• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Kosakowie ma poważne problemy. Lotnisko w Rębiechowie rozpoczyna rozbudowę

Patryk Szczerba, Maciej Naskręt
5 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Terminal pasażerski na lotnisku w Gdyni-Kosakowie. Opóźnia się jego oddanie do użytku, ale niepewna jest także cała przyszłość cywilnego portu lotniczego w Gdyni. Terminal pasażerski na lotnisku w Gdyni-Kosakowie. Opóźnia się jego oddanie do użytku, ale niepewna jest także cała przyszłość cywilnego portu lotniczego w Gdyni.

Czarne chmury zbierają się nad powstającym lotniskiem w Gdyni-Kosakowie. Wykonawca terminalu został wyproszony z placu budowy, a Komisja Europejska ma wątpliwości co do zasadności inwestycji. Ratunkiem dla projektu budowy niewielkiego portu lotniczego w Gdyni może być oddanie go w zarząd portowi lotniczemu w Rębiechowie.



Pierwsze oznaki, że na gdyńskim lotnisku źle się dzieje, pojawiły się na początku czerwca. Wtedy okazało się, że firma Sport Halls nie wybuduje do końca terminala w ramach podpisanej pod koniec 2011 roku umowy. Umowa została bowiem zerwana, obydwie strony przerzucają na siebie winę za zastopowanie prac, sprawa prawdopodobnie skończy się w sądzie. Ponieważ jednak przetarg na nowego wykonawcę prac nie został jeszcze ogłoszony, trudno wierzyć w zapewnienia, że lotnisko zacznie działać pod koniec tego roku.

Komisja Europejska grozi koniecznością zwrotu pomocy

To jednak nic w porównaniu do ostatnich wieści, które nadeszły z Brukseli. Komisja Europejska interesująca się tą inwestycją od dawna, sprawdzi czy przekształcenie lotniska wojskowego w Gdyni-Kosakowie w cywilny port lotniczy jest zgodne z unijnymi przepisami.

Wątpliwości dotyczą sposobu finansowania inwestycji, która powstaje z publicznych pieniędzy, a także szacunków inwestora co do jej rentowności. Urzędnicy europejscy mają wątpliwości, czy wkład kapitałowy samorządów w wysokości 52 mln euro, który został im przedstawiony w dostarczonych we wrześniu 2012 roku dokumentach, pokryje koszty inwestycji oraz koszty operacyjne lotniska w początkowym okresie jego funkcjonowania.

Jeśli urzędnicy KE ostatecznie uznają, że jest to niemożliwe, to taka forma pomocy może okazać się nielegalna. To natomiast oznaczałoby upadłość spółki zarządzającej lotniskiem na granicy Gdyni i Kosakowa, która musiałyby te pieniądze zwrócić.

Czy dwa lotniska w Trójmieście mogą współpracować?

Po oświadczeniu KE gdyński magistrat wydał lakoniczny komunikat. Można przeczytać w nim m.in., że "finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi". Dodatkowo padły zapewnienia, że wszystkie dowodzące tego dokumenty trafią do Komisji Europejskiej.

Gdynia prosi o pomoc

Tyle, jeśli chodzi o oficjalne wypowiedzi. Okazuje się jednak, że Gdynia nie bagatelizuje problemów, jakie może mieć ze strony KE. Jeszcze pod koniec czerwca na biurka prezydentów Gdańska, Sopotu oraz prezesa Polskich Portów Lotniczych (wszyscy oni są udziałowcami Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy) trafił list prezydenta Wojciecha Szczurka, w którym proponuje on zawarcie umowy.

Na jej mocy Port Lotniczy Gdańsk miałby pełnić funkcję podmiotu zarządzającego lotniskiem gdyńskim oraz operującego na infrastrukturze portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Prezydent Gdyni zaproponował, by lotnisko w Gdyni było dzierżawione przez port lotniczy w Rębiechowie przez sześć lat.

Co odpowiedzą właściciele Rębiechowa?

Zamieszania z gdyńskim lotniskiem nie chcą komentować władze portu w Rębiechowie. Samorządowcy przyznają, że reakcja Gdyni jest późna, ale dobrze, że się pojawiła. Czas jednak nagli, dlatego nadzwyczajne spotkanie w sprawie przyszłości gdyńskiego lotniska ma się odbyć pod koniec lipca. Jego inicjatorem jest prezydent Wojciech Szczurek.

- Reakcji Komisji Europejskiej można się było spodziewać. To standardowa procedura przy tego typu drogich inwestycjach i konsekwencje działań Gdyni, która mimo narastających wątpliwości, nadal razem z Kosakowem kontynuuje budowę. Wierzę jednak, że uda się znaleźć rozwiązanie i temu ma służyć to spotkanie. Wypracowanie kompromisu jest teraz najważniejsze - zapowiada Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Zdaniem marszałka województwa propozycja prezydenta Gdyni jest tylko jednym z wariantów, jakie pod uwagę mogą wziąć władze województwa oraz udziałowcy portu lotniczego w Rębiechowie. Niekoniecznie musi ona zostać zaaprobowana przez pozostałych udziałowców gdańskiego lotniska. Ci mogą nie mieć środków ani ochoty, by wspierać nierentowny port lotniczy w Gdyni-Kosakowie.

- Na pewno potrzebne są dokładne analizy i szacunki dotyczące ruchu pasażerskiego oraz kwestii finansowych. Konieczna będzie współpraca z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przykłady z innych regionów Polski, dotyczące stanu finansowego portów lotniczych nie napawają optymizmem, ale liczę, że nam się uda - zaznacza Struk.

Potrzebna dłuższa perspektywa

W Gdańsku zapowiadają, że są gotowi do rozmów, choć jak mówią samorządowcy, ich efekt ciężko przewidzieć.

- Pierwsze spotkanie ma wyznaczyć kierunki, w których będziemy chcieli iść. Zobaczymy, jakie propozycje przedstawi Gdynia. Na pewno będziemy chcieli poznać założenia biznesplanu i konkretne dane. Zależy nam na trwałości rozwiązania, dlatego propozycja doraźnej, kilkuletniej dzierżawy, nie do końca nam odpowiada. Ważny jest też aspekt ekonomiczny, bo nie możemy na całej operacji stracić - nie ukrywa Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Zdaniem władz Sopotu trzeba iść dalej. Rozwiązaniem mogłoby być utworzenie jednej spółki zarządzającej obydwoma portami lotniczymi.

- Wspólny zarząd byłby tylko pudrowaniem problemu. Od samego początku wskazywaliśmy, że budowa cywilnego portu lotniczego w Gdyni to chybiona inwestycja. Działalność dwóch portów lotniczych w tak małej odległości skończyłaby się dofinansowaniem ich z pieniędzy podatników, a na to nie możemy sobie pozwolić. Pewne jest, że w obecnej sytuacji Gdyni będzie trudno obronić przed KE argumenty, że podjęliby się budowy podobnego lotniska w warunkach komercyjnych - argumentuje Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Koszt przystosowania wojskowego lotniska w Kosakowie do ruchu cywilnego wynosi co najmniej ok. 100 mln zł. To wystarczyłoby do przyjęcia pierwszych samolotów z tzw. kodu "B", których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. W praktyce oznacza to, że na płycie będą pojawiały się głownie awionetki oraz business jety. Kwota, której dotyczy spór z Komisją Europejską, poza uruchomieniem lotniska cywilnego objęłaby także jego rozbudowę i dostosowanie do przyjmowania także większych samolotów.

Przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego w Rębiechowie

Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem. Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem.
Tymczasem właśnie ruszył przetarg na wykonanie projektu i rozbudowę terminala pasażerskiego T2 w Rębiechowie.

Przypomnijmy: Terminal T2 został oddany do użytku wiosną 2012 r. (inwestycja pochłonęła wtedy 187 mln zł), w nieco innym kształcie, niż wcześniej planowano. Powód? Zarządca lotniska nie przejął w porę wszystkich terenów, by zmieścić na nich cały obiekt.

Teraz terminal zostanie powiększony.

- Zamówienie zostało ogłoszone w formie przetargu ograniczonego, co oznacza, że wyłanianie wykonawcy będzie prowadzone dwuetapowo. Zapraszamy zainteresowanych wykonawców do składania wniosków do 2 sierpnia, potem zbadamy ich potencjał inwestycyjny - tłumaczy Elżbieta Stangret, przewodnicząca komisji przetargowej z spółki Port Lotniczy Gdańsk.

Do drugiego etapu, po spełnieniu wymogów zawartych w prekwalifikacji, może przejść nawet 20 potencjalnych wykonawców. Wtedy zostaną im przesłane zaproszenia do składania ofert. O wyborze wykonawcy zadecyduje najniższa cena.

- Z uwagi na toczącą się procedurę wyłaniania wykonawcy, nie chcemy ujawniać kwoty przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia. Jednak inwestycja będzie finansowana w formule zamkniętej, czyli z obligacji - mówi Tomasz Kloskowski, prezes spółki Port Lotniczy Gdańsk.

Władze lotniska spodziewają się, że pierwszą łopatę na placu budowy będzie można wbić jesienią tego roku. Prace mają potrwać 18 miesięcy i zakończyć się wiosną 2015 r. Zbiegłoby się to z zakończeniem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która przed terminalem lotniczym będzie miała swoją stację.

Rozbudowa Terminalu T2 dotyczy głównie części przylotowej, odlotowej w zakresie ruchu do strefy Schengen oraz budowy łącznika z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kubatura istniejącego obiektu powiększy się o ok. 30 proc. Na widocznej obok wizualizacji nowa część oznaczona jest jaśniejszym kolorem.

Opinie (404) ponad 10 zablokowanych

  • Jestem za "przejeciem" Kosakowa przez Rebiechowo.

    Ale nic za darmo - Gdynia niech wezmie pod swoje skrzydla ECS i PGE Arene. Transakcja laczona :)

    • 7 11

  • Szczurek kręci (1)

    Megalomania tego gościa prowadzi do takich efektów. Już niedawno zaczął przebąkiwać, że lotnisko to zacznie być rentowne za kilkadziesiąt lat. Za kilkadziesiąt lat Panie Szczurek to obiekt ten będzie zapewne po kilku solidnych modernizacjach i remontach, co pochłonie kolejne pieniądze. Za ten bezsensowny pomysł, wynikający z megalomanii i kompleksów włodzarzy powinna się naszym Urzędem Miasta zająć prokuratora. Mam głęboką nadzieję, że Szczurek pójdzie w końcu z torbami. Przy takim podejściu do ekonomii, to każdy inny kandydat będzie lepszym prezydentem. A przede wszystkim nie będą marnowane moje pieniądze na taką skalę.

    • 34 3

    • To pokazuje, że czas wybrać inne władze dla Gdyni. Nawiasem pisząc cała ta sytuacja pokazuje jak słaba jest w Gdyni opozycja dla samorządności.

      • 10 1

  • gdn takie wielkie ze wraca sie z buta po lotnisku i na stary terminal...

    kut... gdzie rękawy...w koszulkach polo, a gdzie busy do lansu z samolotu na terminal...na wyspie kos

    p.s. ale to w gdyni to chyba na motolotnie zrobili

    • 3 8

  • Prez. Szczurek wywalił kilka milionów w błoto (1)

    a na drogi dzielnicowe nie ma pieniędzy. No, tym razem
    Szczurek popłynął.

    • 26 3

    • musiałby być Politykiem

      a jest politykiem;)

      • 0 3

  • Kto myślał przed inwestycją

    łącznie z EU głąby i dziadostwo> Juz na etapie projektu i samego chorego pomysłu powinno byc - STOP..... Gdzie sens i logika drogiej i niemądrej inwestycji. Teraz lotnisko prawie gotowe, a reprezentanci UE są zdziwieni i kiwaja głowami i palcem. Za późno nieroby!!!

    • 8 3

  • ryją pismaki, ryją POlitrucy z Gdańska a nawet gdyńskie sprzedajny POPiS pod naszymi wspaniałymi władami (8)

    bo przecież u nich w POPiSie wszystko jest zbrukane zwulgaryzowana i zakłamane i na tym tle wspaniała Gdynia ich kole w oczy. Bo każdy w Gdyni wie że Unia Europejska to wielki wampir wysycający resztki krwi i energii z naszego miasta. To zwłaszcza nie podoba się Niemcom, które grają w unii pierwsze skrzypce a tam koleżanka Merker, która w stosunku do Gdyni i jej lotniska zawsze miała anse? I cieszyła by się gdyby Gdynia była pod dyktatem i kroplówką bo Unia zniszczyła polski przemysł morski, stoczniowy, MW, Dalmor każdy Gdynianin przecież wie to nie od dziś. Wszystko co dotyczy Gdyni tak jak było przed wojną także obecnie jest od kilku lat przedstawiane w negatywnym świetle. Obojętnie, czy chodzi o budowę stadionu, modernizacje lotniska, itd..

    Oni poprzez atak na Gdynię nie chcą dopuścić mysli, że Gdańsk i jego spółki komunalne ma problemy ze spłatą kredytów, może mieć zarząd komisaryczny, a po zmianach w niedziele w Elblągu może i tu dojść do zmiany opcji politycznej a wtedy zmieni się finansowanie ich fanaberii przez spółki państwowe (np. PGE, Lotos. Energa,..). Ale o tym cicho-sza! Więc napuszczają na Gdynię, ze Ta nie dopuściła do rujny istniejącego od przedwojnia lotniska z dwoma paszami startowymi trzy razy większego niż ten gdański liliput doskonale skomunikowanego i mogącego także operować z wody.

    Jakoś Unia nie zainteresowała się OPAT -tem, czy napierali na Struka o Wiślinkę? Polserwis? NFZ? ....? Wiadomo - mają to gdzieś .

    Jeżeli to wszystko jest samorządowe i obywatel w gminie sam decyduje, że nie może pozwolić sobie na MARNOTRAWSTWO, terenu, sprzętu, lokalizacji, potencjału miejsca, które od ponad siedemdziesięciu lat się sprawdziło,... tak dobrowolne,niefrasobliwie, niegospodarnie,... to dlaczego jest taki parszywy i pozbawiony merytorycznego i ekonomicznego sensu nacisk na Gdynię?.

    Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to znaczy że chodzi o duży szmal źle zainwestowany przez unie na czyjś wniosek??.

    A przecież PAMIĘTAMY jak to akurat "fatalnie się złożyło, że strajk w Terminalu Kontenerowym" w Gdyni zbiegł się z otwarciem Terminalu w GDAŃSKU:)). Cały MAERSK poszedł sobie do Gdańska, a Gdynia przyjęła razy na klatę bez uskarżania się komukolwiek. I co nikt się w UE nie buntował, żadna komisja.

    Panie Prezydencie Szczurek, moja osobista prośba, bardzo proszę o wniesienie do Komisji a następnie pod obrady Rady Miasta Gdyni zmianę PARKU RADY EUROPY (i to czym prędzej) na Forum Kultury.

    Natomiast Lotniska Gdynia-Kosakowo nie pozwólmy sobie odebrać. To jest nasza wartość dodana do rozwoju regionu. Tylko ono pozwoli nam zdynamizować tę część naszego miasta i przyległych gmin. Unia zna jego moc więc trzęsie portkami. A my wiemy, ze mamy odważnego i mądrego prezydenta i cały zarząd, który nie pęka. Jeśli już ma być jakaś ugoda lub negocjancie to na naszych warunkach i z twardymi podstawami.

    • 9 42

    • Pieknie dał pan odpór wrażym siłom panie bezstronny radny ! (4)

      • 12 3

      • Dziękuje, przykro mi, ale nie jestem Radnym (3)

        uważam, że niepotrzebnie radni chowają głowę w piasek. To Oni są sola tej ziemi i maja najwyższy decyzyjny mandat. Powinni dać jednoznaczny odpór niezorientowanym biurokratą z unikołchozu.

        • 1 16

        • a mówiąc szczerze, to jeszcze nawet nie przeczytałem tego artykułu (2)

          powróciłem z rekreacji psycho-ruchowej okraszonej Gdynia Design Deys*6 i Open'era. Wymianą kilka uwag w magicznym miejscu jakim jest InfoBox i przebywający tam ciągle zachwyceni ludzie. I o dziwo zwłaszcza Skandynawowie są nim oczarowani pod każdym względem. W rozmowie z jednym bardzo im się podoba nowe Lotnisko Gdy.-Kos.
          Ciągle okrywam nowe ścieżki rowerowe a na gdd także oryginalne rowery.

          Odpalam kompa przy kolacji a tu znowu atak......

          Pozdrawiam wszystkich Tych co im brakowało mojej skromnej - może mniej składnej opinii, i tych którzy na słowo Gdynia dostają wysypki i muszą wszystko i wszystkich negować - gdańskich hajterów.

          • 2 20

          • Fajnie, że sobie odpisujesz

            • 16 2

          • "(...)uważam, że niepotrzebnie radni chowają głowę w piasek. To Oni są sola tej ziemi(...)"

            jezeli Panie Bezstronny uwazasz ze urzedas jest sola tej ziemi to szczerze wspolczuje hierarchii wartosci.
            Zal :(

            • 7 1

    • spóżniony bełkot bezstronny urzędniku (1)

      mieliście odprawę w szczurzym budynku?

      • 17 2

      • top się w swoim szambie i nie podnoś głosu

        jak ciebie nikt nie pyta.

        • 1 9

    • Bezstronny - obudziłeś się ze swego koszmaru?

      Czy nadal tkwisz w gryzoniowym matrixie?
      A może wizyta w infoboxie pomoże?
      Ponoć ma właściwości leczące z paranoi.

      • 14 2

  • nienawidze gdanska (5)

    mimo ze jestem rodowitym, gdanszczaninem nienawidze tego miasta Adamowicza itd
    mimo ze mam 35 lat ciesze sie ze od 34 jestem mieszkancem gdyni nie dalbym rady mieszkac w tym syfiastym miescie
    dlaczego gdansk chce wszystko pod siebie sprowadzac nie mozna konkurowac jakos na normalnych zasadach
    mam nadfzieje ze kiedy Adamowicz odejdzie to miasto wkoncu poczuje co to brak dominacji

    • 4 38

    • gryzoniom nerwy

      puszczają, klęska za klęską he he.
      Największy sukces to tymczasowy kontenerowy ogłupiacz

      • 18 2

    • to się pier............l

      • 9 0

    • rolmopsie!
      za bardzo czuć żeś nie z Gdańska trollu!

      • 14 0

    • a moze byc butelka lub puszka ?:)

      do skupu zaniesiesz i wartosc podobna :) podaj wszystkim adres to ci przyniosa butelki i puszki i zostaniesz naszym milionerem !:)

      • 5 0

    • Rozumiem...ciezko żyć w Gdańsku jak się ma roczek..trauma... A propos Gdańska, to kto chce wszystko dla siebie. Przecież to wy chcecie nam oddać w zarzadzanie swój Kosakowski kurnik

      • 8 0

  • Nie. Nie ! Na co wam ten benkart ? Dacie mu przeżyć a potem będzie kamieniem u szyi!

    Co nam z 6 lat ???

    Tylko kłopoty i wykarmienie konkurenta.

    Gdynia - prezydent Gdyni, gdy ma nóż na gardle to skomle , przedtem był hardy w każdej sprawie.

    NIE DAJCIE SIĘ ZWIEŚĆ, niech jedzą tą żabę , potem będą inaczej śpiewać przy kolejnych sprawach.

    Od dawna mówię, że jeden ośrodek musi być mocny - Gdańsk - wszyscy na tym skorzystają , z Gdynią włącznie.

    Siłę trzeba koncentrować i pchać wszystko w jedną figurę , w Gdańsk, potem będzie co dzielić.

    • 15 6

  • Gdynia już przed II w.ś.(od 1936r.) (3)

    miała własne lotnisko -"Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu" i bezpośrednie połączenia z Warszawą oraz Danią i Italią. Lotniskiem zapasowym były tereny dzisiejszego Kosakowa. Niedowiarków odsyłam np.do Wikipedii

    • 7 9

    • Gdynia miała już lotnisko w 966r. n.e.

      Mieszko I leciał na Chrzest Polski

      • 17 1

    • Ci co o tym wiedzą nie chcą komentować w tym towarzystwie zazdrośników. Boli ich to, że Gdynia szybko się rozwija i za tą bezczelność powinna być ukarana.

      • 1 8

    • Ale wówczas była inna sytuacja geopolityczna. Gdańsk był de facto zagranicą. Po za tym utrzymanie lotniska wówczas było znacznie tańsze.

      • 10 0

  • to obciach na maksa dla UM Gdynia

    to poprostu palanty

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane