• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • Sukces

    Cieszmy się , maszyna się zakręciła , a mogła się nie zakręcić. Hurrrrraa

    • 9 4

  • Czysty budyń

    Zacznijcie pracować a nie nadawać imiona ...
    Maszyna jak maszyna ...

    Należy się cieszyć z rezultatów.

    Czy w połowie tunelu również odbędzie się impreza z okazji "połowy" ?
    Oczywiście na otwarciu tunelu przecięcie wstęgi obowiązkowe wraz z premią dla urzędników !

    • 11 7

  • no i gdzie są teraz ci przeciwnicy wejścia Polski do Unii ?! (17)

    "Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić z Unii Europejskiej"
    powodzenia i do przodu !

    • 13 16

    • Skala ...

      bilansu nie dokonuje się w odniesieniu do jednej pozycji lecz do całości ...

      • 11 4

    • Za unijne pieniądze kupiono Niemiecką maszynę która wydrąży w Poslce tunel zacne (11)

      przejazd tunelem będzie płatny dla polaków a niemieccy robotnicy już dziękują polskim podatnikom za dokładkę do ich pensji.
      Tymczasem przemysł polski upada:-) zacne dzięki ci UNIO KOMUNISTYCZNA
      Nie lubię pederastów związków partnerskich zbędnych inwestycji unijnych a szczególnie restrykcji unijnych.
      Jakie łatki mi przypniecie?

      • 15 14

      • (3)

        przejazd tunelem będzie darmowy, podobnie jak przejazd Trasa Słowackiego i każdą ulicą w każdym polskim miescie

        • 10 3

        • Taaaaaaa (2)

          a e-myto (Viatol czy jak tam się to zwie). Przecież już są plany by pobierać opłatę za przejazd osobówkami przez obwodnice trójmiasta.

          • 3 3

          • (1)

            Co to ma wspólnego z tunelem ?

            • 6 1

            • Co ?

              Element takiego systemu - "bramkę" łatwo zamontować.

              Argument za takim ruchem jest łatwy: utrzymanie tunelu kosztuje i z tego tytułu należy się KOLEJNA opłata

              Jak z autostradami - za państwowe, z opłat doliczanych z paliwa, z funduszy specjalnych/ rezerw np.: tworzonych na Euro

              a bramki i tak są, i to jeszcze prywatne ...

              • 1 0

      • Zapewne lepiej aby tunel przez 50 lat kopało 10000 polskich robotników łopatami. (3)

        I by robota była.
        A tak co,wydłubią w kilka miesięcy i po robocie.

        • 4 4

        • czytanie

          ze zrozumieniem się kłania ...

          do czego innego odwołuje się komentarz

          • 0 0

        • lepiej aby to polska maszyna drążyła! (1)

          Dodatkowo wybrano przestarzałą technologię drążenia zamiast nowocześniejszej ale psst bo się wyda
          Dobrze ze adamowicz tam pętli tramwajowej nie wkomponował

          • 2 2

          • o jakiej "nowocześniejszej" technologii piszesz?

            zatapiane kesony? toć to stare jak świat. Drążenie jest bezpieczniejsze i mniej uciążliwe.

            • 0 0

      • egon, maszyna jest niemiecka (2)

        bo nikt w Polsce takich nie produkuje. Zacznij sam je produkować to może wtedy zarobisz.

        • 6 0

        • produkuje wiele firm (1)

          tyko ty o tym nie wiesz :-)
          Podzespoły tej maszyny przyjechały z no zgadnij :-)

          • 1 3

          • produkuje się u nas tarcze zdolne przebić się z rurą kanalizacyjną

            • 1 0

    • w tym samym miejscu gdzie zwolennicy - płacimy razem coraz większe podatki

      gdyż UE żeby wydać 100 zł musi wcześniej zabrać 150 zł podatnikom

      • 5 4

    • Pytanie natury ogólnej: (1)

      Czy w życiu cokolwiek jest za darmo?

      • 5 1

      • śmierć?

        • 0 0

    • ciekawe ile z tej dotacji

      w kieszen schowal sobie budyn

      • 0 0

  • Czekamy na katastrofę :-)

    Jak myślicie co pójdzie nie tak bo że coś się sypnie i rypnie to pewnik?

    • 2 18

  • No jaj na potęgę !!! Na początku miało być pod koniec lutego, wreszcie po ponad stu dniach (1)

    podano ostateczny termin: 29.05.2013. Teraz okazuje się, ze nie 29.05 ale 4.06..... A 4.06. okaże się że jednak 14.06 albo jeszcze później. KTO ROBI SOBIE JAJA ?

    • 9 6

    • życie

      tak w życiu jest, że przyszłość jest nieprzewidzialna. Jeszcze wiele niespodzianek przed nami i nie ma co panikować.

      • 1 0

  • feta jak za komuny. Nie mogą po prostu wywiercic tej dziury?

    • 20 6

  • I tak tam rowerem nie wjadę (3)

    a nawet gdy wytyczą ścierzke rowerową to na pewno będą spaliny!
    Dlaczego nie zaprojektowano tam chodnika i drogi rowerowej?

    • 3 12

    • (2)

      Nie widzisz, że sam sobie zaprzeczasz? M.in. właśnie dlatego nie zaprojektowano tam chodnika i ddr oraz ze względu na brak miejsca i ogólnie rozumiane bezpieczeństwo. Co, mieli trzecią nitkę wiercić za kolejne kilkaset baniek dla garstki pieszych i rowerzystów?
      No i pisze się "ścieżkę" a nie "ścierzkę" tłuku.

      • 1 1

      • Zgadzam się z argumentacją o bezpieczeństwie i kosztach 3 nitki. (1)

        No ale pozostanie pytanie. Jak piesi przedostaną się na 2 stronę? Bo w istnienie promu Wisłoujście po otwarciu tunelu nie wierzę. Może będzie jeździła nowa linia autobusowa... Może 148 zosanie wydłużony do Westerplatte lub na Stogi / Przeróbkę??? Problem jest w tym że brak jest jakiejkolwiek informacji na ten temat

        • 0 1

        • Była informacja nie raz, będzie autobus.

          • 1 0

  • Tunel pod Martwa Wisłą....

    A gdzie PO-malowana trawa na zielono ????

    • 6 8

  • Jak myślicie prezydent Gdańska będzie przecinał tam wstegę

    razem z innymi członami PO?
    Czy już ich raczej przepędzą za gospodarność do tego czasu

    • 7 5

  • rondo ładne, ale co z tramwajem? przetnie je ? takie większe Hucisko?

    to raczej takim bublem nie ma co się chwalić

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane