• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto traci pieniądze, a pasażerowie czas przez wadliwy projekt przebudowy ulicy

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (467)

Mimo zakończenia prac na Bażyńskiego autobusy wciąż kursują objazdem, przez co ich kurs jest dłuższy o co najmniej 4 minuty.

Zwężenie jezdni i stworzenie dwóch wysepek z ostrymi łukami, które miały uspokoić ruch na ul. BażyńskiegoMapka w Oliwe sprawiło, że ulica stała się nieprzejezdna dla autobusów. Linie 149 i 249 kursują ponad 2-kilometrowym objazdem, co wydłuża przejazd o co najmniej 4 minuty. To stracony czas dla pasażerów i wyższe koszty dla komunikacji miejskiej.



Czy uważasz, że ktokolwiek poniesie konsekwencje wadliwego projektu ulicy?

Plan wydawał się idealny. Zwężenie odcinka ul. Bażyńskiego między ul. Wita StwoszaMapkaal. GrunwaldzkąMapka miało uspokoić ruch.

Dodatkowo piesi zyskiwali drugie przejście z wysepką na wysokości rektoratu UG.

A ponadto wszystko finansował deweloper Allcon w ramach tzw. umowy szesnastkowej, który w innej części ul. Bażyńskiego kończy budowę osiedle Atrium Oliva. Prace kosztowały inwestora 713 tysięcy złotych.

Sygnały o problemach na Bażyńskiego pojawiły się już latem



Przebudowa fragmentu ul. Bażyńskiego, na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Wita Stwosza, zaczęła się w czerwcu i trwała całe lato. W tym czasie kierowcy samochodów osobowych korzystali z ulicy w ograniczonym zakresie, a trasy autobusów miejskich poprowadzono objazdem, przez ul. Abrahama.

Jeszcze w czasie prac, 1 sierpnia, jeden z czytelników alarmował w Raporcie z Trójmiasta, że po zakończeniu przebudowy autobusy będą miały problem ze zmieszczeniem się na zwężonej ulicy.

- Nie wiem czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku.
14:03 1 SIERPNIA 23

Remont ul. Bażyńskiego Gdańsk (15 opinii)

Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej
Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej


Te słowa niestety okazały się prorocze.

Samochody wróciły na Bażyńskiego, autobusy miejskie - nie



Na początku października na tym odcinku Bażyńskiego przywrócony został ruch dwukierunkowy. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informował przy okazji, że nadal obowiązywał będzie objazd dla komunikacji miejskiej. Początkowo do 15 października, a potem do 20 listopada.

Później, ani GZDiZ, ani ZTM nie podawały informacji o przywróceniu stałych tras przejazdów dla linii 149 i 249.

"Bez przebudowy autobusy nie wrócą na Bażyńskiego"



Upomnieli się o to mieszkańcy. Jeden z nich poprosił Gdańskie Centrum Kontaktu o odpowiedź na pytanie, dlaczego obie linie wciąż jeżdżą ponad dwukilometrowym objazdem.

I otrzymał boleśnie szczerą odpowiedź:

- W odpowiedzi na zgłoszenie informuję, że przed remontem ulica była szersza. GZDiZ doprowadził do jej zawężenia uniemożliwiając bezpieczny przejazd autobusom. Bez przebudowy (poszerzenia) nie ma szans na przywrócenie stałych tras linii 149 i 249.
08:48 27 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 09:16)

Dlaczego 149 i 249 omija Bażyńskiego w Gdańsku tracąc przy tym aż 8 minut? (38 opinii)

Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama
Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama


Interpelację do władz miasta w tej sprawie wystosował także miejski radny Przemysław Majewski (PiS).

Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego. Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego.

Co trzeba zmienić, by autobusy wróciły na Bażyńskiego?



Kursujące objazdem autobusy to problem nie tylko dla pasażerów, którzy tracą czas, ale i dla miasta. Dłuższa trasa to większe zużycie paliwa, a także problem z zapewnieniem odpowiedniej liczby pojazdów do obsługi wydłużonej trasy zgodnie z rozkładem jazdy.

Jakie działania w tej sprawie planuje miasto?

- Próby techniczne przeprowadzone z Zarządem Transportu Miejskiego wykazały utrudnienia dla ruchu autobusów. W związku z tym wykonana zostanie korekta krawężników i poszerzenie jezdni przy azylu dla pieszych za pomocą nawierzchni brukowej - zapowiada Patryk Rosiński, rzecznik GZDiZ.
  • Widać, że po przebudowie ul. Bażyńskiego jest wyraźnie zwężona.
  • Czy samo zwężenie jezdni, czy pojawienie się wysepek z ostrymi łukami, jest powodem nieprzywrócenia kursowania linii po tym fragmencie ul. Bażyńskiego?
  • Przystanek z zamontowaną wiatą, której wcześniej nie było może nie doczekać się pasażerów.
Czy to jednak wystarczy? Gdyby problem dotyczył tylko wysepek dla pieszych, to autobusy linii 149 mogłyby już teraz jeździć ulicą Bażyńskiego. Pojazdy pokonywały bowiem tę ulicę wyłącznie w kierunku od ul. Wita Stwosza w dół do al. Grunwaldzkiej. Choć na tej trasie azyle nie zwężają jezdni, to 149 i tak po niej nie kursuje.

Na razie nie wiadomo ile zajmie poprawa geometrii jedni na ul. Bażyńskiego. Niemal pewne jest natomiast to, że tym razem pieniądze na to będzie musiało wyłożyć miasto.

Miejsca

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Krótka piłka z mojej strony

    Projektant ewidentnie dał ciała i/lub jest kompletnym amatorem (nie pierwsze takie cyrki po usprawnieniach ruchu).
    Sprawa jest prosta - pociągnąć finansowo do odpowiedzialności za ewidentne błędy projektowe i w konsekwencji nieużyteczną przebudowę. Koszty koniecznej przebudowy również po stronie projektującego - raz, drugi się wyegzekwuje to się nauczą

    • 13 0

  • Państwo w państwie (1)

    Koleiny bubel zatwierdzony przez wyuczonych teoretyków inżynierów i profesorów, którzy tworzą różne projekty i każą sobie słono płacić.
    GZDiZ zatrudnia niekompetentnych pracowników, którzy realizują utopijne projekty i nikt nie ponosi za to konsekwencji.

    • 16 1

    • Nieee. Pislam rozbity. Rozpada się.

      papa sasza

      • 0 2

  • Pomorzanka

    Na tym przystanku na Bazynskiego była nawet zatoczka dla autobusu na przystanku a teraz nie dosc ze zwezyli to dodatkowo brak zatoczki .W tym miejscu chodnik bardzo szeroki dlaczego nikt nie upilnował tak spartolonej przebudowy tej ulicy .Była wystarczajaco szeroka czy aby zrobic przejscia to trzeba było ja zwezac nie pojete jak mozna taki bubel zrobic

    • 21 0

  • Vlgbxhjteo

    A gdzie światła? Dać światła jeszcze co 200 metrów i będzie święty spokój, a i jeszcze tramwaj puścić bokiem

    • 9 0

  • Rządzą nami d**ile... (1)

    ...ale jak nazwać tych, którzy ich wybierając? Szczerze mówiąc nie wiem...

    • 15 1

    • no właśnie już nie. Aż ;ludzie w kinach siedzą i ogladają jak wraca dobre.

      pozdrów saszę.

      • 0 1

  • Czemu solidaruchy wszystko psują?

    • 3 4

  • Potrzebna jest wojna domowa

    I obalenie wszystkich struktur rządzących. Po prostu musi być reset....

    • 10 0

  • dyrektor

    Mieczysław Kotłowski dyrektor Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zarządza tym chaosem.

    • 15 0

  • Innowacje

    GZDiZ jak "Sąsiedzi" zabrali się za zwężanie drogi.

    • 9 0

  • W GZDiZ bez zmian

    Działalność GZDiZ podlega nadzorowi Prezydenta Miasta Gdańska.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane