- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej
W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do Studzienki oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.
Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.
Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych
Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
- w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
- w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
- w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.
Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
porównać
Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego
Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:
- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
porównać
Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju
Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.
- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.
Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają
Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.
Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garaży).
W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego" w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.
Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PG i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.
Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym
Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.
Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.
Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.
Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.
Miejsca
Opinie (302) 9 zablokowanych
-
2022-10-26 12:53
świetna sprawa dla Wrzeszcza - my mieszkamy na Zajezdni Wrzeszcz i na pewno taka przestrzeń by nam odpowiadała & z samego tramwaju również będziemy korzystać
- 3 4
-
2022-10-26 15:24
Moja propozycja
W miejsce Jantara wybudować wieżowiec dla wszystkich mieszkańców lewej strony ul. Do Studzienki. Wszystko z lewej strony wyburzyć/ prawie same ruiny/. Na powstałej przestrzeni poprowadzić nową linię tramwajową w jezdni i poszerzyć całą jezdnię. Nowy chodnik i ścieżki rowerowe. Na dolnych kondygnacjach wieżowca stworzyć usługi.
- 3 1
-
2022-10-26 15:25
kaczki (2)
skąd te kaczki na przystanku w 13s???
- 0 0
-
2022-10-26 17:25
A co?
Czekają na tramwaj
- 0 0
-
2022-10-28 16:25
jadą na Żoliborz
- 0 0
-
2022-10-26 17:29
ile kosztuje wizualizacja ?
Jak w tytule ile kosztuje wizualizacja ?
- na wiacie przystankowej powinny być panel fotowoltaiczne ;-) - podpowiadam- 1 0
-
2022-10-27 05:11
Co ten Gdańsk ma z tymi tramwajami?
Przecież od pewnego czasu jest tendencja "wyciszania" miast, gdzie jest taka możliwość. A w Gdańsku na odwrót. Zainwestujcie lepiej w elektrobusy, jak my w Gdyni. A Wy ciągle te głośne, drogie i niewygodne tramwaje rozbudowujecie.
- 1 2
-
2022-10-27 08:12
Zmiana zabudowy?!
Dlaczego zabudowa przy ulicy Boh.Getta Warszawskiego zostanie tak drastycznie zmieniona? Obecna wersja jest niezwykle urokliwa. Typowa dla Wrzeszcza.
- 2 1
-
2022-10-27 08:43
Podoba mi się
to rozwiazanie
- 0 3
-
2022-10-29 07:38
słabe
Budynki ładne, ale co z tego skoro zieleni praktycznie wcale, "zieleń doniczkowa" nic miastu nie daje. Przy większym deszczu wszystko znowu zostanie utopione, zero ptaków, zero owadów, gdzie to eko? Takie rysuneczki niczemu nie służą, trzeba pokazać całość projektu, jak zatrzymać wodę, zastanowić jak można poprawić tragiczny stan obecny, czy na tym "zielonym dachu to zające mieszkać będą czy tylko zielony jest dla statystyki w obliczeniach. Po wtóre, po co tak projektować, a potem na sunriffy (czy jakoś tak) ulice przerabiać. Skoro i tak miasta (ludzie w nich) maja zostać pozbawieni samochodów, to lepiej od razu ulicę wykasować i szersze pieszo-rowerowe ciągi stworzyć wzdłuż jakiejś alei drzew i krzewów. Będzie tramwaj , będzie ciąg zieleni i ciągi dla pieszych i rowerzystów. Samochody w myśl planu eu fit for 55, do kasacji, pani prezydentka z ekipą temat przespała chyba.
- 0 0
-
2022-10-29 07:49
metro
czemu w tym mieście nie myśli się o wybudowaniu metra. tylko ono może rozwiązać problemy komunikacyjne, nie będzie korków, ani na chodnikach zaparkowanych aut. Warszawa pokazała że da się. na co jeszcze trzeba czekać?
/- 0 0
-
2022-10-29 10:21
smutny
Tu pasuje cytat Gomułki." Gdybyśmy mieli więcej cienkiej blachy, zarzucilibyśmy świat konserwami! Ale nie mamy mięsa."
Dyskusje, propozycje, warianty, protesty. A jak już się dogadamy to i tak nie będzie kasy.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.