• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • Jak Marszałek z mianowania Platformy (1)

    Przejmie SKM,to będzie można tam jeszcze przed wyborami upchnąć na posadach sporo towarzyszy z Platformy antyObywatelskiej.

    • 4 9

    • Marszalek juz pokazal swoja nieudolnosc w przewozach regionalnych.
      Doprowadzil odzial z Gdyni na skraj upadku...
      Regio Pomorskie to skansen zomu na skale ogolnopolska

      • 2 2

  • Jesli Trojmiasto chcesz byc fer to napisz tez o REGIO i tym ze zamiast 54 nowych jednostek bedzie moze kiedys 5.....

    Napisz o tym ze Marszalek przespal dofinansowanie unijne. Inne wojewodztwa kupia po kilkadzieisat nowych pociagow..Pomorskie 0.
    Jedyna okazja zmarnowana.

    • 4 5

  • I słusznie że PKP nie chce ma pieczę nad SKM,marszałek województwa dał d......y w związku z PKM-ką, a teraz chce położyć łapę na SKM. Sam nie wie czego się chwycić. I tak spadnie ze stołka!!!

    • 7 4

  • (1)

    Niech się zajmą PKMką i Regio. Nie ma na to kasy a on chce kłaść łapę na SKM za 160 milionów? Podejrzane

    • 4 7

    • szczera prawda.
      Region Gdynia upadło A on chce dofinansować nieswoją kolej.

      • 0 0

  • (2)

    Nie chcą oddać swojej części za pieniądze, to należy im zabrać za darmo.

    • 9 1

    • (1)

      jak UM zacznie tym zarządzać....

      • 0 0

      • gorzej nie będzie. SKM to dno dna.

        • 0 0

  • PKP

    KLuczowe gałęzie gospodarki w tym kolej powinny być własnością państwa. ..PKP..tylko z nazwy jest państwowa. .A większość udziałowców to tajemnica handlowa...takiego bałaganu jak obecnie W transporcie publicznym nigdy nie było. ..począwszy od cen biletów skończywszy na złej organizacji. ...

    • 8 2

  • Tak Tak

    Skoro ma kasę to niech ,przeznaczy na inne potrzeby.Ale marszałek zPO więc to śmierdzi na odległość.

    • 1 9

  • PISIORSKIE WŁADZE wojewódzkie chcą łapę położyć na SKM (2)

    i co jeszcze, rozliczymy was !

    • 5 5

    • odleciała czlowieku

      • 0 0

    • Pisowskie włądze wojewódzkie za to pewnie dostałyby ryjowe błogosławieństwo

      co?

      • 0 0

  • SKM to dojna krowa dla GrYpy PKP z siedzibą w wArschawie a skansen kolei dla tubylców.

    Może jakiś bezdomny kupi nowe składy i będzie po kłopocie ;)

    • 8 0

  • Błąd w tytule (1)

    Z tekstu wynika, że Marszałek NIE DAJE, tylko chce za 160 mln WYKUPIĆ akcje spółki o tej wartości, co da mu pakiet większościowy. A to duża różnica.

    • 4 2

    • bo chce akcje za darmo...w zamian podpisze umowę wieloletnią na te 160mln..

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane