- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Mevo 2.0 na horyzoncie. Rusza dialog konkurencyjny
Mimo pandemii koronawirusa i kłopotów innych miast z utrzymaniem rowerów miejskich Obszar Metropolitalny nie rezygnuje z ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego Mevo. Tuż przed świętami ruszył dialog konkurencyjny z potencjalnymi operatorami systemu. Optymistyczny scenariusz zakłada, że poznamy go po wakacjach. Z rowerów będzie można korzystać prawdopodobnie wiosną 2021 r. Ciekawostką jest fakt, że część rozmów Obszaru z wykonawcami może odbywać się na odległość przez wideokonferencje.
Przypomnijmy, że jego pierwsza odsłona potrwała zaledwie kilka miesięcy. Wobec ciągłych problemów z dostępnością i awaryjnością rowerów, a także opóźnień z dostawą nowych jednośladów jesienią ubiegłego roku Obszar wypowiedział umowę operatorowi NB Tricity, a ten po kilku dniach ogłosił upadłość.
Gdy kurz opadł, jeszcze przed końcem 2019 r. Obszar przystąpił do tzw. dialogu technicznego i podczas spotkań z potencjalnymi operatorami systemu wysłuchał ich pomysłów i propozycji na temat Mevo 2.0. Odbyły się też dwa spotkania z mieszkańcami, którzy podczas warsztatów i dyskusji wyrazili swoje oczekiwania wobec nowego systemu.
Od trzech do pięciu firm przy stole
Teraz przyszedł czas na pierwsze konkrety, bo o ile dialog techniczny i konsultacje społeczne nie były dla Obszaru w żaden sposób wiążące, o tyle rozpoczynający się dialog konkurencyjny jest już częścią postępowania przetargowego. Dodajmy, że dłuższego niż zwykły przetarg, ale dającego zamawiającemu więcej pewności, że stworzony system przetrwa (będzie rentowny), a wyłoniony operator będzie w stanie zapewnić wysoką dostępność rowerów, zadba o ich bezawaryjność i przez cztery lata trwania umowy nie upadnie.
Obszar chce "zaprosić do stołu" od trzech do pięciu firm, które wybierze na podstawie określonych kryteriów:
- Doświadczenie w osobistym operowaniu systemem bezobsługowych wypożyczalni pojazdów jednośladowych (rowerów/hulajnóg/skuterów) na co najmniej 1,5 tys. pojazdów lub systemami 2 tys. łącznie w ciągu jednego roku - każdy kolejny pełen rok posiadania systemu, ocenie podlegają nie więcej niż cztery pełne lata - 10 pkt za każdy wykazany rok doświadczenia - max. 40 pkt;
- Posiadanie na dzień ogłoszenia postępowania systemów z liczbą rowerów elektrycznych:
20-99 rowerów elektrycznych - 10 pkt;
100-199 rowerów elektrycznych - 20 pkt;
200-500 rowerów elektrycznych - 30 pkt;
>500 rowerów elektrycznych - 40 pkt; - Posiadanie systemu bezstacyjnego z pojazdami wyposażonymi w GPS.
Warunkiem udziału w postępowaniu jest także dobra sytuacja ekonomiczna i finansowa operatora. Wykonawca musi wykazać, że za ostatnie trzy lata obrotowe uzyskał średni przychód w wysokości nie mniejszej niż 3 mln zł., a także jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej na 500 tys. zł.
Przez ograniczenia spotkań i zdalną pracę wielu (rzecz jasna z powodu epidemii) osób Obszar dopuszcza możliwość prowadzenia postępowania na odległość dzięki użyciu wideokonferencji.
Rowery na ulicach wiosną 2021 r.
Obszar na oferty czeka do połowy maja. Po tym okresie na podstawie ustaleń poczynionych w toku dialogu konkurencyjnego nastąpi sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Najpóźniej na początku lipca Obszar wyśle do wybranych wykonawców zaproszenie do składania ofert. Nowego operatora mamy poznać w połowie września.
Zgodnie z zapewnieniami wszystkich firm biorących udział w dialogu technicznym gotowy do uruchomienia cały system ma być gotowy w ciągu sześciu-siedmiu miesięcy od momentu podpisania umowy. Zgodnie z tym harmonogramem Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawiłoby się więc wiosną 2021 r.
Obszar zostawia sobie jednak jedną furtkę. Przy najbardziej optymistycznym scenariuszu 1224 elektrycznych rowerów pozostałych po nieudanej współpracy z firmą Nextbike wyjechałoby na ulice jeszcze jesienią tego roku. Na taki wariant musiałby się jednak zgodzić i być gotowy do jego utrzymania nowy operator.
Koronawirus wywróci plany do góry nogami?
I na koniec jedno ważne zastrzeżenie - warunki dialogu konkurencyjnego i wszelkie założenia ponownego uruchomienia Mevo powstawały przed wybuchem epidemii koronawirusa i - co oczywiste - bez uwzględnienia jej finansowych i gospodarczych skutków, które dopiero przed nami. Niewykluczone więc, że zarówno termin, jak i ostateczny kształt systemu Mevo 2.0 ulegną jeszcze zmianie.
Wideo archiwalne
Miejsca
Opinie (162) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-11 10:08
Spokojnie. Stacje mevo zostały juz zagospodarowane.
Służą teraz firmie wynajmujacej hulajnogi. Wkrótce pojawi się ich więcej bo są tańsze.Ale fajnie że z publicznych środków postawiono stacje. Jest porządek, punkty można nanieść na mapę. Biznesmen dziękuje.
- 2 0
-
2020-04-11 10:31
A wiadomo kto na tym siedział ?
I jakie miał choroby? koronawirus, rzeżączka,kila itp
- 3 1
-
2020-04-11 12:14
(1)
Robi się z tego mały serial jak ,,Psy 2"
- 1 1
-
2020-04-11 20:17
pomyślmy
najpierw był Trójmiejski Rower Miejski
rozpisano konkurs klorystyczny z nagrodami
wałek nie wypalił rzekomo przez tsunami w Fukuszimie
ale kto miał zarobić, zarobił
potem był "Trójmiejski" rower nur fur Zopotter
już by Next GmbH
pojeżdził se jeden, czy dwa sezony, nie pomnę detali
i zdechł, ale kto miał zarobić, zarobił
potem było Mevo. wg mnie znacznie większą grandą jest
forma w jakiej zdechl, przypominająca zaLOTanie OLTExa,
niż forma jego narodzin i finansowania
ale to tylko moje zdanie, ja wolę truskawki z cukrem, niż z nawozem
to co ma być teraz to mevo 4.0, a nie 2.0
i zaprawdę powiadam wam
to nie ostatni numer który się rozegra
to nie będzie miniserial, tylko Dynasty albo Isaura- 0 0
-
2020-04-12 21:09
KTOŚ za mało nakradł jeszcze?!? Na bezczelnego idą na maxa
- 3 0
-
2020-04-14 11:01
Będzie
W wysoka cena wynajmu noszą okraść mieszkańców cwaniacy
- 0 0
-
2020-06-02 19:30
Jaki dialog ? !!!!
1.Nowa firma
2.Nowy abonament
3. Tradycyjne rowery, nie jesteśmy Dubajem
4.Umowa na dostawę rowerów z polskim producentem (wiem że i tak podzespoły nie będą polskie), zakup, serwis w Polsce
5. Rowery max 3 tys za sztukę
6. Reklamy obowiązkowe na rowerach
Żadnych baterii, rowerów po 12 tys. Naprawy po osiedlowych serwisach i wspomaganie małych DG. To wszystko jest do zrobienia tylko trzeba zostawić ambicje i marzenia, pomyśleć o kosztach, porozmawiać z tymi którzy prowadzą firmy i na biznesie się znają- 1 0
-
2020-06-02 19:42
Koszt dojazdu do pracy
1. Samochód - 200-400zł a doliczając wszystkie koszty to minimum 500-600zł/mc
2. Komunikacja publiczna 100 zł
3. Rower elektryczny na cały miesiąc 10 zł
pkt.3 nie da się, no po prostu się nie da, chciałbym, ale się nie da, to absolutnie niemożliwe- 1 0
-
2020-06-02 21:02
Wymagania: średni przychód 3 mln. Można mieć i 10 miliardów przychodu i zbankrutować.
- 0 0
-
2020-06-02 21:07
Cokolwiek nie obieca przyszły operator to z elektrykami się to nie uda. Elektryk to koszt minimum 200-250 zł na miesiąc przy serwisie zewnętrznym i około 30-50 zł przy własnym serwisie. Abonament w cenie przynoszącej zyski będzie nieakceptowalny.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.