• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko z większym terminalem. Pirs oficjalnie otwarty

Maciej Korolczuk
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku

W czwartek, 23 czerwca 2022 r., uroczyście otwarto nowy pirs do obsługi pasażerów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.


Więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów - tak wygląda oficjalnie otwarta nowa część terminala T2 na gdańskim lotniskuMapka. Po rozbudowie Port Lotniczy w Gdańsku może obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie. Pierwsi z nich z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca.



Największe znaczenie na lotnisku ma dla ciebie:

To już druga rozbudowa powstałego w 2012 r. terminala T2. Inwestycja, która rozpoczęła się tuż przed wybuchem pandemii, pozwoli na sprawniejszą i szybszą obsługę pasażerów z krajów strefy Schengen i spoza niej.

Dzięki pirsowi Port Lotniczy w Gdańsku zyskał prawie 16 tys. metrów kw. nowej powierzchni, na której z 20 do 30 wzrosła liczba bramek, z 6 do 8 liczba punktów odprawy paszportowej. Powiększono też bagażownię i halę, gdzie stoją karuzele do odbioru bagażu. W ramach inwestycji przebudowano też wewnętrzny układ drogowy, powstał też plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Pierwsi pasażerowie z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca, a w czwartek przy francuskich, angielskich, włoskich i skandynawskich rytmach nawiązujących do najpopularniejszych destynacji z gdańskiego lotniska odbyło się jego oficjalne otwarcie.

Wśród osób otwierających nową część terminala i zarazem nowy etap w funkcjonowaniu lotniska udział wziął m.in. patron lotniska Lech Wałęsa, a także marszałek województwa i prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni. Na długiej liście gości byli też przedstawiciele pozostałych regionalnych lotnisk, a także goście z branży lotniczej czy partnerzy biznesowi lotniska.

- Oddajemy pasażerom nową, komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie. Port Lotniczy Gdańsk wkracza na wyższy poziom obsługi i mamy nadzieję, że odczują to nasi goście. To szczególnie ważne w przededniu sezonu wakacyjnego, który, mamy nadzieję, będzie dla nas bardzo pracowity dzięki ciągle zwiększającej się liczbie pasażerów - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
  • Tak pirs wyglądał na wizualizacji.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.

Jak dodaje, powstały pirs to dla lotniska inwestycja w przyszłość. Nie tylko zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie, ale też w dobie odrabiania strat po pandemii i rosnących kosztów budowlanych pozwoli znacznie uciec konkurencyjnych lotniskom.

Zimą z Gdańska polecimy na Dominikanę, Kubę, do Meksyku i Tajlandii



- Za nami trudny czas dla branży lotniczej. Wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji budowa pirsu została wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę - dodaje Kloskowski.
Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł i została sfinansowana z obligacji wyemitowanych przez Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Wykonawcą nowej części terminala była - podobnie jak przy budowie pierwszego terminala i terminala T2 - gdańska firma Doraco, a za projekt odpowiadało biuro PIG Architekci.

  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W przyszłości nowy pirs może zostać jeszcze rozbudowany o kolejny moduł. Na pierwszym planie Airport City. Pierwszy budynek z lewej to biurowiec Alpha, który już stoi. Kolejne są planowane w najbliższych latach.

Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminala. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.

70 tras lotniczych do wyboru na lato z Trójmiasta



Otwarcie pirsu to kolejna z kluczowych inwestycji gdańskiego lotniska. W połowie maja oddano do użytku biurowiec Alpha, pierwszy z powstającego kompleksu Airport City.

Miejsca

Opinie (180) ponad 20 zablokowanych

  • Sol (6)

    Czy nadal bedzie minimalna pensja panie prezesie?

    • 17 6

    • A czego Ty się spodziewasz ? Zapomnij .

      • 1 1

    • Zarobki w Ochronie nie należą do najwyższych

      • 1 0

    • Tyle poszło na impreze, że na podwyżki już nie starczy

      • 4 3

    • o kasę za ochronę pytaj Morawieckiego, Płażyńskiego czy Horałę (1)

      • 3 0

      • Za to

        Placi prezio i jego ksiegowa

        • 1 0

    • Przecież oni ledwo dyszą płacąc odsetki.

      Wszystko zaczęte na kredyt przy minimalnym oprocentowaniu. Tam rata rośnie setki tysięcy nie tysiące.

      • 1 0

  • Bardzo cieszy, ale zdanie o uciekaniu konkurencji to chyba jakiś żart sytuacyjny (5)

    Przypomnę, ze Kraków, który jakieś bo ja wiem może 10 lat temu miał tylu pasażerów co my, a może nieco mniej, obecnie przyjmuje dwa razy więcej od Gdańska.

    • 18 22

    • (2)

      w krakowie w obszarze oddziaływania lotniska mieszka 6 mln ludzi, w Gdansku 2,5 mln. Obslugujemy duzo wiecej pasazerow niz wieksze wrocław czy poznan wiec nie wiem naprawde o czym mowisz

      • 15 2

      • kolejny wtórny analfabeta (1)

        rozumiem, że Kraków i okolice nagle, tak z dnia na dzień powiększyły liczbę ludności o te 2,5 raza

        czytaj i myśl a nie powtarzaj te same bzdury

        • 0 12

        • Proponuję również pomyśleć

          Kraków i okolice nie powiększyły nagle liczby ludności, tylko nie mają w swoim promieniu zatoki i morza, na którym raczej zabudowań nie ma.. stąd większą liczba ludności

          • 0 0

    • (1)

      żegnamy więc - jedź do Krakowa - tam się oddycha

      • 5 1

      • dziecko powinieneś zmienić pampersy

        • 0 1

  • Po co są te rękawy skoro nie ma przy nich żadnych samolotów (10)

    Oczywiście za wyjątkiem kukuruźników pll lot
    Ile kosztuje utrzymanie tego badziewia rocznie?
    Bo zysków to na pewno żadnych nie ma!

    • 22 26

    • No właśnie . A utrzymanie autobusów na płycie lotniska kosztuje .

      • 2 2

    • Za rękaw trzeba placic (4)

      Jeśli lata się tanimi liniami to co się dziwić.
      Poleć KLM czy jakimś droższym to będziesz miał rękaw.Ale i portfel chudszy.

      • 19 3

      • (1)

        Ale to lotnisko zyje z tanich przewoznikow wiec dodawanie kolejnych rekawow nie ma sensu. Mi osobiscie rekaw nie robi, a tam gdzie latam KLM, Lufthansa czy LOT bezposrednio nie lataja.

        • 5 6

        • To zacznij latać, a nie jęcz.

          • 4 3

      • nie koniecznie

        Jak nie przeczytasz uważnie taryfy tzw taniego przewoźnika to zapłacisz u nich więcej
        sporo kruczków, ze standardowym. numerem, że walizka płaci więcej niż pasażer

        • 2 0

      • Schodź tym rękawem do kukuruźnika LOT-u a będzie ci fajnie

        Ale dobrze trzymaj się poręczy w rękawie abyś nie sturlał się do wejścia na pokład szybciej niż przypuszczasz

        • 1 1

    • (1)

      czekałem na marudy - nie bez powodu na całym świecie mają polaków za pijaków i wiecznych malkontentów - dowodów na forum jest na pęczki , wiecznie źle , zamiast widzieć "bright side of life" zawsze doszukują się czegoś złego - co za zgnici ludzie

      • 10 5

      • Dodatkowo większość z nich żyje w swoim wyimaginowanym świecie, gdyż przez małą wiedzę i umiejętności popełniają notorycznie błędy poznawcze, a próba wyprowadzenia ich z błędu często kończy się projekcją lub groźbami karalnymi.

        • 6 0

    • 84 miliony na CPK którego nie ma - to cie nie razi !?!?

      • 10 2

    • Zdziwisz się

      Pandemia we wszystkich uderzyła ale przed nią nasze lotnisko było dochodowe.

      • 1 0

  • Kiedy rozbudowa naszego Kosakowa ?

    Plany były potężne. Prezydent obiecywał.

    Janusz z Witomina

    • 6 2

  • lotnisko agenta (1)

    to jakiś żart i plucie polakom w twarz ze to lotnisko do dnia dzisiejszego nosi nazwisko byłego agenta bezpieki

    • 12 13

    • Wystarczy, że kłamstwo dobrze się w świecie sprzedało, prawda nikogo prawie już nie interesuje. Żyjemy w ułudzie.

      • 2 0

  • Więcej bramek i punktów odprawy... a potem i tak otwarte 2 albo 3.

    Tu zawsze był i będzie bałagan bo szkoda wydawać kasę na pracowników.

    • 7 1

  • SOL (1)

    3300 bruto na start co na to pam prezes w smokingu, trzeba chyba w Bangladeszu szukać pracownikow

    • 13 2

    • Za 1000 zl to ja ostatnio auto tankuje co m-c, jak zyc w tym kraju

      • 3 1

  • Te lotnisko zyje tylko dzieki dotacjom przypomnijcie sobie ile milionów dostali! (1)

    A 90% ludzi to emigracja ona powoli sie konczy wiec pasazerów bedzie mniej i potem bedą płakac o kolejne dotacje

    • 4 6

    • a ja jestem pewny, że trolle żyją z naszych, które zabiera nam partia.

      • 2 0

  • a jak łąka w Baranowie?

    Albo gigalotnisko w Radomiu? Imienia wiadomo kogo.

    • 10 2

  • Po co autostrady skoro nocą rzadko kto jeździ?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane