Portów Lotniczych (wszyscy oni są udziałowcami Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy) trafił list prezydenta Wojciecha Szczurka, w którym proponuje on zawarcie umowy.

Na jej mocy Port Lotniczy Gdańsk miałby pełnić funkcję podmiotu zarządzającego lotniskiem gdyńskim oraz operującego na infrastrukturze portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Prezydent Gdyni zaproponował, by lotnisko w Gdyni było dzierżawione przez port lotniczy w Rębiechowie przez sześć lat.

Co odpowiedzą właściciele Rębiechowa?

Zamieszania z gdyńskim lotniskiem nie chcą komentować władze portu w Rębiechowie. Samorządowcy przyznają, że reakcja Gdyni jest późna, ale dobrze, że się pojawiła. Czas jednak nagli, dlatego nadzwyczajne spotkanie w sprawie przyszłości gdyńskiego lotniska ma się odbyć pod koniec lipca. Jego inicjatorem jest prezydent Wojciech Szczurek.

- Reakcji Komisji Europejskiej można się było spodziewać. To standardowa procedura przy tego typu drogich inwestycjach i konsekwencje działań Gdyni, która mimo narastających wątpliwości, nadal razem z Kosakowem kontynuuje budowę. Wierzę jednak, że uda się znaleźć rozwiązanie i temu ma służyć to spotkanie. Wypracowanie kompromisu jest teraz najważniejsze - zapowiada Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Zdaniem marszałka województwa propozycja prezydenta Gdyni jest tylko jednym z wariantów, jakie pod uwagę mogą wziąć władze województwa oraz udziałowcy portu lotniczego w Rębiechowie. Niekoniecznie musi ona zostać zaaprobowana przez pozostałych udziałowców gdańskiego lotniska. Ci mogą nie mieć środków ani ochoty, by wspierać nierentowny port lotniczy w Gdyni-Kosakowie.

- Na pewno potrzebne są dokładne analizy i szacunki dotyczące ruchu pasażerskiego oraz kwestii finansowych. Konieczna będzie współpraca z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przykłady z innych regionów Polski, dotyczące stanu finansowego portów lotniczych nie napawają optymizmem, ale liczę, że nam się uda - zaznacza Struk.

Potrzebna dłuższa perspektywa

W Gdańsku zapowiadają, że są gotowi do rozmów, choć jak mówią samorządowcy, ich efekt ciężko przewidzieć.

- Pierwsze spotkanie ma wyznaczyć kierunki, w których będziemy chcieli iść. Zobaczymy, jakie propozycje przedstawi Gdynia. Na pewno będziemy chcieli poznać założenia biznesplanu i konkretne dane. Zależy nam na trwałości rozwiązania, dlatego propozycja doraźnej, kilkuletniej dzierżawy, nie do końca nam odpowiada. Ważny jest też aspekt ekonomiczny, bo nie możemy na całej operacji stracić - nie ukrywa Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Zdaniem władz Sopotu trzeba iść dalej. Rozwiązaniem mogłoby być utworzenie jednej spółki zarządzającej obydwoma portami lotniczymi.

- Wspólny zarząd byłby tylko pudrowaniem problemu. Od samego początku wskazywaliśmy, że budowa cywilnego portu lotniczego w Gdyni to chybiona inwestycja. Działalność dwóch portów lotniczych w tak małej odległości skończyłaby się dofinansowaniem ich z pieniędzy podatników, a na to nie możemy sobie pozwolić. Pewne jest, że w obecnej sytuacji Gdyni będzie trudno obronić przed KE argumenty, że podjęliby się budowy podobnego lotniska w warunkach komercyjnych - argumentuje Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska w Kosakowie do ruchu cywilnego wynosi co najmniej ok. 100 mln zł. To wystarczyłoby do przyjęcia pierwszych samolotów z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety. Kwota, której dotyczy spór z Komisją Europejską, poza uruchomieniem lotniska cywilnego objęłaby także jego rozbudowę i dostosowanie do przyjmowania także większych samolotów.

Przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego w Rębiechowie

Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem. Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem.
Tymczasem właśnie ruszył przetarg na wykonanie projektu i rozbudowę terminala pasażerskiego T2 w Rębiechowie.

Przypomnijmy: Terminal T2 został oddany do użytku wiosną 2012 r. (inwestycja pochłonęła wtedy 187 mln zł), w nieco innym kształcie, niż wcześniej planowano. Powód? Zarządca lotniska nie przejął w porę wszystkich terenów, by zmieścić na nich cały obiekt.

Teraz terminal zostanie powiększony.

- Zamówienie zostało ogłoszone w formie przetargu ograniczonego, co oznacza, że wyłanianie wykonawcy będzie prowadzone dwuetapowo. Zapraszamy zainteresowanych wykonawców do składania wniosków do 2 sierpnia, potem zbadamy ich potencjał inwestycyjny - tłumaczy Elżbieta Stangret, przewodnicząca komisji przetargowej z spółki Port Lotniczy Gdańsk.

Do drugiego etapu, po spełnieniu wymogów zawartych w prekwalifikacji, może przejść nawet 20 potencjalnych wykonawców. Wtedy zostaną im przesłane zaproszenia do składania ofert. O wyborze wykonawcy zadecyduje najniższa cena.

- Z uwagi na toczącą się procedurę wyłaniania wykonawcy, nie chcemy ujawniać kwoty przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia. Jednak inwestycja będzie finansowana w formule zamkniętej, czyli z obligacji - mówi Tomasz Kloskowski, prezes spółki Port Lotniczy Gdańsk.

Władze lotniska spodziewają się, że pierwszą łopatę na placu budowy będzie można wbić jesienią tego roku. Prace mają potrwać 18 miesięcy i zakończyć się wiosną 2015 r. Zbiegłoby się to z zakończeniem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która przed terminalem lotniczym będzie miała swoją stację.

Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na widocznej obok wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem.

Opinie (404) ponad 10 zablokowanych

  • Zemsta unii ewropejskiej (1)

    • 10 29

    • oczywista oczywistość

      Zemsta KE,c.d.
      Zniszczenie Polskich Linii Oceanicznych, stoczni, a teraz lotnisko doskwiera.
      Jak się nie podoba, to zwrócić wojsku.

      • 0 2

  • I tak się właśnie kończy (2)

    wasze podskakiwanie, śledziki

    • 35 26

    • Myślał śledzik o sobocie, lecz go w piątek zjedzli w poście

      • 9 3

    • szczek gdańszczanina ? nie to tylko lechista !

      • 1 8

  • Bezstronny, prosimy o komentarz!

    Pamietacie?

    "Tylko jakim prawem UE mąci i się wtranżala w prawnie podjęte decyzje i zgodnie z obowiązującymi procedurami samorządowymi, rządowymi a nawet za zgoda NATO.
    Mogę tylko pogratulować niezłomności i dopinania do końca rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo - przy takim podkadzaniu świń, sztucznych przeszkód,złośliwości,..... dla determinacji Prezydenta Wojciecha Szczurka i jego zespołu.

    Brawo Prezydencie, cała Gdynia dziękuje!!!

    A sprzedawczyki wiadomo czego i kogo, niech już nie szczekają za judaszowe srebrniki i zamkną paszcze.
    Bezstronny

    • 34 34

  • Prawda jest inna !!! Gdansk sie obawia konkurencji bo Gdynia lepiej sie rozwija ! (9)

    Z logistycznego punktu patrzac Gdynia majac lotnisko i lepsze perspektywy rozwoju w ciagu paru lat by przejela prym i rebiechowo by sie stalo malo znaczace i tego sie gdansk boi. Gdansk wcale nie jest atrakcyjny a jedynie Gdynia na pomorzu moze miec ambicje metropolitalne i tworzy prawdziwe miasto europejskie !!!!!!!! Gdansk to dzis miasto drugorzedne i taka jest prawda

    • 34 98

    • hym? :)

      • 36 2

    • dokładnie (2)

      po co przyjezdny do Gdyni z Gdańska miałby płacić 300 zł za dojazd taxą...gdy w Gdyni by wylądował i zapłacił o wiele mniej. Gdynia przyjazna dla turystów.

      • 6 32

      • A matka wie że ćpiesz?

        • 29 4

      • To nie skmka, ze wysiadasz sobie na następnym przystanku

        • 17 1

    • Ale to Wszechprezydent Szczurek wystąpił z taką darowizną. Tak się obawia urodzaju, który to niby czai się tuż, tuż za rogiem, że zaczyna się rozdawnictwo? :D

      • 8 1

    • tak zagrozicie nam, gdn trzesie portami normalnie:) wszystkie linie sie do was rpzerzuca, bo wy jak w simsach kliknieciem wybudujecie terminal, zainstalujecie systemy naprowadzajace, przystosujecie pas, wybudujecie nastepny, a to wszystko za darmo. Obnizycie liniom ceny biletow, bo przeciez macie na to rowniez wplyw:) Modlin tez zagrozil wawce...do tego stopnia, ze pasazerowie nie chca z wmi latac, tylko wybieraja chopina, bo lepszy dojazd, lepsze polaczenia, ceny te same..no, ale ludzcie sie dalej sledziki:)

      • 12 1

    • aż się synku ubufał w te wakacje;)

      aż się synku ubufał w te wakacje;) powinni jednak zadawać na kanikułę prace do domu!

      • 7 0

    • Ani Gdynia ani Gdańsk to nie są podrzędne miasta.

      • 1 3

    • Biedaku ...

      Współczuję Ci Twojej intelektualnej niemocy

      • 3 0

  • Cieszę się, że w tej Gdyni nie mieszkam. (16)

    Brak tramwajów, zamiast tego trolejbusy, które w korkach stoją, dziurawe drogi i ciągły brak lotniska.

    • 41 32

    • zrób pomiar dziur w Gdańsku, idż nna Stre Misto zobaczysz jakie sa proste chodniki,; i poatrz jak zalewa gdańsk gdy jest burza (4)

      a potem wypowiadaj się na forum

      • 8 10

      • Ja mieszkam na Chełmie, a Chełm jest ulokowany na wzniesieniu, więc powódź mi nie dolega.

        • 9 2

      • postronny

        a my w Szemudzie pijemy winko na PKS'ie i hate'ujemy z I-pada becząc jak się Gdańszczanie jarają swoim super miastem, którego długi będą spłacali jeszcze długo po tym jak ich kochany Adamowicz będzie spędzał emeryturę w jednym ze swoich 15 mieszkań za 5 melonów :-)

        • 3 8

      • (1)

        gdyni nie zalewa:)

        • 5 1

        • to bylo oczywiscie ironiczne...gdynia jest ponad wszystko i zadne zlo jej nie tyka, bo ma swojego wodza, opiekuna, ktory ogonem ogarnie okolice i uchroni ja przez mocami nieczystymi.

          • 3 0

    • szadółki (10)

      i się jeszcze zaciągnij smrodem z szadółek

      • 7 9

      • Bliżej z ekodoliny (3)

        • 5 3

        • niedoinformowany (2)

          Ekodolina nie jest w Gdyni, musisz jeszcze poczytać..... wychodzi słaby poziom gdańskiej edukacji :-)

          • 3 6

          • (1)

            Nie jest w gdyni ale w gdyni smierdzi...

            • 3 3

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (1)

        Na Chełm nie dochodzi smród z Szadółek. Jest(bardzo dobrze) za słaby.

        • 6 3

        • Chełm?

          słyszałem że to blokowisko pełne żulów gdzie strach wyjść po zmroku? współczuję...

          • 3 8

      • (3)

        nie wiem co lepsze, szadolki czy sledzie z portu, u nas smierdzi czasami, u was zawsze

        • 7 4

        • fakt fakt (2)

          u nas śledzi dostatek, u was już nie ma ryb, pewnie przez tą hałdę fosfogipsów....

          • 0 6

          • A znasz to, przechodzi niewidomy w Gdyni koło centrali rybnej i mówi: część dziewczynki

            • 3 0

          • Gdansk przestal slynac z rybolostwa juz dawno...my sie rozwijamy, w przeciwienstwie do niektorych, co to na etapie sieci i kutrow sie zatrzymali...

            • 3 0

  • Totalny burdel przy odprawach w Rębiechowie (3)

    skutecznie odstrasza pasażerów którzy chcą normalności.A to zapewni im Gdynia przejmując choćby loty tanich linii .
    Takiego koszmaru przed bramkami nie widziałem na całym świecie.
    No, może w Addis Abebie. Ale od czasu kiedy tam byłem minęło sporo lat.....

    • 26 48

    • Ty chyba nawet w Warszawie nie byłeś, a co dopiero w świecie.

      • 21 4

    • Juz wiesz ,ze przejmie tanie loty;-) widzę jesteś na łączach z Liniami lotniczymi?

      • 13 1

    • lipa

      ja latam co 6 tygodni i jakos nie mam problemów na odprawie.A ze trafia się wiesniaki z gdyni co nigdy nie lecieli samolotem to blokują wszystko i jeszcze się kłócą.

      • 4 1

  • Jedynym miastem w regionie na poziomie europejskim jest aktualnie Gdynia !!! (11)

    I nawet szans nie ma aby temu zaprzeczac bez wzgledu czy ktos lubi gdynie czy nie !. Gdansk staje sie dzis miasteczkiem dwoch ulic i tyle a nie zadnym miastem mlodych czy rozwoju . Gdansk to troche zabytkow w centrum i stare blokowiska na okolo i to wszystko .Gdansk nawet nie ma typowego tzw. Centrum bo czy jakies sklepiki przy SKM to centrum ? to raczej parodia centrum. W Gdyni widac dynamizm i tetniaca energie oraz przyjazna infrastrukture bo miasto sie zmienia na lepsze . Gdynia poprostu ma cos w sobie !!!!!!!!

    • 31 82

    • tak, ma cos w sobie ..... KORUPCJĘ !!!

      I z tego znana jest w Polsce najbardziej.

      • 32 4

    • he he bełkocik (1)

      prosto z wydziału propagandy.
      Ciekawe czy oni wierzą w te bzdury wypisane przez siebie.

      • 29 3

      • propaganda to wasza specjalność

        • 5 2

    • Brałeś leki dzisiaj koleszko??? (1)

      Bo jak nie bierzesz, to tb palma odpija i piszesz zbędne pierdoły, co potwierdza powyższy post. A w to, że dzisiaj jakieś leki wziąłeś - wątpie.

      • 9 3

      • akurat '' koleszko'' sie inaczej pisze przez ż !

        czyli ucz sie dziecko pisac w szkole ") kolezko :)a na to lekow nie ma tylko jest nauka :)

        • 4 3

    • (1)

      Gdańsk to miasto dwóch ulic, a Gdynia ma jedną Świętojańską... I tak Budyniowo górą.

      • 13 2

      • na swietojanskiej nic sie nie dzieje, wiec tak jakby jej nie bylo

        • 16 1

    • tego typu posty tworzą sztuczne animozje

      wszyscy wiemy, że problemem jest głupi pomysł Pana Szczurka. Facet w porę nie umiał się przyznać i masz Gdynio placek;)

      • 11 1

    • Wschodnioeuropejskim

      • 1 0

    • Nie gadaj głupot na temat Gdańska

      • 10 0

    • tak sorki że się wtrącę ale najbardziej europejskim z miast jest niestety SOPOT.

      Kto bywał w świecie ten wie o co chodzi a kto tylko palcem po mapie niech trzyma dziób.

      • 2 0

  • Cieszycie się gdynianie, że pan prezydent wojciech szczurek (1)

    Za wasze podatki, wybudował lotnisko Gdańskowi! Rębiechowo byłoby niespełna rozumu jakby przyjęło taki dar, chyba przekleństwo ;). Zawsze twierdziłem, że to jest poroniony pomysł. Panie prezydencie, chyba już czas na zmiany ;), czas na emeryturę.

    • 43 11

    • Przynajmniej wiadomo na co idą pieniądze podatników

      Nie oszukujmy się. W polskiej polityce większość polityków kradnie albo przyjmuje łapówki (np. prezydent sopotu)

      • 1 2

  • Na wczesniejsze komentarze, ze budowa drugiego lotniska tak blisko od Rebiechowa,

    jest bezsensowna, niektorzy wzruszali tylko ramionami i "uderzali" w tony lokalnego patriotyzmu.
    Gdy przyjdzie oddac pieniadze UE lokalny patriotyzm niewiele pomoze.

    • 40 7

  • Wierzymy ze kiedys Prezydent Gdanska tez zamieszka w Gdyni !!!! Pokocha Gdynie calym sercem ! (3)

    Prezydent Gdanska napewno pokocha w koncu Gdynie gdyz Gdynia wysyla fluidy milosci i tylko w Gdyni moze sie spelnic kazde marzenie !!!!!!!!! Gdynia to miasto romantyczne i kulturalne i daje milosc kazdemu bo ma ramiona otwarte :)

    • 19 9

    • Oczywiście poprosi o azyl

      W gdyni jak "wdzięczni " mieszkańcy gdańska wywiozą go w końcu na taczkach na szadółki. Gdańszczanie !!! Obudżcie się!!!

      • 2 13

    • Gdynia daje miłość każdemu

      za pieniądze?

      • 14 2

    • Jeśli to nie prowokacja, to ...

      Czy jesteś normalny, bezimienny internauto ?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane