• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Nowego Świata chcą lepszego przejazdu przez tory

Maciej Naskręt
8 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Mieszkańcy miejscowości Nowy Świat obawiają się, że duża liczba pociągów Kolei Metropolitalnej sprawi, że będą tkwili w korkach. Mieszkańcy miejscowości Nowy Świat obawiają się, że duża liczba pociągów Kolei Metropolitalnej sprawi, że będą tkwili w korkach.

Mieszkańcy miejscowości Nowy Świat obawiają się, że Kolej Metropolitalna ograniczy ich dostęp Gdańska. Oczekują przebudowy przejazdu kolejowego tuż przy dworcu Gdańsk-Osowa. Odmawiają jednak spółki PKP PLK i PKM.



Która spółka powinna przebudować przejazd kolejowy?

Nowy Świat to niewielka miejscowość położona na zachód od dzielnicy Osowa. Mieszka tam ok. 500 osób. Budowa Kolei Metropolitalnej i uruchomienie na niej ruchu ograniczy dostęp mieszkańcom miejscowości do Gdańska. Ma się do tego przyczynić przede wszystkim duże natężenie ruchu pociągów (co ok. 30 minut) przemierzających przejazd kolejowy w pobliżu skrzyżowania ulic: Barniewicka i Nowy Świat. zobacz na mapie Gdańska

- Przejazd przy przyszłym natężeniu musiałby być zamykany co ok. 15 minut. Gdy teraz przejeżdża pociąg, szlabany opuszczane są na ok. 7-10 minut. Na przejazd samochodem pozostanie nam kilka minut, więc utkniemy tu w korkach. Grozi nam paraliż - mówi sołtys miejscowości Nowy Świat Piotr Kurzyński.

Na jakie zatem rozwiązanie liczą mieszkańcy miejscowości Nowy Świat? - Na pewno nie na tunel lub wiadukt. Nikt przecież nie podejmie się tu takiej inwestycji. Liczymy przynajmniej na wprowadzenie zautomatyzowanej infrastruktury - mówi sołtys.

Co o oczekiwaniach mieszkańców myślą władze spółki PKM, które są inwestorem Kolei Metropolitalnej?

- Niestety obszar naszej inwestycji nie sięga miejscowości Nowy Świat. Nie możemy więc modernizować przejazdu kolejowego. Jest on położy kilkaset metrów dalej niż miejsce wpięcia Kolei Metropolitalnej w linię kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolei Metropolitalna.

Przebieg Kolei Metropolitalnej pomiędzy Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej pomiędzy Wrzeszczem, a Osową.
Przejazdem kolejowym zarządza państwowa spółka Polskie Linie Kolejowe. Sprawdziliśmy, czy ma zamiar usprawnić działanie przejazdu kolejowego po uruchomieniu Kolei Metropolitalnej.

- Nie będą prowadzone tam żadne prace. Już teraz mogę powiedzieć, ze auomatyczny system nie jest tani, bo kosztuje ok. 1 mln zł, a na to nie ma środków - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Mieszkańcy Nowego Świata, wg kolejarzy ze spółki PKP PLK, nieco demonizują problem. - Dla przykładu całe Wejherowo ma wykonane przejazdy kolejowe w poziomie szyn. Miasto, liczące 60 tys. mieszkańców nie jest zakorkowane, nikt nie uskarża się na takie rozwiązanie. Nie powinno więc być utrudnień w ruchu pojazdów - dodaje Lewiński.

Opinie (206) 6 zablokowanych

  • Dlaczego linia biegnie przez las?

    niedlugo nic nie zostanie

    • 1 0

  • Ten lewiński ma stanowisko w PKP i se moze gadać co chce, nikt mu nic nie zrobi

    dopóki takie patałachy będą w zarządach, dopóty będziemy mieć g*wniane drogi. może dziennikarz zająłby się tym na poważnie i doprowadził do dymisji tego lewińskiego? Przydałby się jakiś wolny strzelec walczący z takim gnojstwem. Proszę o rzetelny artykuł i rzetelną analizę z opinią eksperta o tym przejeździe.

    • 2 1

  • Super rozwiązanie.

    Estakada nad torami poprzez całą Osowę i Park Oliwski aż do Oliwy.

    • 0 0

  • "Mieszkańcy Nowego Świata, wg kolejarzy ze spółki PKP PLK, nieco demonizują problem. - Dla przykładu całe Wejherowo ma wykonane przejazdy kolejowe w poziomie szyn. Miasto, liczące 60 tys. mieszkańców nie jest zakorkowane, nikt nie uskarża się na takie rozwiązanie. Nie powinno więc być utrudnień w ruchu pojazdów - dodaje Lewiński." --- Jedna wypowiedź a trzy "minięcia się z prawdą" Korki w Wejherowie są przed przejazdami, mają jeden tunel pod torami, czy ktoś się uskarża???

    • 2 0

  • Odpowiedzi dot. komentarzy (5)

    Chciałbym odnieść się do komentarzy, rzadko niestety na temat, ale z pewnością wynikają one z braku znajomości całości tematu.
    Otóż w piśmie skierowanym do PLK i PKM wyjaśniamy, że przy dużej częstotliwości ruchu pociągów na tej trasie, przejazd w obecnym stanie zablokuje ruchliwe skrzyżowanie ulic z 5 kierunków. Skutki odczują nie tylko mieszkańcy Nowego Świata, ale również Osowej, Banina... Dodatkowo, latem przez ten przejazd przechodzą lub przejeżdżają setki osób z całego trójmiasta nad pobliskie jezioro Wysoka (już widzę, jak będą stać pokornie 10 minut w oczekiwaniu na podniesienie szlabanu). Dlatego w naszym piśmie głównie zwracamy na bezpieczeństwo, a nie korki przed szlabanem!
    Po drugie, sugestie aby korzystać z kolei, bo wtedy nie będzie korków są prawdziwe. Jednak warunek jest jeden - do przystanku trzeba dojechać lub dojść :) Natomiast w chwili obecnej nie słyszałem nawet o planach budowy chodnika na ul. Barniewickiej. Czy ktoś z komentujących wie jak wygląda ta ulica i czym grozi poruszanie się po niej bez chodnika?
    Tak oto wygląda projekt PKM z innej strony: z Gdańsk do Rębiechowa- super! A dalej - jakoś to będzie. Skąd my to znamy.

    Pozdrawiam,
    Piotr Kurzyński

    • 5 2

    • powtarzam: (3)

      budowa wiaduktu lub sygnalizacji leży w interesie gminy/gmin, a nie PLK czy PKM. Kolejarze nie mają interesu w ułatwianiu wam życia.

      • 1 1

      • Wyjaśniam (2)

        Czy z powyższego wyjaśnienia chodzi o ułatwianie życia, czy o jego ochronę?

        Jednak, jak twierdzi PKM: ten przejazd jest w gestii PLK. W projekcie PKM przewiduje się wiele wiaduktów, chociażby w okolicach Banina aby ułatwić rolnikom dojazd do pól. sic! Niestety, projekt ten kończy się właśnie na Baninie. Dalej wszyscy umywają ręce, a podobno ma to być zintegrowana inwestycja. Jeżeli chodzi o wkład gmin, to należy do nich rewitalizacja przystanków, budowa dróg dojazdowych, chodników, etc.
        Proszę o dokładne zapoznanie się z ramami tego projektu i podziale w nim obowiązków.
        Pozdrawiam

        • 3 0

        • (1)

          w podrózowaniu chodzi o szybkosc podrozowania a nie o bezpieczenstwo

          • 0 1

          • Hmm, ciekawy wniosek na temat podróżowania.... Jednak z drugiej strony lepszy przejazd załatwi też i tę sprawę, czyli szybkość podróżownia :)

            • 0 0

    • Ma Pan pełną rację i proszę się nieprzejmować idiotami tylko walczyć dalej. Wiadukt bądź tunel to oczywista konieczność.

      Najbardziej złą robotę robią tacy ludzie jak wiceprezes Pkp na Pomorzu Lewiński. Krótkowzroczność i indolencja takich ludzi doprowadzi do sytuacji, że zredukuje się teraz koszty, które ponosi częściowo UE, a w przyszłości te koszty będzie musiał ponieść samorząd. Bo nagle okaże sie, że miejscowość rozrośnie sie do kilku tysiecy mieszkańców i będzie odcięta od świata. Tunel, czy wiadukt przy takiej inwestycji to nic, to sprawa oczywista. Tu nie powinno być dyskusji czy ma być, tylko gdzie ma być. Proponuję sprawę zgłosić do telewizji i oprotestować jak najgłośniej. To leży w interesie wszystkich, żeby KAŻDA inwestycja na Pomorzu byla dopracowana w szczegółaqch, a nie po łebkach, bo potem nie mamy ani odwodnień, chodników, parkiangów, dróg rowerowych. A podatki i akcyzy płacimy niesamowite.

      • 0 2

  • PO CO TA KOLEJ? (2)

    200 lat temu ludzie byli bardzo przywiązani do koni – i pomysł zastąpienia pięknego omnibusu dyszącą i sapiącą lokomotywą budził niechęć, a nawet przerażenie. Gdyby przeprowadzono d***kratyczne głosowanie nad tym, czy zastąpić omnibusy pociągami uzyskano by 95% głosów na „NIE:”.

    Na szczęście kilku prywatnych przedsiębiorców, nie pytając o zgodę Większości, wybudowało linie kolejowe, zamówiło u śp.Jerzego Stephensona parowozy – i jakoś to ruszyło. A omnibusy? Nie minęło pól wieku, a „gdzieś znikły”.

    Tymczasem od wynalezienia samochodu minęło już ponad 100 lat – a koleje nadal istnieją!!! Co więcej: poszczególne rządy topią ogromne pieniądze w sztuczne podtrzymywanie tego zabytkowego środka transportu.

    Jak pisałem we wtorek: zamiast czterech pociągów z Zakopanego do Warszawy przez Kraków, zatłoczonych przez klnących na czym świat stoi podróżnych, można było ich przewieźć 300 autobusami. Ludzie zamiast dopasowywać się do rozkładu jazdy mieliby autobus średnio co kwadrans przez całą dobę (oczywiście: prywatni przewoźnicy dopasowaliby się do konkretnych potrzeb) – ale to detal.

    Gdyby tor kolejowy do Zakopca przerobić na szosę (jeszcze odzyskując część pieniędzy - ze sprzedaży dobrego tłucznia, szyn i podkładów frajerom, którzy nadal budują koleje...), to te 300 autobusów jechałoby w średniej odległości 300 metrów od siebie – co oznacza, że między każdą parą zmieściłoby się 50 samochodów. Co daje 15.000 samochodów – plus drugie tyle, które drugim pasem wyprzedzałyby tamte!! A ponadto obecna „zakopianka” stałaby się jedno-kierunkowa – i zniknęłyby koszmarne zatory i korki.

    Dlaczego nikt tego – choć to oczywiste – nie robi? Dlaczego nikt nawet o tym nie odważa się dyskutować?!?

    Dlatego, że żyjemy w d***kracji. Polityk, który to zapowie, traci głosy tym 95% ludzi, którzy tak przywykli do kolei, że nie wyobrażają sobie życia bez niej. Całkiem jak ten Francuz, który biadolił, że Paryż umrze z z braku owsa dla koni – i niemożności wywożenia końskich kup. Nawet obliczył, kiedy to nastąpi: w 1960.

    Co gorsza: jest to d***kracja socjalistyczna – czy, jak kto chce, socjalizm d***kratyczny (za „komuny” była to Niesłychanie Ważna Różnica!!), co oznacza, że o wszystkim decydują Człowieki Pracy. Czyli: związki zawodowe. I ZZ konduktorów, maszynistów, nastawniczych itd. - istnieją – a Związek Zawodowy Kierowców Autobusów powstałby dopiero wtedy, gdyby założyło go tych 300 kierowców (którzy zastąpiliby czterech maszynistów i ośmiu konduktorów).

    I dlatego ZZ są przeciw.

    Póki więc trwa d***kracja i socjalizm, będziemy tłoczyć się w dyliżansach – i dopłacać do tego w podatkach ten miliard rocznie...

    • 0 2

    • (1)

      idiotą jesteś.
      Jakby te 300 autobusów z Zakopanego wjeżdżało o 7.00 do miasta, to wydłużyłoby korek tak, że budowa nowych dróg w celu jego rozładowania wyszła o wiele drożej niż te ochłapy rzucane kolei.

      • 1 0

      • a czy twój mały rozumek pomyślał o budowaniu prywatnych dróg i parkingów, w przypadku wiekszej ilosci pojazdów, bo opłacałoby sie wtedy je budowac z powodu wiekszej liczby pojazdów?
        pooglądaj na you.tube filmiki john'a stossel'a o prywatnych drogach to moze ci sie twoj maly socjalistyczny swiatopogląd rozszerzy

        • 0 1

  • Przejazd PKP Nowy Świat

    To nie jest wieś, Nowy Świat mieści się przy granicy Gdańska Osowa jednej z bogatszych dzielnic Gdańska a przejazd PKP wyznacza granice między Nowym Światem a Gdańskiem Osowa. Co za tym idzie ? a ot to, że na każdy dom przypadają średnio 2 auta więc jeżeli mieszka 500 osób to aut było by ok miliona. Dodatkowo trzeba dodać, że przy torach na przeciwko PKP ma powstać ogromne osiedle przy samym przejeździe PKP - więc problem jest i to nie mały, biorąc pod uwagę że przejazd jest wąski i coraz bardziej uciążliwy do przejazdu (same dziury). Jak ktoś nie ma pojęcia jak to wygląda to niech przyjedzie popatrzy a potem zawiera głos. Dodam jeszcze że mamy jezioro jakieś 500 m od przejazdu i latem przyjeżdża tu sporo osób nawet z poza Gdańska.

    • 0 2

  • a w Rębiechowie będą wiadukty do pół

    w ramach tej samej inwestycji w Barniewicach i Rębiechowie powstaną wiadukty pod torami aby było łatwiej dojechac do pól ...... hurra !!!!!

    • 0 0

  • korki to się zaczną w Gdańsku Osowie ba skrzyżowaniu barniewicka nowy świat

    Korki zaczną się na skrzyżowaniu - łuku ; barniewicka - nowy świat
    już teraz gdy pociąg przejeżdża rogatki są na tyle długo zamknięte że sznur aut sięga na skrzyżowanie i chcąc je pokonać w innym kierunku niż nowy świat -> jest niebezpieczne... i to nie chodzi o 500 mieszkańców Nowy Swiat ale niech sobie ktoś zbada tam rych Nowy Świat z obwodnicy trójmiasta do Osowy oraz Barniewic, i Banina! bo Banino sobie skraca tam trasę na Gdynię i Oliwę o czym nikt nie pisze a na pewno nie myśli! Był ktoś zrobił badania natężenia ruchu? ?? Zrobicie symulacje to porozmawiamy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane