- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (424 opinie)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (48 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (161 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (75 opinii)
Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek
Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.
Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.
- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.
Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.
- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.
Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.
Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.
Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.
Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Miejsca
Opinie (196) 2 zablokowane
-
2013-05-30 00:13
Zupełnie jak za komuny, bufonada i nadęcie medialne
wokół zwykłego urządzenia górniczego. Lemingi oczywiście to łykną, jak zwykle oczywiście ...
- 2 2
-
2013-05-30 10:47
NARESZCIE!!!
No to róbta, róbta! Już lud za długo się naczekał! Przez ten czas czekania już by drugi tunel pod kanałem La Manche wydrążyli! Chcę się wreszcie doczekać i raz przejechać samochodem!
- 0 0
-
2013-05-30 22:51
Pan Adamowicz i wiele osób w kraju i na świecie jest w błędzie pogaństwa
święci których wymienia prezydent nie mają mocy wpłynięcia na protekcję pracowników biorących udział w wierceniu maszyny TMB, tylko Bóg. Kto tak myśli, opiera się o naukę pogan znaną już od wieków, np. w pogańskim Rzymie także mieli bożka od każdej rzeczy, teraz w katolicyzmie także to mają.
- 0 0
-
2013-05-31 08:47
a gdzie brakujacy kawalek tzw trasy Slowackiego ,Hynka -Hallera ???
- 2 0
-
2013-05-31 14:58
tunel
Dla mnie jest to super sprawa , będzie wreszcie normalny przejazd przez kanał portowy ( a nie tym rozklekotanym promem "Wisłoujście") a najważniejsze że zawsze i o każdej porze i to już nie długo.
Powodzenia dla budowniczych i nie słuchajcie narzekań bo są tacy co zawsze narzekają.- 0 0
-
2013-06-02 10:01
Pólnica
diabeł Pólnica przybędzie i porwie księżniczkę Damrokę i nikt jej więcej nie zobaczy !!!
- 0 0
-
2013-06-04 18:02
jaja
jeszcze beda jaja na tej budowie zalany tunel metra w wawie to pestka jesli OHL buduje tak samo inny odcinek trasy slowackiego we wrzeszczu to powodzenia
- 0 0
-
2013-06-05 20:42
No i cisza......
W poniedziałek mieli ruszyć i cisza. Nie wierzę że zaczeli wiercić bez rozgłosu. Ktoś wie czy wiercą czy mamy kolejne opóźnienie ???
- 2 0
-
2013-06-16 23:14
A potem Świnoujście
Pewnie johny że bez rozgłosu bo poco na zachodzie polski mają wiedzieć o tym. Jak już nabiorą wprawy na polskiej ziemi to zapraszamy do wiercenia w Świnoujściu
- 0 0
-
2013-06-23 18:42
rondo słowackiego potokowa
proponował bym jeszcze przebudowę ronda w górnym biegu ul słowackiego chodzi o rondo potokowa góralska słowackiego co z tego ze za rondem są dwa pasy skoro jadąc od strony portu lotniczego korki dalej zaczynają się w tym samym miejscu ponieważ rondo skutecznie blokuje przepustowość? wystarczyło by wydłużyć lewoskręt na potokową i lewoskręt odseparować od ciągu słowackiego i oddzielić od ronda tak żeby możliwa była jazda z lewo skrętu tylko na potokową analogicznie w drugim kierunku.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.