• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miesięczny Zaspa-Oksywie, proszę

Michał Stąporek
14 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę... Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę...
...gdyńskie trolejbusy... ...gdyńskie trolejbusy...
... i gdańskie tramwaje. ... i gdańskie tramwaje.
Po miesiącach starań, scysjach z ministerialnymi prawnikami, dziesiątkach głosowań w radach trzynastu pomorskich miast i gmin zarejestrowano wreszcie Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, dzięki któremu w aglomeracji trójmiejskiej będzie wspólny bilet.

Kiedy więc będziemy mogli pokazać wspólny, trójmiejski bilet sprawdzającemu nas kontrolerowi? Zarówno przygotowujący powstanie Związku Hubert Kołodziejski z Urzędu Marszałkowskiego, marszałek Jan Kozłowski i zastępca prezydenta Gdańska Marcin Szpak unikają konkretnej odpowiedzi jak ognia.

Przyciśnięci do muru mówią: - Może już za trzy miesiące, a niemal na 100 proc. do końca tego roku.

Wiele zależy jednak od Gdyni, która wzorem Wejherowa i Gdańska ma wprowadzić u siebie bilet elektroniczny działający w oparciu o ten sam system co w obu miastach. Jak tylko do tego dojdzie, wspólny bilet będzie mógł zacząć funkcjonować.

Jak będzie w praktyce wyglądało podróżowanie z jednym biletem? Nie tak różowo, jak mogłoby się wydawać. Na początku roku przygotowano trzy wstępne warianty przyszłych biletów metropolitalnych:

- obejmujący wszystkie linie autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, ale nie SKM-kę: pozwala na dojazd z Gdańska do Gdyni, ale wymaga przesiadki w Sopocie: 12 zł dobowy, 140 zł miesięczny

- obejmujący SKM i jednego z organizatorów transportu (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo). Po połączeniu organizatorów, bilet obejmie SKM i określoną strefę: 15 zł, 170 zł

- obejmujący SKM i wszystkie linie komunalne na terenie metropolii: 18 zł, 200 zł

Pierwsza taryfa jest o tyle atrakcyjna, że do dzisiejszego gdańskiego biletu sieciowego wystarczy dopłacić 5 zł i już można poruszać się po całej aglomeracji.

Czy sądzisz, że skorzystasz z któregoś z zaproponowanych biletów metropolitalnych?

- Mimo to uważam, że bilet pozwalający korzystać z SKM i komunikacji w jednym z miast spotka się największym zainteresowaniem. Tak przynajmniej wynika z badań jakie przeprowadziliśmy - to najpopularniejszy sposób podróżowania w Trójmieście - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Z kolei ostatnia propozycja na pewno jest dobra dla turystów, którzy nie będą musieli przejmować się różnymi taryfami w różnych miastach i swobodnie poruszać się po terenie całej aglomeracji.

Można mieć wątpliwości, czy jedyny tak naprawdę w pełni metropolitalny bilet (obejmujący całość komunikacji w aglomeracji) trafi do portfeli wielu mieszkańców Trójmiasta. Przeszkoda jest oczywista: wysoka cena. Dlaczego korzystanie z komunikacji w dwumilionowej Warszawie kosztuje mieszkańca miesięcznie 60 zł, podczas gdy w Trójmieście ma to być ponad trzy razy więcej?

- Wynika to z różnic w poziomie dopłat do komunikacji w Warszawie i w Trójmieście. Podczas gdy Gdańsk dopłaca do swoich przewozów ok. 40 proc., a Gdynia ok. 30 proc., w Warszawie dopłaty sięgają 60-70 proc. - rozkłada ręce Hubert Kołodziejski.

Trzeba pamiętać, że przynajmniej na początku wspólny bilet nie zastąpi biletów poszczególnych miast - bilety będą obowiązywały równolegle. Może to stać się dopiero później, gdy poszczególni organizatorzy przewozów (ZTM, ZKM i MZK) zostaną wchłonięci przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Nastąpi to jednak najwcześniej w 2008 roku.

Do tego czasu można spodziewać się jedynie korekt w planach taryfowych poszczególnych miast. Niewykluczone, że Gdańsk wycofa się ze swojego nieudanego pomysłu, czyli biletów czasowych.

Mieszkańcy nie mogą liczyć na wspólny bilet zbyt szybko, bo żeby Związek zaczął funkcjonować, jego członkowie muszą najpierw powołać 22-osobową radę. Będzie w niej pięciu przedstawicieli Gdańska, trzech Gdyni, po dwóch Sopotu, Rumi i Wejherowa oraz po jednym z pozostałych członkowskich gmin i miast (Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdańsk, Żukowo, Reda).

Rada wyłoni czteroosobowy zarząd z przedstawicielami organizatorów transportu z Gdańska, Gdyni i Wejherowa. Czwarty członek ma być z zewnątrz. On także zapewne zostanie przewodniczącym zarządu.

Duże szanse na tę funkcję ma pełnomocnik marszałka ds. transportu publicznego w województwie pomorskim dr Hubert Kołodziejski, wcześniej pracujący jako wicedyrektor gdyńskiego ZKM-u.

Opinie (153) 6 zablokowanych

  • ŚWIETNIE, WSPANIALE, NARESZCIE.

    Otóż moi mili przeciwnicy i będący za, moje ukochane Trójmiasto staje sie metropolią z prawdziwego zdarzenia. Ja wiem, że wolno, ospale i z kłopotami ale takich wiadomości życzyłbym sobie co dzień. Pozdrawiam i życzę wspaniałego czwartku.

    • 0 0

  • Warszawa: 30-dniowy miejski - ważny przez 30 kolejnych dowolnie wybranych dni - 66,00 zł (autobusy, tramwaje, metro)

    Nasza Aglomeracja : miesięczny - 200,00 zł (autobusy, tramwaje, trolejbusy, SKM)

    dobrze, że mam auto. na pewno nie taniej ale za to sprawniej. bo za 200 zł nie da się pójśc na kompromis z koniecznością przesiadek.
    pozdrawiam!

    • 0 0

  • phi

    bilet elektroniczny- też mi postęp... nic, tylko droga zabawka. W czym to ma niby pomóc pasażerom?

    • 0 0

  • w d... im

    jedne z najdroższych biletów. i czym sie tu chwalić. 3miasto to FIKCJA. Bardzo wolme miasto Gdansk Zopot i Gdynia ot co. jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze im ambicje i ambicyjki

    • 0 0

  • Porównania cen ciąg dalszy

    3 miesiące nieograniczonej jazdy studenta po Trójmieście - 300 zł
    3 miesiące nieograniczonej jazdy studenta po Pradze - 630 Kč, czyli ok. 85 zł.

    Czyli PRAWIE 4 RAZY TANIEJ NIŻ W 3MIEŚCIE!!!

    Przy tym:
    Trójmiasto - 887 000 luda
    Praga - 1 190 000

    Trójmiasto - tramwaje, trolejbusy, autobusy, SKM
    Praga - METRO, POCIĄGI W GRANICACH MIASTA, tramwaje, autobusy, kolejka linowa.

    Długości linii nie chciało mi się sumować dla Trójmiasta, ale pewnie też wyjdzie mniej niż w Pradze (za te 4 razy więcej kasy!!!).

    Ale to jest jakiś żart z tymi biletami, prawda?

    • 0 0

  • "na skm bez zmian"

    a moze by tak w miedzy czasie postawic przed trybunal stanu tych co wypuszczaja cudowne skm-ki na trase???? szczegolnie ulubione przez wszystkich "mandaryny", ktore z powodu wyslania lepszego taboru do warszawy zostaly "sciaginete ze smietnika historii" i wciaz sluza pasazerom. nie wspominajac ze skm-ki powinny posiadac tylko podwozie, sciany, siedzenia i inne pierdoly nie potrzebne przynajmniej mam pewnosc ze nie bede brudny

    • 0 0

  • nie wsiadajcie do bialych !

    e tam ja lubie te stare skm'ki toz to czysta psychodelia czyms takim jezdzic ! :D ale boje sie tych białych...one sa straszne ;(

    • 0 0

  • Jak zwykle narzekacie - EW58 jezdza teraz na trasie tylko dlatego, ze 6 jednostkek SKM przechodzi teraz modernizacje - w tym 4 sa w Minsku Mazowieckim i jak wroca to ich nie poznasz :)
    A SKM ostatnio naprwde duzo dobrego robi

    • 0 0

  • Och ta Zaspa

    Chcąc dojechać na plaże przy molo na Zaspie(już nie będe opisywał brudu, alg, padnietych ptaków, które morze wyrzuca i smierdzi - bo to było tematem wczorajszego artykułu), ale kultura technicznego dojazdu tam, to zgroza.
    A dojechałem tam (A-127) śmierdzacym i brudnym autobusem przegubowym IKARUS, który gdy dodawał gazu to myślałem, ze wyje syrena pobliskiego pogotowia ratunkowego. Jak można takimi autobusami jeszcze jeździć, myślałem, że takie kursują gdzieś na Białorusi, powinienem otrzymać odszkodowanie bo o mało nie straciłem słuchu - przy jeżdzie tum wehikułem generował on ok. 120 decybeli do tego bez resorów, a wiemy jak wyglądaja drogi w tej dzielnicy.
    Ładne mi miasto turystyczne gdańsk:))

    • 0 0

  • Dwa tygodnie wczesniej

    Dziennik Bałtycki opublikował mapke "ścieżki rowerowe", zdumiony byłem, ze przez Zaspe takowe prowadzą, wiec co rusz na rower.
    Prosze panstwa i oto dowód, ze prasa kłamie. Te piekne ścieżki rowerowe to bezprawne zawłaszczenie czesci chodnika z kraweżnikami muldani korzeniami, itd.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane