• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejski hałas pod kontrolą

Marzena Klimowicz
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Żeby uzmysłowić mieszkańcom hałas jaki ich otacza, we Wrzeszczu umieszczono dwie tablice świetlne -  przy al. Grunwaldzkiej 142 i drugą na budynku przy ul. Lendziona 9/10. Poza aktualnym poziomem hałasu, wywoływanym głównie przez przejeżdżające tamtędy samochody i tramwaje, pokazują aktualną temperaturę i wilgotność powietrza. Żeby uzmysłowić mieszkańcom hałas jaki ich otacza, we Wrzeszczu umieszczono dwie tablice świetlne -  przy al. Grunwaldzkiej 142 i drugą na budynku przy ul. Lendziona 9/10. Poza aktualnym poziomem hałasu, wywoływanym głównie przez przejeżdżające tamtędy samochody i tramwaje, pokazują aktualną temperaturę i wilgotność powietrza.

Gdańsk był pierwszym miastem w Polsce, które w 2007 r. przygotowało mapę akustyczną, a niedawno jako pierwsze uruchomiło system stałego monitoringu decybeli. Dzięki temu za kilka, kilkanaście lat ma stać się miejscem, w którym nadmierny hałas nie będzie przeszkadzać ani mieszkańcom, ani turystom.



Hałas w dużym mieście to rzecz normalna, jednak w niektórych jego częściach, a zwłaszcza przy głównych ciągach komunikacyjnych, jest poważnym problemem, grożącym nawet utratą zdrowia.

Hałas w mieście...

Pierwszym krokiem ku rozwiązaniu tego problemu było stworzenie w czerwcu 2007 r. mapy akustycznej Gdańska. Nie było to jednak przejawem troski miasta o mieszkańców, lecz unijnym wymogiem.

- Obowiązek jej sporządzenia dotyczy wszystkich europejskich miast powyżej 250 tys. mieszkańców - mówi Jan Grabowski, inspektor z Wydziału Środowiska Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - System stałego monitoringu hałasu jest kolejnym etapem w walce z decybelami.

Gdański system kosztował 500 tys. zł. Składa się z 40 stacji pomiarowych, które zostały rozmieszczone w różnych punktach miasta. Zainstalowano je m.in. w Śródmieściu, na Oruni, we Wrzeszczu, na Morenie, Niedźwiedniku, w Kokoszkach, Nowym Porcie i Oliwie.

Każda z nich może przekazać do centrali 128 różnych pomiarów w ciągu jednej sekundy. Na razie jednak para idzie w gwizdek, bo choć z każdym dniem danych jest coraz więcej, jednak póki co nie wiadomo, kto miałby zająć się ich fachowym opracowaniem, gdyż nie powstał jeszcze żaden zespół, który miałby się tym zająć.

- Na razie uczymy się różnicować pomiary, np. pochodzące od aut czy tramwajów - wyjaśnia inspektor Grabowski.

Po co zatem informacje, których nikt nie potrafi fachowo zinterpretować? - Dane zostaną przekazane naukowcom z Politechniki Gdańskiej. Na razie jeszcze nie wiadomo, kto zajmie się ich obróbką. My sami nie będziemy w stanie wszystkiego opracować - tłumaczy Jan Grabowski.

Są i dobre wiadomości. Mapa akustyczna jest już uwzględniana przy planowaniu miejskich inwestycji. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy głośnych miejsc mogą liczyć, że urzędnicy np. zmienią organizację ruchu w ich dzielnicy, lub zakażą wjazdu samochodom w określone ulice.

- Zmniejszenie hałasu nie wszędzie będzie możliwe. Na pewno nie uda to się choćby w al. Grunwaldzkiej - przekonuje Dagmara Nagórka - Kmiecik, zastępca dyrektora wydziału środowiska UM.

Opinie (113) ponad 20 zablokowanych

  • Poziom hałasu...

    ta... jeżdżę tam o 14, 17, 19 i 2 w nocy (jade wtedy po zupelnie pustej drodze), a poziom halasu i tak oscyluje zawsze w poblizu 80dB...

    • 0 0

  • Hałas

    to element życia w mieście i trzeba się niestety z tym pogodzić. Grunt to mieszkać w miejscu w miarę zacisznym :)

    • 0 0

  • Mapa akustyczna to bubel

    Autorzy mapy nie byli nawet na miejscu pomiarów. Drogi nieużywane są opisane jako 60-65dB, drogi używane jako 50-55dB. Zobaczcie jak wygląda droga ze Stogów na Górki Zachodnie.
    Przed zbiornikami Rafinerii biegnie używana droga dojazdowa na teren Rafinerii. (Nie ma na mapie, zero hałasu). Za zbiornikami istnieje nieużywany wjazd p.poż (opisany jako 60-65dB).
    Charakterystyczny najazd autobusowy został zupełnie nieuwzględniony.
    W/g mnie to jeden drogi i wielki bubel.

    • 0 0

  • Błędy na mapie akustycznej

    Pętla tramwajowa Stogi-Plaża wogle nie emituje hałasu, parking jest bardziej uciążliwy

    • 0 0

  • Błędy na mapie akustycznej

    Rębiechowo ekologicznie ciche

    • 0 0

  • Gadzet, ktory moze przyniesc wiecej szkod niz pozytku. To juz zreszta widac w przedostatnim akapicie sugerujacym kolejne zakazy. A powinno sie raczej wymieniac tory, albo modyfikowac nawierzchnie ulic, itp.

    • 0 0

  • Hałas o hałas (1)

    Tablice wzbudzily zainteresowanie, nikt nie przejechal obojętny, ktos poszukal wiecej informacji, ktoś rozmawiał ze znajomymi, dzieciaki odkryly dB, czy to nie o to chodzilo? Świetny pomysł! Na początek.

    • 0 0

    • I to wszystko za "marne" 500 tysięcy.

      • 0 0

  • mapa hałasu

    szkoda, że nie ma legendy do tych kolorowych maziajków z hałasem. czy fioletowy oznacza największy hałas? a ile to decybeli?
    mieszkam na Wzgórzu Mickiewicza, tuz za dźwiękoszczelnym płotem, ale i tak w dzień słyszę hałas uliczny, wyjące karetki i, na domiar złego, samoloty. na szczęście w nocy słychać tylko samoloty ;>

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane