• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos gotów do wzięcia gigantycznego kredytu

js
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:40 (20 lutego 2008)
Po zakończeniu programu "10 +" rafineria w Gdańsku dołączy do grona najnowocześniejsych zakładów petrochemicznych w Europie. Po zakończeniu programu "10 +" rafineria w Gdańsku dołączy do grona najnowocześniejsych zakładów petrochemicznych w Europie.

Zielone światło dla wielkiej rozbudowy Grupy Lotos. Akcjonariusze spółki zgodzili się na porozumienie z bankami w sprawie pozyskania kredytów na finansowanie programu rozwojowego. Jego koszt szacuje się na 5,6 mld zł.



- Od akcjonariuszy potrzebowaliśmy zgody na zastaw majątku firmy. Taką zgodę otrzymaliśmy i teraz możemy dokończyć rozmowy z bankami - tłumaczy prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz.

Chodzi o sfinansowanie programu "10+", czyli przedsięwzięcia, które technologicznie pozwoli Lotosowi dołączyć do europejskiej i czołówki w biznesie paliwowym.

Koszt programu to ok 5,6 mld zł. 30 proc sumy to wkład własny Grupy Lotos, resztę pokryją kredyty. Banki będa więc musiały na ten cel wysupłać aż 3,7 mld zł!

- Będzie to rafineryjna perełka i trzeba się cieszyć, że będzie w Gdańsku - powiedział prezes Lotosu Paweł Olechnowicz.

W ramach programu gdańska rafineria zostanie rozbudowana, choć biorąc pod uwagę skalę rozbudowy, można mówić o budowie drugiej rafinerii. Powstaną m.in. instalacja do hydroodsiarczania oleju napędowego, instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking i wytwórnia wodoru.

Nowe inwestycje mają sprawić, że prawie dwukrotnie zwiększy się przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku. Wzrośnie również wydobycie ropy z dna Bałtyku. Lotos będzie produkował więcej oleju napędowego (o 3 mln ton rocznie), benzyny (o 1 mln ton rocznie) i produktów ciężkich np. asfaltu.

Decyzje banków powinny być znane za kilka tygodni. Rozbudowa rafinerii w Gdańsku ma zakończyć się w 2010 roku.
js

Opinie (42) 6 zablokowanych

  • Świetnie!! Gratulacje pokarzmy im że jak Gdańsk chce to potrafi!!! ;D

    • 0 0

  • Mamy raninerie czyli ogromnego płatnika do urzędu miasta a Prezydent narzeka że na nic nie ma pieniędzy. (6)

    Taki Poznań nie ma rafineri a jest dużo bogatszy od Gdanska. Ale nalezy się cieszyć z rozwoju rafineri , ale szkoda tylko tego gazoportu.

    • 0 0

    • taa ale poznan ma voklswagena, ma swarzedz, i baaardzo duzo firm z niemiec, ktore tam usytuawaly swoje przedstawicielstwa ze wzgledu na bliskosc do granicy. a my mamy rafinerie i wiecznie zadluzona sprzedana/kupiona/niechciana stocznie

      • 0 0

    • kochani prosze nie porownywac wioski gda do miasta poznan (4)

      poznan to incjatywa prywatna a nie komuna jak na pomorzu z lotosem na czele

      • 0 0

      • (2)

        wioska to jest poznań

        • 0 0

        • I po cholere ta licytacja? (1)

          Obydwa miasta są w POLSCE i z tego trzeba sie cieszyć.

          • 0 0

          • To fakt trzeba sie cieszyć że Gdańsk i Poznań to nasze miasta, a Max jest wieśniakiem...

            • 0 0

      • max chodzilo pewnie o konkurencje - o przyciaganie inwestorow zagranicznych

        pozdr

        • 0 0

  • Super!!!

    Jesli do tetgo dojdą inwestycje w rozowój firm z branźy informatycznej będzie silnie rozwiniętym regionem

    • 0 0

  • no fajnie (2)

    tylko żeby rozwój był równomierny. żeby dla nowo powstałych instalacji były odpowiednie instalacje z dziedziny ochrony środowiska!

    bo bez ekologii, niewwżne jak się postaramy, nigdy do europy naprawdę nie wejdziemy.

    • 0 0

    • dla przypomnienia to w Europie jesteśmy od zawsze, a w Unii od 2004(więc i te same wymogi ekologiczne nas obowiązują) Mam nadzieję że zieloni nie będą się mieszać do tej inwestycji.

      • 0 0

    • widzisz tylko europa wzbogaciła się w czasach

      gdy nie musiała wydawać miliardów na ochrone środowiska. A my nie dość że zacofani, to musimy stosować te same standardy ochrony środowiska i na nie wydawać pieniądze. W tej sposób tracimy podwójnie.

      • 0 0

  • Otóż to! (1)

    Takie samo było moje pierwsze pytanie w związku z artykułem - czy rozbudowa obejmie też instalacje chroniące okolice w związku z zatruciem środowiska i tak dalej?

    • 0 0

    • na szczęście musimy chronić środowisko i nie może powstać COŚ bez tego CZEGOŚ ! alem żem się nagadał

      • 0 0

  • Oby tak dalej...

    ja tankuje tylko na waszych stacjach !

    • 0 0

  • co sie cieszycie (1)

    przez to paliwo bedzie droższe...ktoś musi spłacić te kredyty

    • 0 0

    • Obserwator bystry to Ty nie jesteś a mówi Tobie coś efekt zwiększenia podaży? Z reguły daje to obniżkę cen a zwiększenie przerobu dwukrotnie pozwoli pokryć koszty kredytu... marna prowokacja...

      • 0 0

  • i co z tego. my n atym nie skorzystamy.

    • 0 0

  • i tak SHELL rzadzi (6)

    lotos to maly piard ktorego niedlugo i tak przejmie orlen buhahaaha

    • 0 0

    • szkoda ze wielki SHELL bierze paliwo z lotosu:) ( umowa partnerska z zeszlego roku )

      • 0 0

    • morsik

      Dokładnie, wszystkie zagraniczne koncerny paliwowe zaopatruja sie w Lotosie lub Orlenie (wyjatki to V Power Racing z Shella)

      • 0 0

    • Shell bierze paliwo z lotosu ale dodaje swoje komponenty

      pozdr from shell corporation

      • 0 0

    • (2)

      Ten mały piard po rozbudowie będzie na tyle duży że orlen prędzej zrobi pod siebie niż znajdzie taką ilość środków aby przejąć lotos, a ty kolego poducz się trochę bo sypiesz sloganami a wiedzy mało... a dla twojej wiedzy po rozbudowie będzie już połową orlenu i to dużo nowocześniejszą... i to lotos dostarcza paliwo dla bp, shell, statoil w polsce więc gdzie tu shell rządzi jak nie swoje paliwo sprzedaje oprócz tego vpower czyli 95%.

      • 0 0

      • Exonn, Chevron, shell, bp rzadzi na swiecie, a nie tam jakis porlen czy lotos (1)

        Shell swoje paliwo sprzedaje po wyzszych marzach do europy zachodniej a do polski kupuje np od lotosu - w mysl ilosc nie jakosc jak cala POLSKA

        • 0 0

        • Masz rację tylko w tej chwili mówimy o Polsce nie o reszcie świata, a co do twojego stwierdzenia jakości to ciężko się zgodzić ponieważ paliwo z lotosu niczym nie ustępuje shellowskiemu, gdyby tak było nie sprzedawaliby tego pod swoją marką a jeżeli chodzi np. o oleje to lotos często parametrami przewyższa średnią shellowską małe nie znaczy kiepskie, biedronka też jest duża... i niekoniecznie wspaniała, a porównując staż istnienia obu firm można powiedzieć że lotos rozwija się zdecydowanie szybciej! Pamiętaj nie tylko uprzedzeniami człowiek żyje...

          • 0 0

  • (2)

    a co na to pracownicy produkcji,przeciez wiadomo,ze to na nich sie odbije ten kredyt.

    • 0 0

    • i tak robole zarabiaja zbyt duzo !!! (1)

      a rafineria i tak zostanie sprywatyzowana, przeciez to kazdy wie kto choc troche zna sie globalizacji

      • 0 0

      • widzę, że ktoś tu komuś zazdrości! nieładnie, oj nieładnie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane