- 1 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (27 opinii)
- 2 Ubywa mieszkańców i rozwodów (319 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (335 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (888 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (185 opinii)
Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO
Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii Krajowej. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. Rogaczewskiego. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.
- Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
- Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
- Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
- Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
- Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
- Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
- Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.
Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.
Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:
Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?
Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.
Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 Maja aż do al. Sikorskiego oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.
Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.
Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. Myśliwskiej.
Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
W pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. Pohulanka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.
W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.
- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.
- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.
Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).
Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).
Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. Łostowicką lub Cienistą.
Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.
Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. Dragana i dalej ul. Witosa, a stamtąd al. Havla i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.
Miejsca
Opinie (488) ponad 20 zablokowanych
-
2021-08-08 19:00
Po co budżet obywatelski
Skoro cymbały w koszulkach z napisem konstytucja nic sobie z niego nie robią
- 11 3
-
2021-08-08 19:02
Na tryśliriardowy śwnioskręt z tej w tą to zawsze są pieniądze a wygrane pieniądze na trasę nagle przepadły?
- 4 1
-
2021-08-08 19:04
BO to jeden wielki szwindel urzędników!
Jak można w taki sposób oszukiwać ludzi! Obywatele chcą drogi rowerowej. To co proponują pożal się Boże urzędnicy to oszustwo!
- 7 1
-
2021-08-08 19:07
OK, ale na postawienie trzech znaków oznaczających pas dla rowerów chyba 700 000 wystarczy?
Bo z tego co rozumiem nie wystarcza i trzeba czekać na kolejne proejkty?- 8 1
-
2021-08-08 19:13
(1)
Absurd na rogaczewskiego można jechać rowerem i nikt nie głosował na ścieżke tam.
Chodzi o dalszy odcinek od Pohulanki do Sikorskiego gdzie jest zakaz wjazdu rowerów i miała być budowa ścieżki.
700 tysięcy zmarnowane całkowicie a za to można by wymalować pas rowerowy na jednym pasie Armii Krajowej- 8 2
-
2021-08-08 19:57
Chyba trzeba powrócić do idei masy krytycznej. Z tym że ograniczając się właśnie do tego typu dróg - gdzie jest zakaz jazdy rowerem.
- 3 0
-
2021-08-08 19:22
Dobrze, że znalazło się 28,5 miliona na palmiarnię
To miasto jest zarządzane jak prywatny folwark. Drogi straszą dziurami i koleinami, kolejne inwestycje rosną chyba tylko ku chwale deweloperów, zabiera się przywileje mieszkańcom nie oferując nic w zamian.
A to kolejny przykład, gdzie miasto pokazuje środkowy palec obywatelom. Wszystkich po równo dawno powinno się wywieźć taczkami, żeby nie napisać czegoś dosadniejszego.- 16 1
-
2021-08-08 19:25
Paranoja (1)
- 5 1
-
2021-08-08 21:37
Polubiam ci to
- 0 1
-
2021-08-08 19:34
A kase z budżetu zgarną całą :)
Jak za pierwotny projekt, pozdro Ola
- 6 1
-
2021-08-08 20:09
Brawo Ola.Jesteś super (1)
- 2 2
-
2021-08-08 21:37
I klawa.
- 1 0
-
2021-08-08 20:11
Na al. Sikorskiego nie ma drogi dla rowerów!
Proszę nie kłamać.
Tam jest chodnik.
Z dopuszczonym ruchem rowerowym...- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.