• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miesięczny Zaspa-Oksywie, proszę

Michał Stąporek
14 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę... Jeszcze  w tym roku bedziemy mogli kupic jeden bilet na SKM-kę...
...gdyńskie trolejbusy... ...gdyńskie trolejbusy...
... i gdańskie tramwaje. ... i gdańskie tramwaje.
Po miesiącach starań, scysjach z ministerialnymi prawnikami, dziesiątkach głosowań w radach trzynastu pomorskich miast i gmin zarejestrowano wreszcie Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, dzięki któremu w aglomeracji trójmiejskiej będzie wspólny bilet.

Kiedy więc będziemy mogli pokazać wspólny, trójmiejski bilet sprawdzającemu nas kontrolerowi? Zarówno przygotowujący powstanie Związku Hubert Kołodziejski z Urzędu Marszałkowskiego, marszałek Jan Kozłowski i zastępca prezydenta Gdańska Marcin Szpak unikają konkretnej odpowiedzi jak ognia.

Przyciśnięci do muru mówią: - Może już za trzy miesiące, a niemal na 100 proc. do końca tego roku.

Wiele zależy jednak od Gdyni, która wzorem Wejherowa i Gdańska ma wprowadzić u siebie bilet elektroniczny działający w oparciu o ten sam system co w obu miastach. Jak tylko do tego dojdzie, wspólny bilet będzie mógł zacząć funkcjonować.

Jak będzie w praktyce wyglądało podróżowanie z jednym biletem? Nie tak różowo, jak mogłoby się wydawać. Na początku roku przygotowano trzy wstępne warianty przyszłych biletów metropolitalnych:

- obejmujący wszystkie linie autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, ale nie SKM-kę: pozwala na dojazd z Gdańska do Gdyni, ale wymaga przesiadki w Sopocie: 12 zł dobowy, 140 zł miesięczny

- obejmujący SKM i jednego z organizatorów transportu (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo). Po połączeniu organizatorów, bilet obejmie SKM i określoną strefę: 15 zł, 170 zł

- obejmujący SKM i wszystkie linie komunalne na terenie metropolii: 18 zł, 200 zł

Pierwsza taryfa jest o tyle atrakcyjna, że do dzisiejszego gdańskiego biletu sieciowego wystarczy dopłacić 5 zł i już można poruszać się po całej aglomeracji.

Czy sądzisz, że skorzystasz z któregoś z zaproponowanych biletów metropolitalnych?

- Mimo to uważam, że bilet pozwalający korzystać z SKM i komunikacji w jednym z miast spotka się największym zainteresowaniem. Tak przynajmniej wynika z badań jakie przeprowadziliśmy - to najpopularniejszy sposób podróżowania w Trójmieście - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Z kolei ostatnia propozycja na pewno jest dobra dla turystów, którzy nie będą musieli przejmować się różnymi taryfami w różnych miastach i swobodnie poruszać się po terenie całej aglomeracji.

Można mieć wątpliwości, czy jedyny tak naprawdę w pełni metropolitalny bilet (obejmujący całość komunikacji w aglomeracji) trafi do portfeli wielu mieszkańców Trójmiasta. Przeszkoda jest oczywista: wysoka cena. Dlaczego korzystanie z komunikacji w dwumilionowej Warszawie kosztuje mieszkańca miesięcznie 60 zł, podczas gdy w Trójmieście ma to być ponad trzy razy więcej?

- Wynika to z różnic w poziomie dopłat do komunikacji w Warszawie i w Trójmieście. Podczas gdy Gdańsk dopłaca do swoich przewozów ok. 40 proc., a Gdynia ok. 30 proc., w Warszawie dopłaty sięgają 60-70 proc. - rozkłada ręce Hubert Kołodziejski.

Trzeba pamiętać, że przynajmniej na początku wspólny bilet nie zastąpi biletów poszczególnych miast - bilety będą obowiązywały równolegle. Może to stać się dopiero później, gdy poszczególni organizatorzy przewozów (ZTM, ZKM i MZK) zostaną wchłonięci przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Nastąpi to jednak najwcześniej w 2008 roku.

Do tego czasu można spodziewać się jedynie korekt w planach taryfowych poszczególnych miast. Niewykluczone, że Gdańsk wycofa się ze swojego nieudanego pomysłu, czyli biletów czasowych.

Mieszkańcy nie mogą liczyć na wspólny bilet zbyt szybko, bo żeby Związek zaczął funkcjonować, jego członkowie muszą najpierw powołać 22-osobową radę. Będzie w niej pięciu przedstawicieli Gdańska, trzech Gdyni, po dwóch Sopotu, Rumi i Wejherowa oraz po jednym z pozostałych członkowskich gmin i miast (Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdańsk, Żukowo, Reda).

Rada wyłoni czteroosobowy zarząd z przedstawicielami organizatorów transportu z Gdańska, Gdyni i Wejherowa. Czwarty członek ma być z zewnątrz. On także zapewne zostanie przewodniczącym zarządu.

Duże szanse na tę funkcję ma pełnomocnik marszałka ds. transportu publicznego w województwie pomorskim dr Hubert Kołodziejski, wcześniej pracujący jako wicedyrektor gdyńskiego ZKM-u.

Opinie (153) 6 zablokowanych

  • Bilety są za drogie

    Kto może, będzie jeździł samochodem. Taniej, a jeśli nie taniej, to na pewno bezpieczniej i przyjemniej.

    • 0 0

  • Ew(ki)-58

    A co się Wam nie podoba w tych SKMkach EW-58? Ewki sześćdziesiątki jeżdżą teraz zmodernizowane na Kolei Mazowieckiej i chwała im za to, że nie poszły na żylety. Ja tam lubię "mandaryny" bo płynniej jeżdżą. Mam nadzieję, że wzorem KM zostaną im zamontowane rozruchy impulsowe i będą jeździć o wiele lepiej. Ciekawym, jak przebiega modernizacja tych EN-57 co poszły do ZNTK Mińsk Mazowiecki.

    • 0 0

  • EW-ki płynniej jeżdżą, mają lepsze przyśpieszenie, więcej drzwi i w ogóle bardziej nadają się na linie SKM, bo dla niej został stworzone. EN57, których jeździ najwięcej nie nadają się dla SKMki - mają za mało drzwi i małe przyśpieszenie, miały być tylko rozwiązaniem tymczasowym. Niestety, EW prawdopodobnie nie będą modernizowane ze względu na ich ogromną prądożerność

    • 0 0

  • No i, wbrew pozorom EW są nowsze od EN-57 ;-)

    • 0 0

  • wybór 22-osobowej rady, o Boże

    To najpierw brak wspólnego biletu to była wina "urzędników ministerialnych", no jasne, a teraz czyja będzie wina, że przez kolejne miesiące nie będzie biletu?

    wina lezy po stronie (wybierz własciwą opowiedź):
    1. brak dotacji unijnych
    2. PKP
    3. mieuczciwych mieszkańców
    4. różnicy poziomu wód gruntowych w miastach trójmiasta

    • 0 0

  • gadanie trwa latami, a jak na razie powstaja jedynie jakies organy generujace koszty; Gdynia dopłaca 30%, czyli mniej od Gdańska a jednak poruszanie się komunikacją miejską jest tam tańsze - taka ciekawostka, w dodatku w Gdnyni autobusy nie śmierdzą jak w Gdańsku.
    To obleśny Gdańsk powinien cieszyć się, że Gdnia chce z nim wchodzić w takie wspólne (a więc bardzo ryzykowne) przedsięwzięcie.

    • 0 0

  • no nie wiem jak to bedzie...ja mieszkam w Gdyni i bym nie chciala zmian, wszystko mi pasuje w Gdyni no moze cena biletów miesiecznych powinna byc mniejsza a tak to wszystko super autobusy 3/4 nowych no i punktualnosc to domena zkm;) wiec bym nie chciala aby teraz przez polaczenie mielismy to stracic :/ ( w wawie moze taniej ale tam sa stare autobusy i codziennie autobusy sie spozniaja przynajmniej 10 min ) wiec wole jak jest u nas za wieksza cene ;)

    • 0 0

  • lol

    no super rozwiazanie dla turystow. 18 zlotych, smiech na sali.

    gdyby ktos naprawde chcial zrobic dobrze turystom to by zrobil 3dniowe za 30zl, 7 za 50zl.

    a biletow czasowych nie uwazam za nieudany pomysl. teraz sie pozmienialo, ale pare lat temu to _byl_ bardzo dobry pomysl.

    • 0 0

  • bilet normalny sieciowy w Gdańsku - 132 zł

    "Dlaczego korzystanie z komunikacji w dwumilionowej Warszawie kosztuje mieszkańca miesięcznie 60 zł, podczas gdy w Trójmieście ma to być ponad trzy razy więcej?

    - Wynika to z różnic w poziomie dopłat do komunikacji w Warszawie i w Trójmieście. Podczas gdy Gdańsk dopłaca do swoich przewozów ok. 40 proc., a Gdynia ok. 30 proc., w Warszawie dopłaty sięgają 60-70 proc. - rozkłada ręce Hubert Kołodziejski."

    Ojej, najwyraźniej biednemu zawsze wiatr w oczy wieje!

    bo bilet sieciowy imienny w Krakowie - 88,50 zł.
    we Wrocławiu - 84 zł. ("aglomeracyjny" - 63 zł.)
    w łodzi - 88 zł.

    W Gdańsku, zamiast biletu sieciowego, mogę sobie doraźnie kupić bilet 24 godzinny - za ponad 9 zł. - a najlepiej nie korzystać z komunikacji miejskiej.

    • 0 0

  • drogo

    Teraz jadąc z Gdyni do Gdańska autobusem i SKM płace miesięcznie niecałe 150zł. Bilet miesięczny na ZKM Gdynia (wszystkie linie) 88 zł plus bilet trzy miesięczny na SKM-kę za niecałe 185zł.
    To nie opłaca mi się kupować biletu za 200zł miesięcznie. Kurcze miało być pieknie a wyszło jak ......

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane