- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (52 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (173 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 09:47
(2)
Założyć Koleje Pomorskie i WON z PKP.
- 12 1
-
2018-02-16 19:01
(1)
ta i będą wyglądać jak Regio...jak UM się tym zajmie.
Tu potrzebni fachowcy- 0 1
-
2018-02-16 20:00
Z SKM-ki pewnie
(śmiech)
- 0 0
-
2018-02-16 09:52
Nieprawda (2)
"Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim" Nie jest korzystna, jest potrzeba oraz tragicznie się wywiązuje. Won!
- 9 2
-
2018-02-16 19:01
(1)
wszystko powinno być w rękach PKP
- 0 0
-
2018-02-16 20:01
po ch pytam?
By wrócili do czasu likwidacji połączeń, jak było w epoce przedmarszałkowskiej.
PKPowskie szuje już zapomniały zaorane linie Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna, Pruszcz - Kartuzy - Lębork albo Szymankowo - Nowy Dwór, gdzie na chama zabroniono Arrivie jeździć?- 0 0
-
2018-02-16 09:55
PKP-PIS z nienawiści Gdańska reaktywuje PRL standarty!
ZaTuska związkowcy PKP blokowali reformy szantażem strajkowym-dziś są we władzach i robią to samo dla nas!Do tego jeszcze Pisowiec mówi wszystko działa idealnie jak za PRL i ma nas za durniów -oto buta i pycha 500+
- 5 1
-
2018-02-16 09:56
Rzad PiS nic nie da Gdańskowi ! (1)
To miasto Tuska i Walesy wiec nie są zainteresowani.
- 6 1
-
2018-02-16 19:03
Unia kasę chciała dac PO nie wzięło.
Teraz to jedyne województwo bez nowych pociągów Elektrycznych.
A Polregio...ma pociągu po 50 lat stare- 1 0
-
2018-02-16 10:07
Dysponując tak dużym kapitałem niech samorząd oleje PKP i SKM i założy własną spółkę przewozową i podpisze z nią umowę długoterminową. I przy okazji przejmie z powrotem PKM. Gonić dziadów.
- 7 1
-
2018-02-16 10:13
Obecnie PKP rządzi banda absolutnych matołów (1)
z pijusem, nierobem zwiącholskim na czele,
PKP chce wydębić kasę od SKM i wszystko w temacie- 11 0
-
2018-02-16 19:04
lepsza od tych z UM.
Zobacz co oni zrobili z koleją regionalną - stan agonalny- 0 0
-
2018-02-16 10:13
Panie Marszałku zostaw Pan ten Ciemnogród (2)
Oni i tak zrobią wszystko żeby pozostać w grupie PKP po trupach. Płacą haracz PKP a oni z Warszawy sprawują nadzór jaki to chyba widać. Co roku w biurowcu coraz więcej powstaje biur i zarazem stanowisk dla rodzinki. Zatrudnienie wzrasta tylko tam gdzie nie trzeba. Nowego taboru brak . Jak by Pan to przejął to byś się Pan za głowę złapał . Na czele w jednym pionie Dyrektor z synami. U nich nie ma czegoś takiego jak etyka,moralność itd. .Od PKP na nowe składy i tak nie dostaną bo przez tyle ile istnieje SKM nic nie dostaje. Niech się zadłużą za chwile przyjdą z pod kulonym ogonem prosić o umowę przewozową na kilka lat. Kupią 10 składów a i tak to tylko kropla w morzu potrzeb SKM-ki. Z takim podejściem to wymiana taboru nastąpi za 20 lat i inne będą już stare.
- 13 1
-
2018-02-16 19:05
(1)
Zostaw bo jak weźmiesz to wszystko upadnie.
Nie poradzili sobie z koleją regionalną A chcą aglomeracyjną?- 1 1
-
2018-02-16 20:03
Nie poradził sobie Struk i Świlski - i im kopa w d*pę.
Nie radzi sobie SKM i PR - i z nimi też na śmietnik historii.
- 0 0
-
2018-02-16 10:20
lol (1)
to niekorzystna propozycja dla SKM, ale bez takich żartów:
> przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań- 5 1
-
2018-02-16 10:40
se pożartowali i dosyć
tylko wrogie przejęcie!
niech ćwoki wezmą drogi kredyt i padną, a marszałek niech ich odkupi od banku, będzie taniej, ale w rok będzie miał 70%- 2 0
-
2018-02-16 10:42
Przypomnienie
Chciałbym tylko nieśmiało przypomnieć, że ostatnia podwyżka cen biletów SKM motywowana była właśnie koniecznością zdobycia 50 % wkładu własnego na zakup nowych składów.
- 10 0
-
2018-02-16 10:51
(4)
Dobrze ze kogokolwiek obchodzą pasażerowie...
- 0 3
-
2018-02-16 12:06
Kogo obchodzą? Bo na pewno nie samorząd (1)
- 2 3
-
2018-02-16 12:17
jeśli kogokolwiek w ogóle to samorząd
to jest ostatnia nadzieja- 1 1
-
2018-02-16 19:06
(1)
na pewno nie Urzędu Marszałkowskiego
Oni nie kupili ani jednego nowego pociągu
Inne województwa po kilkadziesiat- 0 0
-
2018-02-16 20:04
spalinowe wymienili w całości
A SKM, wspaniale wywiązując się z zadań, kupiła w ciągu 20 lat słownie 1 nowego ezt
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.