- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (256 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (158 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Miedziana ściana lśni przy stacji w Sopocie
10 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Okładzina sopockiego dworca od strony torów
Wszystkie budynki kompleksu, który powstaje w miejsce dawnego dworca w Sopocie, nabrały już ostatecznego kształtu. Elewacja okładana jest miedzią, gdzieniegdzie pojawi się ażurowa, perforowana "firanka".
Trwają uzgodnienia dotyczące małej architektury, która pojawi się na terenie obiektów, projektowanych skwerów i placów.
W ciągu kilku najbliższych tygodni, rozpoczną się prace przy szczegółowym odtworzeniu zabytkowego budynku bagażowni wchodzącego w skład zespołu dawnego Dworca Kolejowego w Sopocie.
Kolejnym etapem realizacji inwestycji będzie zmiana układu komunikacyjnego w tym rejonie, a co za tym idzie wymiana wszystkich sieci, przyłącza ciepłowniczego i budowa dwóch rond, na styku ul. Kościuszki z Placem Konstytucji oraz Kościuszki z ul. Chopina.
Po wyjściu z dworca od razu znajdziemy się na miejskim placu, przez który będzie można przejść bezpośrednio na ul. Bohaterów Monte Cassino. Sam plac ma być udekorowany małą architekturą i zielenią miejską. Ta część placu, która znajdzie się przy wyjściach z tunelu na perony, ma zostać zadaszona.
Pod placem znajdzie się podziemny parking na 250 samochodów, natomiast parking naziemny pojawi się przy ul. Kolejowej.
Czytaj więcej o przebudowie sopockiego dworca
Koszt inwestycji, prowadzonej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego między Sopotem, PKP i firmą Bałtycka Grupa Inwestycyjna, zamknąć ma się w kwocie ok. 100 mln zł. Pieniądze wykłada BGI. Poza wkładem własnym, posiłkuje się ona kredytami - m.in. 42 mln zł z unijnego funduszu Jessica. To pierwszy tego typu kredyt przyznany w całej Unii - jest on bardzo korzystnie oprocentowany (ok. 2 proc. w skali roku). Firma spłacać go będzie przez 15 lat.
W przyszłości do obowiązków BGI będzie również należało utrzymanie i zarządzanie całym kompleksem przez czas określony w umowie. Wyjątek - rzecz jasna poza samym budynkiem dworca, który użytkować będzie kolej - stanowić będzie miejska mediateka, która znajdzie się na piętrze jednego z budynków usługowych.
Materiał archiwalny
Zobacz przebudowę dworca w Sopocie z perspektywy żurawia budowlanego. Ujęcia wykonano jesienią 2013 r.
ms