• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy osiedla skarżą się na wysoki pobór prądu

Michał Brancewicz
29 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na Lawendowych Wzgórzach odczyty liczników w styczniu były nawet kilkukrotnie wyższe niż w pozostałych miesiącach (zdjęcie poglądowe). Na Lawendowych Wzgórzach odczyty liczników w styczniu były nawet kilkukrotnie wyższe niż w pozostałych miesiącach (zdjęcie poglądowe).

Mieszkańcy osiedla Lawendowe WzgórzaMapka skarżą się na nagły wzrost odczytów poboru prądu. W jednym z mieszkań licznik pokazał za styczeń zużycie w wysokości 500 kWh, chociaż normalnie było na poziomie 150 kWh miesięcznie. Energa przekonuje, że urządzenia działają sprawnie, a rachunki nie odbiegają od normy.



Od kilku tygodni na forum osiedla Lawendowe Wzgórza wśród mieszkańców toczy się dyskusja na temat zawyżonych rachunków za prąd, głównie w styczniu. Poniżej prezentujemy tylko kilka z kilkudziesięciu wpisów na ten temat.

  • Dyskusja o zawyżonych stanach liczników na osiedlu Lawendowe Wzgórza.
  • Dyskusja o zawyżonych stanach liczników na osiedlu Lawendowe Wzgórza.
  • Dyskusja o zawyżonych stanach liczników na osiedlu Lawendowe Wzgórza.
  • Dyskusja o zawyżonych stanach liczników na osiedlu Lawendowe Wzgórza.
  • Dyskusja o zawyżonych stanach liczników na osiedlu Lawendowe Wzgórza.
Dwie osoby z tego osiedla napisały również do redakcji Trojmiasto.pl.

Zwracasz uwagę na wysokość płaconych rachunków?

- Zwyżka jednakże nie wynika tylko z niedawnych podwyżek cen, ale stany liczników zdają się również być znacznie zawyżone w stosunku do miesięcy poprzednich - informuje pan Łukasz. - Aktualnie zgłaszają się kolejni mieszkańcy, których liczniki wskazują na miesięczny wzrost zużycia nawet o 50 proc.
Stany licznika pana Łukasza:

  • 230 kWh za 47 dni (maj - lipiec) = 4,89 kWh/dzień
  • 343 za 67 (lipiec - wrzesień) = 5,11
  • 402 za 54 (wrzesień - listopad) = 7,44
  • 488 za 63 (listopad 2020 - styczeń 2021) = 7,74

Jak informują przedstawiciele Energi, licznik we wskazanym miejscu zamontowany został w grudniu 2019 roku, jako fabrycznie nowe urządzenie w nowym lokalu mieszkalnym i od tamtego czasu nie był wymieniany.

Mniejsze zużycie niż dla przeciętnej trzyosobowej rodziny



- Analiza zużycia energii elektrycznej wykazuje tendencję wzrostową od momentu montażu licznika. W skali roku zużycie jest jednak niższe niż przeciętne zużycie, przyjmując, że jest to około 2500 kWh dla trzyosobowego gospodarstwa domowego, korzystającego z kuchni gazowej i bez ogrzewania elektrycznego. Obecnie, w ujęciu dobowym, nie odbiega ono znacząco od przeciętnego zużycia dla gospodarstwa domowego - mówi Krzysztof Kopeć, dyrektor biura prasowego Grupy Energa.
Inni mieszkańcy osiedla skarżyli się na jeszcze wyższe wzrosty.

- U nas w mieszkaniu zużycie prądu plasuje się na poziomie 150 kWh za miesiąc, a za styczeń licznik pokazuje zużycie w wysokości 500 kWh - mówi pani Anna.
W tym przypadku Energa tłumaczy, że różnica wzięła się z szacunkowego rachunku za grudzień.

- Większy rachunek za styczeń wystawiony na podstawie odczytu rzeczywistego wynika z tego, że grudniowy rachunek wystawiony został na podstawie szacunku, który był zaniżony w stosunku do faktycznego zużycia - tłumaczy Katarzyna Dziadul z biura prasowego Grupy Energa. - Szacowanie przeprowadzane jest w przypadkach, w których inkasent z przyczyn od siebie niezależnych nie może pozyskać odczytu z licznika, np. w przypadku problemu z wejściem na klatkę schodową. Zazwyczaj przyczyną wzrostu zużycia energii elektrycznej mogą być nie tylko wahania sezonowe, ale też zmiana stylu życia, częstsze przebywanie w domu, zakup dodatkowego sprzętu AGD.

Sprawdzenie licznika może kosztować 150 zł



Czytelnicy zaznaczają, że w listopadzie i grudniu pobór był normalny, dopiero w styczniu okazał się dwa lub trzy razy większy, a w lutym znowu spadał do standardowego poziomu.

- W przypadku wątpliwości co do prawidłowego działania układu pomiarowego, istnieje możliwość przeprowadzenia badania na życzenie odbiorcy - dodaje Krzysztof Kopeć.
Skorzystanie z tej opcji może mieć jednak pewne konsekwencje.

- Jeśli przy przeglądzie wyjdzie, że licznik jest sprawny, to dodatkowo zleceniodawca zostanie naliczony za usługę 150 zł - zaznacza pani Anna.

Tak wygląda montaż nowych liczników na Przymorzu


Montaż liczników i plomb w bloku na Przymorzu. Montaż liczników i plomb w bloku na Przymorzu.
Na profilu FB Dawne Przymorze pojawił się z kolei wpis o "fachowym" zamontowaniu przez pracowników Energi nowych liczników w bloku przy ul. Śląskiej 76Mapka. Nowe liczniki są większe niż dotychczasowe, dlatego nie mieszczą się w przeznaczonej na nie szafce. Instalatorzy oplombowali więc drzwiczki, które pozostawili otwarte.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • A co z tymi ludźmi co ich miesiąc w domu nie było w tym czasie, a rachunek i tak dwa razy wiekszy? A zapomniałam, to był szacunek.

    • 16 1

  • U mnie jest to samo ...

    ...od grudnia odczyty są większe średnio o około 100kWh....wcześniej miałem max 250 a teraz 380kWh. I tak samo jak poprzednicy w tym okresie nie zminił się styl oraz nie doszły żadne nowe sprzęty.

    • 16 0

  • Przy wymianie licznika

    U mnie taka sytuacja była przy wymianie licznika. Rachunki w rozliczeniu rzeczywistym skoczyły przez dwa miesiące dwukrotnie. Na trzeci wróciło zużycie do normy. Sprawa reklamowana lakonicznie skomentowana przez energe że jest wszystko ok. Masakra.

    • 19 0

  • A co z Waszymi licznikami wody ze zdalnym odczytem? (1)

    Podobną sytuację mam z nowej generacji licznikiem wody - administracja ignoruje problem, że niby tyle zużyłem skoro tak wskazuje licznik i koniec.
    Licznik po wymianie z tradycyjnego, analogowego, na nowy ze zdalnym odczytem ponad dwa lata temu (w 2018) - w 2019 wszystko było zgodne i proporcjonalne z poprzednimi wskazaniami czyli max: 6m3/m-c.
    Przez lata mieściłem się w miesięcznym zużyciu wody ok 6m3 (łącznie za dwie osoby)
    Gdy mieszkały tu dwie osoby miałem zużycie miesięczne na poziomie 6m3, od ponad roku mieszkam tylko ja czyli 1osoba i zużycie wg licznika wzrosło mi w 2020 do 9m3 miesięcznie ?!?! w rozliczeniu rocznym za 2020 wyszło łącznie ponad 100m3 ?!?!
    Żeby było jeszcze ciekawiej, w 2019 mieszkała tu obłożnie chora osoba, kilka miesięcy pralka chodziła praktycznie min. raz dziennie 7 dni w tygodniu i nie było takiego skoku w ilości zużytej wody jakie z kolei wyszło w 2020.
    Obecnie przy jednej osobie wystarczają 2-3 prania w tygodniu, a zużycie wyszło 50% wyższe ?!?!
    3 punkty poboru, żadnych przecieków, rozszczelnień, spłuczka w porządku, nigdzie nic nie kapie - dziwne, rozmawiam ze znajomymi i nikt nie ma takiego zużycia, żeby przy jednej osobie wyszło 9m3, a jednak tak wyszło z odczytu.
    Mało tego w tym roku rejestruję stan licznika co miesiąc, nie zmieniłem NIC w swoim trybie życia i wody zużycia, no i z powrotem wychodzi mi w granicach 5-6m3 za miesiąc.
    Poprzednie stany licznika przekazywałem na początku roku zgodnie z realnym stanem podczas odczytu licznika w pierwszych dniach stycznie kolejnego roku.
    Nie wiem jak to ruszyć, co z tym zrobić dalej, tym bardziej że póki co wskazania wróciły do normy z przed 2020 choć i tak wydaje mi się, że powinny być niższe, no ale nie wyższe.
    Gdyby konsekwentnie wskazania licznika nadal były zawyżone rozwiązaniem mogła by być ekspertyza serwisowa, no ale jeśli teraz jest w porządku, to albo licznik działa nie stabilnie, ale jak to wychwycić? Jeśli na testach wyjdzie sprawny to około 400 zł.

    • 10 0

    • Uderzenia hydrauliczne , zamontuj zawór zwrotny zaraz za licznikiem

      • 1 0

  • Jakiś czas temu wójt Energii powierzył firmę matce bożej , to efekt tej opieki i spróbujcie wy wszyscy wierzący podważyć taki patronat.

    • 19 8

  • Odkąd mnie Energa nacięła na zawyżony szacunkowy pobór energii elektrycznej (po odebraniu mieszkania) przeszedłem na rozliczenie rzeczywiste. Nie jest to idealny model rozliczenia, ale przynajmniej inkasenci nie będą błędnie spisywali zużytej energii.

    • 12 0

  • Aga

    Niech się wypowiedzą mieszkańcy dzielnicy Olszynka,tam to był przekręt roku zeszłego. Kogoś nie było prawie całe lato a dostał za energię 3 razy więcej...z 200 skoczyło do 700. Inni dostali ponad 1000. I co na to energia? Korona jest i trzeba czekać aż się skończy,takie pismo wysłali. Reklamacje złożone...oby szybko covid się skończył....

    • 21 0

  • energa

    Złodzieje ! Szacunkowy rachunek nie może być większy niż średnia z poprzednich rachunków !
    Taka bogata instytucja i nie może zrobić zdalnych odczytów jak np. wodociągi ??

    • 18 0

  • Wynika z tego, że mieszkańcy kredytują energę. można to podciągnąć pod paragraf o wyłudzaniu i pociągnąć dostawcę do odpowiedzialności. Liczniki są własnością dostawcy, a więc mają obowiązek je konserwować i sprawdzać, zatem przekrętem pachnie żądanie kwoty 150 zł za sprawdzenie. Wszystko to można określić chciwością i bezkarnością monopolisty.

    • 32 0

  • Im więcej się oszczędza tym więcej się płaci.

    Ilość opłat poza zużyciem energii wskazanym przez licznik jest porażająca. Jak tylko weszły energooszczędne żródła światła to pojawiły się nowe opłaty "pozalicznikowe". Poza tym to odczyt zdalny nie działa? Rozumiem kontrolę stanu 1- 2 razy do roku jako odczyt kontrolny. Ale nie ciągle!

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane