• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • (2)

    Założyć Koleje Pomorskie i WON z PKP.

    • 12 1

    • (1)

      ta i będą wyglądać jak Regio...jak UM się tym zajmie.
      Tu potrzebni fachowcy

      • 0 1

      • Z SKM-ki pewnie

        (śmiech)

        • 0 0

  • Nieprawda (2)

    "Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim" Nie jest korzystna, jest potrzeba oraz tragicznie się wywiązuje. Won!

    • 9 2

    • (1)

      wszystko powinno być w rękach PKP

      • 0 0

      • po ch pytam?

        By wrócili do czasu likwidacji połączeń, jak było w epoce przedmarszałkowskiej.

        PKPowskie szuje już zapomniały zaorane linie Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna, Pruszcz - Kartuzy - Lębork albo Szymankowo - Nowy Dwór, gdzie na chama zabroniono Arrivie jeździć?

        • 0 0

  • PKP-PIS z nienawiści Gdańska reaktywuje PRL standarty!

    ZaTuska związkowcy PKP blokowali reformy szantażem strajkowym-dziś są we władzach i robią to samo dla nas!Do tego jeszcze Pisowiec mówi wszystko działa idealnie jak za PRL i ma nas za durniów -oto buta i pycha 500+

    • 5 1

  • Rzad PiS nic nie da Gdańskowi ! (1)

    To miasto Tuska i Walesy wiec nie są zainteresowani.

    • 6 1

    • Unia kasę chciała dac PO nie wzięło.
      Teraz to jedyne województwo bez nowych pociągów Elektrycznych.

      A Polregio...ma pociągu po 50 lat stare

      • 1 0

  • Dysponując tak dużym kapitałem niech samorząd oleje PKP i SKM i założy własną spółkę przewozową i podpisze z nią umowę długoterminową. I przy okazji przejmie z powrotem PKM. Gonić dziadów.

    • 7 1

  • Obecnie PKP rządzi banda absolutnych matołów (1)

    z pijusem, nierobem zwiącholskim na czele,
    PKP chce wydębić kasę od SKM i wszystko w temacie

    • 11 0

    • lepsza od tych z UM.
      Zobacz co oni zrobili z koleją regionalną - stan agonalny

      • 0 0

  • Panie Marszałku zostaw Pan ten Ciemnogród (2)

    Oni i tak zrobią wszystko żeby pozostać w grupie PKP po trupach. Płacą haracz PKP a oni z Warszawy sprawują nadzór jaki to chyba widać. Co roku w biurowcu coraz więcej powstaje biur i zarazem stanowisk dla rodzinki. Zatrudnienie wzrasta tylko tam gdzie nie trzeba. Nowego taboru brak . Jak by Pan to przejął to byś się Pan za głowę złapał . Na czele w jednym pionie Dyrektor z synami. U nich nie ma czegoś takiego jak etyka,moralność itd. .Od PKP na nowe składy i tak nie dostaną bo przez tyle ile istnieje SKM nic nie dostaje. Niech się zadłużą za chwile przyjdą z pod kulonym ogonem prosić o umowę przewozową na kilka lat. Kupią 10 składów a i tak to tylko kropla w morzu potrzeb SKM-ki. Z takim podejściem to wymiana taboru nastąpi za 20 lat i inne będą już stare.

    • 13 1

    • (1)

      Zostaw bo jak weźmiesz to wszystko upadnie.
      Nie poradzili sobie z koleją regionalną A chcą aglomeracyjną?

      • 1 1

      • Nie poradził sobie Struk i Świlski - i im kopa w d*pę.

        Nie radzi sobie SKM i PR - i z nimi też na śmietnik historii.

        • 0 0

  • lol (1)

    to niekorzystna propozycja dla SKM, ale bez takich żartów:

    > przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań

    • 5 1

    • se pożartowali i dosyć

      tylko wrogie przejęcie!
      niech ćwoki wezmą drogi kredyt i padną, a marszałek niech ich odkupi od banku, będzie taniej, ale w rok będzie miał 70%

      • 2 0

  • Przypomnienie

    Chciałbym tylko nieśmiało przypomnieć, że ostatnia podwyżka cen biletów SKM motywowana była właśnie koniecznością zdobycia 50 % wkładu własnego na zakup nowych składów.

    • 10 0

  • (4)

    Dobrze ze kogokolwiek obchodzą pasażerowie...

    • 0 3

    • Kogo obchodzą? Bo na pewno nie samorząd (1)

      • 2 3

      • jeśli kogokolwiek w ogóle to samorząd
        to jest ostatnia nadzieja

        • 1 1

    • (1)

      na pewno nie Urzędu Marszałkowskiego
      Oni nie kupili ani jednego nowego pociągu
      Inne województwa po kilkadziesiat

      • 0 0

      • spalinowe wymienili w całości

        A SKM, wspaniale wywiązując się z zadań, kupiła w ciągu 20 lat słownie 1 nowego ezt

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane