• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko z większym terminalem. Pirs oficjalnie otwarty

Maciej Korolczuk
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku

W czwartek, 23 czerwca 2022 r., uroczyście otwarto nowy pirs do obsługi pasażerów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.


Więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów - tak wygląda oficjalnie otwarta nowa część terminala T2 na gdańskim lotniskuMapka. Po rozbudowie Port Lotniczy w Gdańsku może obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie. Pierwsi z nich z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca.



Największe znaczenie na lotnisku ma dla ciebie:

To już druga rozbudowa powstałego w 2012 r. terminala T2. Inwestycja, która rozpoczęła się tuż przed wybuchem pandemii, pozwoli na sprawniejszą i szybszą obsługę pasażerów z krajów strefy Schengen i spoza niej.

Dzięki pirsowi Port Lotniczy w Gdańsku zyskał prawie 16 tys. metrów kw. nowej powierzchni, na której z 20 do 30 wzrosła liczba bramek, z 6 do 8 liczba punktów odprawy paszportowej. Powiększono też bagażownię i halę, gdzie stoją karuzele do odbioru bagażu. W ramach inwestycji przebudowano też wewnętrzny układ drogowy, powstał też plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Pierwsi pasażerowie z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca, a w czwartek przy francuskich, angielskich, włoskich i skandynawskich rytmach nawiązujących do najpopularniejszych destynacji z gdańskiego lotniska odbyło się jego oficjalne otwarcie.

Wśród osób otwierających nową część terminala i zarazem nowy etap w funkcjonowaniu lotniska udział wziął m.in. patron lotniska Lech Wałęsa, a także marszałek województwa i prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni. Na długiej liście gości byli też przedstawiciele pozostałych regionalnych lotnisk, a także goście z branży lotniczej czy partnerzy biznesowi lotniska.

- Oddajemy pasażerom nową, komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie. Port Lotniczy Gdańsk wkracza na wyższy poziom obsługi i mamy nadzieję, że odczują to nasi goście. To szczególnie ważne w przededniu sezonu wakacyjnego, który, mamy nadzieję, będzie dla nas bardzo pracowity dzięki ciągle zwiększającej się liczbie pasażerów - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
  • Tak pirs wyglądał na wizualizacji.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.

Jak dodaje, powstały pirs to dla lotniska inwestycja w przyszłość. Nie tylko zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie, ale też w dobie odrabiania strat po pandemii i rosnących kosztów budowlanych pozwoli znacznie uciec konkurencyjnych lotniskom.

Zimą z Gdańska polecimy na Dominikanę, Kubę, do Meksyku i Tajlandii



- Za nami trudny czas dla branży lotniczej. Wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji budowa pirsu została wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę - dodaje Kloskowski.
Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł i została sfinansowana z obligacji wyemitowanych przez Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Wykonawcą nowej części terminala była - podobnie jak przy budowie pierwszego terminala i terminala T2 - gdańska firma Doraco, a za projekt odpowiadało biuro PIG Architekci.

  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W przyszłości nowy pirs może zostać jeszcze rozbudowany o kolejny moduł. Na pierwszym planie Airport City. Pierwszy budynek z lewej to biurowiec Alpha, który już stoi. Kolejne są planowane w najbliższych latach.

Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminala. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.

70 tras lotniczych do wyboru na lato z Trójmiasta



Otwarcie pirsu to kolejna z kluczowych inwestycji gdańskiego lotniska. W połowie maja oddano do użytku biurowiec Alpha, pierwszy z powstającego kompleksu Airport City.

Miejsca

Opinie (180) ponad 20 zablokowanych

  • jurek terminal bedzie owarty ale dla kogo? jak wiekszosc pasazerów odwołała juz loty gdyz beda odwołane wiekszosc lotów

    • 6 8

  • Super! Zwłaszcza w kontekście zakazu lotów (1)

    z powodów ekologicznych :D

    • 22 19

    • Gdzie obowiazuje taki zakaz?

      • 1 0

  • Loty

    Co z tego jak do większości państw w Europie nie latają i trzeba wylatywać z Warszawy.
    Gdzie loty do Hiszpanii, Włoch, Portugalii itp.

    • 23 6

  • Opinia wyróżniona

    Kiedy remont obecnych części? (5)

    Fajnie, że inwestujemy w nowe części lotniska, ale nie zapominajmy o starych.
    Terminal dla odlatujących poza strefę Schungel jest okropny - ciemno, smutno, odpychająco.
    W obecnym terminalu - brak zieleni, nie zachęcające toalety, mało miejsc siedzących i beznadziejny system nagłośnienia z którego nie da się zrozumieć komunikatów nawet po polsku.
    Inwestujmy w nowe ale nie zapominajmy o starym. Gońmy czołówkę lotnisk najbardziej przyjaznych dla pasażera a nie bądźmy średniakiem w stawce bez ambicji.
    Ogólnie trzymam kciuki!

    • 31 20

    • Naucz sie czytac ze zrozumieniem to nie będziesz musiał pisac komentarzy

      • 21 1

    • Przecież po to wybudowali nowy pirs, aby stary terminal został zamknięty XD (1)

      • 18 0

      • Generalnie stary terminal zostanie zburzony

        Docelowo ma tam powstać bliźniaczy pirs

        • 4 0

    • pjoter wylącz już internet, bo do tej pory tylko rodzina widziała ześ

      • 1 0

    • Widać Pioter, że spoza Szungel jesteś

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bedzie pre-boarding? (9)

    Czy bedziemy dalej stac na zatloczonych (ale nowoczesnych) schodach? Inwestacja kazda - to fajna rzecz - ale dobra organizacja - jest jeszcze wazniejsza. Poki co - w Gdansku ta sprawa kuleje.

    • 61 7

    • (4)

      Byś musiał/a widzieć jak jest w Krakowie. Non stop opóznienia, brak gniazek do ładowania, ciasno.

      • 8 2

      • aaa, jak w Krakowie tak jest (3)

        to już nam lepiej

        • 18 0

        • jeszcze tylko z ta nazwa coś zrobić i będzie git :) (2)

          • 12 15

          • no najlepiej zamienic na wolne miasto od dyktatury pisowskiej i bezprawia pisowskiego (1)

            • 11 12

            • Jak nie rozrozniasz braku sympatii do Bolka z miloscia do pisowców to coś z tobą jest nie tak. Wiesz, ze mozna nie lubic obu? :)

              • 2 0

    • no i ladnie widac ze PO w gdansku dziala i rozwija miasto pomimo kaczorzych zlosliwosci i ograniczaniu budzetu

      • 7 13

    • Pre-Boarding wynika

      z oczekiwań linii lotniczych. Najczęściej stosuje go Ryanair, niekiedy też Wizzair. Ich celem jest jak najszybsze zagonienie i policzenie pasażerów, sprawdzenie czy są wszyscy i aby mieć czas na ewentualne wycofanie bagażu tych, co się nie zgłosili na boarding w odpowiednim czasie.

      Wszystko ma na celu punktualność rejsów, bo od tego zależy premia pilotów. Niestety, latanie tanimi liniami wspiera nieludzkie traktowanie pasażerów oraz pracowników. Ale jeżeli ktoś lubi się czuć jak bydło w wagonie towarowym (bo tak postrzegają pasażerów zarządcy tanich linii), to mu to nie przeszkadza. Innym sugeruję przesiadkę na tradycyjne linie. Troszkę droższe, ale w przypadku jeżeli odwołają ci rejs, to zrobią wszystko aby cię dostarczyć jeszcze tego samego dnia do celu. Tania linia powie ci: Sorry, następne wolne miejsca za 2 dni.

      • 9 3

    • Mało podróżowałeś po świecie skoro uważasz,

      że w Gdańsku jest pod tym względem źle. Oczywiście byłoby pięknie gdyby można było wprost z poczekalni wejść na pokład ale im bardziej obciążone lotnisko tym bardziej brak przestrzeni na kolejną poczekalnię, zwłaszcza taką na kilka, kilkanaście minut.

      • 0 0

    • Taxi banino szaleje

      • 0 0

  • Egzotyka wyloty z Gdanska !!! (2)

    Pierwszy raz z Gdańska! bezpośrednio dreamlinerem od listopada polecimy do Dominikany, Tajlandii, Meksyku i na Kubę

    • 17 4

    • (1)

      A skąd wiesz?

      • 2 1

      • Na głównej stronie Rainbow jest info;)

        • 4 0

  • Bolek ukladal instalacje (1)

    Ze zostal zaproszo y? Znalazl czas?

    • 21 15

    • Bolek

      On nie układal, tylko donosił

      • 6 2

  • Obsluga

    A czy pracowników tez będzie wiecej?

    • 22 3

  • Więcej punktów odprawy

    Co z tego, jak nikt w nich nie siedzi...
    W głównym też jest ze 20 stanowisk, z czego czynne 1-2

    • 21 3

  • Zabawa na koszt podatnika

    A tych ktorzy to budowali w pocie i pandemii wierchuszka pominela!

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane