• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • brak sieci...

    Na wizualizacji brakuje sieci jezdnej dzięki której tramwaj jedzie...po jej dodaniu okaże się, że słupów na których będzie wisieć sieć będzie 3 razy tyle co lamp.. czyli znikną miejsca parkingowe o połowę...ogólnie bardzo fajny projekt... nie wiem co mieszkańcy tak się pieklą trasa odmieni pozytywnie im ulicę która powiedzmy to nie pasuje już do naszych czasów... trzeba się rozwijać a kto jest w stagnacji to się cofa....

    • 2 4

  • A tak naprawdę to jaki jest argument za poprowadzeniem linii ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego zamiast Do Studzienki? (3)

    • 5 2

    • DT Jantar jest przeznaczony pod blokowisko więc tramwaj się tam już nie zmieści

      • 4 1

    • poprowadzenie tramwaju ulicą Do Studzienki spowoduje totalne zakorkowanie skrzyżowania tej ulicy z Aleją Grunwaldzką (1)

      poprowadzenie linii ulicą BGW umożliwia zbudowanie tam "trzeciego" toru, co rozwiązuje częściowo ten problem.

      • 1 3

      • Było opracowanie, które mówiło, że to zakorkowanie nie jest przesądzone, ale jako niewygodne schowano je głęboko i powtarza się jak mantrę swoje poprzednie przypuszczenie, tak aby wbiło się wszystkim do głów i służyło jako jedyna słyszna prawda.

        • 3 0

  • Wizualizacja top

    Te gęsi czy tam giga kaczki na początku, a pod koniec koleś w motorówce na BGW. Śmieszki. Co nie zmienia stanu rzeczy, że przebieg od czapy, po co dublować światła?

    • 4 0

  • W.S. (3)

    W wizualizacji widać, że tramwaj w kierunku Boh. Getta jedzie po prawej stronie obecnego przystanku - czyli po obecnej jezdni! A dalej widać nadal (jak obecnie) trzy pasy ruchu dla samochodów w kierunku centrum Gdańska. Skąd zatem miejsce na linię tramwajową i dodatkowy przystanek?

    • 28 7

    • Ten motyw przewija się na wielu wizualizacjach :) Ulica jest z gumy, rozciągną ją :)

      • 6 3

    • bardzo twórcza ta wizualizacja (1)

      Przeanalizowałem ten filmik i miejsce na poszerzony przystanek Miszewskiego znaleźli usuwając lewoskręt z Grunwaldzkiej do do Studzienki. Czyli spory kawał torów należałoby przesunąć w kierunku targowiska. I co z tą relacją dla samochodów? To może od razu rondo by tam zrobili? Już teraz to skrzyżowanie jest jednym z najbardziej kolizyjnych w Gdańsku.

      • 11 2

      • Gdzie ty byś chciał zmieścić to rondo?

        Tam jest ledwo miejsce na skrzyżowanie skanalizowane

        • 0 0

  • Fajnie, ale jak długo jeszcze przez środek miasta będzie przebiegać 6-pasmowa, a porywach 8-pasmowa droga z Gdyni do Gdańska? (2)

    Przecież to chore. Łomot na co najmniej 100 dB. I takie wartościowe tereny poszły pod kierowczyków. To nawet śmieszne. Przypominam słowo-klucz: tunel. Wpuścić w tunel te blaszaki i niech się gryzą w swoich spalinach.

    • 4 3

    • lepszym słowem klucz niż tunel dla samochodów

      jest radykalna poprawa serwisu SKM: wymiana taboru (likwidacja dziury wstydu, wzrost częstotliwości i niezawodności połączeń) oraz radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu do stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.

      • 1 0

    • kazde miasto ma głowne drogi

      a tu są tylko 2 łączące 3 królestwa z resztą kraju. A ty proponujesz likwidację 50%

      • 0 0

  • Lubię placki

    • 0 0

  • Zniszczycie Wrzeszcz i Morenę !!!

    Zniszczycie Wrzeszcz i Morenę. Ten projekt to bardzo zły pomysł. idziecie w złym kierunku.
    Jeszcze więcej cementu, jeszcze głośniej i będzie dużo więcej wypadków. Szkoda że nikt nie pomyślał....

    • 2 4

  • Dawny student

    studiowałemm na PG 25 lat temu i już wtedy były plany tramwaju i nowej Powstańców Warszawskich, wtedy myślałem fajnie moje dzieci będą jeździły na PG tramwajem i co, ......
    moja córka właśnie zaczęła studia na PG i skończy je napewno szybciej niż zaczną budowę i co .....
    może wnuki będą jeździć tramwajem na PG ..... smutne te całe konsultacje itp.... życie płynie
    Pozdrawiam

    • 2 2

  • bus pas

    bus pas lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem.

    • 1 2

  • Uważam że podobnie jak prywatne samochody które powinny zostać zakazane - (1)

    tak też zakazane powinny być prywatane telefony komórkowe. Miasto powinno zmuszać blachomrodziarzy do poruszania się wyłącznie komunikacją miejską zwłaszcza tramwajami - torowiska z siecią drutów wzbogaca nasze miasto wizualnie a turkot wagonów dodaje panormie dźwiękowej naszego miasta dodatkową atrakcyjną nutę. Podobnie nieekologiczne jest produkowanie takiej ilości telefonów komórkowych, zużywa się zasoby ziem rzadkich, generuje dodatkowe elektrośmieci. Rozwiązaniem jest zatem stworzenie sieci eko-budek telefonicznych, gdzie każdy chętny będzie mógł skorzystać z komunalnych budek telefonicznych, które zarządzane będą przez specjalnie powołaną spółkę miejską. Opłaty za korzystanie z budek będą rozsądne i każdy chętnie zapłaci te parę złotych za rozmowę albo przeglądanie internetu - może nawet wyjdzie taniej niż abonamenty i kupno nowych modeli telefonów komórkowych. Treść rozmów nie będzie co do zasady podsłuchiwana, natomiast miasto w ramach walki z hejtem będzie przerywało tylko niektóre rozmowy. Treść rozmów w publicznych eko-budkach będzie monitorować specjalna komisja "demokratyczna porada" zawsze zgodnie z zasadami praworządności. Serdeczności!

    • 2 4

    • Świetne!

      Ale obawiam się, że wcale nie tak odległe od zapędów naszych włodarzy... Kto wie czy za jakiś, być może wcale nie taki długi, się nie ziści.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane