• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metropolia planuje 74 inwestycje. Wydamy miliardy na transport

Maciej Naskręt
31 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej.

Światło dzienne ujrzała lista inwestycji, które mają być realizowane w ramach związku ZIT. W metropolii trójmiejskiej na 74 projekty potrzeba łącznie ponad 12 mld zł. Dofinansowanie z UE przyzna marszałek Pomorza, który ma do rozdania 1 mld zł. W połowie kwietnia dowiemy się, do kogo trafią te pieniądze.



Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej. Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej.
Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przygotował listę przedsięwzięć zgłoszonych m.in. przez samorządy, szkoły wyższe i przedsiębiorstwa do dofinansowania unijnego na lata 2014-2020. Na liście wymieniono 74 inwestycje. Ich łączną wartość oszacowano na ok. 12,2 mld zł.

To pierwszy krok w stronę przyznania inwestorom dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

- Lista projektów to na razie spis marzeń. Pracujemy nad rankingiem przedsięwzięć, który wyłoni najbardziej wartościowe z nich. Przy wyborze pod uwagę będzie branych wiele kryteriów, a jednym z nich jest transgraniczny charakter inwestycji w ramach metropolii, muszą one wzmacniać jej integralność - mówi Michał Glaser, dyrektor biura Związku ZIT.

Podpisanie porozumienia ZiT w lutym 2014 r.

Inwestycje najwyżej ocenione w rankingu, który wcześniej zostanie zatwierdzony przez władze związku ZIT, trafią do Marszałka Województwa. To on jest dysponentem pieniędzy unijnych, których ma do podzielenia nieco ponad 1 mld zł. O tym, do których gmin one popłyną, dowiemy się po 17 kwietnia.

Czytaj też: Pojedziemy wygodniej, dzięki 110 mln zł na komunikację w Trójmieście.

Tylko na transport w metropolii potrzeba 8 mld zł

Najdroższym przedsięwzięciem infrastrukturalnym na liście związku ZIT jest Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Jego wartość oszacowano na 2,69 mld zł. Z uwagi na rozległy zakres inwestycji nie wskazano na razie procentowego dofinansowania przedsięwzięcia.

Wizualizacja OPAT.

- Inwestycja obejmuje przede wszystkim kupno tramwajów, autobusów i trolejbusów, ale także budowę kolejnych węzłów przesiadkowych na terenie Trójmiasta - mówi Glaser.

Kolejną wśród drogich inwestycji jest budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Jej realizację wyceniono na 1,6 mld zł. Ponieważ ta kwota znacznie przewyższa możliwości Gdyni, Redy i Rumi, przez tereny których ma przebiegać, samorządy liczą na wsparcie marszałka.

Na pieniądze unijne liczą też kolejarze. Jednym z projektów jest zakup 30 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W projekcie ujęto też modernizację peronów SKM na stacjach Orłowo, Gdynia Stocznia, Grabówek, Leszczynki i Rumia Janowo. Z kolei budowa kolejowej obwodnicy towarowej Pruszcz Gdański - Glincz jest oczkiem w głowie władz Pruszcza Gdańskiego.

Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT

Po pieniądze także do ministerstwa, ale później

Związek ZIT w Metropolii Trójmiejskiej powołano do życia 14 lutego 2014 r. To instytucja, której utworzenia wymagało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i to właśnie w jej ramach przedstawiciele władz województwa i związku będą od połowy kwietnia prowadzić negocjacje w sprawie dofinansowania inwestycji w regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O tym, jakie przedsięwzięcia zostaną wpisane na ministerialne listy, dowiemy się latem. Pierwsze umowy na dofinansowanie inwestycji mają szansę zostać podpisane zimą.

Opinie (123) 1 zablokowana

  • Czy OPAT znów przepadnie? (10)

    Koronnym argumentem przeciwników wydatkowania pieniędzy na OPAT jest duży koszt jej budowy wysysający znaczną część dostępnych środków finansowych.
    A wystarczyłoby podzielić tę inwestycję na dwa etapy i starczyłoby na inne równoległe inwestycje. Najpierw można by zbudować połączenie początku obwodnicy trójmiejskiej z portem, a potem można by zrealizować pozostałą część OPAT-u, dołączając się do wybudowanej jej części w okolicy obecnej przemysłowej Gdyni za torami kolejowymi.
    Pierwsza część tej inwestycji stanowiłaby co najwyżej połowę kosztów budowy całego OPAT-u, a być może do tej inwestycji dołożyłby się port, dla którego jest ona niezwykle istotna z punktu widzenia dostępności drogowej do portu.
    Ubieganie się o środki od razu na całość inwestycji skazuje ją na ciągłe odkładanie jej w czasie, ze szkodą nie tylko dla portu, ale i dla wszystkich potencjalnych zainteresowanych korzyściami z powstania OPAT-u.

    • 9 7

    • (2)

      Uściślając swoją wypowiedź, w ramach tej pierwszej części, widziałbym wybudowanie również tzw. drogi czerwonej, połączonej z właściwym OPAT-em.

      • 1 3

      • no to już troszeczke lepiej, (1)

        ale od strony Gdyni (jeśli chodzi o transport) widziałbym takze;
        - rozbudowę dalszej części "Rózowej" i włączenie jej gdzieś w okolicy granicy sopotu do Zwycięstwa (do czasu gdy Sopot??)
        - tunel kesonowy pomiędzy główka portu a Oksywiem i go uwzględnienie - wykopu już przy "obrotnicy",
        - dalsza rozbudowa "kochanych trajtusi", ew. jakąś hybryde(szybki tramwaj-trolejbus, szybka kolej) łączącą Dąbrowe- Wiczlino - z Nowym Centrum.
        - dalszy rozwój i rozbudowe infrastruktury roweroej w tym także wygodne i wyprofilowane poprzez TPK między dzielnicami.
        - rozbudowę PKM do Lotniska i Oksywia z węzłami integracyjnymi,
        - budowę stacji SKM Gdynia Śródmieście i przykrycie betonowymi elementami placu przed PPNT i zrobienie tam centrum wystawienniczego i letnich warsztatów innowacji w technologii oraz rozbudowanej stacji kolejki SKM Redłowo i poszerzeniu jezdnii Stryjska wykopanie drugiego przejazdu pod torami koło stadionu miejskiego i pociagnięcie nitki do Witomina oraz budowę wielokondygnacyjnego parkingu przesiadkowego przy SKM.
        - rozbudowę węzła przy Chyloni

        • 3 5

        • Trzeba było przeczytać wcześniej moje uściślenie, zamiast bezrefleksyjnie atakować.

          • 1 1

    • niech Port weźnie się za integracje DOLINY LOGISTYCZNEJ (4)

      i budowa Drogi Czerwonej oraz rozładowywaniem wąskiego gardła kolei i ew. integracji z Portu Wodnego z Lotniczym itd.

      • 2 3

      • (3)

        Tak zwana droga czerwona ma sens tylko w połączeniu z początkiem OPAT-u, co zresztą zaznaczyłem wyżej.
        Obie te potencjalne inwestycje znajdują się poza obszarem portu i ich wybudowanie leży w gestii władz samorządów powiatowego i wojewódzkiego oraz władz centralnych państwa, biorąc pod uwagę znaczenie tych inwestycji dla transportu międzynarodowego.
        Twoja uwaga dotycząca "doliny logistycznej" jest próbą odwracania kota ogonem w stylu "a w Ameryce to Murzynów biją", ponieważ nie ma nic wspólnego z przedmiotowym planem inwestycji metropolitarnych.
        Dziwię się, że postponujesz moją wypowiedź, która zmierza do korzystnego rozwiązania dla Gdyni, której powodzenie, jak zawsze deklarujesz, tak leży Ci na sercu.

        • 1 4

        • leżała i leży (2)

          sam wyrwałeś się z POmoca dla OPAT-u więc nie marudź. Znam zależności, co do kogo należy i kto czym gospodaruje, zarządza i daruj nauk od Ciebie nie potrzebuje:)) Jeśli Port chciałby się dołożyć to proponowałbym w rozwiązania innowacyjne i niekonwencjonalne poszerzające destynacje w logistyce itd,, jak choćby ... o czym piszę wcześniej:))

          • 2 4

          • (1)

            Widzę, że jednak kulturalna wymiana myśli z Tobą się nie sprawdza. Poza tym "shift" notorycznie zacina Ci się na dwóch literach.

            • 4 1

            • Przepraszam jeśli uraziłem

              jest już późno, a miałem ciężki dzień (31.marca.?) - więc wybacz - mam nadzieje, ze wiesz kolego z czym to się wiążę. Dlatego może poszalałem i więzy popuściły.
              Miłych snów za to życzę i myślmy jak wspólnymi siłami zdynamizować Port, ale i Gdynię. Jak za pewne wiesz chcą go "twoi przyjaciele"- POłączyć", za pewne wiesz z czym będzie się to łączyć i do czego doprowadzi?

              I jak ja mam się nie denerwować???

              Dobranoc

              • 1 2

    • Przecież obwodnica jest połączona z portem. (1)

      ?!

      • 3 0

      • Niestety, obecne połączenie obwodnicy z portem nie spełnia wymaganych standardów obciążeniowych, czego skutki, być może, zauważasz stojąc w korkach na, co rusz naprawianej, Estakadzie Kwiatkowskiego.

        • 4 1

  • i koniecznie ekrany!!!!

    Dużo ekranów!Wszędzie ekrany!Takie ładne teraz na Przymorzu budują!

    • 7 2

  • Nie dla zakupu nowych pojazdów! (1)

    Problem komunikacji miejskiej nie leży w pojazdach, a w jej organizacji!! Kiedy ludzie u władzy to zrozumieją!!!

    • 7 5

    • Nie zrozumieją, gdyż wożą d.py samochodami spece od transportu, nawet 1 km.

      I w rzeczywistości dojdę prędzej pieszo z Urzędu Marszałkowskiego do Dworca Głównego w Gdańsku w dzień roboczy niż dojadę komunikacją.

      • 6 0

  • "Wydamy miliardy na transport" (7)

    Skoro od dziś wiadomo w Europie, że gdyńskie trolejbusy to świetna inwestycja w zrównoważony transport i przykład, z którego mogą czerpać wszystkie miasta Europy, a przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej otrzymało największą nagrodę Komisji Europejskiej "Regiostars 2014".

    To moim zdaniem koordynatorem i całym szefem tych "miliardów na transport" powinien być jeden lider a zarazem najlepszy z Prezydentów Pomorza Wojciech Szczurek!!!

    Nawet miejscowa platforma zarzuciła Mu ostatnio, że za szybko realizuje inwestycje jak choćby Modernizacje Lotniska Gdynia-Kosakowo.

    O logistykę i cały transport nie tylko w metropolii trójmiejskiej pod okiem dr Szczurka możemy być spokojni, bo będzie ona wzorcowo zorganizowana i wynikająca z faktycznych potrzeb, lokalnej polityki opartej na zrównoważonym rozwoju i jego własciwe wykorzystanie.

    • 2 14

    • Słodki Jezu ... (6)

      Obudzę się jutro martwy

      • 5 0

      • PO prostu mnie wywołano (5)

        więc co miałem robic - spać??? I to sam:)??

        • 1 3

        • Nie (4)

          Z Najlepszym z prezydentów Pomorza

          • 3 1

          • ale Was booollliii:)))????? (1)

            wy jesteście do d..py to i wszystkich innych mierzycie tą samą miarką, a kto wychyla głowę i stara być się lepszym to go POgłowie:(((

            Ach smutasy, nieroby i całe polakostwo, wstyd mi za was?? a widzę to PO minusach jakie stawiacie, a stawiajcie sobie i POmstujcie na mnie. Dla was faktycznie dobre jest PO, bo i lepsze być nie może, a kto widzi więcej, lepiej ucieka z tego kraju.

            Marzy mi się osobiście, aby również Miasto Gdynia zaangażowała się w projekt przygotowań przedolimpijskich o nazwie Centrum Zimowe Nowa Gdynia, czyli centrum biznesowo--sportowo-rekreacyjne w Gdyni koło Góry Donas, z budżetem ca 1,95 mld. zł

            • 2 7

            • Chyba Donbas - to gdzieś na Ukrainie

              • 1 0

          • najlepszy prezydent milionlecia (1)

            po prostu mąz i zona opatrznosciowa gdyni w jednym.
            czemu tylko Gdyni a nie całego swiata, Wojciechu Szczurku, swiat cały Cie potrzebuje, lotnisk na swiecie brakuje i infoboxów

            • 3 0

            • na pewno takich jak W.Szczurek potrzebuje POLSKA

              - ta prawdziwa, której jeszcze zależy, aby naszym obywatelom żyło sie znacznie lepiej i do tego mieli kręgosłup moralny.

              • 0 3

  • "Metropolia trójmiejska"',dawno sie tak nie usmiałem. (2)

    • 15 5

    • niedawno była lansowana metropolia gdanska

      • 1 1

    • Czekam na kampanię wczasów w księstwie Tczew ;)

      Żałosne jest to lansowanie nazwy "metropolia" w trójmiejskich mediach. Urzędnicy "oddają się" temu dla ustaw i unijnej kasy li tylko... Może też leczą kompleksy.

      Lansujcie lepiej SMART City, to są wzorce godne ;)

      • 4 3

  • Co za megalomania jak mozna nazywac trojmiasto metropolia.

    metropolia to pare milionow mieszkancow

    • 13 2

  • ???

    Kręcą lody?

    • 6 1

  • OPAT i inne (3)

    Tej wizualizacji OPAT jeszcze nie widziałem, ale już widzę, że będzie cholernie droga. Mimo to jestem zdecydowanie za jej budową, podobnie jak za Trasą Kaszubską i Obwodnicą Metropolitalną.

    • 4 5

    • Po wybudowaniu trasy kaszubskiej opat będzie zbędny (2)

      • 3 2

      • Nie będzie. Oprócz ominięcia Rumi i Redy na odcinku Gdynia-Wejherowo, ma jeszcze połączyć obwodnicę z kierunkiem na Hel oraz z obwodnicę z portem.

        • 0 0

      • Panie Tusk, widać że już całkowicie żyjesz i czujesz jak warszawiak

        jeśli gdzieś maja powstawać obwodnice to tylko te tworzone pod unijna kasiorę, które służą do wydrenowaniu naszych kieszeni a następnie niepotrzebne do zamknięcia, a spłacać będą nasze wnuki.

        Gierek byłby zaszokowany, ze "PObudował niepotrzebna" obwodnice trójmiejska tylko dlatego "bo zahacza o Gdynię" - prawda panie Tusk??

        • 0 2

  • UE to socjalizm w czystej postaci, a tym krajem rzadza ci sami ludzie co przed okraglym stolem

    • 4 3

  • A co z ścieżkami rowerowymi...

    A co z ścieżkami rowerowymi. Kiedy wreszcie wybudują ścieżkę do Przejazdowa.

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane