• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: 500 tys. zł kar dla użytkowników

Arnold Szymczewski
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł. Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł.

Nieprawidłowe używanie rowerów Mevo wiąże się z nakładaniem opłat dodatkowych przez operatora. Do tej pory było 1600 takich przypadków. Łączna kwota kar przekracza 500 tys. zł.



Nie 600 tys. a 500 tys. zł nałożył opłat dodatkowych operator Nextbike na użytkowników roweru metropolitalnego. Niestety z naszej winy przekazaliśmy niezweryfikowane wewnętrznie informacje - mówi dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska - Aleksandra Myczkowska - Utrata.

Często widujesz rowery Mevo wykorzystywane niezgodnie z regulaminem?

Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami. Zdarzają się jednak także inne sytuacje, takie jak przypinanie rowerów własną blokadą, podróżowanie w dwie osoby czy zwrot roweru w strefie niedozwolonej.

To wszystko przekłada się na gorsze funkcjonowanie całego systemu wypożyczania elektrycznych rowerów.

- Każda osoba, która widzi, że rowery są niszczone lub wykorzystywane niezgodnie z regulaminem może to zgłosić korzystając z numeru widocznego na każdym z rowerów. Dodatkowo użytkownicy systemów mają możliwość przesłania zgłoszenia poprzez aplikację mobilną, w której można załączyć również zdjęcie. Dostępne są także kanały w mediach społecznościowych. Im szybciej dotrze do nas wiadomość o uszkodzonym rowerze, tym szybciej może on trafić do serwisu i wrócić na ulicę w pełni sprawny - mówi Paulina Wójcicka, Nextbike Polska.
Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł. Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł.

1600 opłat dodatkowych na ponad 500 tys. zł



Od startu systemu roweru metropolitalnego Mevo minęły już ponad trzy miesiące. W tym czasie operator nałożył na użytkowników ponad 1600 kar (czyli tzw. opłat dodatkowych), które wyniosły 500 tys. zł.

Do najczęstszych przewinień można zaliczyć:

  • zwrot roweru w strefie niedozwolonej, do 10 km od stacji (990 razy) - 450 zł.
  • zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu (269 razy) - od 50 do 1000 zł.
  • niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudno dostępnym (191 razy) - 300 zł

Co ważne, od każdej kary można się odwołać, co użytkownicy Mevo czynią. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Nextbike Polska nie podaje informacji, ile pieniędzy z tytułu kar udało się już ściągnąć.

- Jeżeli użytkownik nie zgadza się z naliczonymi opłatami może złożyć reklamację. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, pod uwagę brane jest stanowisko użytkownika oraz dane pochodzące z systemu informatycznego - mówi Paulina Wójcicka. - Reklamacje i skargi użytkowników rozpatrywane są w trybie przewidzianym w regulaminie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania lub uzupełnienia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - w terminie do 30 dni. Nie podajemy informacji o stanie windykacji i ściąganiu opłat od użytkowników.
Niektórzy na Mevo zarabiają. Jeśli użytkownik przyprowadzi porzucony rower do stacji, jego konto zostaje zasilone kwotą dwóch złotych. W ten sposób nagrodzono już 36,6 tys. kont, co łatwo policzyć, na sumę 73,2 tys. zł.

Wykorzystanie Mevo do celów komercyjnych



Zdarzają się też sytuacje, w których rowery Mevo wykorzystywane są komercyjnie, m.in. przez kurierów Uber Eats. Czy takie działanie jest legalne?

Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych. Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych.
- Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem, operator nie nakłada kar i nie nalicza opłat dodatkowych osobom, które wykorzystają jednoślady do działań komercyjnych - kończy Paulina Wójcicka.
Operat zwraca także szczególną uwagę by nie wprowadzać i nie zostawiać rowerów Mevo na plaży - takie działanie może kosztować użytkownika od 450 do 1400 zł.

Kiedy pojawią się nowe rowery?



W systemie od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się ponad 118 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rower 933 tys. razy. Drugi i zarazem ostatni etap dostawy rowerów ma zostać zrealizowany do połowy sierpnia. Dziś w 14 gminach dostępne są 1684 rowery, docelowo ma być ich 4080.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • Czas pokazuje że mevo to słaby pomysł (1)

    Już uzasadniam dlaczego. Przed wprowadzeniem mevo rowery jeżdżące po chodniku to był marginalny temat, obecnie niemal każdy jeździ po chodniku. Łamanie przepisów+zagrożenie dla pieszych. Czy władze miejskie zamierzają coś z tym zrobić i co robi straż miejska w tej sprawie?

    • 7 4

    • Bardzo dobrze, niech piechota powyjmuje nosy z smartfonów i opanuje sztukę uników.

      • 1 1

  • Mevo wjedzie wszędzie , nikt sie nie przejmuje o stan techniczny

    Widziałem ostatnio rower z przebita oponą , kierujacy nie przejmował sie tym i jechał dalej.
    Kierujacy z dużą prękościa wjeżdzają na krawężniki.
    Częśto jada w dwie osoby.
    Traktuja ten rower jak pojazd służbowy który wjedzie wszędzie i nie trzeba o niego dbać.

    • 2 0

  • rozjezdzaja pieszych i co im zrobisz

    • 1 2

  • Niedlugo bedzie wieciej kasy z kar niz za samo wypozyczenie :D

    Tylko w naszym kraju takie numery.
    Ale coz, inaczej ludzi sie nie nauczy.

    • 0 1

  • hulaj...dusza.. (1)

    o ile rowery wg mnie jako tako...o tyle hulajnogi to prawdziwe spectrum świadczące o użytkownikach...stawiane gdzie popadnie...od środka chodnika do jezdni...zagrażają zarówno pieszy jak i jadących samochodami...kary za pozostawienie hulajnogi na jezdni powinny być równoznaczne z karami za narażenia życia czy zdrowia innych użytkowników dróg...

    • 3 1

    • Hulajnogi to prawdziwe spectrum...

      ...powiadasz.

      Czy aby nie masz na myśli rectum?

      • 0 0

  • Polska

    ... Nie dziwię sie :(

    • 1 2

  • daj dzikusom rowery to dbać nie będą bo to państwowe!

    • 0 0

  • rano było jeszcze 600 (1)

    • 2 0

    • mam nawet skrina, jutro zamierzam popełnić samobója! :)

      • 0 0

  • Warto?

    No regulaminy sa po to by przestrzegac,ale chyba duze te kary vskoro taka kwota sie uzbierala,to juz wole jednak wlasnym,gdzie chce,jak dlugo chce i za darmo:))

    • 0 0

  • Mam swój rower :)

    warty pewnie ze stówe ale jest mój !!
    Czyli taki gość z rowerem ,to juz cos !

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane